IC Vlissingen-Lelystad 2600

Gisteren viel het me op dat we nog een gevalletje 5700 qua reisinformatie hebben: de 2600 richting Lelystad. Op zowel de stations als in de reisplanner app bij de vertrektijden wordt de 2600 aangegeven als IC naar Amsterdam Centraal. Dit heb ik gezien op alle stations tm Schiphol. Verder heb ik namelijk niet gereisd. Het lijkt me niet echt handig dat dit zo wordt aangegeven. Zodra je bij de vertrektijden op de trein klikt, rijdt hij wel gewoon naar Lelystad. Waarom wordt alles nou weer zo ingewikkeld gemaakt? Dit gebeurt trouwens alleen richting Lelystad. Het lijkt me handig als deze treinen gewoon op de oude manier als intercity naar Lelystad worden aangegeven. De treinen die doorrijden vanuit Vlissingen naar Zwolle, Groningen en Leeuwarden krijgen wel de normale eindbestemming. Ik hoop dat de intercity's naar Lelystad ook weer krijgen op zowel de cta's als in de reisplanner.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het was mij ook opgevallen, dit is zover ik kan zien pas sinds 2 weken. Ook op ovtijden.com staat deze IC sinds 14 juli als IC Amsterdam Centraal, daarvoor als IC Lelystad Centrum
Aan de zijkant van de trein staat wel Lelystad. Is dit soms omdat het nu vakantietijd is voor toeristen gedaan?
Reputatie 5
Badge
Heel in den beginne, december 2012, toen deze trein voor het eerst reed, stond er ook 'Amsterdam Centraal' op. Vanuit Lelystad stond er 'Lelylaan'. Dat is logisch, want voor verdere bestemmingen kun je beter overstappen. Echter, na klachten van o.a. Rover is alles gelijkgetrokken en toonde zowel perrondisplay als reisplanner als treinscherm alleen nog 'Vlissengen' en 'Lelystad'. Klaarblijkelijk is men nu weer terug naar hoe men begonnen is. Dat lijkt me, zeker voor toeristen op Schiphol, beter.

Er is een randvoorwaarde:
- Alles moet consistent. Dus op de schermen op het perron, op de trein, in de trein en in de reisplanner dezelfde bestemmingsaanduiding. Eventueel 'Amsterdam CS' - rijdt verder naar Lelystad.

Het alternatief is om alleen op Schiphol 'Amsterdam CS' te tonen op de borden en verder altijd Lelystad. Maar dat is misschien iets te veel maatwerk voor NS.
Reputatie 7
Badge +3
Voor reizigers naar Schiphol vanaf bv Delft of Den Haag HS lijkt me de huidige situatie juist verwarrend. De ene IC Amsterdam Centraal gaat via Haarlem en de ander via Schiphol.
Voorheen was er duidelijk verschil, die met Lelystad op het vertrekscherm ging via Schiphol en die met Amsterdam via Haarlem.
Nu kom je op het perron en er staat voor de IC altijd Amsterdam op het scherm en dan moet je goed kijken naar de tussenstations om te weten welke welke is.
En op Leiden staan er dan nu om .27 en .57 2 IC's Amsterdam naast elkaar, de Den Haag CS - Amsterdam via Haarlem en de Vlissingen - Amsterdam (Lelystad) via Schiphol. Ik kan me voorstellen dat dat erg verwarrend kan zijn voor reizigers.
Dit heeft te maken met wijzigingen per 14 juli t.b.v. reisinformatie op Schiphol Airport.

Per 8 augustus wijzigt de dienstregeling op Schiphol Airport en wordt grote drukte verwacht op spoor 1-2. Op dat perron is het toch al druk en reizigers hebben ook veel moeite met het vinden van treinen naar Amsterdam Centraal, omdat dit station (behalve bij IC-direct en Thalys) niet de eindbestemming is van de trein en dus in de reisinformatie met de middellange naam in de rij tussenstations wordt getoond.

Per 14 juli zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd, waarmee we hopen dat (de vooral buitenlandse) reizigers beter hun weg vinden op Schiphol Airport.

Wat is er gewijzigd?
Het opknippen van twee treinseries in de reisinformatie (voorlopig tot ingangsdatum nieuwe dienstregeling 2017):

• De treinserie 5800 (even nummers), deze rijdt van Hoofddorp naar Amersfoort Vathorst (via Amsterdam Centraal). Op Hoofddorp en Schiphol Airport tonen we deze trein nu met eindbestemming Amsterdam Centraal (die is zowel op de TBx als op de TBP’s in grote letters te vinden). Hierdoor is niet alleen de Intercity direct de enige trein met eindbestemming Amsterdam Centraal.
• Ook de treinserie 2600 (richting Asd) is opgeknipt. Vanaf Vlissingen t/m Schiphol Airport is de eindbestemming Amsterdam Centraal. Daarna tonen de reisinformatieschermen de eigenlijke eindbestemming Lelystad Centrum.
Reputatie 7
Voor reizigers naar Schiphol vanaf bv Delft of Den Haag HS lijkt me de huidige situatie juist verwarrend. De ene IC Amsterdam Centraal gaat via Haarlem en de ander via Schiphol.
Voorheen was er duidelijk verschil, die met Lelystad op het vertrekscherm ging via Schiphol en die met Amsterdam via Haarlem.
Nu kom je op het perron en er staat voor de IC altijd Amsterdam op het scherm en dan moet je goed kijken naar de tussenstations om te weten welke welke is.
En op Leiden staan er dan nu om .27 en .57 2 IC's Amsterdam naast elkaar, de Den Haag CS - Amsterdam via Haarlem en de Vlissingen - Amsterdam (Lelystad) via Schiphol. Ik kan me voorstellen dat dat erg verwarrend kan zijn voor reizigers.

Uit de praktijk - hier ben ik het mee eens, op deze stations is het door de wijziging onduidelijker geworden.
Een kleine regel tekst in de CTA met "Rijdt door naar Lelystad" zou al verschil maken, maar er staat alleen "Stopt ook in Lelylaan".

Uit de praktijk - op Schiphol Airport - het werkt super! Ik heb zeker 95% minder vragen of deze nu ook in ASD centraal stopt en eigenlijk iedereen stapt gelijk in, dus het werkt wel.

Maatwerk zou het beste zijn, tot Schiphol Airport gewoon Lelystad, op Schiphol Amsterdam centraal (met kleine regel rijd door naar lelystad) Na Schiphol weer Lelystad....
Een kleine regel 'rijdt door naar Lelystad' zou ik zeker toevoegen. Reizigers op verschillende stations dachten namelijk dat er werkzaamheden waren terwijl dat niet het geval wat. En inderdaad, maatwerk zoals Slidestops aangeeft zou het beste zijn, maar een kleine regel met rijdt verder naar Lelystad zou sowieso toegevoegd moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik stond zeker de eerste week te kijken of ik wel de goede trein had, of eigenlijk of ik wel op de juiste tijd was.

Ik ga maar tot Laan van NOI met deze IC, maar het maakt wel uit of ik de 2200 serie naar Amsterdam heb of de 2600 serie naar Lelystad. Deze laatste heeft een 4 minuten overstap op NOI en de eerste niet.
Ik reis van Delft Zuid naar De Vink en wil wel eens wisselen qua vertrektijd. En afhankelijk van mijn vertrektijd stap ik over op Den Haag CS of op Den Haag HS en NOI.

Dus nu stapte ik over op HS en stond ik me daar af te vragen of ik wel op de juiste tijd daar stond. Een extra blik op het scherm leerde mij dat de trein via Schiphol ging en dus degene was die ik moest hebben.
Een regel "Rijdt door naar Lelystad" zou prachtig zijn, maar vereist wel een wijziging in de werking van de achterliggende techniek. Dat is helaas niet snel te introduceren. De afgekapte eindbestemming is niet afgekapt, maar de keiharde eindbestemming in Infoplus. Er is geen status om aan te geven dat er een andere, eigenlijke bestemming is. Erg onhandig gemaakt.
Ik denk dat dit klopt Henk. In 2017 hopen we diverse verbeteringen door te voeren zodat ook dit soort zaken beter vermeld gaan worden.
Ik weet het wel zeker, kan de statuscodes dromen ;)

Verkorte route
In een aantal gevallen wil de vervoerder niet de eindbestemming of alle stopstations van een (stop)trein al publiceren vanaf het begin van de rit omdat verwarring mogelijk is met een andere trein die een gunstiger reismogelijkheid aanbiedt. In zo’n geval biedt de functionaliteit verkorte route uitkomst: i.h.a. wordt de trein naar een fictief eindstation gepubliceerd met de belangrijkste uitstapstations. Anders gezegd: de verkorte route bevat een beperkte blik op een rit: een selectie van de uitstapstations en een fictieve eindbestemming die eigenlijk een stopstation onderweg is. Deze beperkte blik is afhankelijk van het station waarvoor een DVS wordt samengesteld.
• Ook de treinserie 2600 (richting Asd) is opgeknipt. Vanaf Vlissingen t/m Schiphol Airport is de eindbestemming Amsterdam Centraal. Daarna tonen de reisinformatieschermen de eigenlijke eindbestemming Lelystad Centrum.

Klopt dat wel? - Als die trein is opgeknipt om Amsterdam Centraal als eindbestemming weer te geven, zou ik denken dat op Lelylaan en Sloterdijk ook nog Amsterdam Centraal als eindbestemming wordt vermeld.
Tot Shl is het Asd, daarna Lls. Asdl en Ass tonen Lls.
Een regel "Rijdt door naar Lelystad" zou prachtig zijn, maar vereist wel een wijziging in de werking van de achterliggende techniek.

Kan het niet zoals "Stopt ook in Duivendrecht", maar dan voor Almere Centrum en Lelystad Centrum?
Even uit mijn hoofd is het dan een eis dat ze in de verkorte route zitten. En het verneukeratieve is dat ze ook uit de verkorte route verdwijnen, absoluut nergens blijkt uit dat de trein verder gaat dan de (verkorte) eindbestemming.
Tot Shl is het Asd, daarna Lls. Asdl en Ass tonen Lls.

Hoe kan dat dan? Als die serie is geknipt in Asd om Asd als eindbestemming te tonen, dan krijgt hij toch pas in Asd een ritnummer waar de eindbestemming Lelystad Centrum bij hoort?
Er is niks geknipt, de trein rijdt als 2600. Er wordt gebruik gemaakt van de verkorte route, waarvan ik iets hierboven een stukje post. Klaas-Jan noemt het beestje alleen anders.

... en de beperking is dan dat de verkorte route niet halverwege de rit een eerdere eindbestemming kan krijgen, alleen een latere. Helder.

Het is wel een beetje een paardenmiddel om op 20 stations een 'eindbestemming' weer te geven die bij een aantal reizigers, namelijk die naar Flevoland, verwarring veroorzaakt, alleen om op station nummer 20 een bepaald tussenstation in dikke letters op het bord te kunnen zetten. Hoogstwaarschijnlijk gaan er nu mensen die naar Flevoland moeten in verwarring overstappen in Leiden Centraal of Schiphol Airport, terwijl ze juist al in de goede trein zaten.
Tot Shl zie je een trein die tot Asd gaat. Je ziet een verkorte route tot Asd, eindbestemming Asd, et cetera. Nergens blijkt uit, dat er na Asd nog iets gaat komen. Dat zou je uit een ritbeeld cq. routelint moeten halen, maar die is er nog niet (volgens mij is het inmiddels 2019 geworden, als het niet al 2020 is).
Misschien is er 'quick and dirty' al eerder iets mogelijk. Als de borden op Schiphol met aangepaste software Amsterdam Centraal altijd dikgedrukt weergeven als het één van de tussenstations is, heb je precies de gewenste weergave, zonder dat er onderliggend iets hoeft te veranderen.
Gezien de tijd die over het uitrollen van de publicatiesoftware gaat vraag ik me af of dat sneller is dan een 'grote' update, maar daar zit ik niet ver genoeg in om te kunnen oordelen.

Reageer