beantwoord

ICE rijdt zonder aankondiging om: bijna een uur later thuis

• 30 september 2015
  • 11 reacties
  • 382 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Gistermiddag 17:00u @Utrecht Centraal. Ik wilde van Utrecht naar Arnhem reizen, en stapte met dat doel in de ICE van 17:02u. De IC naar Nijmegen van 16:53u stond er nog.
De ICE vertrok netjes op tijd, maar al een paar honderd meter buiten Utrecht CS bemerkten wij dat we niet op het normale spoor reden. Toen we eerst aan de 'verkeerde kant' langs Vaartse Rijn kwamen en daarna de rechterkant van de splitsing bij Lunetten namen, werd ons vermoeden bewaarheid: we waren op weg naar 's-Hertogenbosch in plaats van naar Arnhem...
Pas 10 minuten later werd op de NS-app een melding gemaakt van een defecte trein bij Driebergen-Zeist. Pas toen we al zo'n beetje in Houten waren werd in de trein omgeroepen dat de verkeersleiding ons zonder dat te melden had omgeleid via 's-Hertogenbosch. De machinist en het overige aanwezige personeel was ook 'not amused' (en in die dikke anderhalf uur niet zichtbaar overigens!).

Vanuit het oogpunt van de reiziger dus weer een voorbeeld van miscommunicatie... géén informatie op het bord op het perron, géén omroep op het station of in de trein, maar wel een omweg van bijna een uur.
Als ik in elk geval had geweten dat de ICE zou omrijden en een andere reisroute had kunnen kiezen was ik eerder thuis geweest.

Nu achteraf is er weinig meer te doen dan een GTBV-claim indienen. Maar het zou fijn zijn als dit signaal in elk geval doorgezet wordt naar de verkeersleidingspost van ProRail. Zij hebben blijkbaar verzuimd personeel op de trein en daarmee ook de reizigers in te lichten!
icon

Beste antwoord door Tochjo 30 september 2015, 17:56

Vlak na het perron van spoor 15, waar de ICE vertrekt, liggen de wissels al waar gekozen moet worden voor de richting Arnhem en de richting Den Bosch. De treindienstleider moet dus al voor vertrek geweten hebben dat de trein zou worden omgeleid, zodat hij de trein de juiste kant op kon sturen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
De ICE zal al vertrokken zijn geweest om het moment dat de treindienstleider een melding van de kapotte trein kreeg. Die heeft toen de trein omgeleid.
Badge +3
Vlak na het perron van spoor 15, waar de ICE vertrekt, liggen de wissels al waar gekozen moet worden voor de richting Arnhem en de richting Den Bosch. De treindienstleider moet dus al voor vertrek geweten hebben dat de trein zou worden omgeleid, zodat hij de trein de juiste kant op kon sturen.
Ik kan me je ergernis voorstellen en zal dit voorval onder de aandacht brengen bij onze operationele mensen. Het is niet met zekerheid te garanderen dat ik kan achterhalen wie deze afweging heeft gemaakt en waarom dit zo laat is gecommuniceerd. Mocht dit wel lukken, dan laat ik dat hier weten.
Reputatie 4
Vanuit het oogpunt van de reiziger dus weer een voorbeeld van miscommunicatie... géén informatie op het bord op het perron, géén omroep op het station of in de trein, maar wel een omweg van bijna een uur.
Jij had er gister dus ook last van, alleen wilde ik vanuit Nijmegen naar Utrecht en daar werd ook zeer slecht gecommuniceerd (met een grote vertraging tot gevolg): https://forum.ns.nl/op-station-17/achterblijven-op-perron-wegens-ontbrekende-communicatie-18156

Hoe komt de reiziger in aanmerking voor GTBV in dit soort gevallen? Ik kan aantonen dat ik op een bepaald tijdstip op station A was en een uur later dan gepland op station B.
Niek, dat kan door een claim in te dienen via Klantenservice, het liefst per e-mail of brief. Dan gaan zij handmatig jouw claim afhandelen, aangezien het geautomatiseerde systeem dit waarschijnlijk niet kan goedkeuren.
Reputatie 4
Bedankt voor je antwoord, maar de NS heeft toch geen klantenservice e-mail adres? Ik moet een bijlage toevoegen met uit/incheck gegevens, want de NS heeft die gegevens niet.

Op welk adres kan ik de schriftelijke klantenservice bereiken en is er voor de OV-jaarkaart een speciale klantenservice? De algemene telefonische klantenservice kan nooit helpen: zijn er voor de schriftelijke ook speciale afdelingen?
Waarom zou NS die gegevens niet hebben, als jij het kaartnummer geeft?
Reputatie 4
Omdat ik met mijn abonnement niet bij de NS kan in en uitchecken, omdat de NS besloten heeft dit niet mogelijk te maken.

Ik ben wel uit en ingecheckt bij het aansluitend OV, gegevens waar de NS geen inzicht in heeft.
Mogelijk ben ik even niet scherp, maar waar heb je dan in- en uitgecheckt? Als dit inderdaad bij een andere vervoerder is, dan kun je de uitdraai meesturen. Volgens mij weet je hoe je een e-mail en brief moet sturen, maar hier de informatie:
- e-mail via Eva (typ 'mail')
- brief naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht
Reputatie 4
Voor de reis bus–>trein–>metro ben in en uitgecheckt bij de bus, en in en uitgecheckt bij de metro.

Ik heb net op jouw advies een "e-mail" in Eva gestuurd en er werd –zoals verwacht– niet naar een bijlage gevraagd, dus dat was een nutteloze actie.

Ik zal dan een brief sturen naar het bovenstaande adres, ik wist niet hoe dat moest omdat je collega's die gegevens nooit wilden geven.
@Keuzereiziger: er is door de verkeersleiding een check gedaan bij NS International of de machinist wegbekendheid had via 's Hertogenbosch. Dat was het geval. Vervolgens is de treinroute gewijzigd wat tot gevolg moet hebben gehad dat er op de borden werd aangegeven dat de trein een andere route zou rijden met Arnhem als bestemming. Volgens de verkeersleiding moet de machinist geweten hebben dat de trein een andere route zou rijden en had hij/zij de conducteurs kunnen inlichten of een boordomroepbericht kunnen plaatsen. Dit maak de uitkomst voor jou en je medereizigers natuurlijk niet anders. Ik heb in ieder geval begrepen dat dit voorval door de verkeersleiding is besproken en hoop dat je GTBV-claim goedgekeurd zal worden. Thanks voor je feedback!

Reageer