beantwoord

Idee voor NS

Reputatie 1
Geachte meneer/mevrouw,

Zou het een idee zijn om toeslagzuilen te plaatsen op station Harderwijk en vervolgens Harderwijk een Intercity status te geven?
Alle reizigers die vanaf Harderwijk met de IC reizen checken dan nog eens extra in bij de toeslagzuil voor een toeslag van €2,40. Dit is hetzelfde bedrag dat ICE International hanteert. Deze toeslag gaat naar NS en NS verdient dan €2,40 meer.
icon

Beste antwoord door Thom 29 juni 2017, 15:12

De sneltreinpassagiers zullen er ook niet blij mee zijn, er is te weinig aanbod, de tijdwinst is gering en als ik zie met hoeveel moeite de dienstregeling tot stand is gekomen vraag ik me af of het een goed plan is.

In Amersfoort gaat het nu al vaak mis met de aansluitingen tussen het Noorden en het Oosten. Een extra reistijd van die paar minuten plan je niet zo makkelijk in. De trein moet afremmen, stilstaan en weer optrekken.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee (voor de zoveelste keer), de IC gaat niet stoppen in Harderwijk. Een extra stop past niet in de dienstregeling en is gezien de grootte van Harderwijk ook niet echt nodig.
Reputatie 1
Ik weet dat ik meerdere keren een topic hierover gestart heb, maar het idee van de toeslagzuilen had ik toen niet genoemd. Dus vandaar dit topic 😃 😃 :D

Als de NS na deze suggestie Harderwijk nog steeds geen IC status geeft, dan geef ik het op.
Goedemorgen Student_UTR,

Goed om te lezen dat je je zo inzet voor station Harderwijk. Zoals eerder aangegeven past een IC op dit moment niet in de dienstregeling op dit traject. Ook het berekenen van een extra toeslag is hiervoor geen optie. Wij zullen nooit voor een station een extra toeslag berekenen zodat hier wel een Intercity kan rijden. Een extra toeslag wordt om andere redenen berekend.
Als ik met de gewone intercity naar SWK ga reizen worden ook nooit toeslag om gevraagd. Op die manier jaag je de mensen wel op kosten. Het gaat om een bestaande lijn daarvoor zal er nooit toeslag worden gevraagd. Bovendien is HD niet meer zo geschikt om er IC-stop te maken, eerder wel in AMFS als begin-en eindstation. Maar niet in alle plaatsen is het geschikt. Je kunt wel met de stoptrein gaan reizen.
Reputatie 6
Badge
Zoetermeer is niet eens een Intercity-station en heeft hetzelfde probleem met de dienstregeling als Harderwijk: 2 sprinters in 2 richtingen, altijd aan dezelfde lijn, maar is wel 3x zo groot. Harderwijk kan het het komende lustrum wel vergeten.
Of een station bij een dorp of een stad maakt niets uit.
Zo stoppen er bijvoorbeeld in Castricum wel ic's (35.272 inwoners ) en dat is toch echt een dorpje.
Er zijn veel meer redenen om wel of niet een ic te laten stoppen op stations, bijvoorbeeld overstap mogelijkheden of de plaats heeft een centrumfunctie. Ook de gemeente heeft invloed op het wel of niet laten stoppen van intercity's.
Reputatie 7
En niet te vergeten - er rijden soms geen stoptreinen. Denk aan bv. Olst en Wijhe.
Reputatie 2
FYI - Die extra stop past wel degelijk in de dienstregeling. Er zit nogal buffer op Amf-Zl, zeker in zuidelijke richting.
Reputatie 7
Badge +3
Er zit helemaal geen speling op die lijn. Mensen klagen ook hier steen en been over gemiste aansluitingen in Zwolle en Amersfoort.
Als er niks voor je plakt heb je best wat rijtijdspeling tussen Amersfoort en Zwolle, daar zijn meerdere minuten vertraging in te lopen. Probleem is dat je al snel met een stoptrein voor je zit, en dan kan je het vergeten.
Reputatie 2
Vorige week zelf nog meegemaakt, vertrokken met ruim 2 minuten vertraging uit Zwolle, kwamen een klein half minuutje te vroeg in Amersfoort binnen, om daar nog eens 3 minuten stil te staan voordat men doorgaat richting Rtd. Dus, rijtijd zat.
Reputatie 3
Nee, geen tijd zat.

Als het droog is buiten de spits is er op alle lijnen tijd zat. Een stop kost zo 3 minuten. Die tijd is er niet bij regen, in de spits, bij storm enzovoort.

Juist deze lijn moet op tijd zijn, vanwege het grote aantal overstappers op Zwolle/Utrecht.

Daarnaast bespaart een stop voor reizigers uit Harderwijk slechts een minuut of zeven, hooguit. De reizigers uit Wezep, Nunspeet en 't Harde hebben er niets aan, de sprinter moet nog steeds eerst aankomen.
Reputatie 3
Daarnaast is vanuit de sprinter de aansluiting richting Amsterdam of Deventer nog mogelijk, vanuit de intercity niet.

Een intercitystop heeft dus enkel nut voor de reizigers Harderwijk - Utrecht. Dat zijn er veel te weinig, en je dupeert tienduizenden reizigers hiermee.

Terecht dat de NS er geen zin in heeft.
Reputatie 7
Badge +4
De sneltreinpassagiers zullen er ook niet blij mee zijn, er is te weinig aanbod, de tijdwinst is gering en als ik zie met hoeveel moeite de dienstregeling tot stand is gekomen vraag ik me af of het een goed plan is.

In Amersfoort gaat het nu al vaak mis met de aansluitingen tussen het Noorden en het Oosten. Een extra reistijd van die paar minuten plan je niet zo makkelijk in. De trein moet afremmen, stilstaan en weer optrekken.
Dus, rijtijd zat.
Helaas, zo makkelijk kan je die conclusie niet trekken.
Reputatie 2
Ach, ik kom vaak genoeg op het traject - ik zie wat ik zelf zie, maar meningen verschillen.
Ach, ik kom er al heel wat jaren dagelijks. Ja, onder bepaalde omstandigheden heb je vrij veel speling. Maar dag betekent niet direct dat je een extra stop in het patroon kan leggen voor IC's.
Reputatie 2
Oh ik vind Harderwijk ook niet IC-station waardig hoor! Reageerde op het kleine stukje in de reply van Tamzin, waar ik het niet mee eens ben.

Reageer