beantwoord

Iedereen is gek geworden (mondkapjes)

Reputatie 2

Helaas moest vandaag met NS,

Iedereen lijkt gek geworden en NS grijpt blijkbaar niet in

Paar voorbeelden:

• Zag conducteur met spathelm ipv mondkapje
  • Utrecht lunetten, NIEMAND op perron mondkapje, nagevraagd bij INFO op Utrecht CS, “nee hoor hoeft niet bij open station” ik nagezocht op internet en NIET waar mondkapje op elk station, hoe kan zo iemand dit niet weten en waarom worden deze mensen die massaal opgepakt
  • In trein  meerdere mensen ZONDER mondkapje en paar met mondkapje op de kin, geen conducteur die door de treinliep en dus ook geen arrestaties
  • Op station SLOTERDIJK 100-EN mensen zonder mondkapje of op de kin, info man zegt niets te kunnen doen, paar mensen zelf aangesproken waarom ze mij in levensgevaar brengen
  • Een aantal mensen kwamen met een pasje waarop stond dat ze geen mondkapje hoefde te dragen, weet iemand hoe dit zit en hoe dit kan worden gestopt?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 mei 2021, 19:26

Laten we het alsjeblieft on-topic en beschaafd houden allemaal. Ik vind het spijtig dat Freddy deze ervaring heeft. Zijn vragen zijn gelukkig beantwoord en ik hoop dat hij snel weer met een veilig gevoel kan reizen.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  • Conducteurs mogen een spatscherm gebruiken ipv een mondkapje.
  • Op een open perron geen mondkapje dragen is officieel inderdaad niet toegestaan, maar laten we wel redelijk blijven. Nergens anders hoef je buiten zo'n ding te dragen, een perron is niet gevaarlijker dan een winkelstraat.
  • In de trein is inderdaad ook een kapje verplicht. Maar voor overtreding zul je nooit gearresteerd worden, hooguit de trein uitgezet en/of beboet. Maar er kan niet altijd en overal controle zijn.
  • Als je echt zo bang voor je leven bent, vraag ik me eerlijk gezegd af of de trein wel zo'n geschikt vervoermiddel voor je is.
  • Er is een uitzondering op de mondkapjesplicht voor mensen die er geen kunnen dragen wegens een medische aandoening. Er is wel veel discussie over het moeten/kunnen aantonen daarvan, maar volgens de Rijksoverheid zijn die uitzonderingen er wel.

"Iedereen is gek geworden" aldus degene die letterlijk wildvreemden lastigvalt, van moord beschuldigt en oproept ze te arresteren.

*aangepast door moderator

Laten we het alsjeblieft on-topic en beschaafd houden allemaal. Ik vind het spijtig dat Freddy deze ervaring heeft. Zijn vragen zijn gelukkig beantwoord en ik hoop dat hij snel weer met een veilig gevoel kan reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Freddynl Heeft wel een punt wat mondkapjes dragen op perrons betreft. Op station Lunetten blijven mensen vaak bij elkaar onder de overkapping staan, waarbij 1,5 m niet altijd mogelijk is om bij incheckpalen of het onoverdekte gedeelte te komen. Dit is bij meerdere kleine stations het geval.

Reputatie 2

Wat een slechte antwoorden:

• In september (ACHT maanden geleden) is bekend gemaakt dat spatschermen alleen werken MET ook een mondkapje zonder maak je gewoon je klanten ziek
  • Ik beschuldig iemand die blijkbaar mijn gezondheid in (levens)gevaar wil brengen lijkt me niet heel gek? Uiteraard moet de NS dit zelf doen maar t gebeurd niet
  • Sinds Corona is er NOOIT meer controle ik hoef gelukkig niet vaak met de trein want in 99% werk ik natuurlijk thuis
  • Als je ze niet kunt laten arresteren(wat gek is want dit is minstens poging tot doodslag) geef ze een treinverbod of een perron verbod, je kunt toch niet onschuldige mensen ziek maken besef je wel hoeveel mensen elke dag in het ziekenhuis komen door dit soort dingen
  • Ik begrijp best dat sommige mensen geen mondkapje op kunnen maar dan mogen ze toch niet met de trein????? Ze mogen toch ook de supermarkt niet in, ik snap niet hoe dit een discussie kan zijn er overlijden nog steeds 20 mensen per dag en vele mensen die jaren ziek zullen blijven
  • Ten slotte lees ik iemand zeggen dat ik beter niet met de trein kan reizen, helemaal mee eens, maar dat lost t toch niet op nog steeds zullen elke dag weer duizenden mensen besmet worden doordat jullie niet ingrijpen
Reputatie 7
Badge +3
  • Of en hoe goed die spatschermen werken, laat ik aan de experts over. Feit is dat conducteurs ze mogen dragen i.p.v. een mondkapje.
  • De kans dat je besmet raakt door iemand zonder mondkapje is uiterst klein. Áls het toch gebeurt, is de kans dat je ernstig ziek wordt uiterst klein. Áls dat toch gebeurt, is de kans dat je overlijdt uiterst klein. Dat staat heel ver van poging tot doodslag. Het is een ander verhaal als een persoon wéét dat-ie besmettelijk is en opzettelijk in je gezicht gaat hoesten. Daar zijn wel mensen voor veroordeeld voor poging tot zware mishandeling dacht ik. Maar zoiets heb ik in en om de trein niet meegemaakt.
  • Mensen die vallen onder de uitzonderingsregel mogen ook de supermarkt in zonder mondkapje.

Ik ben bang dat je voor de meeste van je klachten bij de Rijksoverheid moet zijn. Zij bepalen de regels. Eigenlijk is het enige waar NS iets aan kan doen, meer controle in de trein.

Reputatie 2

En de experts zeggen dus ALLEEN spatscherm heeft geen enkel nut, volgt de NS het nieuws niet of zo?

hoe klein het percentage is het veroorzaakt toch 10000 positieve per dag, 300 ziekenhuis opnames per dag en 20 doden per dag,

Jouw kleine percentages leveren dus wel degelijk doden op

Voorbeeld je laat een bom afgaan op de dam en dan zeg jij dit is niet strafbaar want de kans dat je in Amsterdam bent is uiterst klein en de kans dat je net op dat moment op de dam bent is nog kleiner

Dat slaat toch nergens op?

Reputatie 2

Heb ook nog voor jullie de link gezocht maar snap niet dat zo'n grote organisatie daar een reiziger voor nodig heeft:

Spatschermen binnenkort verboden - Kassa - BNNVARA

Reputatie 7
Badge +3

In dat artikel staat dat het nog onduidelijk is hoe de regels voor OV-medewerkers gaan zijn.

Er is dus een kleine kans dat ook OV-personeel de spatschermen mag blijven dragen. De NS laat weten nu het beleid nog niet aan te passen. Ze willen eerst de nieuwe regels afwachten.

Inmiddels zijn die nieuwe regels wel duidelijk en is het dus toch die kleine kans geworden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vervoer/openbaar-vervoer

Regels voor ov-bedrijven en hun medewerkers

Voor ov-bedrijven en medewerkers gelden de volgende regels:

• Medewerkers van het vervoerbedrijf zijn verplicht om een mondkapje of een gelaatsscherm (spatscherm) te dragen. Dat hoeft niet als zij in een afgesloten cabine werken. 
  • Ov-bedrijven maken de voertuigen vaker schoon.
  • Ov-bedrijven zijn verplicht om reizigers duidelijke informatie te geven over de maatregelen. Bijvoorbeeld met informatieborden in trein of tram.
Reputatie 2

Ik laat je net het bewijs zien en nog kom je met een site waar blijkbaar een fout inzit

Reputatie 7
Badge +3

Heb ook nog voor jullie de link gezocht maar snap niet dat zo'n grote organisatie daar een reiziger voor nodig heeft:

Spatschermen binnenkort verboden - Kassa - BNNVARA

Een grote organisatie gaat niet regels en proceduren veranderes op basis van een artikel van een TV programma, maar baseert dit op de regels van de overheid. En die overheid geeft aan dat OV-medewerkers dus ook alleen een spatscherm mogen dragen. NS houdt zich dus gewoon aan de geldende regels van de overheid.

Daarnaast geeft dat Kassa artikel ook nog aan dat mondkapjes voor consumenten niet zoveel veiligheid bieden. Daar heeft u blijkbaar gemakshalve maar overheen gelezen.

U bent zo te lezen van mening dat alle besmettingen, ziekenhuisopnames en doden alleen te wijten zijn aan mensen die in het OV geen mondkapjes dragen waarbij u eraan voorbij gaat dat volgens de GGD de meeste mensen nog steeds besmet worden in de thuissituatie, bij familie/vrienden of werk. En er maakt maar een klein gedeelte van de bevolking gebruik van het OV.

Het enige waar u gelijk in heeft is dat mondkapjes op de perrons verplicht zijn en dat NS daar beter op moet controleren. 

Reputatie 2

Ik ben van mening dat alle besmettingen komen door mensen die zich NIET aan de regels houden zoals NS

Als de overheid u foute info geeft dient u ze daarvan op de hoogte te stellen en het zekere voor het onzekere te nemen om uw klanten te beschermen

Ik ben het er mee eens dat waarschijnlijk mondkapjes ook niet genoeg zijn u zou ookveel meer moeten letten op de 1,5m maar dat doet u ook niet, gisteren liepen mensen op de roltrap meerdere mensen gewoon langs me, de trein van Utrecht Naar Amsterdam is 2x zo klein dan standaard terwijl ze eerder groter zouden moeten zijn enz.

Badge

Als je zo tegen de situatie bent zoals die nu is met het OV dan kun je het beste gewoon het OV niet nemen, ook niet voor die 1% die je niet thuis kunt werken. Dat lost voor u alle ergernis op en ook de risico's die u loopt voorzover u geen gezinsleden heeft die u kunnen besmetten. Want de meeste besmettingen vinden nog steeds in de huiselijke kring plaats.

Mensen zijn nog altijd zelf verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de mondkapjes, het is niet mogelijk om op elke straathoek en station een BOA neer te zetten die hier op toe gaat zien.

In de treinen helpt het wijzen op de mondkapjes ook maar voor een paar minuten, dan zie je de persoon het mondkapje weer onder de neus of zelfs onder de kin schuiven. De reizigers negeren de adviezen van de regering wat betreft de mondkapjes niet de NS.

En uit uw link blijkt dus dat de media er geregeld ook naast zitten want voor OV personeel is het alleen gebruiken van een faceshield niet verboden door de regering en er is nooit de verplichting geweest voor OV personeel om en een faceshield en een mondkapje te gebruiken mits ze in duidelijk herkenbare kleding van de werkgever lopen.

Badge +3

Een conducteur kan je helemaal niet besmetten zolang die niet een kwartier of langer op minder dan 1,5 meter van je gaat staan of zitten, waarbij jullie ook nog samen langere tijd in een afgesloten én slecht geventileerde ruimte zijn. Op een roltrap raak je dus ook echt niet besmet als iemand je passeert, en in een supermarkt waar je misschien maar 10 minuten bent ook niet.

De lucht in een trein wordt (volgens informatie van de NS) elke 6 minuten ververst, behalve als het snikheet of ijskoud is, dan wordt er gedeeltelijk gerecirculeerd. De veiligste omgeving is een vliegtuig, waar de lucht elke 3 minuten ververst wordt (mede een overblijfsel uit de tijd dat er nog gerookt mocht worden).

Een spatscherm beschermt een conducteur weliswaar niet of nauwelijks, maar het beschermt jou wel degelijk tegen uitgeademde deeltjes van een conducteur die (luid) tegen je praat en je daarbij ook nog eens recht aankijkt. Zie het maar als een hand (liever elleboog) voor je mond bij hoesten.

Bovendien is het wel zo handig voor slechthorenden of doven die afhankelijk zijn van liplezen. Niet iedere conducteur kent gebarentaal. Oke, een mondkapje kan je dan even afzetten, net als om iets te eten of te drinken (op 1,5 meter afstand).

Als iemand met een gelaatscherm of helemaal zonder bescherming poging tot doodslag begaat dan had iemand daar in het afgelopen jaar vast al aangifte van gedaan en hadden er koppen gerold of zouden er mensen een strafblad aan overgehouden hebben. Dat is dus niet het geval.

Reputatie 7

En de experts zeggen dus ALLEEN spatscherm heeft geen enkel nut, volgt de NS het nieuws niet of zo?

hoe klein het percentage is het veroorzaakt toch 10000 positieve per dag, 300 ziekenhuis opnames per dag en 20 doden per dag,

Jouw kleine percentages leveren dus wel degelijk doden op

Voorbeeld je laat een bom afgaan op de dam en dan zeg jij dit is niet strafbaar want de kans dat je in Amsterdam bent is uiterst klein en de kans dat je net op dat moment op de dam bent is nog kleiner

Dat slaat toch nergens op?

Doordraven is ook een kunst.... ik denk dat deze discussie tot niets gaat leiden. De regels blijven voorlopig zo en NS valt niets te verwijten daarin. 

Wie moet de mondkapjes gaan handhaven op perrons? Gaat dit om NS personeel dat er zelf ook niet aan meedoet en tijdens de pauze nog snel een sigaretje aansteekt op perron 2a? Of gaat dit om NS beveiligers die niks zien, niks vragen en nergens op ingaan? In de intercity's zijn er inmiddels hele coupés volledig maskervrij en conducteurs lopen voorbij zonder een woord te zeggen.

Is het chaos of is het gewoon de wederkeer van ons mooie live and let live land?

Reageer