Ik (en een aantal anderen) staan te wachten op de trein van Utrecht - Deventer

• 24 augustus 2014
  • 24 reacties
  • 587 Bekeken

Spoor 8a wordt aangegeven. Eén minuut voor vertrek wordt doorgegeven dat de trein naar Deventer op spoor 8a staat. Voordat de passagiers 1 stap verzet hebben om richting spoor 8a te lopen vertrekt de trein. Walgelijk.

24 reacties

Reputatie 4
Badge
Ik had niet anders verwacht en snap dat ook wel. Een moderator zal hierover geen algemene toezegging doen. Ik raad getroffenen aan om via een privébericht met Susan contact op te nemen.
Het zou NS sieren als men hier verzoeken om geld-terug-bij-vertraging accepteert. De trein heeft weliswaar op tijd gereden, maar dat reizigers hem gemist hebben, komt wel door de spoorwegen zelf.

Die opmerking werd echter vakkundig genegeerd door Susan en bij het automatisch verwerken van de claims zullen ze ongetwijfeld rücksichtslos worden afgewezen, want de trein is toch keurig op tijd vertrokken.
Beste pongingtottreinreizen, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je feedback. Ik snap dat je hier van baalt. Het is namelijk zo dat de verkeersleiding kan besluiten om op het laatste moment toch de trein te laten vertrekken van een ander spoor. Dit kan verschillende redenen hebben gehad. Aan ons is dan de taak om zo snel mogelijk onze reizigers van deze spoorwijziging op de hoogte te brengen. Jammer om te lezen dat we dit niet eerder hebben kunnen communiceren, waardoor jij (en anderen) de trein hebben gemist. Ik hoop dat je volgende reis bij ons soepeler zal verlopen.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 4
Badge
Als het ook nog twee keer omgeroepen is dat de trein op 8a zou vertrekken met op het laatste moment een wijziging naar 8b, dan lijkt het er wel op dat het treinpersoneel van deze dienst niet erg alert is geweest. Als machinist en/of conducteur wat omgevingsbewuster waren geweest, hadden deze mensen gewoon hun reis kunnen maken.
Het zou NS sieren als men hier verzoeken om geld-terug-bij-vertraging accepteert. De trein heeft weliswaar op tijd gereden, maar dat reizigers hem gemist hebben, komt wel door de spoorwegen zelf.
De reisplanner heeft het inderdaad in alle gevallen over spoor 8, volgens ovtijden.com is de trein van 11:35 als enige uitzondering echter van spoor 8b vertrokken. Als er reizigers stonden te wachten op spoor 8a (bijvoorbeeld omdat op de borden aldaar werd aangegeven dat de trein daar zou stoppen) en op het laatste moment pas ontdekken dat de trein op 8b staat dan is daarmee de klacht toch eenvoudig te verklaren?

Ja dit klopt, ik ben er helaas ook ingetuind in deze mooie grap. Ik keek wel nog ff of er geen candid camera lui tevoorschijn kwamen, maar nee jammer. Ik kon er wel een beetje om lachen. Minder was nu wel een half uur vertraging naar Almelo vanwege de werkzaamheden die dag op Utrecht.
Dat er velen intrapten was niet zo gek hoor, ik kwam om 11.30 uur uit Rdam aan en wist dat ik naar spoor 8 moest. Onderweg naar en bij spoor 8 wordt 2x (+ nog herhaling natuurlijk) omgeroepen dat die trein van 11.35 zal vertrekken van spoor 8a. Op de borden zie ik nog staan 11.35 8a Enschede en op 8b 11.50 Groningen. Dus tientallen wachtend op 8a terwijl er op 8b wel een trein staat, ik kies dan ook helaas voor 8a. Dan om 11.35 uur wordt er omgeroepen de trein naar Enschede vertrekt van spoor 8b...o ok.
Dus met zn allen naar 8b, oh nee gelukkig de trein komt al naar spoor 8a gereden... Helaas de intercity stopt niet en rijdt door naar Amersfoort....
Reputatie 4
Badge
Of een reden waarom NS en Prorail zo snel mogelijk weer gebundeld moeten worden. :-)
Het blijft merkwaardig: Hoe meer NS iets verprutst, hoe luider de roep om NS weer een volledig monopolie te geven, in plaats van juist de voorkeurspositie van NS af te bouwen.

Niet dat vroeger alles altijd beter was, maar de problemen met het spoor zijn exponentieel gestegen sinds het complete railvervoer in Nederland niet meer in handen is van één organisatie. We zijn al zover afgezakt dat we het normaal moeten vinden dat, als er op een treintraject een nieuwe vervoerder komt doordat die de aanbesteding wint, het eerst een aantal weken een complete chaos is, omdat men ook niet alles van tevoren kan voorzien. De complexiteit van het spoorwegbedrijf in een land met hoogfrequent spoorgebruik als Nederland is te groot om de organisatie daarvan in randvoorwaarden te gieten en het vervolgens aan een wirwar van organisaties over te laten die er samen uit moeten komen. In plaats van bevrijdend werkt het verstarrend: het wordt ieder voor zich. De reiziger is er de dupe van. Maar ik stop, want dit wordt wel een beetje teveel off topic.
Of een reden waarom NS en Prorail zo snel mogelijk weer gebundeld moeten worden. :-)
Het blijft merkwaardig: Hoe meer NS iets verprutst, hoe luider de roep om NS weer een volledig monopolie te geven, in plaats van juist de voorkeurspositie van NS af te bouwen.
Reputatie 4
Badge
Ziedaar, weer een reden waarom NS de verantwoordelijkheid voor de reisinformatie op de stations nooit van ProRail had moeten overnemen.

Of een reden waarom NS en Prorail zo snel mogelijk weer gebundeld moeten worden. 🙂
Ziedaar, weer een reden waarom NS de verantwoordelijkheid voor de reisinformatie op de stations nooit van ProRail had moeten overnemen. ProRail weet als eerste waar ze de treinen heen leiden. Nu zit er een onnodige extra schakel tussen de bron van de gegevens en de informatie die de reizigers krijgen voorgeschoteld.
Reputatie 4
Badge
Loes, dank voor je reactie die duidelijk maakt dat het niet de machinist is, die de trein maar ergens neerzet, maar dat de seininstelling en de spooraankondiging voor de reizigers niet synchroon lopen.

Het is mij in die gevallen onduidelijk waarom de trein zo ver doorrijdt (8a is gewoon beschikbaar).

Tijdens de spits komt het minder voor, omdat de treinen meestal (ook niet altijd) langer zijn en dan zowel a als b-zijde nodig hebben.

Dat is heel simpel te verklaren, een machinist rijdt door tot zijn sein op rood staat of dat hij of zij een blauwe lamp tegenkomt, blijkbaar heeft de treindienstleider van Prorail het sein dat in dit geval op rood moest staan, niet op rood gezet (of de computer ARI) en de machinist volgt netjes het seinbeeld op en zet de trein bij het juiste bord neer. Helaas gebeurd dit vaker en ik praat het dus niet goed he, ik verklaar het hier voor zover ik dat kan.
Reputatie 4
Badge
Erg vervelend voor u.

Het klopt inderdaad dat op Utrecht Centraal buiten de spits regelmatig IC-treinen richting Amersfoort vertrekken van 8b terwijl 8a is aangegeven. Ik weet dat uit eigen ervaring. Dan sta je met zijn allen op 8a en rijdt de trein voorbij tot spoor 8b. Ervaren reizigers snappen onmiddellijk dat dit hun trein is en de meute zet zich in beweging richting 8b. Dan komt het wel weer goed. Maar dat is dit keer blijkbaar niet gebeurd.

Het is mij in die gevallen onduidelijk waarom de trein zo ver doorrijdt (8a is gewoon beschikbaar).

Tijdens de spits komt het minder voor, omdat de treinen meestal (ook niet altijd) langer zijn en dan zowel a als b-zijde nodig hebben.
TS begint al met de mededeling dat spoor 8a staat aangegeven.

Klopt en daarmee kan hij duiden op de reisplanner, algemene schermen in de vertrekhal, specifieke schermen bij spoor 8a of dat dit is omgeroepen.

Zoals jij veronderstelt dat de mensen bij 8b stonden te wachten
Dat veronderstel ik juist niet, dan zou hij immers zijn trein hebben gehaald, aannemende dat het de trein van 11:35 betreft.

Overigens kun je 2x per uur van Utrecht naar Deventer; 1x met een rechtstreekse IC naar Enschede en de andere keer met een overstap in Amersfoort (waardoor Gerrit 1507 op het verkeerde been werd gezet met z'n spoor 1).
TS heeft het echter over de trein naar Deventer en niet over de trein naar Amersfoort alwaar zou kunnen worden overgestapt op een trein naar Deventer, dus valt die laatste mogelijkheid af.

En zo lang TS niet met nadere (verbeterde) informatie komt kunnen we ons alleen maar baseren op hetgeen hij in eerste instantie heeft geschreven, n.l. spoor 8a
Dan moet jij vooral blijven denken dat TS op spoor 8a stond te wachten, 1 minuut voor tijd ontdekte dat de trein op spoor 8a zou vertrekken, zich toen van spoor 8a richting spoor 8a heeft verplaatst en desondanks toch de trein heeft gemist.
Spoor 8a wordt aangegeven. 1 fucking minuut voor vertrek wordt doorgegeven dat de trein naar Deventer op spoor 8a staat. Voordat de passagiers 1 stap verzet hebben om richting spoor 8a te lopen vertrekt de trein. Walgelijk.

Dat is fucking klote, maar ben je er achter gekomen, hoe het kwam?
TS begint al met de mededeling dat spoor 8a staat aangegeven.
Zoals jij veronderstelt dat de mensen bij 8b stonden te wachten, ben ik uitgegaan van de veronderstelling dat die mededeling eigenlijk uitsluitend op de CTA bakken gestaan kan hebben.
Waar anders zou dat aangegeven kunnen zijn? Een CTA ligt toch voor de hand.

Overigens kun je 2x per uur van Utrecht naar Deventer; 1x met een rechtstreekse IC naar Enschede en de andere keer met een overstap in Amersfoort (waardoor Gerrit 1507 op het verkeerde been werd gezet met z'n spoor 1).

En zo lang TS niet met nadere (verbeterde) informatie komt kunnen we ons alleen maar baseren op hetgeen hij in eerste instantie heeft geschreven, n.l. spoor 8a.
En allerlei hypotheses welke trein het dan wel geweest zou kunnen zijn etc. is in feite alleen maar speculeren, zolang TS dat zelf niet exact aangeeft.

En natuurlijk heb ik ook bij OV-tijden gekeken en gezien wat jij naar voren brengt. En dat zou best wel eens het geval geweest kunnen zijn (zal ook niet de eerste keer zijn dat dat in Utrecht gebeurt).
Juist daarom is het zo jammer dat TS niet meer van zich laat horen met de juiste informatie.
Ik zie TS nergens iets beweren over een CTA.
TS noemt geen tijd, maar gezien het tijdstip van posten (11:55) , het slechts 1 keer per uur rijden van een intercity naar Deventer en het feit dat het vertrekspoor op 11:35 als enige vertrektijd afwijkt van alle andere vertrektijden is het niet onaannemelijk dat TS op deze trein doelt.
TS heeft het drie keer over spoor 8a, uit zijn klacht blijkt overduidelijk dat dit of in het eerste geval een tikfout betreft (trein vertrekt van spoor is 8a, TS en andere reizigers stonden te wachten op een ander spoor) of in het tweede en derde geval (TS en andere reizigers stonden te wachten op spoor 8a, trein vertrekt van een ander spoor). In combinatie met bovenstaande opmerking is een en ander logisch te verklaren als TS de tweede en derde keer dat hij het heeft over spoor 8a eigenlijk spoor 8b bedoelt.
@theofiel.
Jouw theorie zou kunnen kloppen, ware het niet dat TS nadrukkelijk aangeeft dat spoor 8a was aangegeven op de CTA en dat ook werd omgeroepen. Helaas heeft hij geen vertrektijd aangegeven, zodat niet is vast te stellen of het juist de door jou genoemde uitzondering betrof.

@Pe_Pe
daar zou je gelijk in kunnen hebben; voor andere dagen geeft de reisplanner inderdaad spoor 11 (a/b) aan.
De reisplanner heeft het inderdaad in alle gevallen over spoor 8, volgens ovtijden.com is de trein van 11:35 als enige uitzondering echter van spoor 8b vertrokken. Als er reizigers stonden te wachten op spoor 8a (bijvoorbeeld omdat op de borden aldaar werd aangegeven dat de trein daar zou stoppen) en op het laatste moment pas ontdekken dat de trein op 8b staat dan is daarmee de klacht toch eenvoudig te verklaren?
de TS heeft het over de trein van Utrecht Centraal naar Deventer. En die vertrekken in principe allemaal vanaf spoor 8.
Dat is een afwijkend vertrekspoor dat zo te zien vandaag de hele dag wordt gebruikt, vermoedelijk vanwege werkzaamheden.
Reputatie 2
Sorry ik kijk bij Amersfoort :(
Excuses
Amersfoort heeft helemaal geen 8A 🙂
Spoor 1 al de topic starter (TS) bedoelen dat is immers het normale vertrekspoor van deze trein
Moet je toch de reisplanner eens even raadplegen.
de TS heeft het over de trein van Utrecht Centraal naar Deventer. En die vertrekken in principe allemaal vanaf spoor 8.
Spoor 1 wordt over het algemeen gebruikt voor de sprinters naar Zwolle en Baarn.
Spoor 1 al de topic starter (TS) bedoelen dat is immers het normale vertrekspoor van deze trein
Je bedoelt misschien spoor 11?
Reputatie 2
Ik begrijp uw verhaal niet goed.
U geeft aan dat aangegeven staat dat de trein vanaf spoor 8a zal vertrekken.
En dan wordt 1 minuut voor vertrek nog eens omgeroepen dat die trein gereed staat op spoor 8a.

Nou weet ik niet waar die tientallen reizigers tevergeefs hebben staan wachten, want u geeft zelf aan dat in alle gevallen sprake is van spoor 8a.
Kennelijk hebben u - en andere reizigers - elders staan wachten dan wat aangegeven stond.
Mag u dat ProRail / NS verwijten?

Reageer