Ik kom met de Thalys uit Parijs en moet overstappen in Amsterdam Centraal, hoe moet ik verder? | NS Community

Ik kom met de Thalys uit Parijs en moet overstappen in Amsterdam Centraal, hoe moet ik verder?

  • 4 August 2014
  • 8 reacties
  • 2510 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De trein uit Parijs komt aan op spoor 14 en de Intercity naar Zwolle staat op perron 10a.
Ik moet nu met koffers een trap af, inchecken aan begin/eind van het station en weer terug naar de trein met koffers weer terug.

Dit is niet uit te leggen.

8 reacties

Ha broekhuizen, Welkom op het NS Serviceforum. Ten eerste hoop ik dat je het mooi hebt gehad in Frankrijk! Bedankt voor je suggestie en feedback hierover. Het is goed om dit soort zaken even met ons te delen, zodat ik je feedback hierover intern kan doorzetten. Goed om te zien dat er veel met je wordt meegedacht.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Op het station' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad wel een oplossing om naar Zwolle te gaan, zoals de oorspronkelijke vraag luidde maar naar Leeuwarden gaat niet meer, wel op zaterdag. U heeft wel gelijk dat het inchecken op Schiphol makkelijker gaat dan in Amsterdam, alleen je moet met de roltrap naar boven, dan inchecken en dan weer terug. Voor eindbestemming Zwolle is dit zeker het gemakkelijkste, al zit er bij Thalys in veel gevallen een prijsverschil tussen Parijs-Rdam en Parijs-Schiphol. Met een relatief goedkoop kaartje maakt Amsterdam-Parijs of Rotterdam-Parijs ook niet uit, het is vaak tweede klas 29-35 en eerste klas 58 euro. Met laat gekochte losse kaartjes kan het verschil oplopen.
Overigens heb ik me de laatste keer in Rotterdam gemeld bij de conducteur van de aansluitende trein naar het Noorden en hij accepteerde de combinatie Thalyskaart-weekendvrijabo zonder ingecheckt te hebben. Met redelijkheid kom je best ver, Thalys komt vaak aan op het perron waar je een crossover kunt maken richting trein naar het Noorden.
Omdat het een crossover is en de marge groter is dan twee minuten vraag ik me af of het een geldige overstap is. Maar u heeft zeker geljk, het is uiterst onzeker en al helemaal als het om de laatste trein naar huis gaat. Thalys heeft regelmatig vertraging, die in mijn beleving veelal in Belgie wordt opgelopen, maar dat is een andere discussie.
Ik zie dat Pepe de juiste aanvulling op Schiphol ook al gaf.
Reputatie 4
Badge
Dank voor deze aanvulling. Ik wist het niet zeker meer; al meen ik dat ik ooit terug naar het perron moest om uit te checken, maar dat is lang geleden. Toen de OV-chipkkaart er net was. Enfin doet er ook niet toe. Bedankt in ieder geval.
Ik adviseer u in Schiphol over te stappen op de trein naar Zwolle. Sneller en de paaltjes staan op het perron, als ik mij goed herinner.
Dat herinnert u zich niet goed. 🙂 De uitcheckpaaltjes staan boven. Beneden staan slechts toeslagzuilen. Zie ook dit topic.
Reputatie 4
Badge
Ik adviseer u in Schiphol over te stappen op de trein naar Zwolle. Sneller en de paaltjes staan op het perron, als ik mij goed herinner. En anders zijn er mooie roltrappen en rolbanen naar boven. Veel prettiger dan in Amsterdam Centraal.
Zie de reisplanner: U vult Paris Nord in als vertrekstation en Zwolle als aankomststation.
Bij de laatste Thalys wordt een reis via Utrecht gegeven, maar u kunt ook via Schiphol reizen. U komt dan alleen later aan of hebt een extra overstap in Weesp.

Die discussie is hier eerder geweest en ik ben het helemaal met je eens, het is makkelijk te realiseren en bespaart veel gedoe. Ik had ook een keertje een kaartje Parijs=Rotterdam, Thalys komt om 22.02 aan, trein naar het Noorden vertrekt om 22.05 en de volgende - maar niet door de week - om 23.05. Je moet dus de trein van 22.05 hebben als je nog naar Leeuwarden of Groningen wilt. Ik voorkom het nu op bovenstaande manier maar je hebt groot gelijk dat op de stopstations van de internationale treinen in- en uitgecheckt moet kunnen worden op de aankomst- en vertrekstations. Mensen die met internationale treinen reizen hebben nu eenmaal meestal meer bagage mee.
Een overstap van 3 minuten met perronwissel op Rotterdam Centraal is uiterst onzeker en beschouwt NS niet als een aansluiting. Ik probeer deze overstap regelmatig als ik uit Brussel of Parijs kom, maar ik haal hem maar in de helft van de gevallen. Gelukkig hoef ik maar tot Utrecht en dan zijn er nog genoeg volgende treinen. Voor Utrecht is er overigens ook een alternatief over Schiphol. Scheelt niet veel in tijd en geld.
Voor een aansluiting van de laatste Thalys naar Groningen is een overstap in Schiphol ook aan te raden. 20 minuten overstaptijd.
Reputatie 7
Badge +4
Die discussie is hier eerder geweest en ik ben het helemaal met je eens, het is makkelijk te realiseren en bespaart veel gedoe. Ik had ook een keertje een kaartje Parijs=Rotterdam, Thalys komt om 22.02 aan, trein naar het Noorden vertrekt om 22.05 en de volgende - maar niet door de week - om 23.05. Je moet dus de trein van 22.05 hebben als je nog naar Leeuwarden of Groningen wilt. Ik voorkom het nu op bovenstaande manier maar je hebt groot gelijk dat op de stopstations van de internationale treinen in- en uitgecheckt moet kunnen worden op de aankomst- en vertrekstations. Mensen die met internationale treinen reizen hebben nu eenmaal meestal meer bagage mee.
Zijn er geen in/uitcheckpalen op de perrons geplaatst waar de internationale treinen stoppen? Dat klinkt wel erg klantonvriendelijk en daar zullen ze dan toch echt iets aan moeten veranderen als de poortjes dicht gaan.
Reputatie 7
Badge +4
U had gewoon een kaartje Parijs-Zwolle kunnen kopen, dan had u zonder al dit gedoe naar huis kunnen reizen. U had ook als aanvulling op uw Thalyskaartje van te voren een e-ticket Amsterdam-Zwolle kunnen bestellen. Die optie is echter duurder. Een kaartje kopen of inchecken in Amsterdam is dan helemaal niet nodig. Dat bespaart geloop naar de poortjes wat met veel bagage nu eenmaal lastig is. Zo kunt u het ook op de heenweg doen.

Reageer