beantwoord

In- en uitchecken

In Leiden aangekomen per trein check ik wel uit maar hoef het poortje niet door omdat ik de stationshal niet hoef te verlaten. (Met mijn kleinzoon eet ik een ijsje en ga daarna weer terug.) 20 minuten later wil ik weer inchecken maar er zijn geen in-uitcheckpaaltjes in de hal. Dus moet ik toch door een poortje om aan de andere kant in te checken. Ik check dus 2 x uit om te kunnen inchecken. Dat kost me 10 euro die ik wel terugkrijg maar ik vraag u af of er geen andere mogelijkheid is om in te checken in de hal.
icon

Beste antwoord door 29 maart 2018, 11:18

Na aankomst niet uitchecken, eerst ijsje eten, dan voor vertrek uitchecken, naar buiten lopen, omdraaien en weer inchecken en naar binnen lopen en reizen maar.

Bekijk origineel

10 reacties

Na aankomst niet uitchecken, eerst ijsje eten, dan voor vertrek uitchecken, naar buiten lopen, omdraaien en weer inchecken en naar binnen lopen en reizen maar.
Reputatie 6
Hallo Henry en welkom op het NS Serviceforum.

Ik raad je ook aan het advies van klant-peter op te volgen. Dit voorkomt extra reiskosten en maakt het daarnaast ook een stuk eenvoudiger. Bedankt voor dit antwoord Peter!
Je kunt eventueel ook de volgorde omdraaien; eerst uitchecken & inchecken en dan op zoek naar je ijsje. Misschien is dat makkelijker als je trein eraan komt en je ijsje is nog niet helemaal op. Het geeft ook de mogelijkheid om je ijsje bij mooi weer op het perron rustig op te eten, zonder dat je nog terug moet naar de stationshal om om te checken.
Reputatie 7
Badge +2
Dat 2e kan natuurlijk ook.
Al is er dan denk ik wel de officiele voorwaarde dat je binnen 35 minuten na inchecken een trein moet nemen. Of is het dan omdat je binnen 35 minuten uit en incheckt een overstap en geldt die voorwaarde dan niet?

Er is in ieder geval geen mogelijkheid om in Leiden in de stationshal in te checken.
Reputatie 6
Badge +1
Officieel moet je inderdaad binnen 35 minuten na inchecken in de trein stappen. Andersom hoef je pas 6 uur na incheck uit te checken. Dus eerst eten, dan uitchecken is absoluut de beste oplossing!
Ik wacht ook nog steeds op het antwoord/de oplossing voor het volgende:

Voordat de poortjes er waren, kon je op ieder station op de route gewoon je reis onderbreken, zolang je wilde. Ik kocht dan bijv. een kaartje Helmond-Den Haag, stapte in Dordrecht uit om even bij mijn ouders te gaan koffiedrinken of lunchen, en reisde 2 of 3 uur later op hetzelfde kaartje verder naar Den Haag. Als ik dat tegenwoordig wil doen, kost het me extra. Waarom? Het maakt de NS toch geen bal uit of ik het traject in één keer afleg, of dat er een uurtje of twee tussen zit onderweg? De kosten zijn toch gelijk: ik reis van Helmond naar Den Haag. Of mis ik iets?
Hallo Pejeka,

Ik begrijp je verontwaardiging, maar wat je wellicht mist is dat je dan twee enkele reizen maakt in plaats van één. Hoewel dit wellicht slechts een kwestie van perspectief lijkt vind je dit onderscheid in de prijs wel terug. Eerder was dit ook het geval, maar was de controle hierop lastiger waardoor het gedogen een feit werd. Het systeem bestond op buskaartjes (voor en tijdens de OV-chipkaart) al wel meen ik. Details hierover weet iemand anders hier op het forum wellicht?
Badge +3
Er werd helemaal niets gedoogd. Met een papieren treinkaartje mocht (en mag!) je je (binnenlandse) reis altijd onderbreken.
Bij reizen met de bus zijn er meerdere periodes. Allereerst de tijd van de strippenkaart. Daar was de tijdstempel bepalend hoe lang je totale reis mocht duren. Uit mijn hoofd was dat een uur voor een reis van 1 zone (2 strippen) tot een maximum van 3,5 uur voor veel langere reizen. Dat was bijvoorbeeld een reis over de Afsluitdijk.
De details zijn terug te lezen op de Wikipediapagina over de nationale strippenkaart.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
In de praktijk kwam het erop neer dat de stempels van de chauffeurs nogal ruim waren afgesteld en dat het in de praktijk vaak mogelijk was om in het stadsvervoer een retourrit te maken op dezelfde stempel.

Daarvoor waren er inderdaad enkele reizen en retours te koop bij de buschauffeurs. Dat is echter al zo lang geleden dat ik me niet kan herinneren of je daarmee de reis mocht onderbreken. Bovendien had iedere vervoerder zijn eigen regels.
iMark schreef:

Er werd helemaal niets gedoogd. Met een papieren treinkaartje mocht (en mag!) je je (binnenlandse) reis altijd onderbreken.
Bij reizen met de bus zijn er meerdere periodes. Allereerst de tijd van de strippenkaart. Daar was de tijdstempel bepalend hoe lang je totale reis mocht duren. Uit mijn hoofd was dat een uur voor een reis van 1 zone (2 strippen) tot een maximum van 3,5 uur voor veel langere reizen. Dat was bijvoorbeeld een reis over de Afsluitdijk.
De details zijn terug te lezen op de Wikipediapagina over de nationale strippenkaart.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
In de praktijk kwam het erop neer dat de stempels van de chauffeurs nogal ruim waren afgesteld en dat het in de praktijk vaak mogelijk was om in het stadsvervoer een retourrit te maken op dezelfde stempel.

Daarvoor waren er inderdaad enkele reizen en retours te koop bij de buschauffeurs. Dat is echter al zo lang geleden dat ik me niet kan herinneren of je daarmee de reis mocht onderbreken. Bovendien had iedere vervoerder zijn eigen regels.

Tegenwoordig mag je met een enkeltje in de bus niet eens meer overstappen. Heb ik laatst meegemaakt in Eindhoven. Ik wilde van het Catharina-Ziekenhuis naar een kennis in Gestel. Maar dan moet je op het station overstappen. OK, bij het Catharina een enkeltje gekocht voor 3 euro zoveel, na 5 haltes waren we bij het station, en ik wilde overstappen op de bus die bij mijn kennis stopt. Moest dus mooi een nieuw kaartje kopen. Ben je voor een ritje van 20 minuten 7 euro kwijt.
Arnold NS schreef:

Hallo Pejeka,

Ik begrijp je verontwaardiging, maar wat je wellicht mist is dat je dan twee enkele reizen maakt in plaats van één. Hoewel dit wellicht slechts een kwestie van perspectief lijkt vind je dit onderscheid in de prijs wel terug. Eerder was dit ook het geval, maar was de controle hierop lastiger waardoor het gedogen een feit werd. Het systeem bestond op buskaartjes (voor en tijdens de OV-chipkaart) al wel meen ik. Details hierover weet iemand anders hier op het forum wellicht?

Het was geen gedogen, het was logica. Ik betaalde een kaartje van Helmond naar Den Haag voor een bepaalde datum, en ik onderbrak de reis in Dordrecht. Maar uiteindelijk maakte ik daardoor niet méér gebruik van de diensten van NS, immers, of ik die reis nou onderbreek of niet, de prestatie van NS blijft hetzelfde: mij vervoeren van Helmond naar Den Haag, en het kost de NS geen cent meer of ik die reis nou in één keer maak, of dat ik hem in tweeën knip. Dus waarom moet ik daar tegenwoordig dan wél meer voor betalen, als ik onderweg wil uitstappen?

Reageer