beantwoord

In en Uitchecken bij overstappen

• 18 april 2014
  • 17 reacties
  • 1323 Bekeken

Op sommige stations als je van een perron naar de ander wil moet je in en uitchecken vanwege de plaatsing van de poortjes.
Op Almere bijvoorbeeld aan een kant.

Maar ook het volgende... Ik moet 20 minuten wachten om over te stappen, kan ik dan even buiten de poortjes koffie halen?

Moet je straks dan extra betalen, als de poortjes dichtzijn?
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 april 2014, 20:11

Als je hebt uitgecheckt en je checkt binnen 35 minuten weer in dan wordt dat gezien als vervolg van de oorspronkelijke reis.
Dus als je niet te ver naar die koffietent hoeft te lopen (en terug) en de koffie is niet te heet, zodat het allemaal binnen - zeg - een half uur te regelen is, is er geen vuiltje aan de lucht..

En als over een tijdje de poortjes definitief gesloten zijn werkt dat financieel gezien net zoals nu. Het enige verschil is dat de poortjes openen bij het in- en uitchecken, zodat je een vrije doorgang krijgt.
Bekijk origineel

17 reacties

Als je hebt uitgecheckt en je checkt binnen 35 minuten weer in dan wordt dat gezien als vervolg van de oorspronkelijke reis.
Dus als je niet te ver naar die koffietent hoeft te lopen (en terug) en de koffie is niet te heet, zodat het allemaal binnen - zeg - een half uur te regelen is, is er geen vuiltje aan de lucht..

En als over een tijdje de poortjes definitief gesloten zijn werkt dat financieel gezien net zoals nu. Het enige verschil is dat de poortjes openen bij het in- en uitchecken, zodat je een vrije doorgang krijgt.
Reputatie 6
Badge +2
Het kost extra als je met dalurenkorting reist en de spits is aangebroken. Het is inderdaad vervelend als voorzieningen zo onbereikbaar worden, als je extra reiskosten wil vermijden.
Waar kan je dat soort informatie vinden?
Want ik vraag me ook af hoe lang je van te voren in kan checken voor voordeel reizen?
In almere gaat een trein om 1 over 9. Nu sta ik beneden, wacht tot het allerlaatste moment, ren dan als een idioot naar boven...
Waar kan je dat soort informatie vinden?
Want ik vraag me ook af hoe lang je van te voren in kan checken voor voordeel reizen?
In almere gaat een trein om 1 over 9. Nu sta ik beneden, wacht tot het allerlaatste moment, ren dan als een idioot naar boven...

Dergelijk informatie kun je vinden op de website van NS, maar ook op dit forum komt dat regelmatig voorbij.
Zoek maar eens op het trefwoord "daluren" bijvoorbeeld.
Met een voordeelurenabonnement of een dal voordeel abonnement mag je vanaf 08:55 inchecken.
Doe het niet om 08:54:59, want dan betaal je het volle tarief, maar zodra jet klokje op het display op 08:55 gesprongen is kun je al inchecken om met korting te kunnen reizen.
Reis je met het (oude) voordeelurenabonnement kan je wel vroeger inchecken, maar pas met de eerste de beste trein na 09:00 uur reizen.
Met Dal voordeel mag je zelfs al voor 09:00 reizen. Als je dus maar niet eerder dan 08:55 incheckt om van de korting te profiteren.
Je kan al voor korting inchecken vanaf 08.55 uur, je hebt 5 minuten extra om met korting te mogen reizen. Je hebt dan wat meer tijd, let wel goed op dat de tijd in het display van het poortje staat, als het 08.54 uur is, pakt ie toch Vol Tarief.

Maar voor je probleem heb ik momenteel ook het antwoord verder schuldig blijven helaas.
Reputatie 6
Badge +2
Maar waarom wil je in Almere naar het andere perron, is daar niet een perron per richting?
Deze reactie is door Camel verwijderd
Reputatie 6
Badge +2
Terugsteken is waarschijnlijk niet toegestaan zonder uit- en inchecken, daar hebben we het op het forum eerder over gehad (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pleit-voor-opheffen-verbod-op-terugsteken-voor-ov-chipkaart-reizigers-670).
Reputatie 6
Badge +2
In Almere is er sowieso geen probleem, want, zoals Trrein als zegt, kom je in Almere maar aan één kant langs poortjes als je van het ene naar het andere perron gaat, maar afgezien daarvan ben ik geïnteresseerd in gevallen waarbij je op een toegestane reisroute naar het andere perron moet. Dan wel graag concreet.
Dag Trrrein, welkom op ons forum. Hans heeft je vraag juist beantwoord. Ik heb hier verder niets aan toe te voegen. Groet Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Hallo Ramon,

Dus je ontkent wat ik schreef, "Het kost extra als je met dalurenkorting reist en de spits is aangebroken."?
Dag Dennis, excuus ik had je opmerking even over het hoofd gezien. In zo'n geval betaal je inderdaad het volle tarief. Het moment van inchecken blijft bepalend. Groet Ramon
Die 35 minuten overstap tijd is prima. Ik loop namelijk ook wel eens het verkeerde perron op, of de trein komt op een ander perron binnen. Maar vaak is het om even een boodschapje te doen of een versnapering te halen. Ik heb op de ns site gezocht maar kon dat niet vinden. Fijn dat dit forum er is.

Maar het zou fijn als er een overzichtspagina van al dit soort tijden is.

Ook bijv de 3 minuten die je moet wachten als weer uit wil checken als je net ingecheckt bent...
Hoi Trrrein,

Die 3 minuten is ook al weer achterhaald. Ik heb even een lijstje gemaakt hoe je kan uitchecken als je net hebt ingecheckt:

• Zelfde paaltje, 100 seconde wachten
  • Zelfde paaltje, maar er is al een andere OV-chipkaart aangeboden, daarna kan je zelf weer uitchecken (wordt vermeldt onder " Inchecken geannuleerd")
  • Bij een ander paaltje aanbieden, kan je direct doen

Ik hoop dat je hiermee verder komt en ik geloof ook niet dat dit zo nadrukkelijk op de site staat.
Reputatie 6
Badge +2
Het staat toch wel op de site, op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen staat bij de vraag "Hoe lang moet ik wachten voor ik uit kan checken nadat ik ingecheckt ben?":

De wachttijd tussen in- en uitchecken bij dezelfde kaartlezer is 100 seconden. Deze wachttijd is er omdat een klant soms twijfelt of hij goed heeft ingecheckt. Hij controleert dat door nogmaals zijn kaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang hij dat binnen 100 seconden doet én bij dezelfde kaartlezer als waar hij is ingecheckt. In dat geval blijft zijn check-in staan. Zijn check-in vervalt wél: 1) als hij het na 100 seconden doet of 2) als hij het bij een andere kaartlezer doet, of 3) als in de tussentijd een andere reiziger dezelfde kaartlezer heeft gebruikt.

Over de 35 minuten heb ik het op de site ontbreken van informatie gesignaleerd in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/publicatie-tarieven-964.
Reputatie 6
Badge +2
(vervallen)
Deze reactie is door Camel verwijderd

Reageer