beantwoord

In- en uitchecken met Traject Vrij op Leiden niet mogelijk?

• 18 augustus 2014
  • 7 reacties
  • 284 Bekeken

Vandaag reed mijn trein naar Leiden niet. GrrrrGrrr. Vrouw wakker gemaakt, in de auto en hup naar Leiden (kan ik daar voor geld terug claimen? GrrrGrrrr).
In Leiden aangekomen, mijn NS chipkaartje langs scanner bij poortje, poortje meld: "bied ov-kaart aan"... Huuhhh, GrrrrGrrr, dat doe ik toch? Dit chipkaartje werkt namelijk gewoon op de paaltjes op mijn vertrek- en aankomststation al een tijdje.

Nog maar eens op het kaartje gekeken. Ja, staat er toch duidelijk OV-CHIPKAART.

Hoe moet ik dan in- of uitchecken op Leiden? Hoe kom ik dan als de poortjes later gesloten zijn bij mijn trein?

GrrrrrGrrrrrr. Verder geen stress hoor...
icon

Beste antwoord door Pe_pe 18 augustus 2014, 20:35

Ik kwam het station binnen en hield mijn chipkaart dus daar waar het groene pijltje brandde.
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of u uw kaart aan de buitenkant of aan de binnenkant had gehouden. De kaartlezers aan de buitenkant van een poortje (dus waar u op af loopt als u het station in gaat) kunnen alleen inchecken. Die aan de binnenkant (dus waar u op af loopt als u het station uit gaat) kunnen alleen uitchecken.

Veel reizigers die in zo'n geval nog even het station in lopen om uit te checken, gebruiken daarvoor de eerste kaartlezer die ze tegenkomen, en dat is die aan de buitenkant. Het gevolg is dat er opnieuw wordt ingecheckt, terwijl er niet eerst was uitgecheckt. Zonder verdere actie betekent dat 2x het instaptarief kwijt zijn wegens niet uitchecken. Dat is geen dommigheid, maar een begrijpelijke fout als je dat niet weet.

O ja, en het gaf 2 piepjes... vandaar dat ik op het display keek. Normaal geeft "het" 1 piep bij inchecken.
Twee piepjes betekent normaal dat u met succes hebt uitgecheckt. Ik begrijp dat u juist probeerde in te checken, dus dat lijkt me dan niet in orde. U kunt het beste na 24 uur even kijken op mijnns of mijnov-chipkaart of als u dat niet gebruikt de transacties van uw kaart bekijken via een kaartautomaat (dat kan wel direct) om te zien wat er precies gebeurd is.
Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op het forum mineurtje! Als je in- en uitgecheckt hebt met je Traject Vrij abonnement kom je in aanmerking voor 'Geld Terug bij Vertraging'. Verder is het met een Traject Vrij abonnement zeker mogelijk om in- en uit te checken en zo de poortjes te passeren. In- en uitchecken is namelijk verplicht met dit abonnement. Waarom het paaltje precies deze melding gaf, kan ik helaas niet specifiek voor je nagaan..
Probeerde u in Leiden uit te checken of probeerde u in Leiden in te checken om vanaf daar verder te reizen?

Hield u uw OV-chipkaart aan de juiste kant van het poortje? - Aan de buitenkant om in te checken, of aan de binnenkant om uit te checken?

Reageerde het poortje met een geluidssignaal op uw kaart?
Ik kwam het station binnen en hield mijn chipkaart dus daar waar het groene pijltje brandde. We zijn niet helemaal van de domme (overigens wordt de hulp wel gewaardeerd Pe_pe, het is niet persoonlijk). O ja, en het gaf 2 piepjes... vandaar dat ik op het display keek. Normaal geeft "het" 1 piep bij inchecken.

Mocht ik genoodzaakt zijn weer eens van Leiden te vertrekken i.p.v. vanuit mijn "thuisstation" dan probeer ik het nog wel eens. Kan nooit lang duren. GrrrrGrrr.
En aan Inge...

Als je in- en uitgecheckt hebt met je Traject Vrij abonnement kom je in aanmerking voor 'Geld Terug bij Vertraging'.

Tja, volgens mij gaf ik nu juist aan dat dit niet werkte... toch? GrrrGrrrr
Ik kwam het station binnen en hield mijn chipkaart dus daar waar het groene pijltje brandde.
Dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of u uw kaart aan de buitenkant of aan de binnenkant had gehouden. De kaartlezers aan de buitenkant van een poortje (dus waar u op af loopt als u het station in gaat) kunnen alleen inchecken. Die aan de binnenkant (dus waar u op af loopt als u het station uit gaat) kunnen alleen uitchecken.

Veel reizigers die in zo'n geval nog even het station in lopen om uit te checken, gebruiken daarvoor de eerste kaartlezer die ze tegenkomen, en dat is die aan de buitenkant. Het gevolg is dat er opnieuw wordt ingecheckt, terwijl er niet eerst was uitgecheckt. Zonder verdere actie betekent dat 2x het instaptarief kwijt zijn wegens niet uitchecken. Dat is geen dommigheid, maar een begrijpelijke fout als je dat niet weet.

O ja, en het gaf 2 piepjes... vandaar dat ik op het display keek. Normaal geeft "het" 1 piep bij inchecken.
Twee piepjes betekent normaal dat u met succes hebt uitgecheckt. Ik begrijp dat u juist probeerde in te checken, dus dat lijkt me dan niet in orde. U kunt het beste na 24 uur even kijken op mijnns of mijnov-chipkaart of als u dat niet gebruikt de transacties van uw kaart bekijken via een kaartautomaat (dat kan wel direct) om te zien wat er precies gebeurd is.
Ik wordt zo moe van mensen die iets wat geen antwoord is als antwoord markeren.. GrrrrgRRRRR
Spijtig te lezen dat je niet tevreden bent met de reactie van mijn collega. Mijn collega Inge kon aan de hand van je verhaal niet precies nagaan wat er is gebeurd. Pe_pe heeft je een goede suggestie gegeven. Ook ik wil je adviseren je reistransacties te bekijken in je Mijn Ns-account. Zo kun je precies zien wat er gebeurd is.

Reageer