beantwoord

In het buitenland gekocht kaartje en poortjes

• Intercity
  • 6 reacties
Ik vroeg me af hoe het zit met in het buitenland in de automaat of aan de balie gekochte kaartjes en het openen van de poortjes.

Afgelopen week heb ik nog met zo een kaartje van Leiden naar Duitsland gereisd (gekocht bij de DB, want de NS verkocht kaartjes naar mijn eindbestemming niet). Ik heb onderweg de conducteur gevraagd hoe dat dan zit met de poortjes, hij gaf aan dat ik dan naar een medewerker zou moeten die het poortje opent, dat werkt in theorie goed op een station als Leiden, maar op een station als de Vink of Voorschoten kan je heeeel lang wachten op een medewerker.

Ik heb het idee dat de NS niet aan deze groep reizigers heeft gedacht, zeker omdat de conducteur geen zinnig antwoord had, klopt dit gevoel of is er wel iets bedacht, ik weet dat er een noodkop is om de poortjes te openen en ook met een goede portie geweld gaan ze open, maar dat is niet de manier om na een betaalde treinreis het station uit te komen lijkt mij.
icon

Beste antwoord door Herman NS 4 juli 2014, 12:58

Hallo Jmp,

Als alle poortjes zijn gesloten, kun je de poortjes openen met de barcode op je internationale ticket. Indien dit niet werkt kun je een servicemedewerker benaderen. Zij geven jou een vierkante barcode, waarmee je alsnog het poortje kunt openen. Houd deze bij de hand, omdat je de barcode mogelijk ook nodig hebt voor de terugweg.

Mocht dit ook niet werken, dan kun je de i-knop op de informatiezuil gebruiken. Zoals Thom heeft aangegeven is grof geweld uiteraard niet toegestaan.

Je topic heb ik voor de vindbaarheid naar op het station verplaatst.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Kijkt u eens of er een zgn. barcode/QR-code op het kaartje staat. Daarmee opent u de poortjes. Als u veel naar Duitsland reist kunt u ook gebruik van uw Handy -ticket.

Overigens zou ik me niet te veel zorgen maken want de poortjes gaan allemaal echt niet dicht per 9 juli en als ze dicht zijn, zijn er servicemedewerkers die u helpen.

NS heeft hier echt wel aan gedacht en op internationale e-tickets staat deze code. U kunt de code herkennen door een vierkant in het midden (Aztec voor de kenners)
Staat er niet, die staan alleen op de online gekochte kaartjes
Reputatie 7
Badge +4
De overgang per 9 juli speelt u parten want de kaartjes uit de automaat zijn bij de oude automaten zeker nog niet aangepast. NS gaf aan aan een soort elektronisch sleutelkaartje te werken maar dit is niet bij elke balie bekend. Als u een kaartje in Duitsland koopt, zou ik de handyticket nemen naar een Nederlandse bestemming. Volgens de DB zou dat moeten werken. Ik reis er veel mee maar zelf ben ik helaas nog geen gesloten poortje tegengekomen om het uit te proberen. 😉 Maar nogmaals, u hoeft zich de eerste tijd nog geen zorgen te maken dat u het station niet kunt verlaten.
Leiden De Vink heeft geen poortjes (en staat ook niet in de planning). Daar dus alleen maar CICO's waar u zo langs kunt lopen.
Voorschoten heeft wel poortjes, waarvan op dit moment de helft is gesloten en de andere helft nog gewoon open staat.
De wijzigingen per 9 juli heeft uitsluitend te maken met wijzigingen in de vervoerbewijzen; papieren kaartjes uit de automaat worden vervangen door kaartjes met daarin een chip; bovendien wordt het assortiment beperkt.

Deze actie staat echter helemaal los van poortjes. Op dit moment zijn - bij wijze van proef - op 5 stations tijdens de spit de poortjes geheel gesloten. Een NS medewerker is op dit momenten paraat om mensen zo nodig door de poortjes heen te helpen.
Deze proef duurt tot medio/eind augustus. Pas na daarna gaat NS over tot het stapsgewijs sluiten van steeds meer poortjes.
Dit zal niet eerder beginnen dan eind 2014 en dan nog niet eens op alle stations tegelijk. Telkens op enkele stations en als het daar goed loopt, dan weer een paar stations.
En begrijpelijk dat een conducteur u e.e.a. nog niet precies kon vertellen. De planning staat nog helemaal niet vast. Het gaat dus pas over ca. een half jaar spelen.

En tegen de tijd dat ook de poortjes op Voorschoten gesloten gaan worden zijn er in internationaal verband best wel afspraken gemaakt over een QR-code op de vervoerbewijzen.

EDIT:
Zojuist verschijnt op internet een publicatie over het traject met betrekking tot het sluiten van de poortjes
Beste Ik ga niet geloven dat de NS de rest van Europa zo ver krijgt QR codes op alle kaartjes te zetten, overigens mijn kaartje is online gekocht en dan door de DB opgestuurd omdat het een route van Leiden naar Emmerthal via Groningen was, een mobiel kaartje is daarom niet mogelijk, ook krijg ik een niet papieren versie niet door mijn werkgever vergoed dus een digitaal kaartje wil op telefoon wil ik absoluut niet.

Ik weet dat de wijziging op 9 juli alleen geldt voor de Nederlandse vervoersbewijzen, maar ik heb niet het idee dat nagedacht wordt over problemen die gaan ontstaan en denken dat ze in Napels QR codes gaan printen omdat de NS iets met poortjes gaat doen is naief. Dan moeten in alle landen alle kaartautomaten aangepast worden dat gebeurd dus niet tenzij de NS betaald.

Fijn dat het over een half jaar gaat spelen, maar ik wilde graag van tevoren al weten hoe ze denken het op te lossen, we hebben onder andere met ons project vergaderingen te plannen, mensen uit heel Europa (we wilden naar Almere) maar omdat vele met de trein komen en dit soort dingen spelen en niemand een antwoord weet zal het dus een ander land worden (Duitsland had ook een goede locatie in de aanbieding). Het is mooi dat alles op zn tijd gaat en eerst getest wordt, maar vant evoren communiceren zou fijn zijn.
Leiden De Vink heeft geen poortjes (en staat ook niet in de planning). Daar dus alleen maar CICO's waar u zo langs kunt lopen.
Voorschoten heeft wel poortjes, waarvan op dit moment de helft is gesloten en de andere helft nog gewoon open staat.
De wijzigingen per 9 juli heeft uitsluitend te maken met wijzigingen in de vervoerbewijzen; papieren kaartjes uit de automaat worden vervangen door kaartjes met daarin een chip; bovendien wordt het assortiment beperkt.

Deze actie staat echter helemaal los van poortjes. Op dit moment zijn - bij wijze van proef - op 5 stations tijdens de spit de poortjes geheel gesloten. Een NS medewerker is op dit momenten paraat om mensen zo nodig door de poortjes heen te helpen.
Deze proef duurt tot medio/eind augustus. Pas na evaluatie daarvan gaat Ns over tot het stapsgewijs sluiten van steeds meer poortjes.
Dit zal niet eerder beginnen dan eind 2014 en dan nog niet eens op alle stations tegelijk. Telkens op enkele stations en als het daar goed loopt, dan weer een paar stations.
En begrijpelijk dat een conducteur u e.e.a. nog niet precies kon vertellen. De planning staat nog helemaal niet vast. Het gat dus pas over ca. een half jaar spelen.

En tegen de tijd dat ook de poortjes op Voorschoten gesloten gaan worden zijn er in internationaal verband best wel afspraken gemaakt over een QR-code op de vervoerbewijzen.

Vanaf augustus gaan er poortjes definitief dicht, dit jaar nog 28.

En ik denk niet dat er bij alle poortjes personeel komt te staan i.t.t. Londen waar dat wel het geval is.
Hoi Macca,

Ik denk dat we op dezelfde lijn zitten, ik denk ook niet dat er bij alle poortjes continue (genoeg) medewerkers staan, ook QR codes op alle (waar dan ook ter wereld) gekochte kaartjes is niet reeel, maar goed, zonder medewerker en zonder QR code zijn er dus maar 2 oplossingen, grof geweld of de noodknop, beide daarvan zijn dan weer strafbaar, maar goed je moet wat.
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard is vernielen en grof geweld strafbaar en niet te rechtvaardigen door wat dan ook in deze.
Er wordt niks vernield, het poortje sluit wel weer na een trap zijn ze op gebouwd, ook de noodknop zorgt alleen voor opening van alle poortjes (en alarm in een centrale), maar goed vandaar ook de vraag wat zijn de andere opties, die medewerkers blijven er niet lang, zeker niet op de kleine stations.

Het is ook zo te zien, de NS sluit de poortjes maar staat reizen met buitenlandse kaartjes zonder QR code toe, vervolgens bieden ze geen mogelijkheid om het station te verlaten, dan is het vrijheidsberoving en is grof geweld te rechtvaardigen.

Daarom ook deze vraag hoe denkt de NS dit probleem op te lossen? Ik heb geen idee, dus als een NS medewerker het kan zeggen dan zou het fijn zijn, geen QR gezeur want er zullen altijd kaartjes zonder zijn.
Reputatie 7
Badge +4
E
Het is ook zo te zien, de NS sluit de poortjes maar staat reizen met buitenlandse kaartjes zonder QR code toe, vervolgens bieden ze geen mogelijkheid om het station te verlaten, dan is het vrijheidsberoving en is grof geweld te rechtvaardigen.

Ik weet niet of u rechten heeft gestudeerd, het lijkt me van niet, maar hier zal geen rechter in meegaan. Zo zit ons recht echt niet in elkaar en dat is maar goed ook.
I.p.v. een noodknop in te drukken zou je op diezelfde zuil op de informatieknop kunnen drukken. Je krijgt dan 24/7 contact met een servicemedewerk(st)er die de poortjes op afstand kan ontgrendelen.
Scheelt ook weer veel opsporingswerk voor de politie die jou aan de hand van de camerabeelden (die staan bij alle poortjes) moet opsporen en een PV mag uitreiken (boete minimaal €90).

Laten we gewoon eens afwachten tot over een tijdje precies bekend is hoe de situatie er definitief uit komt te zien.
Kan prima zijn, maar het is wel mijn oplossing en al zal ik dan een boete voor vernieling krijgen is dat nog altijd beter dan uren opgesloten zitten op een station.

maar ik wil een antwoord op mijn vraag en geen discussie over illegale manieren om naar buiten te komen en QR codes die op sommige kaartjes staan.
I.p.v. een noodknop in te drukken zou je op diezelfde zuil op de informatieknop kunnen drukken. Je krijgt dan 24/7 contact met een servicemedewerk(st)er die de poortjes op afstand kan ontgrendelen.
Scheelt ook weer veel opsporingswerk voor de politie die jou aan de hand van de camerabeelden (die staan bij alle poortjes) moet opsporen en een PV mag uitreiken (boete minimaal €90).

Laten we gewoon eens afwachten tot over een tijdje precies bekend is hoe de situatie er definitief uit komt te zien.

informatieknop kan, wellicht beter, maar niet ideaal. Afwachten ga ik niet doen, zoals aangegeven plannen we nu zaken, vandaar ook de vraag aan de NS om te reageren.

In ieder geval als dit de opties worden dan wordt het vanaf die tijd auto en vliegtuig om van en naar Nederland te reizen.

informatieknop kan, wellicht beter, maar niet ideaal. Afwachten ga ik niet doen, zoals aangegeven plannen we nu zaken, vandaar ook de vraag aan de NS om te reageren.

In ieder geval als dit de opties worden dan wordt het vanaf die tijd auto en vliegtuig om van en naar Nederland te reizen.

Haha ja een informatieknop indrukken is alleen een noodoplossing. Je kan ook achter iemand anders aanlopen, maar dat is ook illegaal, al vraag ik me af of dat zo is.

En de eerste poortjes gaan al in augustus dicht, dus NS zal hier snel op moeten inspelen.
Hallo Jmp,

Als alle poortjes zijn gesloten, kun je de poortjes openen met de barcode op je internationale ticket. Indien dit niet werkt kun je een servicemedewerker benaderen. Zij geven jou een vierkante barcode, waarmee je alsnog het poortje kunt openen. Houd deze bij de hand, omdat je de barcode mogelijk ook nodig hebt voor de terugweg.

Mocht dit ook niet werken, dan kun je de i-knop op de informatiezuil gebruiken. Zoals Thom heeft aangegeven is grof geweld uiteraard niet toegestaan.

Je topic heb ik voor de vindbaarheid naar op het station verplaatst.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Goedendag, hoe wordt dit dan opgelost door een Vrij reizen LIBRE Parcours BENELUX? Hierop staat geen barcode en geen chip, en als je haast hebt is er natuurlijk geen servicemedewerker in de buurt, dan kun je wel in het station of perron erin maar eruit schijnbaar niet zonder een QR code in welke vorm dan ook, wij hebben geen code op deze checkkaart staan, is er een oplossing?? Denk dat het wachten is dat er eerst iets ergs moet gebeuren met iemand die wel een geldig vervoersbewijs heeft en waar iets niet opegaat omdat er geen code op staat e.d. Dan is het dus wachten ( hoop het niet voor de persoon die het overkomt) tot dat de tijd parten speelt in noodsituaties ed. ( denk b.v eens aan een overval of zoiets op een klant die probeert weg te komen en dit niet kan omdat het poortje niet opend. Al of niet met een vervelende afloop???
Reputatie 1
Zijn er plannen voor station Almelo om daar ook poortjes neer te zetten want die staan er tot op heden nog niet!
Reputatie 7
Badge +4
Zo te zien niet, als ik de kaart bekijk:

http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html#op-welke-stations-gaan-poortjes-in-gebruik

Reageer