beantwoord

In- uit-checken bij de poorten.


Gisteren was ik in Amersfoort en heb ingecheckt bij de toegangspoort die toegang geeft tot de perrons. Een blauw/geel logo om in te checken, ik neem aan NS, want ik reis met de intercity. 

  • Er was een monteur die tierend met de poorten bezig was, ¨not happy¨.
  • In de trein was commotie, onrust.
  • De incheck bleek niet correct danwel foutief.
  • Uitchecken met deze ()aanmelding kan niet op een ander station.
  • Uitcecken via de website kan ook niet.
  • Ik ga vandaag niet met de trein want er gaat iets mis met het systeem.
  • Navraag bij personeel blijkt dat dit inchecksysteem grondig faalt.
  • Navraag aan de telefoon blijkt dat dit vaker aan de hand is en dit niet hoger op komt.

Op Twitter gemeld en het gaat helemaal los. Beste NS doen jullie iets met deze meldingen want het gebeurd mij net iets te vaak. Ook een eerdere meldingen, van andere mensen, op dit forum blijkt dat ik niet helemaal in mijn eentje sta.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 22 March 2023, 10:07

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Paradepeerd,

In Mijn NS kun je de reishistorie zien. Vaak kun je daaruit opmaken wat er precies verkeerd is gegaan. Je kunt ook een account maken op ov-chipkaart.nl, daar is vaak nog duidelijker te zien wat er gebeurd is, zeker als het andere vervoerders betreft. Ik heb jarenlang dagelijks van en naar Amersfoort gereisd, dit is nooit fout gegaan. In Amersfoort zijn er poortjes van NS en Connexxion. Ook Connexxion heeft een blauw logo.

Het kan natuurlijk zijn dat er een storing was en de monteur daarom bezig was. Dit zou door de klanteNService gecorrigeerd moeten kunnen worden.

Verder is me niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is en wat de tag ‘roken in de trein’ hiermee te maken heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Zoals mrfreeze hierboven al heeft aangegeven, ben je op Amersfoort door het verkeerde poortje gegaan, namelijk het blauwe poortje van Connexxion in plaats van het gele poortje van NS. 

Er zijn hier op dit forum inderdaad behoorlijk wat topics met hetzelfde probleem en het klopt dat NS hier helemaal niets mee doet. Je hebt dus 2 opties of je accepteert het en kijkt voortaan goed of je bij de juiste vervoerder incheckt of je gaat op een andere manier reizen.

Reputatie 7
Badge +3

‘ ik neem aan NS, want ik reis met de intercity’. Daar gaat het al mis, je hebt niet gekeken bij welk poortje je incheckte. Als je wel gekeken had, dan had je gezien dat het geen NS poortje was.

Het inchecksysteem faalt, omdat reizigers niet opletten, niet omdat er technisch iets mis is.  Ik moet zeggen dat het voor mensen die bijna nooit met de trein reizen verwarrend is op een station met poortjes van verschillende vervoerders.

Jammer dat jouw reis niet aangenaam verlopen is. De volgende keer goed opletten als er verschillende vervoerders zijn. Voor nu kun je voor de incheck bij het verkeerde poortje contact opnemen met Connexxion. Voor de reis met NS kun je NS klantenservice benaderen.

 

Badge +3

De openingstweet is weg maar het zal wel om dit draadje gaan https://twitter.com/NS_online/status/1638273825895862284

Er was dus een (niet happy) monteur bezig met de NS poortjes waardoor er niet ingecheckt kon worden, maar uitchecken op je bestemming (NS poortje of bij paaltjes gewoon niets doen) zou gewoon moeten lukken.

Een foutieve Connexxion incheck kan je corrigeren via www.uitcheckgemist.nl (vul Amersfoort - Amersfoort in). Een NS uitcheck zonder incheck kan je laten corrigeren door de NS Klantenservice, maar daarover is blijkbaar al een DM gestuurd of telefonisch contact geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht dit iemand een keer overkomen dan kun je de verkeerde incheck herstellen door in Amersfoort helemaal naar de andere kant van de traverse te lopen en daar bij Connexxion uit te checken en door het poortje te gaan. Je kunt dan aan de andere kant inchecken bij NS en het poortje doorgaan. Je foutieve incheck bij Connexxion is dan geannuleerd.

Je kunt het ook doen door naar het spoor te gaan waar de treinen van Connexxion vertrekken. Daar is een overstappunt met incheckpalen van Connexxion en NS. Principe is hetzelfde. Uitchecken bij Connexxion en dan inchecken bij NS.

Verder is dit hele systeem met poortjes van verschillende vervoerders op een station natuurlijk een totale aanfluiting vanuit het oogpunt van het gebruiksgemak voor de eenvoudige reiziger. Het reizen met de trein is er in vergelijking met het tijdperk van de papieren kaartjes bepaald niet eenvoudiger op geworden.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt het ook doen door naar het spoor te gaan waar de treinen van Connexxion vertrekken. Daar is een overstappunt met incheckpalen van Connexxion en NS. Principe is hetzelfde. Uitchecken bij Connexxion en dan inchecken bij NS.

Je hoeft je niet tot dat perron te beperken. Naast perron 4/5 heeft Amersfoort Centraal ook een overstappunt op perron 6/7.

Alleen op 1-2 staat er geen

Reputatie 7
Badge +3

Dit is natuurlijk wel een bijzondere situatie: het niet kunnen inchecken bij een van de twee vervoerders waardoor je wel bij de ‘verkeerde’ moet inchecken om het station in te kunnen. Je bent je dan bewust dat je bij de verkeerde bent ingecheckt. 

In de meeste gevallen gebeurt het onbewust en is er geen trigger om een correctie door te voeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Als echt alle NS poortjes buiten dienst waren en reizigers alleen konden inchecken bij de “verkeerde” vervoerder zouden er denk ik toch wel meer meldingen zijn geweest. Mogelijk was die monteur met slechts 1 of meerdere poortjes bezig en waren er nog andere NS poortjes die het wel deden. 

Met een opmerking als “Een blauw/geel logo om in te checken, ik neem aan NS, want ik reis met de intercity.” lijkt het meer dat TSzelf niet goed genoeg heeft opgelet of er niet van op de hoogte is dat er ook andere (niet NS) poortjes staan en niet besefte dat de incheck niet bij NS was. 

Reputatie 7
Badge +1

Als echt alle NS poortjes buiten dienst waren en reizigers alleen konden inchecken bij de “verkeerde” vervoerder zouden er denk ik toch wel meer meldingen zijn geweest. Mogelijk was die monteur met slechts 1 of meerdere poortjes bezig en waren er nog andere NS poortjes die het wel deden. 

Met een opmerking als “Een blauw/geel logo om in te checken, ik neem aan NS, want ik reis met de intercity.” lijkt het meer dat TSzelf niet goed genoeg heeft opgelet of er niet van op de hoogte is dat er ook andere (niet NS) poortjes staan en niet besefte dat de incheck niet bij NS was. 

Het aantal poortjes op Amersfoort is erg hoog. (stuk of 20?). Ik kan mij niet voorstellen dat alle poortjes van NS niet zouden werken. Als dat het geval zou zijn geweest waren er hier en zeker op twitter wel meer topics over geweest. TS is gewoon door het verkeerde poortje gegaan.

Reputatie 7
Badge +3

Niet aan de kant van het Piet Mondriaanplein. Daar zijn volgens mij 2 poortjes van Connexxion en 2 van NS. Als daar een monteur aan het werk is zou het verhaal kunnen kloppen.

Ik was er toevallig op woensdag. De poortjes werkten toen overigens.

Reageer