beantwoord

in/uit checken bij station Duivendrecht

Check incidenteel in/uit op de begane grond in station Duivendrecht. Waarom gaat dit daar zovaak fout. Het wordt niet geregistreerd. Wat doe ik daar verkeerd. Gaat het poortje ook open als je niet correct incheckt.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 2 juni 2017, 11:24

Dat zou goed kunnen. Je moet erg goed opletten waar je in- of uitcheckt. Er zijn paaltjes/poortjes voor zowel NS als GVB. Ik ken de nieuwe situatie ter plekke niet, dus kan lastig inschatten wat je precies zou moeten doen, maar als het goed is moet er ook een breed NS-poortje zijn. Neem de volgende keer even de tijd om goed te kijken waar je langs moet en vraag het anders even ter plekke. Te Duivendrecht is altijd perronpersoneel aanwezig en er is ook een informatiepunt. Maar het begint bij goed vaststellen waar de GVB-poortjes en waar de NS-poortjes zijn.
Bekijk origineel

13 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Ceasar. Wat spijtig om dit te lezen. Ik krijg de voorbije periode juist weinig klachten meer binnen over Duivendrecht, waar volgens mij juist veel verbeterd is qua in- en uitchecken. Merk je deze issues alleen te Duivendrecht of ook op andere stations?
Welkom op het NS Serviceforum Ceasar. Wat spijtig om dit te lezen. Ik krijg de voorbije periode juist weinig klachten meer binnen over Duivendrecht, waar volgens mij juist veel verbeterd is qua in- en uitchecken. Merk je deze issues alleen te Duivendrecht of ook op andere stations?

Alleen op duivendrecht, en alleen als ik niet verder reis met de Metro. In het verleden op andere stations geen last van gehad.
Hallo Klaas/Jan,

Probleem gevonden, ik heb in/uit gelogd bij de GVB en daar is het instap tarief in rekening gebracht.
Als AVG/er gebruik ik altijd de grote poortjes uiterst links of rechts. Zou dit een verklaring kunnen zijn?

Dat zou goed kunnen. Je moet erg goed opletten waar je in- of uitcheckt. Er zijn paaltjes/poortjes voor zowel NS als GVB. Ik ken de nieuwe situatie ter plekke niet, dus kan lastig inschatten wat je precies zou moeten doen, maar als het goed is moet er ook een breed NS-poortje zijn. Neem de volgende keer even de tijd om goed te kijken waar je langs moet en vraag het anders even ter plekke. Te Duivendrecht is altijd perronpersoneel aanwezig en er is ook een informatiepunt. Maar het begint bij goed vaststellen waar de GVB-poortjes en waar de NS-poortjes zijn.
Badge +3
Deze situatie zou toch opgelost zijn door de poortjes anders te programmeren? Dus een reis die begonnen is met een incheck bij NS zou bij een poging tot uitchecken bij GVB moeten leiden tot een foutmelding bij GVB en het niet opengaan van het poortje. Met een verwijzing om uit te checken bij een poortje van NS.

Op Amsterdam Amstel heb ik persoonlijk getest dat dit werkt. Het zou verbazingwekkend zijn wanneer dit in Duivendrecht niet zou werken.
Die gedachte kwam ook bij mij op iMark, maar begin er bijna aan te twijfelen als ik de post van topicstarter zo lees.
Badge +3
Hoog tijd dat de locatiemanager aan het werk gezet wordt!
Bedankt IMark en Klaas-Jan,

Het is goed om te horen dat het probleem al eerder is opgelost. Het werkt echter in Duivendrecht nog niet naar behoren is mijn conclusie. Ik wist overigens niet dat er speciale NS en GVB poortjes bestaan. Wordt er alleen in Duivendrecht mee geconfronteerd. Ik zal beter opletten volgende keer maar ben van mening dat het systeem dit zou moeten oplossen. Vooral omdat de minder ervaren gebruiker hiervan de dupe is. Ook in positieve zin.

Ceasar
Badge +3
@Ceasar
De speciale situatie van verschillende poortjes van GVB en NS bestaat dan ook alleen in Duivendrecht en Amsterdam Amstel. Op andere stations in de Amsterdamse regio (Bijlmer ArenA, Diemen Zuid, Lelylaan, RAI en Zuid) zijn de perrons van GVB en NS fysiek afgescheiden en is er geen vergissen mogelijk. Dat kan verklaren waarom je dit nog niet eerder hebt gezien. Op veel andere stations staan inmiddels wel poortjes en paaltjes van verschillende spoorvervoerders. Amstel en Duivendrecht zijn uniek omdat het om een stads- en spoorvervoerder gaat.

Het verhaal over alle problemen met de verschillende poortjes op Amsterdam Amstel (en Duivendrecht) kun je teruglezen op het forum.
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/verkeerd-uitgecheckt-op-amstelstation-ns-ipv-gvb-23249
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125/index1.html

Gezien de hele voorgeschiedenis is het dan ook vreemd dat het is misgegaan in Duivendrecht.
Badge +3
Vergeet (behalve het terugvragen van je instaptarief bij GVB) ook niet om je gemiste uitchecks bij NS recht te zetten. Wellicht krijg je nog aardig wat terug. Dit kan tegenwoordig ook via www.uitcheckgemist.nl
Uiteraard alleen nodig als je geen vrij reizen abonnement hebt.
Ook in Duivendrecht zou je 'gewoon' de melding moeten ontvangen dat uitchecken bij GVB onmogelijk is. We gaan dit nogmaals testen, wat dat betreft dank voor de feedback.
@Klaas-Jan, dat is helaas zeker nog niet het geval anders had mij dat ruim 100 euro gescheeld 😞 https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pas-na-de-3e-keer-kaart-geblokkeerd-38122
@Klaas-Jan NS De situatie op Duivendrecht is nog niet opgelost heb ik gisteren gemerkt. Ik reis niet zo heel vaak met het OV en al heel lang niet op Duivendrecht geweest. In Hilversum ingecheckt en in Duivendrecht beneden het station uitgelopen door de poortjes. Blijkbaar dus een GVB poortje geweest. Nu dus een gemisten uitcheck van de NS en een gemisten incheck bij het GVB. Er is geen melding verschenen op het poortje. Deze ging direct open. Heel onduidelijk.

Reageer