In/uit-checken in station Amersfoort: waarom staat er een Connexxion-poortje midden in het station? | NS Community
beantwoord

In/uit-checken in station Amersfoort: waarom staat er een Connexxion-poortje midden in het station?

  • 9 September 2015
  • 45 reacties
  • 6800 Bekeken

Afgelopen zaterdagavond reisde ik van Amersfoort naar Amsterdam.
Op station Amersfoort raakte ik geboeid door de tentoonstelling met foto's over Spakenburgse klederdracht. Ineens was het tijd voor mijn trein. Ik checkte midden in het station (op de overloop) in: de paaltjes stonden volgens mijn herinnering 'achter' de nieuwe poortjes. Mijn netvlies registreerde een vreemde code, maar ik besteedde er geen aandacht aan.
Helaas!
De conducteur die mij controleerde vertelde mij dat ik niet bij NS, maar bij Connexxion was ingecheckt. Ik had moeten letten op de kleur van de paaltjes. Vriendelijk schreef hij een document uit waarmee ik bij Connexxion de 10 euro kon terughalen, die nu door Connexxion zou worden afgeschreven van mijn chipkaart.
Heel attent.
Maar ik werd pas echt boos toen ik gisteren een brief van de NS kreeg, met het verzoek om 43,30 euro te betalen, omdat ik zonder geldig plaatsbewijs zou hebben gereden.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Waar kan ik een klacht indienen?
Moet ik betalen of is er ergens een formulier te halen om dit weer ongedaan te maken?
Wat een wereld!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 September 2015, 17:35

Bekijk origineel

45 reacties

Badge
Mijn vraag blijft nog altijd onbeantwoord:
Vóõr de OV-chipkaart kocht je een treinkaartje van je startstation naar je eindstation, ongeacht de vervoerders die je onderweg tegenkwam. De inkomsten uit treinkaartjes werden dus achter de schermen onder de vervoerders verdeeld.
Wat is de belemmering om dat nu ook te doen?
Met in- en uitcheckdata gekoppeld aan reisplannerdata zijn zelfs betrouwbaardere schattingen te maken van reisgedrag dan voorheen, dus kunnen de inkomsten eerlijker verdeeld worden. Allemaal zonder hinder voor de reiziger. Ik zeg: doen!
Mijn vraag blijft nog altijd onbeantwoord:
Vóõr de OV-chipkaart kocht je een treinkaartje van je startstation naar je eindstation, ongeacht de vervoerders die je onderweg tegenkwam. De inkomsten uit treinkaartjes werden dus achter de schermen onder de vervoerders verdeeld.
Wat is de belemmering om dat nu ook te doen?
Met in- en uitcheckdata gekoppeld aan reisplannerdata zijn zelfs betrouwbaardere schattingen te maken van reisgedrag dan voorheen, dus kunnen de inkomsten eerlijker verdeeld worden. Allemaal zonder hinder voor de reiziger. Ik zeg: doen!


Lijkt mij geen goed idee DDietzen: Stel je voor dat je het voor de reiziger gemakkelijk maakt. Het is toch veel leuker om ze lekker aan te laten klooien met allerlei paaltjes, poortjes, passagebewijzen enz.enz. . Daarbij wordt je ook leuk gediscrimineerd als je bijvoorbeeld een vroege verre reis uit Arriva of een van de andere niet NS gebieden wil maken. Op een gegeven moment moet je natuurlijk overstappen op een NS trein en dit zal dan vrijwel altijd in de spits gebeuren en dat is dan weer kassa voor de NS. Ik weet dat terugkijken niet goed is, heb al eerder gevraagd wat nu het voordeel van de reiziger is van dit ov chip gedrocht een goed antwoord heb ik helaas nog niet gekregen.
Mijn vraag blijft nog altijd onbeantwoord:
Vóõr de OV-chipkaart kocht je een treinkaartje van je startstation naar je eindstation, ongeacht de vervoerders die je onderweg tegenkwam. De inkomsten uit treinkaartjes werden dus achter de schermen onder de vervoerders verdeeld.
Wat is de belemmering om dat nu ook te doen?
Met in- en uitcheckdata gekoppeld aan reisplannerdata zijn zelfs betrouwbaardere schattingen te maken van reisgedrag dan voorheen, dus kunnen de inkomsten eerlijker verdeeld worden. Allemaal zonder hinder voor de reiziger. Ik zeg: doen!

Omdat er grote problemen waren met de verdeling van het geld. Iemand kan bijv. van Roermond naar Nijmegen reizen via Venlo met Arriva of met NS via Den Bosch. Daar is vooral bij langere afstanden soms geen goede schatting over te maken.

Bij de busdrijven waren de problemen met de strippenkaart nog groter. Daar bleek dat sommige provincies regelrecht gefraudeerd hadden met de vervoercijfers.
Reputatie 7
Badge +3
Het feit dat er problemen waren met vorige systemen hoeft natuurlijk niet in te houden dat de administratieve problemen van de vervoerders moeten worden afgewenteld op de reizigers.
Tot 1980 had ook ieder vervoersbedrijf (en toen waren er nog veel meer dan tegenwoordig, alleen al zo'n 50 busbedrijven) zijn eigen kaartjes en toen klaagde er nooit iemand.
Dat weet je uit eerste hand ws.

Toen kon ook niemand verkeerd uitchecken natuurlijk.
Badge
Omdat er grote problemen waren met de verdeling van het geld. Iemand kan bijv. van Roermond naar Nijmegen reizen via Venlo met Arriva of met NS via Den Bosch. Daar is vooral bij langere afstanden soms geen goede schatting over te maken.

Ik zie bij de relatie Roermond - Nijmegen echt geen mensenmassa's over Den Bosch reizen. Het is een overstap extra, duurt langer en je komt maar één minuut eerder aan dan met de boemel. Over enkele jaren komt (hopelijk) de langverwachte sneltrein Roermond - Nijmegen dus dan is het helemaal geen lastige kwestie meer.

Mijn punt is ook dat je nu met OV-chipkaartdata betrouwbaardere schattingen kunt maken welke route een persoon heeft gereisd. Kijk naar het moment van inchecken op het vertrekstation en zoek in de reisplanner de eerste aanbevolen route met vertrek na het incheckmoment - je kunt dan met vrij grote zekerheid aannemen dat de reiziger die route ook heeft gereisd. Alleen wanneer de reiziger onderweg wat langer op een station blijft hangen voor koffie oid, zal je ernaast zitten, en dat zal ook niet overdreven vaak voorkomen.

Voor de duidelijkheid, ik doel alleen op single check-in voor treinverkeer, níét voor trein+bus(+tram+metro+veer). Zoiets lijkt mij niet echt haalbaar met de huidige OV-chipkaart-infra.
Ook ik ben recentelijk slachtoffer geworden van deze scam. Na incheck op Amersfoort, en uitcheck op Hilversum, was bijna mijn hele saldo weg. We reisden met een groep van zes, en met mij waren er nog twee met ditzelfde probleem. Even googlen en blijkbaar zijn we dus niet de enige.

En ja, ik noem dit een scam, want wanneer NS na drie jaar klachten nog steeds geen actie onderneemt, dan is dit moedwillige misleiding. Connexxion pakt 20 euro starttarief en NS 20 euro boete voor niet inchecken. En zo te lezen mag ik nog van geluk spreken dat NS conducteurs op een zondagavond liever in de eerste klas coupé zitten te keuvelen en proberen om meiden te versieren dan dat ze vervoersbewijzen checken, want anders had ik er blijkbaar ook nog een boete voor zwartrijden bij kunnen krijgen.

En vervolgens moet je je in allerlei bochten wringen om bij twee verschillende aanbieders "uit coulance" je geld terug te krijgen...

Hoeveel mensen vergeten dit? Of merken niet eens dat er dubbele kosten worden afgeschreven?

En alle excuses van de NS die ik op dit forum heb gelezen zijn grote lariekoek. Zo zou de NS geen gegevens in mogen zien van andere vervoerders. Klinkt logisch, maar op OV-chipkaart.nl zie ik mijn incheck bij Connexxion en uitcheck bij NS gewoon in hetzelfde overzicht staan. Dus laat Translink, als uitbater van de OV chipkaart, ook gewoon dit soort 'fouten' afhandelen, zodat mensen niet bij twee vervoerders hoeven te leuren.
Dan dat excuus dat dit de enige manier is om het geld te verdelen tussen vervoerders. In welk tijdperk leven jullie? Connexxion rijdt niet op traject NS en vice versa, hoe moeilijk kan het zijn om ervoor te zorgen dat het geld voor het juiste traject bij de juiste vervoerder komt?
Ik kom regelmatig in London, waar iedere trein en metrolijn door een andere vervoerder wordt verzorgd, toch heb ik daar nog nooit extra in en uit hoeven checken bij het overstappen tussen twee metro vervoerders, of van metro naar (stads)trein.

Maar ja, zolang de zakken volstromen verwacht ik niet dat de NS, Connexxion, of Translink erg veel haast zullen maken met een oplossing die in het voordeel is van reizigers en neigt naar enigszins gezond verstand. Het is tenslotte veel makkelijker om je te verschuilen achter dingen als AVG, je vinger te wijzen naar de ander, en ondertussen lekker geld te vangen waar je geen recht op hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat me te ver om het een scam te noemen. Maar dat het een uiterst ongelukkig ontworpen systeem is ben ik met u eens. Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station zijn een systeem dat vraagt om vergissingen van de gebruikers. En die vergissingen zijn er dan ook dagelijks.

De reizigers zijn de dupe van het feit dat de spoorvervoerders niet in staat zijn om een landelijk tariefsysteem te gebruiken. Daar zijn allerlei politieke oorzaken voor. Maar feit blijft dat het huidige systeem een warboel is. Het is dan ook ontworpen in een tijd dat er slechts één landelijk tariefsysteem was op het spoor.
Voor zover ik ingelezen/bekend ben met het verhaal van de verschillende poortjes wil NS wel naar 1 systeem toe met andere vervoerders echter loopt dit vast op trajecten waar zowel de NS als een andere vervoerder actief is. Op die trajecten is niet duidelijk te maken met welke vervoerder een reiziger gereisd heeft en dan is weer de vraag hoe de opbrengsten op dat traject verdeelt worden tussen beide vervoerders.

Daar strand het hele proces om naar 1 poortje te komen voor alle vervoerders.

De verschillende vervoerders is in dat opzicht geen verbetering geweest voor het OV.
EN zoals vrijwel 8 uit 10 keren: het echte antwoord weet of zegt Sivan niet.
Dat is omdat ELK overstapstation met tenminste 2 vervoerders op de perrons palen van beide-of in Zutphen zelfs 3- hebben staan voor de OVERstappers. Stap je UIT dan pas uitsjekken bij de uitgang. Al zijn er gevorderde plannen om dit juist in Amf-en Ede- te gaan opheffen/combineren.
Dat wordt nog heel wat meldingen hier als in Amf de poortjes die net geplaatst zijn dicht gaan en mensen nog in de oude habitus blijven hangen van alvast uitsjekken op het perron.


We zijn nu 3 jaar verder, de vergevorderde plannen staan nu blijkbaar ergens in een vrieskist. Misschien op dezelfde plaats waar de Ark uit Raiders of the lost Ark op verder onderzoek wacht.

Topics komen met enige regelmaat terug, het enige wat steeds blijft ontbreken is een goede oplossing voor de reiziger. De reiziger dus nog steeds op 100, 101 en 102.😥
Badge +3
Er is op het kippenlijntje (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) wel korte tijd een test geweest om met een enkele incheck zowel met NS als Connexxion te kunnen reizen.

Dat was geen succes blijkbaar, dus zijn de overstappaaltjes weer terug geplaatst.
Er is op het kippenlijntje (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) wel korte tijd een test geweest om met een enkele incheck zowel met NS als Connexxion te kunnen reizen.

Dat was geen succes blijkbaar, dus zijn de overstappaaltjes weer terug geplaatst.


Hi Robert, Ik neem aan dat het voor de vervoerders geen succes was, de reiziger kan er volgens mij toch geen bezwaar tegen hebben gehad.
Badge +3
Ik denk ook dat eerste, want vervoerders gaan natuurlijk niet voor hun lol paaltjes weg halen en dan later weer terug plaatsen.

Meer details weet ik ook niet, ik denk dat er dan op basis van de in- en uitchecktijden bepaald/gegokt werd welk traject je genomen hebt, als Amersfoort of Ede-Wageningen op je route lagen... of zoiets?

Iemand?
Reputatie 7
Badge +3
De proef op de Valleilijn is hier beschreven: https://www.ovpro.nl/special/2017/03/23/ns-en-connexxion-van-start-met-enkelvoudig-inchecken-op-valleilijn/

Ook ik heb afgelopen vrijdag op Station Amersfoort bij Connexxion ingecheckt in plaats van NS. Ik heb niet gezien dat het een verkeerd poortje was. Ik ben onbekend in Amersfoort en wist niet dat er ook treinen van Connexxion rijden op dit traject, bij mij in Noord-Holland rijden er alleen bussen van Connexxion. Als je het niet verwacht let je er ook niet op als je het station in loopt. 

Ook ik heb afgelopen vrijdag op Station Amersfoort bij Connexxion ingecheckt in plaats van NS. Ik heb niet gezien dat het een verkeerd poortje was. Ik ben onbekend in Amersfoort en wist niet dat er ook treinen van Connexxion rijden op dit traject, bij mij in Noord-Holland rijden er alleen bussen van Connexxion. Als je het niet verwacht let je er ook niet op als je het station in loopt. 

Tja, in de Randstad krijgen mensen vaak weinig mee van wat er in de rest van Nederland gebeurt. De Randstad leeft in zijn eigen bubble rond Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, je kunt het ook omkeren. De Nederlandse overheid heeft de aanbesteding van de nevenlijnen zo knullig geregeld dat we nu zitten opgescheept met poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders. Heel klantvriendelijk.

Reputatie 7
Badge +2

Wat het in Amersfoort vooral is: de poortjes zijn ongelukkig gepositioneerd. Als je het station binnenkomt via de meest gebruikte ingang (die aan de kant van het centrum en de uitstaphalte voor de bus) dan kom je aan die kant alleen Connexxion-poortjes tegen en moet je een hele slinger naar links maken om bij NS in te checken.

Tja, je kunt het ook omkeren. De Nederlandse overheid heeft de aanbesteding van de nevenlijnen zo knullig geregeld dat we nu zitten opgescheept met poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders. .

En dat laatste zal niet veranderen omdat dat alleen veranderd kan worden als je alles aanbesteed en de overheid dan opbrengst verantwoordelijk wordt. Zolang we opgescheept met het onderhands gegunde HRN blijf je het probleem houden.

Reageer