beantwoord

In uit-chekpoortjes

• 9 juni 2015
  • 4 reacties
  • 172 Bekeken

Op de grote stations, kunnen daar niet meer poortjes komen, en dan bedoel ik niet bij de in en uitgang van de stations maar ook in het midden bijvoorbeeld. Waarom , ik heb een voordeelurenkaart , ik reis om 08.00 krijg geen korting wat logisch is , want het gaat na 09.00 in. Ik maak een lange reis , met overstap , zodra het 09.00 is geweest en ik ga overstappen dan wil ik dus eerst uitloggen en dan weer opnieuw inloggen om met korting te reizen, maar dan moet ik eerst naar een poortje bij de in of uitgang van het station wezen en dan zou het mooi zijn als er meer poortjes over het station werden verdeeld, zodat je niet meer naar in uitgang station moet lopen.
icon

Beste antwoord door Thom 9 juni 2015, 12:55

Het beleid is dat op afgesloten stations geen paaltjes meer staan. De uitzondering is er voor de overstap naar een andere vervoerder of eventueel een toeslagpaal. In het afgesloten Rotterdam staan deze bij de Thalys en de ICDirect.
Dat zal naar verwachting niet veranderen. U heeft dus geluk of pech als u ze snel kunt bereiken. Het is niet de verwachting dat de vervoerders dit zullen wijzigen.

Wellicht ten overvloede: Reken wel uit of omchecken lonend is. U verliest de langeafstandskorting en vaak is het zelfs goedkoper of in ieder geval aangenamer - u hoeft de trein niet te verlaten - om het volle tarief te betalen. Dit is echter per situatie verschillend.
Als u al een uur tegen eersteklastarief heeft gereisd, is het sterk afhankelijk van de lengte van de reis die nog volgt. Omchecken kan dan lang niet altijd uit. Hoe dan ook, dat is een kwestie van uitrekenen.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het beleid is dat op afgesloten stations geen paaltjes meer staan. De uitzondering is er voor de overstap naar een andere vervoerder of eventueel een toeslagpaal. In het afgesloten Rotterdam staan deze bij de Thalys en de ICDirect.
Dat zal naar verwachting niet veranderen. U heeft dus geluk of pech als u ze snel kunt bereiken. Het is niet de verwachting dat de vervoerders dit zullen wijzigen.

Wellicht ten overvloede: Reken wel uit of omchecken lonend is. U verliest de langeafstandskorting en vaak is het zelfs goedkoper of in ieder geval aangenamer - u hoeft de trein niet te verlaten - om het volle tarief te betalen. Dit is echter per situatie verschillend.
Als u al een uur tegen eersteklastarief heeft gereisd, is het sterk afhankelijk van de lengte van de reis die nog volgt. Omchecken kan dan lang niet altijd uit. Hoe dan ook, dat is een kwestie van uitrekenen.
Nja er zijn tal van voorbeelden beschikbaar waarom het wel handig zou zijn als er op de perrons nog CiCo's staan. Er bestaat toch iets van een reisregel van 6 uur? Als ik dan met mijn Weekend Vrij een dag lang alleen wil reizen zal ik ergens in en uit moeten checken. Het kan dan best vervelend zijn als je dan helemaal het station uit en weer in moet. Bovendien mag je toch ook niet reizen in de richting van waar je bent ingecheckt.. geeft weer een gelijke situatie.

Dat het niet nodig is voor de gemiddelde reiziger maakt het niet minder wenselijk voor deze groep mensen. Dit zullen er toch ook wel meer zijn dan je denkt.
Ik voorzie dat dit verwarring zou gaan opleveren bij de mensen die een paaltje zien, uitchecken en vervolgens voor een gesloten poortje komen te staan.
Dat er blijkbaar bij een groep mensen behoefte is aan de mogelijkheid om om te checken is mijns inziens het gevolg van een ontwerpfout in de ov-chipkaart. Die fout zal dus aan de tekentafel moeten worden opgelost en niet met kunst en vliegwerk op het station.
Reputatie 6
Badge +2
Nja er zijn tal van voorbeelden beschikbaar waarom het wel handig zou zijn als er op de perrons nog CiCo's staan. Er bestaat toch iets van een reisregel van 6 uur? Als ik dan met mijn Weekend Vrij een dag lang alleen wil reizen zal ik ergens in en uit moeten checken. Het kan dan best vervelend zijn als je dan helemaal het station uit en weer in moet. Bovendien mag je toch ook niet reizen in de richting van waar je bent ingecheckt.. geeft weer een gelijke situatie.

Dat het niet nodig is voor de gemiddelde reiziger maakt het niet minder wenselijk voor deze groep mensen. Dit zullen er toch ook wel meer zijn dan je denkt.

Bij afwijken van een toegestane reisroute omdat je bijvoorbeeld via een station wil met bepaalde voorzieningen is het inderdaad soms lastig helemaal naar de uitgang en terug te moeten. Een meer centrale cico is dan wel handig.

(..) Dat er blijkbaar bij een groep mensen behoefte is aan de mogelijkheid om om te checken is mijns inziens het gevolg van een ontwerpfout in de ov-chipkaart. Die fout zal dus aan de tekentafel moeten worden opgelost en niet met kunst en vliegwerk op het station.
Afwijken van een toegestane reisroute zal je eerder doen als het niets extra kost, dus als je vrij reist. In plaats van extra palen neer te zetten is voor deze groep ook een mogelijkheid dat in de uren van vrij reizen elke reisroute zonder omchecken wordt toegestaan.

Reageer