Een tijd geleden is er aan de informatieborden naast het spoor vaak iets toegevoegd, namelijk een plaatje van een trein.
Daaraan kun je zien hoe lang de trein die komt gaat zijn en - vermoedelijk - welke kant de trein op gaat rijden/wat de voorkant is. In de foto in de bijlage hiervan een voorbeeld, deze foto is zo genomen dat het pijltje wijst in de richting van het spoor.
Ik zeg hier ‘vermoedelijk welke kant de trein op gaat’ omdat dat tot op heden mijn aanname is geweest. Recent viel mij tot mijn enorme verbazing op dat het treinfiguurtje op het bord aan de achterkant van ditzelfde bord (dus dezelfde trein, hetzelfde spoor etc) de andere kant op wijst. Dus deze richting het spoor, die aan de andere kant van het spoor af. Gevoelsmatig wordt er daarmee twee tegengestelde richtingen aangegeven.
Dus hoe werkt dit systeem? Hoe is aan die pijltjes te zien welke kant de trein opgaat, of zijn die voor iets totaal anders bedoeld?
Praktisch gezien kan/zal dit ‘probleem’ worden veroorzaakt doordat ik geen goed richtingsgevoel heb (wat is links/rechts is geen automatisme tot op het punt dat ik af en toe aan meneer google moet vragen welke kant welke is).
Ook praktisch gezien is het antwoord in theorie eenvoudig: Let een keer op welke kant de trein opgaat en ik weet welke van de beide pijltjes de juiste is. Maar dan wordt het een kwestie van onthouden en dan gaat het ‘was het nou die naar het spoor of die er vanaf die klopt?’. En zo ben ik de volgende keer weer in verwarring.