beantwoord

In welke richting rijdt deze trein?

  • 14 March 2022
  • 16 reacties
  • 3103 Bekeken

Een tijd geleden is er aan de informatieborden naast het spoor vaak iets toegevoegd, namelijk een plaatje van een trein. 

Daaraan kun je zien hoe lang de trein die komt gaat zijn en - vermoedelijk - welke kant de trein op gaat rijden/wat de voorkant is. In de foto in de bijlage hiervan een voorbeeld, deze foto is zo genomen dat het pijltje wijst in de richting van het spoor. 

Ik zeg hier ‘vermoedelijk welke kant de trein op gaat’ omdat dat tot op heden mijn aanname is geweest. Recent viel mij tot mijn enorme verbazing op dat het treinfiguurtje op het bord aan de achterkant van ditzelfde bord (dus dezelfde trein, hetzelfde spoor etc) de andere kant op wijst. Dus deze richting het spoor, die aan de andere kant van het spoor af. Gevoelsmatig wordt er daarmee twee tegengestelde richtingen aangegeven.

Dus hoe werkt dit systeem? Hoe is aan die pijltjes te zien welke kant de trein opgaat, of zijn die voor iets totaal anders bedoeld?

Praktisch gezien kan/zal dit ‘probleem’ worden veroorzaakt doordat ik geen goed richtingsgevoel heb (wat is links/rechts is geen automatisme tot op het punt dat ik af en toe aan meneer google moet vragen welke kant welke is).

Ook praktisch gezien is het antwoord in theorie eenvoudig: Let een keer op welke kant de trein opgaat en ik weet welke van de beide pijltjes de juiste is. Maar dan wordt het een kwestie van onthouden en dan gaat het ‘was het nou die naar het spoor of die er vanaf die klopt?’. En zo ben ik de volgende keer weer in verwarring.

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 14 March 2022, 17:54

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Als u naar het scherm kijkt en u draait uw hoofd richting het spoor, dan komt het pijltje overeen met de rijrichting.

Staat u aan de ene kant van het bord, dan kan het pijltje bijvoorbeeld naar links wijzen, zoals op uw foto. Draait u dan uw hoofd richting het spoor, dan rijdt de trein naar links. Aan de andere kant van het bord wijst het pijltje eveneens naar links. Ook hier geldt: draai in de richting van het spoor en de trein rijdt naar links.

Als u naar het scherm kijkt en u draait uw hoofd richting het spoor, dan komt het pijltje overeen met de rijrichting.

Staat u aan de ene kant van het bord, dan kan het pijltje bijvoorbeeld naar links wijzen, zoals op uw foto. Draait u dan uw hoofd richting het spoor, dan rijdt de trein naar links. Aan de andere kant van het bord wijst het pijltje eveneens naar links. Ook hier geldt: draai in de richting van het spoor en de trein rijdt naar links.

Ik snap deze toelichting in dat als ik dat weergeef in cirkels en lijnen en daar op een tekening een beetje mee schuif, dat het wel moet kloppen. In de daadwerkelijke ruimtelijke praktijk blijft mijn richtingsgevoel echter schreeuwen dat er een van de twee niet klopt. Ik zal het nog eens proberen daadwerkelijk op het station (nu was dat met tekening + de muur) met deze toelichting in gedachten. Maar ik vrees dat dit zo’n ‘je ziet het of je ziet het niet’-illusieplaatje voor mij blijft.

Badge +3

Het pijltje wijst op beide kanten van het bord naar links.

Dat betekent dat als je instapt de trein naar links zal vertrekken.

Reputatie 3

Ik zie regelmatig de pijl de verkeerde kant op wijzen, b.v. op station Lelylaan staat hij altijd verkeerd. Dan kun je je afvragen: staat alleen de pijl verkeerd of staat de hele trein verkeerd om? Het laatste is het geval. Als het hier en daar niet klopt kun je er nergens op vertrouwen. Waarom gaat zoiets niet in één keer goed? Bij de NS prutsen ze maar wat aan.

Reputatie 7
Badge +3

Dan kun je je afvragen: staat alleen de pijl verkeerd of staat de hele trein verkeerd om? Het laatste is het geval.

Hoe kan de trein nou verkeerd om staan? Hij gaat toch de goede kant op?

De borden staan (altijd?) haaks op het spoor. Dus lees de reactie van Robert B nog 's. Duidelijker en eenvoudiger kan het niet uitgelegd worden.

edit: Ik snap nu pas dat je wellicht bedoelt dat de trein op het bord de verkeerde kant op staat, als hij uit meerdere treinstellen bestaat. 't Is voor mij ook weekend 😋

Is die pijl niet alleen bedoeld om aan te geven welke van de treinstellen voorop rijdt als ie gecombineerd is ( bv voorste treindeel 4 rijtuigen, achterste 3)

Badge +3

Is die pijl niet alleen bedoeld om aan te geven welke van de treinstellen voorop rijdt als ie gecombineerd is ( bv voorste treindeel 4 rijtuigen, achterste 3)

Lijkt me niet, want dan kan je dat pijltje net zo goed achterwege laten toch? In de Reisplanner(s) staat een trein met meerdere stellen wel aangegeven met het ‘voorste deel’ eerst (altijd links dus, en soms de letterborden erbij).

Voorbeeld https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-05-07/520 die keert in Utrecht (eerst stel 4070 voorop, vanaf Utrecht 4242).

Dit zie je ook terug op Treinposities (maar dan omgekeerd?) Voor reizigers maakt het natuurlijk niet zoveel uit welk stel er voor of achter rijdt, de rijrichting vaak wél (loopafstand op station van aankomst).

4 2022-05-07 06:50:51 Zwolle ICM-4 4242,ICM-3 4070
4   Utrecht Centraal ICM-3 4070,ICM-4 4242
Reputatie 3

Hier kun je het zien.

Die staat zo te zien inderdaad verkeerdom. Ik zal dat bord doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling, zodat ze deze kunnen aanpassen. Dank voor het opmerken!

Reputatie 3

Het zijn daar alle borden.

Reputatie 3
Nog eentje: Delft, 24 februari.

 

Dank voor de aanvulling. Ik heb ook dat doorgegeven.

Het zal waarschijnlijk niet van de een op de andere dag aangepast zijn, omdat dit soort updates maar eens in de zoveel tijd gepushed worden, maar het gaat aangepast worden!

 

Edit: Delft was inderdaad een andere bekende locatie. Die is al opgelost inmiddels.

 

Edit 2 : @Alex1 Bedoel je met 'alle borden' ook Spoor 1, of alle borden op spoor 2?

Reputatie 3

Alle borden aan beide sporen.

@Alex1 Ik krijg net de terugkoppeling dat het inmiddels gecorrigeerd zou moeten zijn.

Reputatie 3

Ja, nu zijn ze allemaal goed.

Reputatie 7
Badge +3

Het viel mij gisteren op dat bij trein 3743 in elk geval op Den Bosch, Eindhoven en Helmond het pijltje de verkeerde richting op wees.

Reageer