beantwoord

Inchecken aan verkeerde kant van pijl en niet uitgecheckt

• 19 september 2017
  • 13 reacties
  • 281 Bekeken

Wij waren door de incheckpoorten in Utrecht gelopen om te eten zonder in te checken. Toen wij wilde inchecken hebben wij aan de uitcheck kant van de pijl "ingecheckt" niet wetend dat dat niet kon. Op andere plaatsen, maakt dat niets uit. Toen zag ik dat je daar niet mocht inchecken dus hebben wij gelijk aan de andere kant ingecheckt en dacht dat alle OK was. Toen wij uitcheckte in Den Dolder was er natuurlijk 10 euro meer van de OV kaart afgeschreven. Bij Mijn NS kan je dit niet uitleggen alleen in en uitcheck plaats aangeven. Moet ik Utrecht voor beide plaatsen aangeven? Wat moet ik doen om het geld terug te krijgen.
icon

Beste antwoord door MvanGelder 19 september 2017, 17:45

Dat is de vraag toch niet ?

U kunt het terugkrijgen via de Klantenservice, wellicht dat een moderator u kan helpen, anders kunt u contact opnemen via de telefonische klantenservice of via Facebook of Twitter.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Bij poortjes kan je alleen inchecken of uitchecken, alleen bij paaltjes maakt het niet uit waar je incheckt.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is ook als de poortjes openstaan niet toegestaan daar door te lopen zonder in te checken.
Dat is de vraag toch niet ?

U kunt het terugkrijgen via de Klantenservice, wellicht dat een moderator u kan helpen, anders kunt u contact opnemen via de telefonische klantenservice of via Facebook of Twitter.

http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Bij poortjes kan je alleen inchecken of uitchecken, alleen bij paaltjes maakt het niet uit waar je incheckt.
Badge +3
Poortjes hebben altijd een vaste in- en uitcheckzijde, aangegeven door de tekst op het scherm (inchecken, uitchecken, of in/uitchecken bij paaltjes), maar okee daar wordt vaak niet op gelet.

Op steeds meer plekken zie ik overigens daarnaast nog stickers bij de scanners "Aan deze zijde ALLEEN uitchecken". Kom je hierdoor in de problemen (je bent al binnen maar niet ingecheckt), meld je dan bij de SOS/info zuil dan kunnen ze een poortje voor je openen om alsnog te kunnen doen wat je wilt aan de 'goede kant' van het poortje. Overigens staan er op veel stations nog één of enkele poortjes open, zo ook Utrecht.

Neem contact op met de klantenservice om de uitcheck zonder incheck te corrigeren.
Reputatie 7
Hallo Celiabeth, wat vervelend dat er teveel saldo van jouw OV-chipkaart is afgeschreven.
Wat Tamzin aangeeft klopt wel: bij het binnenkomen van een station door de poortjes, is het verplicht om in te checken. Anders heb je officieel gezien geen toegang tot dat station. Vervolgens is het mogelijk om binnen 1 uur op datzelfde station uit te checken zonder afgeschreven saldo als gevolg. Het teveel betaalde saldo is terug te vragen via onze klantenservice (Twitter/Facebook of telefonisch via tel. 030 7515155). Laat het ons vooral weten of dit goed is gegaan.
Waar staat dat van het verplichte inchecken? Het lijkt me sterk dat die regel bestaat, want met een e-ticket kun je helemaal niet inchecken.
Ik kan het niet vinden in de huisregels en heb het ook nog nooit bij poortjes zien staan. Wel bij sommige perrons dat je daar alleen op mag met een geldig vervoerbewijs.
Het is ook als de poortjes openstaan niet toegestaan daar door te lopen zonder in te checken.
Ja, wat zijn wij stom geweest. Dacht er niet goed bij na. Leesje geleerd.
Hallo Celiabeth, wat vervelend dat er teveel saldo van jouw OV-chipkaart is afgeschreven.
Wat Tamzin aangeeft klopt wel: bij het binnenkomen van een station door de poortjes, is het verplicht om in te checken. Anders heb je officieel gezien geen toegang tot dat station. Vervolgens is het mogelijk om binnen 1 uur op datzelfde station uit te checken zonder afgeschreven saldo als gevolg. Het teveel betaalde saldo isterug te vragen via onze klantenservice (Twitter/Facebook of telefonisch via tel. 030 7515155). Laat het ons vooral weten of dit goed is gegaan.

Bedankt, voor je aardige reactie. Misschien dom, maar ik wist niet dat de werking van de poortjes anders is dan de paaltjes. En in mijn haast en de haast van mensen die achter je aankomen heb ik niet de tijd genomen om de waarschuwing te lezen op de poort. Ik heb diverse lesjes geleerd. Nogmaals bedankt.
Ja, wat zijn wij stom geweest. Dacht er niet goed bij na. Lesje geleerd.

Lesje
[quote=Celiabeth]Het is ook als de poortjes openstaan niet toegestaan daar door te lopen zonder in te checken.
Ja, wat zijn wij stom geweest. Dacht er niet goed bij na. Lesje geleerd.
Badge +3
Ja, wat zijn wij stom geweest. Dacht er niet goed bij na. Leesje geleerd.
Ik vind het totaal niet nodig om te zeggen dat jullie dom waren, het overkomt de beste!

Gelukkig valt er achteraf veel te regelen als het een incident was of als je het niet te vaak doet en er mogelijk voordeel uit kunt halen. Bij te vaak gaat het opvallen (elke keer niet uitchecken voor een lange reis en dan maar € 10,- hoeven te betalen of zo omdat je het 'vergeten' was).

Jouw verhaal is super duidelijk en die € 10,- krijg je wel terug, zeker omdat je vlak daarna weer ingecheckt hebt en omdat je € 10,- zei ben je ook nog vaste klant dus, met abonnement!

Dat zijn dus 3 pluspunten:
- Het helder uitleggen
- Niet te vaak doen
- Abonnementshouder

En maar één minpuntje (stom van je) en dat is normaal.
Wij waren door de incheckpoorten in Utrecht gelopen om te eten zonder in te checken. Toen wij wilde inchecken hebben wij aan de uitcheck kant van de paal "ingecheckt" niet wetend dat dat niet kon. Op andere plaatsen, maakt dat niets uit. Toen zag ik dat je daar niet mocht inchecken dus hebben wij gelijk aan de andere kant ingecheckt en dacht dat alle OK was. Toen wij uitcheckte in Den Dolder was er natuurlijk 10 euro meer van de OV kaart afgeschreven. Bij Mijn NS kan je dit niet uitleggen alleen in en uitcheck plaats aangeven. Moet ik Utrecht voor beide plaatsen aangeven? Wat moet ik doen om het geld terug te krijgen.
Reputatie 7
@hb-ngn achter de poortjes dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Dus dat is meestal door inchecken, maar in het geval van een e-ticket inderdaad niet
Dan zeg je al iets anders dan Thomas NS. Dit is iets geloofwaardiger dan een incheckverplichting, maar ik kan er nog steeds niks over vinden. En aangezien mijn ervaring op dit forum is dat er heel veel dingen vanuit het gevoel worden geroepen, zonder te checken of het ook zo is, zeker ook door de NS-ers, blijft mijn vraag staan: waar staat dat?
Bij de poortjes heb ik het nooit zien staan, ik kan er ook niets over vinden in de huisregels en aangezien ik geen overeenkomst aan ga met NS, zijn de algemene voorwaarden voor mij sowieso niet van toepassing. Overigens kan ik er daar ook niets over vinden. Blijft over dat het een wettelijke regel zou zijn. In zijn algemeenheid kan NS iedereen de toegang tot een station ontzeggen, maar dat staat los van de vraag of die persoon al dan niet in het bezit is van een geldig kaartje. Staat dan in de wet iets over een geldig kaartje met de definitie daarvan? Het lijkt me sterk, maar kan het ook niet uitsluiten. Kortom, ik ben heel benieuwd naar een verwijzing.

Reageer