beantwoord

Inchecken bij overstappen van Thalys naar NS

  • 18 december 2014
  • 10 reacties
  • 3082 Bekeken

Als je op Rotterdam Centraal met de Thalys aankomt vanuit Parijs en je wilt verder met NS moet je binnen het station inchecken. Er staan daar bij de trap geen incheckpaaltjes maar alleen paaltjes voor extra toeslag. Gauw naar beneden lopen en proberen in te checken bij de poortjes kan tot een dure en vooral ook niet zichtbare vergissing leiden (10 euro) als je dat doet binnen het station. Je hebt dan uitgecheckt zonder in te checken wat je direct geld kost. Kan dit niet anders, b.v. incheckpaaltjes bij de trap of maken dat uitchecken niet mogelijk is als er niet is ingecheckt?
icon

Beste antwoord door Dennis 18 december 2014, 12:17

Er staan hiervoor 2 incheckpaaltjes per perron op de perrons 3/4, 6/7, 8/9 en 11/12. .
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Er staan hiervoor 2 incheckpaaltjes per perron op de perrons 3/4, 6/7, 8/9 en 11/12. .
Als je in Rotterdam uit de trein stapt ga je meestal voor een overstap naar beneden en niet eerst zoeken op het perron. Dan vind je onderweg geen incheckpaaltje maar wel toeslagpaaltjes. De incheckpaaltjes staan daar aan de uiteinden van het perron terwijl de toeslagpaaltjes wel op de route naar een ander perron staan.
Op het kunnen uitchecken à 10 euro zonder te zijn ingechekt heb ik nog geen reaktie.
Reputatie 4
Badge
Je kiest er zelf voor om het verkeerde vervoersbewijs voor de uitchecklezer te houden waar ook duidelijk op staat dat hij voor uitchecken en dus niet voor inchecken staat ingesteld. Die 10 euro kun je trouwens vooralsnog gewoon terugkrijgen bij de klantenservice, wanneer de poortjes straks dicht gaan zal het aantal keer dat je dat terugkrijgt hopelijk flink beperkt gaan worden.
De paaltjes op het perron maken de poortjes eigenlijk totaal nutteloos. Dus snap niet dat er toch gekozen is om internationale reizigers tegemoet te komen met paaltjes op poortjesstations.
Reputatie 4
Badge
De paaltjes op het perron zijn voor overstappende reizigers en hebben niks te maken met de poortjes. Dat is net zo op andere stations waar meerdere vervoerders stoppen.
Reputatie 4
Badge
Maar door de aanwezigheid van paaltjes hebben de poortjes geen nut, dus waarom worden er dan toch poortjes gebouwd op stations met overcheck paaltjes of anders geformuleerd waarom worden er overcheckpaaltjes geplaatst op een station met poortjes?
De poortjes zijn tegen zwartrijders, zonder geldig kaartje kom je niet binnen, ook niet bij de paaltjes.

De paaltjes zijn voor reizigers die in Nederland aankomen en verder willen reizen met de OV Chipkaart.
Die kunnen niet inchecken bij de poortjes, alleen uitchecken.
Reputatie 4
Badge
Maar een zwartrijder kan nu na zijn reis gratis het station uit door in te checken bij de paal en uit te checken bij het poortje (inchecken geannuleerd). Het station in kan op elk station ook al simpel zonder incheck omdat je uit kunt checken zonder door het poortje te gaan.

Zonder paaltjes zou dat de zwartrijder nog steeds slechts 1,30 kosten. (kortstmogelijke reis met e-ticket met korting voor JTK houders). Misschien moeten we maar concluderen dat het enige nut van de poortjes het voorkomen van vergeten in- en uitchecks is en dat het absoluut niets doet tegen zwartrijden?
Je kan even al simpel zwart rijden door na het inchecken bij het poortje gelijk uit te checken aan de andere kant van het poortje. Daar heb je geen paaltjes voor nodig. Er is toch geen toezicht.

Je hebt gelijk als je dat laatste stelt ja, het helpt niets tegen zwartrijders.

Wat alweer bewijst wat voor faal systeem dit eigenlijk is.
Reputatie 1
Badge
hmmm, bij vooral RET-met de metro en de 1e in NL die dat chippen invoerde en sterk bevorderde, leidde het tot een reizigersverlies van tegen de 10%, maar geen inkomstenverlies-wat men dan maar aan het mindere zwartrijden toeschreef. En in principe kan je met de metro dat net zo doen: alleen kost het je minimaal 87 ct.
Er is geen enkele maatregel die alles 100% uitsluit-er blijven altijd tussenwegen en zeker bij een systeem dat niet af te sluiten valt, zoals NS, vanwege toevoer uit het buitenland. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de directie van destijds heeft gedacht dat lastige buitenlands vervoer wel geheel konden gaan uitsluiten- alles met de FYRA was toen nog het idee.
In vele systemen wordt het instap(afstraf)tarief al ingehouden als je meteen na ingaan weer uitgaat-dan denken ze dat het fraude is.
Reputatie 6
Badge +2
Er staan hiervoor 2 incheckpaaltjes per perron op de perrons 3/4, 6/7, 8/9 en 11/12.
Er is ook een mobiele paal in de NS lounge (die zich binnen de poortjes bevindt), om daar bij binnenkomst uit te checken, en bij vertrek in te checken, wat bijvoorbeeld moet als je anders dan met de trein op het station bent aangekomen, en langer dan een uur in de lounge verblijft. Dat is een aanvulling op http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/niet-met-de-trein-toch-door-het-station.html:

Als het aan NS ligt worden langverblijflocaties zoals restaurants, vergaderaccommodaties en kantoren op de stations buiten het beheerst toegankelijke reizigersgebied (in het zogeheten ‘verblijfsdomein’) gesitueerd. Dat is op 80 van de 82 beheerst toegankelijke stations het geval. Op twee beheerst toegankelijke stations zijn dergelijke voorzieningen al aanwezig in het zogeheten ‘reisdomein’. NS zorgt ervoor dat deze langverblijflocaties ook voor langere tijd kosteloos kunnen worden bezocht door middel van een maatwerk oplossing. Het gaat om een restaurant in Amersfoort en een kleine bibliotheek en Salsaschool in Haarlem.


http://www.perron4-5.nl
https://www.bibliotheekophetstation.nl
http://www.salsamotion.nl

Reageer