beantwoord

Inchecken in het dal, uit- en inchecken in de spits

• 9 maart 2021
  • 9 reacties
  • 216 Bekeken

Vanmiddag checkte ik met mijn Dalvrij-abonnement in om kwart voor vier, dus in het dal. Onderweg had ik een half uur over op het station in Breda, checkte uit, ben even rond gaan lopen en checkte weer in. Toen zag ik tot mijn verbazing/ergernis dat ik ineens op saldo reisde. Bij het servicepunt heb ik gevraagd hoe dat kon, en daar hoorde ik dat de regel dat als je binnen 35 minuten weer incheckt gewoon doorreist op je dal-incheck (dus gratis) is afgeschaft. Ik heb gezocht bij de NS-reisvoorwaarden en kan hier niets over vinden. Is het echt waar, en hoe had ik dat moeten weten?

icon

Beste antwoord door Thom 9 maart 2021, 22:46

Het is niet afgeschaft. De informatie van de servicebalie is onjuist. U kunt als u binnen 35 minuten weer incheckt, zonder verdere kosten weer reizen in dit voorbeeld. Bent u mogelijk toch langer dan 35 minuten uitgecheckt geweest? Het is te zien op Mijn NS, al is het niet meteen zichtbaar. Was uw in- en uitcheck tijdens uw pauze correct, dus aan de goede kant van het poortje? Heeft u dezelfde kaart zeker gebruikt?

Het is niet waar en u had het dus ook niet kunnen of hoeven te weten.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet afgeschaft. De informatie van de servicebalie is onjuist. U kunt als u binnen 35 minuten weer incheckt, zonder verdere kosten weer reizen in dit voorbeeld. Bent u mogelijk toch langer dan 35 minuten uitgecheckt geweest? Het is te zien op Mijn NS, al is het niet meteen zichtbaar. Was uw in- en uitcheck tijdens uw pauze correct, dus aan de goede kant van het poortje? Heeft u dezelfde kaart zeker gebruikt?

Het is niet waar en u had het dus ook niet kunnen of hoeven te weten.

Mijn incheck was 8 minuten na mijn uitcheck, en het was in goede volgorde. Kan moeilijk anders als er poortjes zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Dan zou ik even contact opnemen met Klantenservice, 030 7515155. Ze zijn er 24 uur per dag en het is nu rustig.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u voor u in Breda uitcheckte wel gereisd, of hebt u om kwart voor vier in Breda ingecheckt en daarna weer uitgecheckt? In dat laatste geval wordt bij het uitchecken de incheck geannuleerd en als u daarna dan weer opnieuw incheckt is het geen overstap maar een nieuwe reis. Anders gezegd: wat was uw vertrekstation? 

Reputatie 7
Badge +4

Uit ‘Onderweg had ik een half uur over op het station in Breda’ leid ik af dat er gereisd is, maar inderdaad, de truc van te vroeg inchecken en later in de spits gaan reizen, daar trapt het systeem niet in. Dan is reizen op saldo terecht, het is ook feitelijk inchecken in de spits.

Badge +3

Als er meer dan 35 minuten zat tussen de uit- en incheck (met eerdere incheck op daltarief of vrij reizen) is het geen overstap maar een nieuwe reis.

Als die incheck dus tussen 16:05 en 18:25 was (met een uitcheck vóór 15:30 of in ieder geval 35 minuten voor je nieuwe incheck) betaal je met Dal Vrij dus voltarief, want dat telt als in de spits.

Heb het ook niet bedacht.. 

Beste Thom, ik heb de klantenservice gebeld, en daar gehoord dat de regeling niet is veranderd. Als dat klopt gingen er gister dus twee dingen fout: het poortje werkte niet zoals zou moeten (wat me erg verbaast), en de medewerker van de OV-servicewinkel heeft me verkeerd ingelicht. Overigens heeft dit alles me geen geld gekost, want ik ben weer uitgecheckt en na de spits verder gereisd, maar ik wil wel weten hoe het precies zit. Als het goed is weet ik dat nu: er iets niets veranderd.

Reputatie 7
Badge +4

Ik gaf het al zo aan. 😉 Alle techniek kan falen, ook bij een poortje, maar het komt niet vaak voor. Daarom vroeg ik ook wat door, net als u wil ik graag precies weten hoe het zit. Verder veel plezier met uw Dalvrij, ik vind het een mooi abonnement na jarenlang gereisd te hebben met de OV-jaarkaart eerste klas.

Maar snel aan de spuit allemaal, dan kunnen we er nog meer gebruik van maken. ;-)

Reputatie 6
Badge +2

Voorwaarde voor het vrij blijven reizen is dat de reis minder dan zes uur voor het inchecken in de spits begonnen is. In dit geval zou dat kunnen als voor kwart voor vier ook gereisd is, en alles tot het inchecken in de spits als één reis telt omdat de kaart nooit langer dan 34 minuten uitgecheckt is geweest.

Reageer