Inchecken met qr-code op smartphone | NS Community
beantwoord

Inchecken met qr-code op smartphone

  • 10 March 2018
  • 13 reacties
  • 20368 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Als ik een internationale treinreis neem, reis ik met de ticket op mijn smartphone. Ik heb nu al twee keer gemerkt dat deze code niet werkt om het poortje te openen om het station binnen te komen. De laatste keer heb ik het poortje geopend met mijn ov-kaart en, vervolgens binnengekomen, aan de andere kant weer 'uitgecheckt'. Is het inderdaad zo dat de poortjes de qr-code van zo'n digitaal ticket niet kunnen lezen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 March 2018, 12:54

Bekijk origineel

13 reacties

Goedemiddag Dicky en welkom op het NS Serviceforum!

Het voornaamste idee achter deze QR code's is juist om gesloten poortjes te kunnen openen. Het is daarbij wel belangrijk dat je dit bij het juiste poortje probeert. Poortjes die een kaartlezer hebben als weergegeven op deze afbeelding kunnen enkel chips aflezen (OV-chipkaarten dus), maar hebben niet de mogelijkheid om een QR code te lezen. Daarvoor moet je terecht bij dit soort kaartlezers, met het glazen kapje. Deze kunnen zowel chips aflezen, als de QR code.

Mocht je het al geprobeerd hebben bij de juiste lezer, dan zou het kunnen liggen aan de helderheid van het scherm van je telefoon. De QR code moet goed leesbaar zijn (eventuele krassen op het scherm van je telefoon zullen daarbij bijvoorbeeld ook niet helpen) en we merken uit ervaring dat de lezer daar soms moeite mee heeft als het scherm relatief donker is ingesteld. Dat zou je dus eventueel nog kunnen proberen!
Dank. Ik had hem voor de juiste lezer gehouden, maar ik zal het nog eens proberen met een helderder scherminstelling.
Reputatie 7
Badge +4
In principe wordt het scherm al automatisch iets helderder als de vierkante code zichtbaar is. Neem absoluut een poortje met een glazen doorzichtige lezer met Scan Ticket, anders zal het nooit werken. Als er poortjes zijn is er altijd eentje uiterst rechts. Zijn er geen poortjes dan kunt u doorlopen. U checkt niet in, uw kaartje is al betaald tenslotte, en u opent hooguit een poortje.
Ik maak elke week een reis met een kaartje op de mobiel en het gaat nagenoeg altijd goed. Goed vlak houden in dezelfde hoek als de doorzichtige lezer kan wat helpen.

Goedemiddag Dicky en welkom op het NS Serviceforum!

Het voornaamste idee achter deze QR code's is juist om gesloten poortjes te kunnen openen. Het is daarbij wel belangrijk dat je dit bij het juiste poortje probeert. Poortjes die een kaartlezer hebben als weergegeven op deze afbeelding kunnen enkel chips aflezen (OV-chipkaarten dus), maar hebben niet de mogelijkheid om een QR code te lezen. Daarvoor moet je terecht bij dit soort kaartlezers, met het glazen kapje. Deze kunnen zowel chips aflezen, als de QR code.

Mocht je het al geprobeerd hebben bij de juiste lezer, dan zou het kunnen liggen aan de helderheid van het scherm van je telefoon. De QR code moet goed leesbaar zijn (eventuele krassen op het scherm van je telefoon zullen daarbij bijvoorbeeld ook niet helpen) en we merken uit ervaring dat de lezer daar soms moeite mee heeft als het scherm relatief donker is ingesteld. Dat zou je dus eventueel nog kunnen proberen!

Het is mij sinds de poortjes zijn ingevoerd nog nooit gelukt om met de QR - code van bijvoorbeeld de zwitserse SBB op of van een perron te komen. De laatste keer met een reservering van de NS voor Utrecht naar Basel, kon ik met de opgedrukte QR-Code up utrecht wel naar buiten maar niet naar binnen. 🤣.

 

Omdat het altijd wat stressvol is en het perronpersoneel iha niet zo geïnteresseerd is zou ik graag eens met iemand van de NS over dit probleem pranten.

 

Hier de code

 

Ik kan hem gewoon uitlezen met mijn MCLC en dit is als het goed is een ticket enkele reis van 11 februari 2020. Ik zie er niets geks aan en begrijp niet waarom de poortjes u er wel uit laten en niet erin. Zeker niet als uw ticket geldig is voor die dag.

Reputatie 7
Badge +3

@theking2 Het is niet de bedoeling om dezelfde vraag in verschillende topics te stellen. Jouw vraag is in het door jou opgestarte topic inmiddels beantwoord.

Reputatie 7
Badge +4

Het is Azteccode en geen QR. QR is door iedereen uit te lezen, Aztec niet. We kunnen dus niks met uw code. Hij is onbeschadigd zo te zien. 

De code helemaal leesbaar voor het ‘glas’ van het Scan Ticket poortje houden en het licht van uw mobiel op  zijn helderste stand zou u door moeten laten. In principe komt uw mobiel zelfs automatisch in een wat helderder stand als u hem er voor houdt.

Ik doe dit wekelijks zo met een Belgisch kaartje, het kan echt.

@Thom 

Ik blijf die codes door mekaar gooien.....

Reputatie 7
Badge +4

QR heeft in drie van de vier hoeken een soort vierkantje en Aztec alleen in het midden een aantal elkaar omsluitende. Iedereen kan QR-code maken, om bijvoorbeeld een webadres in te zetten. 

QR is de populaire naam, maar strikt genomen klopt dat niet. Ach, voor de Duitsers ben ik ook een Holländer maar in Nederland ben ik dat weer niet, lol.

Ik kan hem gewoon uitlezen met mijn MCLC en dit is als het goed is een ticket enkele reis van 11 februari 2020. Ik zie er niets geks aan en begrijp niet waarom de poortjes u er wel uit laten en niet erin. Zeker niet als uw ticket geldig is voor die dag.

Ja, de poortjes kunnen die lezen maar lieten mij niet op Utrecht CS. Wel eruit, maar het staat op een reservering Utrecht naar Basel! Niet omgekeerd 😂

De inmiddels door privacy verwijderde code gaf duidelijk Utrecht naar Basel aan, daar zou je de poortjes mee in en uit moeten kunnen gaan. Ik ben benieuwd wat eruit zal gaan komen.

Reageer