beantwoord

Inchecken op Roosendaal

• 12 april 2014
  • 19 reacties
  • 1580 Bekeken

Beste iedereen, ik reis ieder weekend van Antwerpen naar Nederland (en weer terug). Ik heb een weekendvrij abbonement, maar ik vroeg mij af of er meerdere mensen zijn die op Roosendaal als een gek uit de trein moeten rennen om een incheckpaaltje te vinden en in te checken om vervolgens weer in diezelfde trein terug te moeten springen? Kan dit niet anders? Want soms reis ik met een enorme koffer en met mijn konijn en dan is het niet heel prettig om zo te hollen over het perron en te hopen dat je dezelfde trein nog gaat halen en of je nog een plek hebt om te zitten! Of hoef je met een weekendvrij abbonement niet in te checken? Want dat zou een uitkomst zijn! Ik ben erg benieuwd of er 'lotgenoten' zijn en hoe jullie dit oplossen! 😃
icon

Beste antwoord door Brian NS 12 april 2014, 15:57

Hoi Stephanie,

Welkom op ons NS serviceforum. Zoals Dennis al aangeeft kun je online via NS Hispeed een ticket kopen. Ik heb het net even geprobeerd, maar als ik het doe dan werkt het programma wel gewoon. Je ziet dan welk tarief je nog moet betalen voor het ticket. Mocht je er niet uitkomen dan kun je ook even telefonisch contact opnemen met Hispeed.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je kan een e-ticket kopen van Antwerpen naar je Nederlandse bestemming met vrij reizen in Nederland, dan hoef je niet in te checken.
Dat heb ik geprobeerd! Maar als ik de opties vrij reizen Nederland (weekendvrij abbo) en optie vrij reizen belgie (campuskaart) dan kom ik uit op 0,00 euro en dan flipt dat programma. Een kaartje van 0 euro kan ik dus niet bestellen helaas, want dat zou een goede oplossing zijn als dat toch wel kon!
Reputatie 6
Badge +2
Dan weet ik het eigenlijk niet. Op https://forum.ns.nl/abonnementen-2/intercity-naar-antwerpen-weekend-abonnement-1172 zijn we er ook nog niet uit in hoeverre inchecken verplicht is als je een kaartje hebt voor het aansluitende Belgische traject.
Hoi Stephanie,

Welkom op ons NS serviceforum. Zoals Dennis al aangeeft kun je online via NS Hispeed een ticket kopen. Ik heb het net even geprobeerd, maar als ik het doe dan werkt het programma wel gewoon. Je ziet dan welk tarief je nog moet betalen voor het ticket. Mocht je er niet uitkomen dan kun je ook even telefonisch contact opnemen met Hispeed.
Reputatie 6
Badge +2
Het gaat om een gratis ticket, lukt dat inderdaad?
Reputatie 1
Nee, dan krijg je een "unexpected error" omdat je geen gratis kaartje kunt betalen.

Als je in Nederland een kaartje uit de kaartautomaat haalt naar het buitenland, kun je in ieder geval wel aangeven dat je in Nederland gratis reist (ivm weekend vrij abonnement). Kun je dat niet hetzelfde aangeven voor het Belgische deel? Of zal de automaat dan ook flippen omdat je iets wat gratis is niet kunt afrekenen?
Reputatie 6
Badge +2
Nee, dan krijg je een "unexpected error" omdat je geen gratis kaartje kunt betalen.

Wat een knullige fout!

Nee, bij de NS-kaartautomaat kan je niet aangeven vrij reizen in België, en je kan ook geen kaartje kopen voor een traject tussen een station in Nederland en de grens.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb bij NS Hispeed geïnformeerd, met het volgende antwoord:

Op dit moment is het niet mogelijk om een €0,00 ticket te kopen. Het treinpersoneel is echter op de hoogte van het feit dat deze situaties zich voor kunnen doen. U kunt, doordat u in het bezit bent van een Nederlands en Belgisch abonnement, aantonen dat u internationaal reist. Een ticket is niet nodig en u hoeft ook niet in -en uit te checken. Er wordt gewerkt aan een permanente oplossing.

Dit geldt voor NS Hispeed. Op een aansluitend NS-traject zou ik wel in- en uitchecken.
En wat nu als straks de poortjes dicht gaan en je verplicht moet inchecken? Geen barcode/QR want 0,00 euro ticket kopen kan niet....., geen optie om uit te checken in het buitenland? Wat geeft de NS dan als advies? En was als ik vanuit het buitenland kom (Gent, via Roosendaal) en ik wil het station in Nederland uit met dichte poortjes? Dan maar gewoon inchecken en niet uitchecken en het niet erg vinden omdat het toch in het abonnement zit?

Trouwens, ik zou het ook bijzonder naar vinden om elke keer opnieuw via het internet een 0,00 euro ticket te moeten kopen (zelfs al zou het straks mogelijk worden met een mobiel te scannen).

Mogelijke oplossing: APP waarbij je moet inloggen die een barcode/QR kan genereren om voor dit soort reizen door de poortjes te komen (die liefst ook offline te gebruiken is)? (aangezien een permanente barcode/QR perfect zou zijn maar het dichtmaken van de poortjes nutteloos zou maken: dit zou snel bekend en misbruikt worden, dat begrijp ik).

Reputatie 7
Badge +4
U kunt gewoon een e-ticket bij hispeed kopen, zowel heen als terug en u kunt dan de poortjes openen met de barcode op uw e-ticket. Niks aan de hand en u hoeft nergens in Nederland in- of uit te checken. Als u korting heeft in Nederland of België kunt u die invullen op het e-ticket en u neemt uw abo als bewijs daarvan mee. Je moet het alleen even weten 😉
Reputatie 6
Badge +2
Thom, het gaat over vrij reizen in Nederland en België: "Op dit moment is het niet mogelijk om een €0,00 ticket te kopen".
Nieuwe situatie:

Ik heb 40% korting in Nederland en ik koop een Go Pass 1 van te voren voor in België http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/go-pass-1.aspx.
Dan zijn er 2 situaties:
1 Ik begin mijn reis in het zuiden van Nederland en ik reis voor minder dan het instaptarief van €10. Hoe kan ik dan uitchecken op de grens?
2 Ik begin mijn reis in het noorden van Nederland en reis voor meer dan €10. Is een incheck zonder uitchecken dan een geldig vervoersbewijs tot en met de grens?
Reputatie 6
Badge +2
Go Pass 1: "Geldig voor een reis tussen 2 Belgische stations/stopplaatsen, grenspunten uitgezonderd". Dus je moet aanvullend een ticket kopen van je vertrekstation in Nederland naar Essen of Visé.
Hierboven staat: "Er wordt gewerkt aan een permanente oplossing." Omdat we inmiddels 2 jaar verder zijn, nog even checken of wat ik wil doen nog klopt. Wil iemand meekijken?

Gent (België) - Apeldoorn (NL)
Weekend Vrij abonnement

Optie 1 (goedkoopste)
Railpass Gent-Essen
Mobiel ticket Essen-Apeldoorn met 100% korting in NL
Reis op vrijdagavond na 18:30

Optie 2 (minder gedoe)
Mobiel ticket Gent-Apeldoorn met 100% korting in NL
Reis op vrijdagavond na 18:30

Moet ik dan in Roosendaal naar een incheckpaaltje rennen (wat ik veel mensen zie doen) of kan ik op mijn gemak in de trein blijven zitten?

Als ik het 100% korting-ticket heb en een niet-ingecheckte OV-chipkaart waarop mijn Weekend Vrij staat als 'bewijs', klaagt de conducteur in de niet-internationale trein tussen pakweg Amersfoort en Apeldoorn dan niet? Of moet ik dan toch ergens tussen het overstappen door snel-snel inchecken?
Goedenavond loesvs, en welkom op het forum.

Als jij een internationaal kaartje koopt, is het niet nodig om in te checken op Roosendaal. Je ticket is dan voldoende. Je hoeft dan niet ingecheckt te zijn op je Weekend Vrij abonnement.

Het is natuurlijk aan jou of je een kaartje koopt via Essen, maar in beide gevallen kan je gewoon in de trein blijven zitten.
Hiep hoi! Dat was het enige wat ik nog wilde weten voordat ik mijn abonnement aanschaf. Bedankt voor het snelle antwoord!
Reputatie 7
Badge +4
Als u vrijdagavond na negentien uur vertrekt vanaf Gent en op zondag terugkeert, kunt u gebruik maken van het Belgische weekendtarief. Strikt genomen kunt u dan volstaan met één kaartje en het mag op uw mobiel. Uw retourreis kost dan €15 euro voor Gent-Essen v.v. Het verschil met de Railpass is dan 20 cent en dat is verwaarloosbaar. Als u jonger bent dan 26, is de Go-pass wel goedkoper. Uw retour kost dan voor het gedeelte van/tot Essen 2 x € 5,10 = € 10,20. Voor Essen-Apeldoorn koopt u gewoon het internationale kaartje met 100 procent korting.

U kunt, afgezien van de overstap, tot Apeldoorn blijven zitten en men is van deze constructie bij internationaal verkeer ook tussen Rotterdam en Apeldoorn op de hoogte.
Het nerveuze gehol in Roosendaal is absoluut overbodig en nergens goed voor. Onderweg in Rotterdam hoeft het ook niet, al staan daar ook paaltjes op het perron.

Tip: Als je in Antwerpen overstapt op de Beneluxtrein.dan is er vaak een gedegradeerd eersteklasrijtuig waar je met een tweede klas kaartje in mag. Ga voorin in de trein uit Gent zitten, dan ben je er als eerste.

Hoewel voor u mogelijk niet interessant: Er geldt als je uit België komt en een internationaal kaartje hebt geen middagspits, echter je korting bedraagt dan 40 procent en niet, zoals na half zeven, 100 procent.
Thom, bedankt voor de uitgebreide aanvulling!

Ik was op de hoogte van het Belgisch weekendtarief, maar na 19u vertrekken betekent dat ik pas tegen 12 uur 's nachts op mijn eindbestemming ben - eventuele vertragingen nog niet ingecalculeerd. Die 20 cent extra en een beetje extra gedoe met een Railpass heb ik voor mijn nachtrust wel over. ;)

Helaas inmiddels 26 jaar: tot een maand geleden had ik zelfs geen Go Pass nodig, omdat ik met mijn campuskaart voor nog geen anderhalve euro van Gent naar de grens kon reizen. Nu dus op zoek naar een alternatief. En aangezien ik vrij vaak heen en weer ga, zal het een Weekend Vrij met Railpass worden!
Reputatie 7
Badge +4
Verstandige keuze. Ik rij zelf van en naar België ook wekelijks met de Railpass. Boven de 26 het beste kaartje voor de geregelde reiziger. Je zou ook eerste klas Weekendvrij kunnen overwegen, gezien de afstand. Het is in verhouding niet veel duurder, zeven euro met het actietarief. Een Railpass voor België komt voor de eerste klas dan wel op 117 euro. De Beneluxtrein is op vrijdagavond vrij druk.

Reageer