beantwoord

Inchecken Zwolle wordt niet vastgelegd

• 18 juli 2020
  • 15 reacties
  • 292 Bekeken

Afgelopen maand drie keer met mijn Dal Voordeel abonnement in de daluren gereisd van Zwolle naar Rotterdam CS. Normaal ingecheckt in Zwolle, poortje gaat open, naar Rotterdam gereisd en daar uitgecheckt. Ik reis met NS Flex dus krijg 1x per maand de afrekening. 

Tot mijn verbazing is voor het traject Zwolle - Rotterdam CS drie keer het correctietarief van € 20,00 in rekening gebracht, niet het normale Daluren tarief. Bij alle overige reizen die ik afgelopen maand heb gemaakt is het inchecken wel goed vastgelegd bij NS, dus aan mij OV-Chipkaart ligt het niet. Contact hierover opgenomen met de klantenservice die het netjes voor mij gecorrigeerd hebben.

Gisteren, 17 juli, reisde ik weer van Zwolle naar Rotterdam CS. Te 14:38 uur ingecheckt, poortje ging normaal open en met de trein van 14:50 uur naar Rotterdam CS gereisd. Deze keer extra goed opgelet bij in- en uitchecken.

• Bij inchecken krijg ik de juiste melding: Reizen op rekening.
  • Terug in Rotterdam krijg ik na het uitchecken een mededeling op mijn smartphone: Incheckstation niet bekend.

Opnieuw is dus de incheck op Zwolle niet goed verwerkt in de systemen van NS en zal ik zeer waarschijnlijk voor deze 4e reis van Zwolle naar Rotterdam weer het correctietarief in rekening gebracht krijgen. 

Opnieuw met klantenservice vanmorgen, 18 juli, contact opgenomen. Financieel is het in de systemen van NS nog niet verwerkt. Zij kunnen deze niet-vastgelegde incheck in Zwolle nog niet corrigeren. Ik moet maar een maand wachten tot ik de factuur weer binnenkrijg.

Dit klopt natuurlijk niet. Het vastleggen van de incheck in Zwolle gaat niet goed en pas een maand later kun je dit corrigeren. Als dit niet goed blijft gaan moet je dus iedere maand reclameren omdat het vastleggen van de incheck in Zwolle niet correct gebeurd.

icon

Beste antwoord door Mark NS 18 juli 2020, 11:15

Hoi BreejKC, welkom op de NS Community. 

Kan het zijn dat het correctietarief niet bij NS, maar bij Blauwnet in rekening is gebracht? Op station Zwolle staan namelijk poortjes van verschillende vervoerders. Wanneer je niet bij het juiste poortje incheckt, wordt het startstation bij een uitcheck ook niet herkend. 

Indien er een instaptarief bij een andere vervoer dan NS is ingehouden, dan kun je dat claimen via uitcheckgemist. Het kan dan verrekend worden op de volgende factuur zodat het niet in rekening wordt gebracht of, wanneer het al in rekening is gebracht, dan zal het in minderen gebracht worden op de volgende factuur. 

Wanneer het correctietarief wel bij NS in rekening is gebracht, dan kun je het regelen via de de Klantenservice. Je hoeft echter niet een maand te wachten totdat het eerst in rekening is gebracht. Het systeem gaat altijd eerst proberen om een ontbrekende in -of uitcheck automatisch te corrigeren. Als dat lukt, dan ontvang je een mail. Als dat niet lukt, dan ontvang je ook een mail met een correctietarief. Op het moment je een dergelijke mail ontvangen hebt, dan kan het door ons of via uitcheckgemist gecorrigeerd worden, ook voordat het al in rekening is gebracht op een factuur. 

Bekijk origineel

15 reacties

Hoi BreejKC, welkom op de NS Community. 

Kan het zijn dat het correctietarief niet bij NS, maar bij Blauwnet in rekening is gebracht? Op station Zwolle staan namelijk poortjes van verschillende vervoerders. Wanneer je niet bij het juiste poortje incheckt, wordt het startstation bij een uitcheck ook niet herkend. 

Indien er een instaptarief bij een andere vervoer dan NS is ingehouden, dan kun je dat claimen via uitcheckgemist. Het kan dan verrekend worden op de volgende factuur zodat het niet in rekening wordt gebracht of, wanneer het al in rekening is gebracht, dan zal het in minderen gebracht worden op de volgende factuur. 

Wanneer het correctietarief wel bij NS in rekening is gebracht, dan kun je het regelen via de de Klantenservice. Je hoeft echter niet een maand te wachten totdat het eerst in rekening is gebracht. Het systeem gaat altijd eerst proberen om een ontbrekende in -of uitcheck automatisch te corrigeren. Als dat lukt, dan ontvang je een mail. Als dat niet lukt, dan ontvang je ook een mail met een correctietarief. Op het moment je een dergelijke mail ontvangen hebt, dan kan het door ons of via uitcheckgemist gecorrigeerd worden, ook voordat het al in rekening is gebracht op een factuur. 

Reputatie 7
Badge +3

Check je in Zwolle wel bij NS in en niet bij Blauwnet?

Mijn check-in voor de reis per trein is in Zwolle bij telkens uitgevoerd in het station van NS, nadat ik in de bus van Keolis / Arriva of Blauwnet ben uitgecheckt. Gisteren heb ik grondig gecontroleerd of dat de uitcheck in de bus van Blauwnet correct is geschied. De automaat in de bus gaf aan, zoals het hoort, dat de uitcheck in de bus heeft plaatsgevonden. Tot zover gaat het dus goed.

Vervolgens loop je vanaf de bus-standplaatsen het station binnen. Daar zie je eerst de elektronische borden van de vertrekkende treinen, de tijden en hun bestemmingen. Daarna kom je bij een brede rij poortjes om toegang te krijgen tot de trappen naar de diverse perrons. Als je bij die brede rij poortjes incheckt, gebeurt dat dus bij NS, niet bij Blauwnet.

Die incheck bij NS is dus correct geschied, anders gaat het poortje niet open. Ook op het display van de incheck werd, zoals het hoort, aangegeven “reizen op rekening". Als zodanig is mijn OV-Chipkaart, mijn daarop staande abonnement en het Flex-abonnement dus herkend. Niet is vastgelegd dat ik in Zwolle ben ingecheckt, omdat bij de uitcheck in Rotterdam het incheckstation niet bekend is. Daarover kreeg ik dus een korte mededeling in mijn smartphone.

Duidelijk is dus dat bij de incheck bij NS in Zwolle in de elektronische verwerking iets verkeerd gaat en de klant daar de dupe van wordt.

Uiteindelijk wordt het door de klantenservice wel weer opgelost, maar moet je een maand wachten eerdat je de rekening ontvangt en je dan pas de onterecht in rekening gebracht kosten kunt claimen. Gisteren en vandaag heb ik hierover drie keer gebeld met de klantenservice, maar telkens geven deze aan dat zij die incheck niet kunnen corrigeren omdat de financiële verwerking nog niet heeft plaatsgevonden. Dit in tegenstelling wat hierboven NS moderator beweerd, of de medewerkers van de klantenservice weten niet goed hoe dit werkt.

Ondanks al die goedbedoelde correcties door de klantenservice: Het kan een keer fout gaat, maar het is nu al vier keer fout gegaan, alleen op het station Zwolle. Natuurlijk, als het een keer fout gaat, dan kan dat incidenteel gecorrigeerd worden door de klantenservice. Nu inmiddels daar in Zwolle al vier keer de incheck niet goed is vastgelegd begint het structurele vormen aan te nemen en is het geen zaak meer van de klantenservice. Het vastleggen van de incheck in een station hoort gewoon in 1x goed te gaan anders is er daar iets mis met het systeem of is er voor de klant iets heel onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Vervolgens loop je vanaf de bus-standplaatsen het station binnen. Daar zie je eerst de elektronische borden van de vertrekkende treinen, de tijden en hun bestemmingen. Daarna kom je bij een brede rij poortjes om toegang te krijgen tot de trappen naar de diverse perrons. Als je bij die brede rij poortjes incheckt, gebeurt dat dus bij NS, niet bij Blauwnet.

In Zwolle heb je zowel poortjes van NS als van Blauwnet. Als je bij de blauwe poortjes incheckt, gebeurt dat dus niet bij NS, maar bij Blauwnet.

Blauwnet rijdt ook met treinen vanaf Zwolle. Dus u dient de rij poortjes goed te checken of u wel bij NS incheckt en niet bij de poortjes van Blauwnet. Ik vermoed toch echt dat u 4 keer bij de poortjes van Blauwnet heeft ingecheckt en niet bij de poortjes van NS. mrfreeze was me net voor en heeft ook een plaatje toegevoegd. Zo te zien heeft dit station dus meer blauwnet poortjes dan NS poortjes. Vind ik ook wel apart. Voor reizigers die niet frequent met de trein reizen alsmede toeristen blijven de verschillende soorten poortjes natuurlijk rampzalig. Dit levert de vervoerbedrijven ook een secundaire inkomstenstroom op.

De foto is van station Enschede, maar het concept op Zwolle is inderdaad hetzelfde.

Reputatie 5
Badge

PLUS dat in een aantal regioś bij BlauwNet=KEOlis (al weet ik het niet precies voor Zwolle) er een doorgaand tarief (dat kan dus best!) bus-trein (zodat je niet 2x dure opstaptarief extra betaalt), zodat het dan als overstap wordt gezien en niet als start van een nieuwe reis. Maar ook je busreis met BlNet zou door Flex moeten worden geregistreerd, tenzij je dat apart hebt uitgeschakeld.

Dat is dan duidelijk. Of het een blauw of een geel poortje is, dat is mij inderdaad niet opgevallen. Maar, erg duidelijk vindt ik het niet.

Ik hoop dat het systeem zo slim is ingericht dat als ik abusievelijk bij een Blauwnet poortje heb ingecheckt en ik bij een NS-poortje in Rotterdam heb uitgecheckt, het systeem herkent dat ik met NS de reis van station naar station heb afgelegd en niet met een Blauwnet trein van Zwolle naar Rotterdam ben gereisd.

Ergens heb ik gelezen dat bij een “vergeten” incheck het NS-systeem op zoek gaat naar een logische verklaring en zo alsnog het incheckstation gevonden kan worden. We gaan zien hoe slim dat systeem is. Aan de hand van de dag-reishistorie zou, bij het uitstappen van de bus bij de halte Zwolle Station dit duidelijk moeten zijn.

Anderzijds lopen de inkomsten voor Blauwnet natuurlijk ook binnen, want er wordt dan wel ingecheckt maar niet uitgecheckt. Welke reis is er dan bij Blauwnet afgelegd? Niet te vinden, dus: Kassa voor Blauwnet. 

Lekker al die verschillende vervoerders die op 1 of andere manier toch niet zo goed samenwerken. Uiteraard ten koste van de klant.

Mooi onderwerp voor OV-net, de ombudsman voor consumentenzaken.

Reputatie 7
Badge +3

Als er bij een Blauwnet poortje is ingecheckt dan wordt er niet bij Blauwnet uitgecheckt en moet daar dan toch ook een correctietarief voor berekend worden? Want dan heb je een Blauwnet check-in in Zwolle zonder check-uit en een NS check-uit op Rotterdam zonder check-in. 

Lekker al die verschillende vervoerders die op 1 of andere manier toch niet zo goed samenwerken. Uiteraard ten koste van de klant.

Mooi onderwerp voor OV-net, de ombudsman voor consumentenzaken.

Dat onderwerp is hier al uitgebreid aan de orde geweest. Een gewezen staatssecretaris heeft ooit het ongelooflijke domme besluit genomen dat Single Sign On niet meer noodzakelijk was (bij de invoer van de OV Chipkaart was beloofd dat je één keer moest inchecken en één keer moest uitchecken). Dit heeft dus geleid tot allerlei poortjes van verschillende vervoerders en omcheck paaltjes. Op Zutphen zijn er bijvoorbeeld 3 vervoerders actief. Ik zou in ieder geval uw reishistorie maar eens gaan checken. Er zal wel een paar keer € 10,00 of € 20,00 in rekening zijn gebracht. 

Klopt, dan krijg je van Blauwnet € 20,00 per 'vergeten' uitcheck op de rekening, per keer. Dus bij mij voor die eerste 3x: 60,00. Daar komt bij mijn toekomstige rekening dus weer € 20,00 bij.

Maar het feest voor de vervoerders is nog niet afgerond. NS zit dan met 3 uitchecks, zonder inchecks. Per keer rekenen die dan ook nog € 12,00, plus die ene van gisteren, = €48,00.

Nu bestaat er een site van OV Nederland "uitcheck gemist". Daar schijn je dit soort dingen te kunnen corrigeren. Gaan we dat dus maar eens bekijken. Misschien bestaat er ook wel zoiets als "incheck gemist". We gaan het zien.

Maar alles terugvragen is ook niet eerlijk. Uiteindelijk ben ik al die keren wel van Zwolle naar Rotterdam CS gereisd. Dat mag/moet natuurlijk wel betaald worden. Eerlijk is eerlijk. 

Maar alles terugvragen is ook niet eerlijk. Uiteindelijk ben ik al die keren wel van Zwolle naar Rotterdam CS gereisd. Dat mag/moet natuurlijk wel betaald worden. Eerlijk is eerlijk. 

Je kan je natuurlijk afvragen of wij als reizigers om deze flauwekul hebben verzocht. Nee dus. (dit is gewoon een uitvloeisel van het wantrouwen dat er tussen de vervoerders onderling heerst om dit via een onafhankelijk instituut te regelen). De diverse vervoerders verdienen volgens mij nog steeds heel veel geld aan dit soort uitcheckfouten. Ik zou uw bonnetje maar gewoon bij de vervoerders neerleggen en afwachten op hun reactie. (Over dit probleem zijn overigens al vele topics vol geschreven). U zou dmv omchecken in de zoekmodule er een aantal kunnen vinden. (zelf net gekeken, het zijn er 10.100!!!!!)

Dat met al die verschillende poortjes (of hier en daar alleen maar palen) van de verschillende, vervoerders op de (NS) stations is natuurlijk het zwakke van het hele systeem.

Ergens kan ik me het wel voorstellen waarom dat systeem met poortjes is ingevoerd. Juist om te voorkomen dat allerlei ongure personen op je perrons komen. Dit maakt uiteindelijk ook niks uit want je kunt in- en uitchecken op hetzelfde station zonder dat er iets in rekening wordt gebracht.

Aan de andere kant verwart het de reguliere reiziger, die ook niet alle dagen op alle stations komt, alleen maar. Zou daar dan geen oplossing voor bestaan?

Wis en waarachtig wel. Eigenlijk bestaat die oplossing al lang. In de bussen en trams. Daar check je in en uit bij het in- en uitstappen van het voertuig. Dan kan het gewoonweg niet gebeuren dat je incheckt bij vervoerder A en reist met vervoerder B. Was dat nou zou moeilijk om te bedenken bij de knappe koppen van NS, Arriva en weet ik al niet wie er allemaal op het spoor tegenwoordig rond mogen rijden?

Reputatie 7
Badge

Aan de andere kant verwart het de reguliere reiziger, die ook niet alle dagen op alle stations komt, alleen maar. Zou daar dan geen oplossing voor bestaan?

Wis en waarachtig wel. Eigenlijk bestaat die oplossing al lang. In de bussen en trams. Daar check je in en uit bij het in- en uitstappen van het voertuig. Dan kan het gewoonweg niet gebeuren dat je incheckt bij vervoerder A en reist met vervoerder B. Was dat nou zou moeilijk om te bedenken bij de knappe koppen van NS, Arriva en weet ik al niet wie er allemaal op het spoor tegenwoordig rond mogen rijden?

In een bus of tram valt het bij de bestuurder direct op als men na het inchecken direct weer uitcheckt.

In een trein is dat niet zo en weet ik zeker dat het aantal zwartrijders nog veel hoger wordt dan het nu al is.

Daarom is er gekozen voor een systeem met poortjes.

Badge +3

Ik zou in ieder geval even kijken in een Mijn OV-chip transactieoverzicht of alle in/uitchecks wel goed geregistreerd zijn, en bij de juiste vervoerder in Zwolle.

Bij een incomplete reis met incheck in de daluren en Flex zou er €12 gefactureerd moeten worden, geen €20. Dat wijst dus op een gemiste incheck (of bij de verkeerde vervoerder). Deze komen pas na een dag of twee in je Mijn NS reishistorie terecht.

Mijn OV-chip is ‘live’ informatie, en de basis waarop NS Flex je kosten later berekent. Bij OV-chip staan er uiteraard geen kosten, want je reist op rekening.

Reageer