beantwoord

Incheckpalen overstap buitenlands verkeer op Roosendaal

• 18 december 2016
  • 27 reacties
  • 844 Bekeken

Tot de huidige dienstregeling reed de Beneluxtrein vanaf spoor 4a naar België of vanuit België naar Amsterdam. De stoptrein Antwerpen van spoor 3a (zelfde perron). Op dat deel van het perron 4 is aan die kant van de trappen en verderop bij het wachthuisje palen geplaatst voor in- en uitchecken van reizigers de grens over. Dat is ook op spoor 1 waar voorheen de trein uit België stopte.
Met de nieuwe dienstregeling vertrekt de boemel (stoptrein) Antwerpen weer van spoor 1a, maar de Beneluxtrein nu vanaf 4b. Op dat deel staan geen zichtbare overstappalen. Ik heb al mensen ernaar zien zoeken. Worden die daar nog geplaatst?

Ikzelf heb met grensabonnement deze palen niet nodig, maar ik weet hoe vervelend het is voor reizigers die de grens over komen om die palen te halen.
Toen de IC naar Amsterdam uit Brussel op 4a stopte was het altijd dringen en rennen naar die palen en terug instappen voor het verder reizen richting Randstad. De stoptijd is beperkt. En voor mensen met koffers (die van Brussels Airport komen, etc) heb ik al vaak gezien dat zij dan vragen aan medereizigers op de koffers te letten als ze snel de incheck maken en terug de trein in springen. Eerst met koffers uitstappen en weer terug instappen is kostbare tijd die er niet is.
Nu zijn deze palen voor dergelijke reizigers in de korte stop moeilijker te bereiken, dus ik kan me voorstellen dat het voor hen nog problematischer is om deze palen te halen.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 januari 2017, 09:08

Ik kan dit inmiddels bevestigen, de trein komt inderdaad weer op spoor 4a aan.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Is het niet veel handiger om die in de trein te hangen?
Is het niet veel handiger om die in de trein te hangen?
Zou ik ook denken, maar dan in elke wagon? Moet je er genoeg met die dingen uitrusten, want als er om wat voor reden andere wagons aangekoppeld en ontkoppelt moet worden heb je al weer een probleem.
Reputatie 7
Brrr in de trein hangen. Dus mensen snel even uit en in checken als ze de conducteur zien.. Dat wordt hem nooit..

Verder zie ik als ik m plan de IC naa Brussel gewoon keurig van 4a vertrekken iedere keer..
Reputatie 6
Brrr in de trein hangen. Dus mensen snel even uit en in checken als ze de conducteur zien.. Dat wordt hem nooit

Oh ja... dat doen alle reizigers in tram en bus ook en alsof dat nu niet zou kunnen, als treinen tien minuten op een station stil blijven staan. Jammer dat iedereen als potentiële zwart- of grijsrijder wordt gezien.
Bij de controleronde kan je de apparatuur uitzetten, je kan de apparatuur ook aan en uitzetten bij stations evt.

Het kan natuurlijk wel.

Handiger is het inderdaad om gewoon palen neer te zetten op de perrons, maar dan wel op handige plekken.
Reputatie 2
Brrr in de trein hangen. Dus mensen snel even uit en in checken als ze de conducteur zien.. Dat wordt hem nooit..

Verder zie ik als ik m plan de IC naa Brussel gewoon keurig van 4a vertrekken iedere keer..

Gewoon alleen te gebruiken voor check in of uit op roosendaal, als de trein in belgie is.. Even omroepen bij vertrekken in belgie en zijn de meeste problemen opgelost
Reputatie 6
Bij de controleronde kan je de apparatuur uitzetten, je kan de apparatuur ook aan en uitzetten bij stations evt.

Het kan natuurlijk wel.

Handiger is het inderdaad om gewoon palen neer te zetten op de perrons, maar dan wel op handige plekken.

De palen op het perron plaatsen kan natuurlijk, maar reizigers die vanaf Roosendaal hun reis met de OV-Chipkaart vervolgen, moeten dan allemaal de trein verlaten, naar de paal om in te checken, terug de trein in, als die er dan nog staat.

Een kaartlezer in de trein, die vanuit Nederland richting Belgie alleen gebruikt kan worden om uit te checken bij Roosendaal, richting Nederland alleen om in te checken vanaf Roosendaal.

Zo simpel kan het zijn: klaar zijn Kees en Klara. 😳
Ik heb de suggestie voor het plaatsen van een in-/uitcheck paal op dat gedeelte van het station in Roosendaal te plaatsen. Ik laat het hier weten wat er met de suggestie zal worden gedaan. De optie voor het plaatsen van een paal in de trein lijkt het probleem op te lossen maar dat is lang niet zo makkelijk als gedacht.
Reputatie 6
De optie voor het plaatsen van een paal in de trein lijkt het probleem op te lossen maar dat is lang niet zo makkelijk als gedacht.. Want?

In tram en bus werken de kaartlezers prima.
Reputatie 7
En je checkt in principe altijd in bij de chauffeur en uit bij de andere deur. Als je eerder uitcheckt is dat door de chauffeur gelijk te zien en horen. Wij werken met dubbeldekkers met 6 rijtuigen van 160m en waar iets van 600 man in kan. Je snapt dan zelf ook wel dat de controle hierop nihil is.

Na controle door de conducteur gelijk uitchecken, of als je de conducteur aan ziet komen even inchecken.

Ik hoop zeker dat dit nooit in een trein komt.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Ik heb best begrip voor sommige van je argumenten en je koudwatervrees.
Maar er zijn buslijnen zat waar je niet langs de chauffeur gaat bij het instappen. Lijn 300 (Haarlem - Schiphol - Bijlmer) is een voorbeeld.

Het project Beheerste Toegang Stations moet nu juist zorgen voor de vermindering van het aantal zwart- en grijsrijders. Wanneer Roosendaal geheel afgesloten zou zijn, kun je makkelijk met kaartlezers in de trein gaan werken.
Terugkijkend was het natuurlijk veel beter geweest wanneer alle treinen kaartlezers zouden hebben gekregen, net als trams en bussen. Dan was het hele gedoe met omchecken op stations ook niet nodig geweest en waren er ook geen poortjes (en paaltjes) van verschillende vervoerders op hetzelfde station gekomen. Doordat er bij de invoering niet goed over de consequenties is nagedacht zitten we tot in lengte van jaren met een idioot systeem opgescheept.
Reputatie 7
Roosendaal is al jaren afgesloten, maar poortjes stoppen helaas de echte zwartrijders toch niet..
Reputatie 7
Badge +3
Dan kun je net zo goed kaartlezers in de treinen ophangen.
En dat maakte de invoering van poortjes ook vrij zinloos, je stopt de echte zwartrijders niet en de mensen die nog vergissingen maken of inchecken vergeten, kochten vroeger gewoon een simpel kaartje.

in Duitsland kan je bv ook gewoon een kaartje in de automaat in de tram kopen en er zijn weinig zwartrijders (al controleren ze daar ook gewoon regelmatig)

Als poortjes toch de echte zwartrijders niet stoppen kan je best kaartlezers ophangen en wat ik al zei, bij controle kan je die evt uitzetten Of een kaartlezer voorin bij de conducteur bv.
Reputatie 6
En je checkt in principe altijd in bij de chauffeur en uit bij de andere deur. Als je eerder uitcheckt is dat door de chauffeur gelijk te zien en horen. Wij werken met dubbeldekkers met 6 rijtuigen van 160m en waar iets van 600 man in kan. Je snapt dan zelf ook wel dat de controle hierop nihil is.

Na controle door de conducteur gelijk uitchecken, of als je de conducteur aan ziet komen even inchecken.

Ik hoop zeker dat dit nooit in een trein komt.

In geen enkele tram en in sommige bussen is helemaal geen sprake van inchecken bij de bestuurder. Daar checkt de reiziger in bij de deur waar ingestapt wordt.

Ik reis bijna dagelijks met de tram van huis naar station en van station naar huis. Jouw stelling dat passagiers na het inchecken meteen weer uitchecken en pas weer inchecken wanneer er controles plaatsvinden, zie ik nooit gebeuren.

Overigens pleit Ik niet voor kaartlezers in elke trein, maar alleen in treinen, die de grens passeren, zodat het makkelijker wordt van vervoerbewijs te wisselen, zonder de trein te verlaten.

Roosendaal is al jaren afgesloten, maar poortjes stoppen helaas de echte zwartrijders toch niet.

De échte zwartrijder laat zich inderdaad niet stoppen. Maar, is een reiziger die om moverende redenen met de OV-Chipkaart naar Roosendaal wil reizen en vanaf Roosendaal met een ticket van NMBS, een zwartreiziger? Wat is er dan op tegen, die reiziger in de trein te laten uitchecken?
Ik zou nog een reactie krijgen zodat ik deze kon terugkoppelen, ik heb alleen nog geen reactie ontvangen. Ik hoop zo snel mogelijk iets terug te kunnen koppelen.
Reputatie 4
Op spoor 1 staat volgens mij al zo'n meubel bij de kioskpoortjes.
Reputatie 7
Klopt op 1 tussen de poortjes bij de hoofdingang en de lift.
Ik kan dit nog niet bevestigen maar wacht nog een reactie van de desbetreffende afdeling af.

Met de nieuwe dienstregeling kom ik tot op heden altijd vanuit België met de Benelux aan op 4b of 4 (met alleen laatste wagon op deel 4a). Betreft dat de trein van 17.11 op 18.11 in Roosendaal... Dus... is toch wel een serieus probleem meen ik. Van de week werd ik weer aangesproken door mensen die vroegen of er wel checkpalen waren. En met een IC die al vertraagd binnen komt in Roosendaal en je dan met koffers of grote rugzakken om moet rennen voor die palen en terug instappen... Een vertraagde trein wilt niet blijven wachten op dergelijke vertragende incheckers. Ik heb toen bij uitstappen op 4b toch echt nog eens goed rondgekeken, maar dat dit deel van het station is nog niet 'gedekt' met Internationale overstap checkpalen.
Reputatie 3
Op spoor 4b staat inderdaad geen incheckvoorziening. Deze is tot nu toe alleen te vinden op spoor 3a/4a ter hoogte van de trappen. Het lastige is dat en nu een steigerwerk vlak voor de incheckpaal staat waardoor deze lastiger te vinden is voor onbekende reizigers. Van spoor 4b naar die incheckpaal wordt wel een sprint. Hopelijk komt er een mogelijkheid waardoor het perron beter is voorzien van checkvoorzieningen.
Op spoor 4b staat inderdaad geen incheckvoorziening. Deze is tot nu toe alleen te vinden op spoor 3a/4a ter hoogte van de trappen. Het lastige is dat en nu een steigerwerk vlak voor de incheckpaal staat waardoor deze lastiger te vinden is voor onbekende reizigers. Van spoor 4b naar die incheckpaal wordt wel een sprint. Hopelijk komt er een mogelijk waardoor het perron beter is voorzien van checkvoorzieningen.
Klopt... Ik hoop dat je gelijk krijgt...
Ik zag het deze week ook weer: mensen massaal rennen om de paal te halen en om trein terug in te kunnen, terwijl de trein al met een vertraging van 10 minuten was binnengekomen. Vaste reizigers weten inderdaad dat 1 van de 2 palen op spoor 3a/4a bij de trap staat en nu uit zicht staat (onder het digitale scherm met vertrektijden van treinen). Dat is echter wel de eerste die je kan bereiken als je uit de trein op 4b moet rennen. Of je moet doorrennen net voorbij het NS-huisje waar de 2e staat tussen NS-huisje en wachtkamer, maar die tijd hebben ze dan niet.
Ik heb deze informatie doorgespeeld Bezemsteel. We doen ons best dit op te lossen.
Wellicht dat het in een ander topic al genoemd was, maar er is goed nieuws: vanaf 23 januari zal de Brussel Expres weer op spoor 4a gaan stoppen. Hierdoor is er dus geen probleem meer met de paaltjes.
Ik durf dit nog niet te bevestigen Julian, weet je toevallig in welk topic dit is gemeld?

Reageer