incheckpoortjes Centraal station Amsterdam bij perron 1

• 29 augustus 2016
  • 18 reacties
  • 764 Bekeken

Bij perron 1 CS Amsterdam staan twee rijen poortjes op nog geen meter achter elkaar. Deels open en deels met tourniquet. Onbegrijpelijk waar en hoe in te checken of uit te checken. Drie maal door bevriende gasten verkeerd gegaan in een week (2 keer achtereen uitgecheckt).
Ook ik begrijp de procedure niet, bij welke rij en welk poortje moet je zijn. Vooral ook omdat de poortjes aan beide zijden vrij toegankelijk zijn zodat als je even over het perron 2 loopt en dan pas wilt uitchecken je niet weet waar je dat moet doen. Een vreemde oplossing die vooral voor niet bekenden en toeristen met een (anonieme) OV chipkaart tot fouten leidt en daarmee tot €20 euro afschrijving die bij kortdurend verblijf niet teruggevraagd zal worden. In ons geval totaal €60 fout in of uitgecheckt, gelukkig met succes teruggevorderd.

18 reacties

Het blijkt een 1xx te zijn. Ik heb het opwaarderen uitgeprobeerd tot aan het betalen. Tot daar werkt het in ieder geval gewoon bij mij terwijl ik ingecheckt ben. Je kan er alleen niet met muntgeld betalen. Verder geven de 1xx en 2xx bij ingecheckt zijn altijd een waarschuwing dat niet alle functies dan werken.

Als het toch niet lukt zou je nog even kunnen melden waar je vastloopt en met welke melding. bijdragevandennis

Hoi Dennis, ik ga het volgende week even uitproberen.

Vorige week woensdag kwam ik erachter de de poortjes weer anders zijn ingesteld.
Als je van perron 2 afloopt richting de trap naar buiten vlakbij perron 1, is het rechterpoortje geblokkeerd voor alleen incheck het perron op, en het poortje links staat open en is tegelijk het poortje waar je uit moet checken.
Nu lopen mensen het perron op door voor hun rechtse en voor uitchecker linkse poortje en blokkeren de gang van de mensen die gedwongen worden daar uit te checken (aan de linkerkant dus) niet handig omdat verkeer normaal rechts georiënteerd is. Nu moet je linker poortje pakken en bots je tegen boze mensen op die ook zichzelf gewoon weer doordrukken. Je lichaam doordrukken is heel normaal geworden op de stations met de verwarrende en steeds veranderende instellingen van poortjes 🙂 Ben er al heel goed in geworden.
Reputatie 6
Badge +2
Het blijkt een 1xx te zijn. Ik heb het opwaarderen uitgeprobeerd tot aan het betalen. Tot daar werkt het in ieder geval gewoon bij mij terwijl ik ingecheckt ben. Je kan er alleen niet met muntgeld betalen. Verder geven de 1xx en 2xx bij ingecheckt zijn altijd een waarschuwing dat niet alle functies dan werken.

Als het toch niet lukt zou je nog even kunnen melden waar je vastloopt en met welke melding. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Als je inderdaad niet kan opwaarderen bij die automaat als je ingecheckt bent dan moet daar inderdaad wat aan gedaan worden. Op stations met gesloten poortjes zijn overal binnen de poortjes automaten van het type 3xx (nummer begint met 3) geplaatst met dit doel, misschien is dit nog een 1xx of 2xx en is die nog niet hiervoor geschikt.

Ik werk niet bij NS. bijdragevandennis
Dennis het is waarschijnlijk niet gecorrigeerd want ik kan niet opwaarderen als er een dicht poortje mij blokkeert. En een paar weken terug kon ik echt niet opwaarderen toen ik nog op het perron liep en eraan dacht om op te waarderen (dus toen ik nog niet uitgechecked was)....... ik heb het over mijn ervaringen op dit moment, en dus recente berichten van mij, zie datum plaatsing bericht.....
Bent u NS medewerker???
Reputatie 6
Badge +2
de automaat staat daar al voordat er überhaupt poortjes werden geplaatst
Ik heb het erover waar die nu voor dient.

je kunt niet opwaarderen als je nog ingechecked bent. Misschien handig om goed te lezen wat er geschreven wordt :-)
Dat was een of twee jaar geleden. Zoals gezegd is dat waarschijnlijk allang gecorrigeerd. Of heb je het over recente berichten of ervaringen? bijdragevandennis
Onjuist Dennis, de automaat staat daar al voordat er überhaupt poortjes werden geplaatst. En je kunt niet opwaarderen als je nog ingechecked bent. Misschien handig om goed te lezen wat er geschreven wordt 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Hoi Dennis, er staat wel een kaartautomaat, maar die staat ACHTER de incheckpoortjes op spoor 1 Amsterdam Centraal. De andere kaartautomaten staan in het station bij de winkels. Er is gewoon niet nagedacht over het verplaatsen van het kaartautomaat naar bijvoorbeeld onderaan de trap. Nu kan ik niet bij de automaat komen. Ik kan ook niet opwaarderen als ik uit de trein kom, want dan ben ik nog ingechecked en dan werkt het opwaarderen niet. En als ik uitgechecked ben kan ik niet meer bij de automaat, staat aan verkeerde kant van de poortjes......
De automaten binnen de poortjes zijn voor wie een te laag saldo heeft om uit te checken. Voor zover bekend werkt het opwaarderen terwijl je bent ingecheckt al een lange tijd.bijdragevandennis
In een andere topic las ik dat er een noodknop op de poortjes zit, ik ga deze opzoeken en daar dankbaar gebruik van maken 🙂
Hoi Dennis, er staat wel een kaartautomaat, maar die staat ACHTER de incheckpoortjes op spoor 1 Amsterdam Centraal. De andere kaartautomaten staan in het station bij de winkels. Er is gewoon niet nagedacht over het verplaatsen van het kaartautomaat naar bijvoorbeeld onderaan de trap. Nu kan ik niet bij de automaat komen. Ik kan ook niet opwaarderen als ik uit de trein kom, want dan ben ik nog ingechecked en dan werkt het opwaarderen niet. En als ik uitgechecked ben kan ik niet meer bij de automaat, staat aan verkeerde kant van de poortjes......
Reputatie 6
Badge +2
Het komt inderdaad voor dat er bij een ingang van een station met poortjes geen kaartautomaat is. Er is echter op ieder station met poortjes een automaat buiten de poortjes. Als je een kaartautomaat nodig hebt zal je daar buitenom naartoe moeten lopen. De plaatsing van automaten is meestal zodanig dat je niet al te ver hoeft om te lopen (in dit geval een klein stukje naar het oosten). bijdragevandennis
Nou het was weer prijs vanmorgen! De poortjes zijn nu allemaal DICHT op spoort 1 aan westzijde richting Haarlem bij de trap die van de fietsenstallingen komt.
En er stonden echt wel een paar honderd man stil op het perron voor de poortjes. Er stond 1 poortje!!!! actief aan de west/linkerkant (gezien als je de trap opkomt) en 2 aan der rechtkant waar storing inzat waardoor alles letterlijk stilstond.
Ik kon niet inchecken omdat mijn saldo ontoereikend was en ik kon niet opwaarderen want het apparaat staat ACHTER de poortjes..... Dus een mevrouw hielp mij doordat ik met haar mee kon glippen en zo mijn kaart kon opwaarderen. Daarna weer uitchecken (ik had niet ingecheckt) en daarna weer omdraaien en weer inchecken. Terwijl dit alles gebeurde stond er een jonge man heel erg te schreeuwen op hetzelfde perron waar al die mensen stonden te wachten. Hij riep van alles en nog wat waaronder 'discriminatie' en andere dingen in het arabisch. Alle mensen waren echt doodsbang en waren muisstil.
Gelukkig greep de dappere conductrice en nog wat personeel in en praatte op deze man in, toen liep er gelukkig spoorwegpolitie of politie (zie het verschil niet meer met die gele vestjes) en werd de man afgevoerd.
Heel onveilig gevoel allemaal. En je kon dus ook niet wegkomen door de poortjes. Dit is ECHT iets om serieus naar te kijken.
Misschien de poortjes toch iets lichter afstellen dat je jezelf erdoor kunt drukken bij calamiteiten?
En de kaart automaat beneden de trap neerzetten? OF de poortjes toch open laten gaan zodat ik bij het apparaat kan komen (moet ik wel weer uitchecken ander kan je niet opwaarderen. Nou heel verhaal weer......
Er is 1 oplossing, 1 hele rij poortjes op uitchecken zetten en 1 hele rij poortjes op inchecken. Men went hier snel aan en het levert duidelijkheid. Wanneer dit toegepast wordt hier 2 VRIENDELIJKE host neerzetten die met een smile mensen voorlichten en juiste poortje laten gebruiken. Ik merk dat vriendelijkheid vaak vervangen is door uitgebluste gelatenheid. Personeel is moe van verandering moe van klagende klanten...
Gelukkig stuur ik regelmatig mensen de goede kant op MET een smile 🙂

P.s dit ook graag toepassen in hal Amsterdam CS bij uitgang noordzijde. Nu afhankelijk van wie zijn pas erop gooit krijgt voorrang. Zelfde verhaal dus...
Volgens mij staat er soms een NS medewerker bij de poortjes, weinig actief te kijken. Maar als het druk is en iedereen zich verdringt is het ook onbegonnen werk. Ik denk dat dit systeem van twee rijen poortjes direct achter elkaar, rondom vrij toegankelijk een niet zo een slimme oplossing is, bedacht achter de tekentafel zonder affiniteit met de werkelijke situatie.
Op Amsterdam Zuid zijn ook poortjes die in beide richtingen gebruikt kunnen worden. Als het druk is, werkt dat niet goed.

Ik zal dit ook doorgeven iMark!
Badge +3
Op Amsterdam Zuid zijn ook poortjes die in beide richtingen gebruikt kunnen worden. Als het druk is, werkt dat niet goed.
Hallo Monika07 en Irissiri! Ik wil jullie beiden bedanken voor de feedback want natuurlijk willen wij ons hierin alleen maar verbeteren zodat het voor iedereen prettig wordt om te reizen en gebruik te maken voor de poortjes/paaltjes. Ik heb jullie feedback/klacht ook doorgestuurd naar de afdeling die hier over gaat zodat ze hier naar kunnen kijken en wat Irissiri zegt, er eventueel een begeleider/gastheer/vrouw neer te zetten voor begeleiding 🙂. Hopelijk merken jullie beiden spoedig verbetering!
Tjsa, dat noemen ze bij de NS servicegericht. Mij te ingewikkeld, en voor mijn buitenlandse vrienden volkomen onbegrijpelijk. Op station Halfweg Zwanenburg kan je eenzijdig de perrons bereiken. Sta je op perron 2 dan moet je over de sporen heen via een trap (of lift) naar spoor 1, daar je kaartje kopen als je geen OV kaart hebt, en dan weer terug naar spoor 1 om in te checken. Voor ouderen en toeristen niet zo eenvoudig, je moet maar net weten of zien dat op perron 2 een automaat staat en als je slecht ter been bent een avontuur. Nee helaas moet de NS nog veel leren als het gaat om service. Ik neem aan dat veel bedacht wordt vanuit de luie bureaustoel zonder de werking getest te hebben door gebruikers die onbekend zijn met het systeem.:?
Hoi Monika07,

Ik reis elke dag van spoor 1 en heb al verschillende keren de trein moeten missen omdat mensen als een kudde koeien door de poortjes komen zetten (trein op spoor 2 komt paar minuten eerder aan voordat trein op spoor 1 vertrekt. Ook over de hele breedte van de trap komt men naar beneden gelopen. Hierdoor kan ik moeilijk naar boven lopen.
Het is bij deze poortjes 'wie het eerst kaart op zuil legt die krijgt voorrang en mag er dan als eerst doorheen en de poortjes klappen dan jou kant uit'. Ik heb al een paar keer de poortjes tegen mijn knie of buik gehad. En ook blokkeert de zuil als de poortjes openzwaaien. Ik heb eens 3 mensen voor moeten laten gaan omdat zij steeds snel hun pas op zuil neerlegden. Beetje een spelkwis, hoe snel druk je op de knop.....dan mag jij.

Dan als je het perron op wilt moet je ook nog eens opletten dat de GROENE pijl op de zuil aan jou zijde staat. Bij die zuil kun je inchecken (men wisselt af en toe de hoeveelheid groene en rode pijlen op deze poortjes).
Dus kijk waar de pijl groen is op de zuil (met deurtjes). Je moet wel snel zijn en je pas er meteen opgooien want als iemand die van perron afkomt ook zijn pas erop doet is het maar afwachten wie er voorrang krijgt van het apparaat.
2. Open poortjes, hier ook hetzelfde verhaal, goed op de aflees scherm kijken of je incheck goed is gegaan.
Incheck is de eerste paal vanaf de trap MET een groene pijl erop. Uitchecken is de eerste paal vanaf het perron MET een groene pijl erop. Dus als je denkt oeps ik ben het vergeten of ik hoorde de piep niet goed, moet je door de open poortjes teruglopen en opnieuw je pas aanbieden aan een zuil met een GROENE pijl erop.
Als je dan per ongeluk weer bent ingechecked moet je best wel even wachten voordat je weer kunt uitchecken. Dit is ook weer een ingebouwd iets.
Het is altijd chaos daar en heel heel veel buitenlandse gasten weten zich geen raad met het systeem. Elke dag geef ik weer voorlichting aan buitenlandse bezoekers, maar ook aan forenzen die er geen snars van snappen.
Ook zijn de schermpjes niet goed af te lezen door het felle daglicht. Dus ik hou altijd mijn hand er schuin boven en kijk goed naar het scherm. Daarmee hou ik weer de boel op, maar ik heb TE vaak problemen gehad met verkeerde uitcheck omdat de zuil het niet goed pakt ivm aanbieden kaarten aan beide zijden.

Ik heb dit heel heel vaak doorgegeven aan de NS, misschien handig om hier tijdelijk gastheer/gastvrouw neer te zetten.... om de problemen in kaart te brengen.

Reageer