Inchekken tijdens de spits | NS Community
beantwoord

Inchekken tijdens de spits


Hoi! Ik ga binnenkort met een daluren dagretour reizen en als de spits begint om 16:00 ga ik waarschijnlijk in Tilburg even wat eten, maar als je wat wilt eten is dat buiten de poortjes. Dus vroeg ik me af als je na een bezoek buiten de poortjes weer tijdens de spits het station op kunt?

 

icon

Beste antwoord door RailRunner15 22 July 2021, 09:02

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De code weigert het poortje te openen tijdens de spits om binnen te gaan. Naar buiten kan wel.

U kunt dus niet van buiten het station op tijdens de spits. Half zeven beginnen de daluren  en dan kunt u weer naar binnen.

Dat zal pas vanaf 18:30 uur weer mogelijk zijn, een dagretour daluren is niet geldig gedurende de spits op een doordeweekse dag.

Badge +3

Als het een e-ticket is (met blokjescode) dan kan je daar heel de dag onbeperkt alle poortjes in Nederland mee openen.

Je kunt er dus zowel binnen als buiten de spits mee het station binnenkomen, alleen mag je tussen 16:00 en 18:30 niet reizen.

Edit: Is dat veranderd dan @Thom en sinds wanneer is dat? Dat je bij ‘Kruidvat kaartjes’ die na 9:00 geldig waren de melding ‘niet mogelijk’ kreeg als je om bijv. 7:00 wilde inchecken herinner ik me wel… 

Reputatie 7
Badge +4

@Robert B Het was vroeger wel zo, volgens mij is het aangescherpt. Maar even nakijken, een antwoord moet wel kloppen. Daar hechten we beide aan.Misschien dat @Mark NS nog meekijkt.

Ik herinner me net als jij iets van die Kruidvatkaartjes, het lijkt me dat het ingebouwd wordt als het daadwerkelijk kan. Zeker bij de jongerenkaart. 

Zo ver ik nu de reacties lees wacht ik verdere reacties even af 

Badge +3

@Robert B Het was vroeger wel zo, volgens mij was het aangescherpt. Maar even nakijken, een antwoord moet wel kloppen. Misschien dat @Mark NS nog meekijkt.

Ik herinner me net als jij iets van die Kruidvatkaartjes, het lijkt me dat het ingebouwd wordt als het daadwerkelijk kan.

Ik herinner me ook nog dat @RailRunner15 (Edwin) het ooit had over controle op traject, dus geen mogelijkheid om poortjes elders te openen.

Maar volgens mij is dat nooit echt geïmplementeerd, en waarom zou je om bijv. 18:15 met een e-ticket dagretour station Tilburg niet binnen mogen, om een trein na 18:30 te nemen?

Reputatie 7

Zo ver ik nu de reacties lees wacht ik verdere reacties even af :)

Waarom??? Je mag tussen 16.00 uur en 18.30 uur gewoon niet in de trein zitten. Dat is een feit. Of je nu wel of niet de poortjes kan openen is niet van belang.

Zo ver ik nu de reacties lees wacht ik verdere reacties even af :)

Waarom??? Je mag tussen 16.00 uur en 18.30 uur gewoon niet in de trein zitten. Dat is een feit. Of je nu wel of niet de poortjes kan openen is niet van belang.

Ik weet inderdaad dat je tussen die 2 tijden niet met de trein mag reizen ja 

Badge +3

Waarom??? Je mag tussen 16.00 uur en 18.30 uur gewoon niet in de trein zitten. Dat is een feit. Of je nu wel of niet de poortjes kan openen is niet van belang.

Dat is wel degelijk van belang, want ik had ooit afgesproken in Utrecht bij de Starbucks (binnen de poortjes) op Utrecht Centraal om daar te verzamelen en na de koffie (na de spits) de trein te nemen.

Met een ov-chipkaart of voltarief e-ticket kan dat prima, dus waarom zou dat met een dagretour van € 17,50 niet mogen?

De regel is wel dat je binnen 30 minuten na een incheck moet gaan reizen, maar met een e-ticket kan je niet inchecken.

Bovendien hebben veel stations geen poortjes dus als je daar om 18:00 op het perron staat (of bij een horecagelenheid binnen het station) ook geen probleem toch?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom??? Je mag tussen 16.00 uur en 18.30 uur gewoon niet in de trein zitten. Dat is een feit. Of je nu wel of niet de poortjes kan openen is niet van belang.

Dat is wel van belang, dat is namelijk het onderwerp van dit draadje :slight_smile:  Hij geeft nergens aan te willen reizen op dat tijdstip, alleen maar dat hij na het eten weer terug het station in wil.

Reputatie 7
Badge +4

Ik hou van structuren die fouten voorkomen, ik ben het wel met @Macklobell eens dat het in wezen niet relevant is, maar ik vind dat mensen ook niet in de verleiding gebracht moeten worden. Kortom de code moet de poortjes niet openen tijdens de daluren. Dan krijg je ook niet het domme bubbelgeklets van het poortje ging gewoon open etc. etc. Het maatschappelijke probleem van  een niet al te hoogstaande moraal is nu eenmaal vrij manifest. Goede structuren kunnen ongewenst gedrag ontmoedigen.

Badge +3

De ultieme test is dus of het @Justin.K lukt om tussen 16:00 en 18:30 met de code op zijn e-ticket dagretour poortjes in Tilburg te kunnen openen (naar binnen dus, want naar buiten is geen probleem).

Ik vermoed dat het gewoon lukt…

Edit: Niet dus, zie later in dit topic.

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat niet om vermoeden maar om weten. Mark spreekt van ‘ weer mogelijk’. :grinning:

De ultieme test is dus of het @Justin.K lukt om voor 18:30 met de code op zijn e-ticket dagretour poortjes in Tilburg te kunnen openen.

Ik vermoed dat het gewoon lukt… :sleeping:

Ik ga het volgende week vrijdag proberen, als ik het niet vergeet hou ik jullie op de hoogte!

Badge +3

Het gaat niet om vermoeden maar om weten. :grinning:

Dan weten we dat volgende week vrijdag, thanks @Justin.K :laughing:

Het gaat niet om vermoeden maar om weten. :grinning:

Dan weten we dat volgende week vrijdag, thanks @Justin.K :laughing:

Ik hou dit antwoord even op het ‘beste antwoord’ zodat ik het niet vergeet haha, geen probleem!

Reputatie 7
Badge +4

Dat kan niet, je moet zeker zijn van het antwoord. De moderator zal er nog wel even naar kijken, ;-)

Badge +3

Prima, dank je.

Over e-tickets en zo… zie ook hier over wat poortjes zouden kunnen gaan doen daarmee.

Dat was een jaar of twee geleden al aan de orde (verkeerde bestemming, verkeerde datum...) en tot op de dag van vandaag niets aan veranderd.

Maar je maakt mij niet wijs dat je met een e-ticket retour in Tilburg niet door poortjes naar binnen mag om 18:00 (omdat je na 16:00 niet verder mocht reizen en dus maar ergens wat bent gaan eten buiten het station).

Ik heb een tijdje nagedacht en vorig jaar was ik ook met een dagretour richting Tilburg gegaan, toen de spits begon ging ik daar ook wat eten in het centrum maar kon ik niet meer het station op. Toen heb ik een kaartje gekocht en kon ik wel weer het perron op, dus ik denk dat ik dit jaar het zelfde probleem heb.

edit: maar ik had de ticket geprint en dat werkte niet ik heb het niet geprobeerd met de e ticket 

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat de goede kant op met het goede antwoord. :innocent: De code op papier of op de mobiel maakt niet uit.  Met een schoon scherm is een code wel beter uit te lezen.

Badge +3

Een e-ticket (die blokjescode in de NS app) is hetzelfde als een geprint ticket, dus daar ligt het niet aan.

Als die code je dus weigert (poortje zegt ‘niet mogelijk’) dan heeft @Thom gelijk, en dat je dus tijdens de spits niet meer welkom bent om een station te betreden als je (even) buiten was!?

Als dat echt zo werkt tegenwoordig, dan vind ik daar wel iets van… Zeg maar waar dat staat dan, met een e-ticket actiekaartje geen toegang door poortjes in de spits.. :rolling_eyes:

 

Reputatie 4

@Robert B Het was vroeger wel zo, volgens mij was het aangescherpt. Maar even nakijken, een antwoord moet wel kloppen. Misschien dat @Mark NS nog meekijkt.

Ik herinner me net als jij iets van die Kruidvatkaartjes, het lijkt me dat het ingebouwd wordt als het daadwerkelijk kan.

Ik herinner me ook nog dat @RailRunner15 (Edwin) het ooit had over controle op traject, dus geen mogelijkheid om poortjes elders te openen.

Maar volgens mij is dat nooit echt geïmplementeerd, en waarom zou je om bijv. 18:15 met een dagretour station Tilburg niet binnen mogen, om een trein na 18:30 te nemen?

 

You rang?

De poortjes checken al op tijdstip van geldigheid voor het e-ticket. Dat is al twee jaar zo. Dus een daluren ticket, geeft je alleen toegang tijdens de daluren. Hoewel hier waarschijnlijk wel een soort van grace period in zit, dat durf ik niet 100% te zeggen.

De trajectvalidatie wordt nu ontwikkeld, dus ik verwacht (let op, dit is mijn persoonlijke verwachting) dat dit nog voor het einde van het jaar er is. Er moeten nog wat slimmigheidjes worden gebouwd voor verstoringen e.d.

Mijn voorspelling is dus dat @Justin.K voor een dicht poortje staat als hij probeert om tijdens de spits met z’n daluren-ticket naar binnen te komen :-)

Nou, ik heb voor het moment het beste antwoord even aangepast, gezien we volgens mij een vrij zeker antwoord hebben. 😬

Mocht het toch anders blijven als Justin.K het volgende week gaat testen, dan lezen we dat graag!

Reputatie 7
Badge +4

 

Reputatie 3

Ik heb in het verleden regelmatig actiekaartjes en samenreistickets dal gebruikt en nu (vanaf ergens in 2019?) kun je met dalurenkaartjes tijdens de daluren inderdaad het station niet meer in. Ik kan me wel herinneren dat je ook met e-tickets vijf minuten marge in je voordeel hebt.

Trajectvalidatie is er nu in ieder geval nog niet. Lijkt me een hele klus met alle mogelijke routes die door de reisplanner aan worden gegeven. Zo mag je op bepaalde tijdstippen vanuit Utrecht bijvoorbeeld via Amsterdam en Leiden naar Rotterdam of Roosendaal en zo zijn er hele lijsten te maken van afwijkende routes die door de reisplanner weer worden gegeven en dan zijn er ook nog de storingen en de talloze werkzaamheden. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat dit jaar werkend krijgen.

Reageer