beantwoord

Incorrecte informatie op TBP-scherm. Het is 2019!

Reputatie 5
  • Koploper*
  • 1015 reacties
Vanmiddag 16 april wilde ik in Schiedam de trein van 1717 u richting Amsterdam Centraal nemen (trein 2265).

Toen ik het perron op liep (het was toen 1714 u) kondigde het TBP-scherm nog de Sprinter naar Den Haag Centraal aan (trein 5156). Deze trein was toen echter al vertrokken, ik had deze trein immers zelf het station zien verlaten en ook op de loggings op treinposities (https://treinposities.nl/ritinfo/20190416/5156) is te zien dat trein 5156 om 1714 u al lang en breed vertrokken was.

Ook bij het binnenrijden van trein 2265 gaf het TBP-scherm nog steeds de onjuiste trein weer. Het treinpersoneel van trein 2265 was alert en informeerde over de boordomroep (die helaas slecht verstaanbaar was - ook dat is iets dat NS anno 2019 maar niet onder controle krijgt) dat dit de intercity naar Amsterdam betrof.

Er was voorzover ik na kan gaan geen verstoring rondom Schiedam Centrum en je zou dan toch verwachten dat er geen enkele reden is waarom de reisinformatie niet foutloos kan verlopen.

Derhalve het volgende:
  1. is NS het met mij eens dat het ongewenst is als de informatie die op de TBP-schermen wordt getoond niet overeenkomt met de trein die daadwerkelijk aan het perron staat?
  2. Hoe is het mogelijk dat anno 2019 de informatie op het TBP-scherm niet correspondeert met de werkelijke treinenloop? En dit in een onverstoorde situatie?
  3. op welke manier gaat NS ervoor zorgen dat dit verbetert? Op welke termijn kunnen we resultaat verwachten?
Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
icon

Beste antwoord door Momo 7 mei 2019, 21:43

Dit lijkt wel op dit issue:
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/informatieschermen-weer-up-to-date-0
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-werkt-hard-aan-defecte-reisinformatieschermen

Waarbij ProRail aangeeft dat één van de redenen een verbindingsprobleem is tussen de informatieschermen en de computer, die zorgt dat de actuele reisinformatie op de schermen wordt vermeld. Hierdoor komt niet de juiste informatie binnen bij het scherm.
Dit zou eind vorig jaar opgelost.

Aangezien het scherm in Schiedam de volgende dag weer gewoon werkte en die op Den Haag HS ook (en waarschijnlijk later die avond al) zal dit een tijdelijk verbindingsprobleem geweest zijn. Thuis heb ik ook wel eens kort een probleempje met mijn internetverbinding, zolang dat niet 10 op een avond en iedere dag is, ga ik er niet over klagen bij mijn internetprovider.
Wanneer dit issue met de schermen echt vaker voorkomt zou ik dit zeker weer melden.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Was er misschien een meer algemene storing? Want ook op Den Haag HS klopte (in ieder geval op spoor 6) rond dezelfde tijd de info op het TBP scherm niet. Op het moment dat de 2454 om 17.18 aan het perron stond werd nog de 1154 van 17.08 naar Den Haag Centraal aangegeven. Dit waargenomen vanaf de bovenverdieping van de 2454.
Bij vertrek uit Delft om 17.09 stond het daar wel goed.
Ik kan niet beloven dat ik met het voor jou ideale antwoord kom wsm, maar ik ga morgen even voor je rondvragen en dan zal ik met (hopelijk) een volledig antwoord komen. Nogmaals, ik beloof niks. Op dit moment kan ik de afdelingen die ik hiervoor nodig heb niet meer bereiken.
We kunnen helaas niet achterhalen waarom dit is gebeurt wsm. Wel is iedereen vrij om een melding te maken van verkeerde informatie op een informatiescherm. Dit vinden wij alleen maar fijn, want wij zijn hier niet zomaar van op de hoogte. Mocht je nog concrete vragen voor ons hebben, lezen we dat graag.
Badge
Beste Wsm, deze klacht zou u eigenlijk bij de beheerder/eigenaar van deze borden neer moeten leggen namelijk de firma ProRail, als NS betalen wij deze firma voor het doorgeven van de JUISTE informatie naar onze reizigers via deze borden.

Deze borden krijgen via een GSM verbinding de informatie en als deze hapert op het moment dat de juiste informatie wordt doorgegeven dan blijft de verkeerde informatie staan.

Als ik dit als machinist zie dan geef ik het ook altijd even aan de Hc door en overleggen we wie de omroep in de trein verzorgd, tevens maken wij hier intern een melding van zodat er snel naar gekeken kan worden.

Misschien moeten we weer terug naar de oude, niet 2019, techniek waar minder problemen mee waren, maar in oude tijd was er ook niet zoveel informatie beschikbaar dat is dan wel weer de keerzijde want als de borden niets aangeven vrees ik ook een hoop klagende en vragende reizigers.
Reputatie 2
Wat Jeroen zegt klopt helemaal. De oude schermen werkten soms wel beter.

Ik heb wel een vraag @wsm , misschien dat het een wat vervelende vraag is maar ik ben toch benieuwd.

Toen je op het station was, heb je het scherm ook aangemeld bij de klantenservice op Twitter? (twitter.com/ns_online)? En heb je toevallig het nummer onderop het scherm gezien?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik samen met een paar anderen een lijst aan het maken ben van welke schermen waar zijn, en daarmee willen we ook gaan kijken op welk type scherm er het vaakst storingen zijn, in welke regio etc.

Als je het nummer niet weet is dat zeker niet erg hoor, het is een nieuwsgierigheid vraag 🙂
Wat ik wel ga doen, is dit even doorspelen naar NS via Twitter. Als het goed is kunnen zij het scherm dan even aanmelden bij de Collega's van Firma ProRail, die de firma ForeyeT naar het scherm kan laten kijken als er iets mis mee blijkt te zijn 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Als het scherm wel informatie vertoonde, dus niet op zwart was, dan functioneerde het scherm op zich wel, er wordt dan alleen de verkeerde informatie getoond / ontvangen. Het is dan wel opvallend dat ik die dag rond dezelfde tijd een zelfde situatie signaleerde op een ander station, wat zou kunnen betekenen dat er een tijdelijke storing in de reisinformatie was.
Reputatie 2
Als het scherm wel informatie vertoonde, dus niet op zwart was, dan functioneerd het scherm op zich wel, er wordt dan alleen de verkeerde informatie getoond / ontvangen. Het is dan wel opvallend dat ik die dag rond dezelfde tijd een zelfde situatie signaleerde op een ander station, wat zou kunnen betekenen dat er een tijdelijke storing in de reisinformatie was.

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik heb trouwens een topic aangemaakt voor defecte schermen. Storingen horen daar evengoed bij. Mocht je er eentje tegenkomen, dan vind ik het erg leuk als je ze met me deelt via dit topic :)

De schermen die ik in dit topic voorbij heb zien komen heb ik in mijn lijstje gezet
Badge +3
De info voor de TBP schermen komt van de NS, voor zover ik weet.

Als een scherm werkt (maar verkeerde info toont) dan kunnen ProRail of ForeyeT er wel naar kijken, en zullen dat dan wel fixen (als het op zijn kop staat of als één scherm van een TB14/21 totaal achter loopt of zo) maar voor de rest zullen die al snel weer terugverwijzen naar de NS.

Of men geeft het ding een reset en dan zien we wel wanneer de volgende klacht komt.

Terug naar de oude technologie (CTA, klapperborden dus) is geen optie meer natuurlijk.

En waar @Jeroen het had over GSM, dat is volgens mij Wi-Fi of gewoon een ethernet kabeltje, in ieder geval op de grotere stations.
Reputatie 5
Twee overwegingen:
1. In 2012 is de reisinformatie overgegaan van Prorail naar NS omdat dit zogenaamd beter zou zijn. Waarom wordt nu dan toch weer naar Prorail gewezen?
2. Ik heb een vervoersovereenkomst met NS. Niet met Prorail, niet met NS Techniek, niet met Hago schoonmaak en niet met wie dan ook. Het is aan NS om haar leveranciers aan te sturen.

Het feit dat het antwoord van Jeroen als beste is gemarkeerd geeft dan ook in het geheel geen pas en bevestigt het beeld dat ik heb van NS als totaal onbetrouwbare organisatie die de schuld bij ieder ander zoekt behalve zichzelf.

Het scherm werkte de volgende dag weer naar behoren overigens, ik deel de indruk van Momo.
Badge
Reisinformatie is inderdaad van NS, dit gaat naar Prorail systemen en de CTA borden zijn ook van Prorail. De NS betaald voor het gebruik van de borden om zo de reisinformatie te laten zijn op de perrons aan Prorail.

Dus NS levert de informatie die op de borden moet staan en de techniek is geheel Prorail. De NS heeft hier ook geen keuze in qua leverancier omdat Prorail de beheerder is van de infra namens het ministerie en de NS hier huur betaald voor het gebruik van de faciliteiten.

Dat u de NS als totaal onbetrouwbare organisatie neerzet welke de schuld bij ieder ander zoekt behalve bij zichzelf is dan weer jammer, maar als u het zo ziet moet u dat lekker doen. Ik geef alleen aan hoe het werkt en wie verantwoordelijk is voor welk deel.
Nu word ik toch ook even nieuwsgierig, op de domeintekeningen die ik ken staan de InfoPlus deelsystemen allemaal aangemerkt als NS-systeem (HARM/CRIS/PUB/PPV). Dat is het stuk informatiefabriek, in de laatste slag naar publicatie op een beeldscherm zou de informatie inhoudelijk niet aangepast mogen worden verders.
Ik vind dit een moeilijke kwestie. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat wij niet de correcte informatie doorgeven, maar dit gebeurt zelden. We zijn grote bedrijven die samenwerken en daar zal vast een zeker een keer iets niet goed gaan. Met een vinger naar iemand wijzen voelt misschien fijn, maar is in deze niet helemaal eerlijk. Nogmaals, wanneer jullie merken dat er een bepaald informatiebord defect is, lees ik dat graag.
Reputatie 7
Badge +2
Dit lijkt wel op dit issue:
https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/informatieschermen-weer-up-to-date-0
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-werkt-hard-aan-defecte-reisinformatieschermen

Waarbij ProRail aangeeft dat één van de redenen een verbindingsprobleem is tussen de informatieschermen en de computer, die zorgt dat de actuele reisinformatie op de schermen wordt vermeld. Hierdoor komt niet de juiste informatie binnen bij het scherm.
Dit zou eind vorig jaar opgelost.

Aangezien het scherm in Schiedam de volgende dag weer gewoon werkte en die op Den Haag HS ook (en waarschijnlijk later die avond al) zal dit een tijdelijk verbindingsprobleem geweest zijn. Thuis heb ik ook wel eens kort een probleempje met mijn internetverbinding, zolang dat niet 10 op een avond en iedere dag is, ga ik er niet over klagen bij mijn internetprovider.
Wanneer dit issue met de schermen echt vaker voorkomt zou ik dit zeker weer melden.
Ik kan me vinden in je reactie Momo, bedankt voor de toevoeging.
Reputatie 5
Bedankt allemaal voor de aanvullingen.
Ik denk dat het antwoord van Momo de vraag het beste beantwoordt.
Emma NS, zou je het antwoord van Momo kunnen markeren als beste antwoord?
Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +2
In dit kader is onderstaand artikel ook wel interessant om te lezen:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/haperende-reisinformatie-ns-zet-qr-code-in-als-noodverband~bbd786c1/

Prorail omschrijft de problemen als ‘een perfecte storm’, een moment waarop diverse mankementen en tekortkomingen samenvallen. De spoornetbeheerder kampt met apparatuur die sneller slijt dan was gepland en tegelijkertijd met een tekort aan reserveonderdelen. Ook waren er werkzaamheden aan het gsm-netwerk dat de informatie naar de borden stuurt.
Volgens Prorail is bij de borden met reisinformatie ‘70 procent van de langdurig openstaande storingen inmiddels wel opgelost’.
Reputatie 5
Als men alle energie die in het bedenken van all die smoezen gaat nu eens zou gebruiken om het probleem op te lossen........

Vervelend altijd die elementen die zich niet aan de planning houden. Onderdelen van borden die zich niet aan de slijtageplanning houden, reizigers die zich niet aan de treinlengteplanning houden......
Als men alle energie die in het bedenken van all die smoezen gaat nu eens zou gebruiken om het probleem op te lossen........

Vervelend altijd die elementen die zich niet aan de planning houden. Onderdelen van borden die zich niet aan de slijtageplanning houden, reizigers die zich niet aan de treinlengteplanning houden......

Meent u dit nou werkelijk ??
Reputatie 7
Badge +2
Belangrijker vind ik dat ProRail nav de genoemde problemen leert en actie onderneemt.
  • Heeft men nu wel in de planning opgenomen hoe snel deze schermen slijten?
  • Gaat men nu wel (grotere) voorraden aanleggen van reserveonderdelen?
  • Heeft men nu afspraken met de leverancier(s) om deze sneller te leveren wanneer de voorraad bij ProRail op is?

Reageer