beantwoord

Ineens veel meer hinder van spoor?

• 18 november 2018
  • 21 reacties
  • 627 Bekeken

Hallo,

Ik woon op 200 meter van het spoor, enkele honderden meters ten Westen van station Haarlem Centraal.

Sinds enkele dagen horen we veel meer kedeng-kedeng dan anders. Het is erg storend.

Het gaat vreemdgenoeg alleen om de treinen richting Alkmaar. Het spoor naar Leiden is nagenoeg stil. Ook treinen die van Alkmaar naar Haarlem rijden zijn zo goed als stil.

Is hier recent iets veranderd, wordt een ander spoor gebruikt dan voorheen, of is er misschien iets stuk aan het spoor?

Bedankt voor het antwoord.

Groeten,

Jeroen
icon

Beste antwoord door Iris NS 18 november 2018, 16:49

Mocht het aan het spoor liggen dan kun je het inderdaad aangeven/navragen bij ProRail.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Andere windrichting?
Ritten met de nieuwe sprinters op dit traject?
Nee het zijn vooral die mooie dubbeldekkers die zoveel herrie maken. Treinen van/naar Leiden horen we bijna niks van gek genoeg. Alleen spoor 6 vanuit Haarlem maakt van die knallen, 100 meter voor de brug.
Reputatie 7
Badge +3
Vierkante wielen door de herfstblaadjes vrees ik.
Reputatie 5
Na een bepaadle tijd wen je aan die geluiden, gewoon niet te veel stil bij gaan staan.
Hoi jeroenj,

Welkom bij onze NS Community!
Wat jammer om te lezen dat het geluid van de treinen op dit moment meer stoort dan anders. De enige reden die ik hiervoor zou kunnen geven is de reden die Tamzin aangeeft. Bij blad op het spoor kunnen de wielen hoekiger worden door de langere remweg en wrijving.
Reputatie 4
'Het gaat vreemdgenoeg alleen om de treinen richting Alkmaar. Het spoor naar Leiden is nagenoeg stil. Ook treinen die van Alkmaar naar Haarlem rijden zijn zo goed als stil.'

Omdat je het pas enkele dagen hoort, en het dus om 1 spoorrichting gaat denk ik eerder dat het gaat om een defect aan het spoor. Denk hierbij aan een groter gat tussen twee spoorstaven, een spoorverzakking onder 1 of meerdere dwarsliggers. Hierdoor komen treinen dus even los van het spoor en met een klap terug of wordt het spoor naar beneden geduwd richting vast grond wat een klap geeft. Dit zijn redenen van het kedeng-kedeng. Beste is dat U of een medewerker van het forum zelf de hierover gaande organisatie inlicht: namelijk Prorail.
Omdat het om 1 spoorrichting gaat en elke trein, kan het geen trein met vierkante wielen zijn, want elke trein komt terug vanuit Alkmaar dus dan zou je het op een gegeven moment ook de andere richting op horen.
Mocht het aan het spoor liggen dan kun je het inderdaad aangeven/navragen bij ProRail.
Het verhaal van mcn1995 is precies hoe het klinkt. Het is 1 punt op het spoor waar elk wiel een flinke dreun krijgt.

Het gebeurt op deze locatie (google maps)

Ik heb het inmiddels ook doorgegeven aan de ProRail via bovenstaande link. Wordt zoiets opgepakt of komt dat daar op de stapel naast de prullenbak terecht?
Badge +3
Spoor stuk? Dat fixen we met een zwemband! :P

https://t.co/EbTuSJZtzl (op 2:40)
Omdat je het pas enkele dagen hoort, en het dus om 1 spoorrichting gaat denk ik eerder dat het gaat om een defect aan het spoor. Denk hierbij aan een groter gat tussen twee spoorstaven, een spoorverzakking onder 1 of meerdere dwarsliggers.

ik ben net even gaan kijken en zie inderdaad op 1 spoor vonken wanneer een trein over een verbinding van twee spoorstaven rijdt. Het lijkt erop dat de twee delen elkaar niet goed aanraken, en dat geeft die knal elke keer. Op 10 meter afstand is het goed te zien.

Er staat een bordje langs het spoor met daarop 17,2, en er ligt een wissel naast met nummer 79B.

Is dit iets dat ProRail hoort te fixen of is dit pech gehad en afwachten?
Badge +3
ProRail inderdaad. Je hebt het contactformulier al ingevuld maar op Twitter lezen ze ook mee (en reageren meestal snel).

Als je geen Twitter hebt geef ik je details wel door anders.

Edit: Zojuist gedaan 😃
Reputatie 7
Badge +3
Als het echt zo'n harde klap geeft lijkt het me dat een machinist het ook zou moeten merken en doorgeven.
Bij zo'n melding wordt dan volgens mij aan machinisten van andere treinen gevraagd daar op te letten. Maar dat weten de hier aanwezige machinsten denk ik beter.

ProRail moet dit wel weten, die kan dan checken of het problemen oplevert of niet. En zo ja, hoe nodig het is dit te (snel) repareren.
*verwijderd
Reputatie 7
Badge +3

Is dit iets dat ProRail hoort te fixen of is dit pech gehad en afwachten?

In de regel pakt Prorail dit soort meldingen snel op
Reputatie 7
Badge
Als het echt zo'n harde klap geeft lijkt het me dat een machinist het ook zou moeten merken en doorgeven.
Bij zo'n melding wordt dan volgens mij aan machinisten van andere treinen gevraagd daar op te letten. Maar dat weten de hier aanwezige machinsten denk ik beter.

Je zou het wel zeggen, maar de staat van het Nederlandse spoornetwerk is zo slecht, dat ik lang niet alle hobbels/tikjes meer meld omdat ik dan niet meer aan rijden toe kom.
Het is wel zo dat als zoiets door ons gemeld wordt, de treindienstleider de treinen daarna een aanwijzing voorzichtig rijden meegeeft (maximaal 40 km/u) en vraagt om bevindingen.
Komt daar niets uit, word er ook verder geen actie ondernomen. Geven de volgende machinisten ook aan onregelmatigheden te voelen, wordt een spooraannemer aangestuurd.
Wow! Ik krijg zojuist een e-mail van ProRail dat er inderdaad iets mis is en het in week 2 van 2019 wordt opgelost. Top!
Reputatie 7
Badge +3
Wow! Ik krijg zojuist een e-mail van ProRail dat er inderdaad iets mis is en het in week 2 van 2019 wordt opgelost. Top!
Kennelijk wel iets mis maar niet urgent.
ProRail zegt:

"Het probleem ligt waarschijnlijk aan een van de twee wissels nabij uw woning.

Beide wissels zullen daarom nagelopen worden en zo nodig hersteld. Dit is helaas alleen mogelijk in een buitendienststelling.

Om deze reden duurt het iets langer dan normaal."
Reputatie 2
Wel netjes van ProRail deze reactie, duidelijk verhaal 🙂
Je mag ervan uit gaan dat ze weten wat er aan de hand is, anders wachten ze niet twee maanden met herstel, bij ernstige zaken is er gewoon a la minute een buitendienststelling.

Reageer