beantwoord

Info op borden en in app verschilt (nog)

Badge +3
Ik zag dit op Twitter voorbij komen maar kom er niet echt uit:

https://twitter.com/PrivaSense/status/988475198444843011

Weet wel dat er sinds 21 maart e.e.a. gelijk getrokken is, maar Hilversum vs. Utrecht mag Henk_NL of iemand anders me uitleggen.

Deze (vanaf RAI) gaat dus gewoon naar Utrecht (via Hollandsche Rading en Overvecht, niet via Bilthoven e.d. want die gaan maar tot Baarn vanuit Utrecht).

icon

Beste antwoord door Henk_NL 23 april 2018, 23:15

Zie mijn linkje, dat is een directe quote uit de achterliggende documentatie. Dit is by design en volledig op verzoek van de vervoerder. De functionaliteit is met opzet aanwezig juist om niet met verschillende series te hoeven werken, maar binnen één treinserie meerdere eindbestemingen te tonen.
Bekijk origineel

12 reacties

https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/weergave-eindbestemming-43030#post288225
Reputatie 7
Badge +3
Hoe deze in de app staat weet ik niet, heb de app niet, maar in de reisplanner op de website staat ook "sprinter richting Hilversum". Pas vanaf Weesp wordt deze aangeduid als "sprinter richting Utrecht".

Maar dit is al veel langer zo. In de oude dienstregeling dat de 5700 begon in Den Haag Centraal werd daar Weesp aangegeven. Verderop werd dat net als nu Hilversum en dan vanaf Weesp stond er Utrecht. En allemaal met hetzelfde treinnummer. Dat is dus anders dan de sprinter Den Haag - Amsterdam - Zwolle want die verandert wel van treinnummer en daar kan het zo zijn dat niet hetzelfde materieel doorgaat (over het algemeen wel).
Dat is een vreemde want deze trein wordt in tegenstelling tot de trein welke je noemde op twitter (Zwolle - Amsterdam CS - Den Haag ) niet omgenummerd en blijft de gehele rit de 57xx.

De route Zwolle - Amsterdam CS - Den Haag zijn eigenlijk 2 losse treinritten welke met dezelfde treinstellen gereden wordt, de trein wordt op Amsterdam voorzien van een nieuwe bestemming en krijgt een nieuw treinnummer. Bij een deel van de treinen blijft het treinpersoneel op de trein maar dat is niet bij alle ritten.

Op RAI stopt er ook geen IC welke naar Utrecht rijdt, deze rijdt nml. vanaf Schiphol - via Amsterdam Zuid - Bijlmer Arena naar Utrecht en deze geeft een snellere verbinding met Utrecht dan de sprinter.

Eerlijk gezegd is het mij nog nooit eerder opgevallen dat hier Hilversum in het bord staat voor de sprinter naar Utrecht. Normaal gesproken staat de eindbestemming in de CTA vermeld.

Geen verklaring voor deze afwijking in de standaard.

(Zie dat Momo sneller was)
Zie mijn linkje, dat is een directe quote uit de achterliggende documentatie. Dit is by design en volledig op verzoek van de vervoerder. De functionaliteit is met opzet aanwezig juist om niet met verschillende series te hoeven werken, maar binnen één treinserie meerdere eindbestemingen te tonen.
Badge +3
Via Twitter het antwoord van NS: https://twitter.com/NS_online/status/988483979266445312

Ik heb het antwoord voor je. Het zit als volgt. Er rijdt op dat traject een snellere trein naar station Utrecht. Wij adviseren reizigers dan ook om deze trein te nemen. Hierdoor is er de keuze gemaakt op pas vanaf station Hilversum te laten zien dat deze trein ook 1/2

..even zoeken naar deel 2 (leve Coosto!) en ja, gevonden!:

doorgaat naar Utrecht. Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag. ^SA 2/2

Mwah, dat is een antwoord natuurlijk. Of het ook maar iets duidelijker maakt is een andere vraag 😛 De info van Henk_NL en JBa is nuttiger (vind ik).
Toch is het wel een correct antwoord.
Badge +3
Mee eensch... Ik vond het gewoon leuk/interessant omdat het dus 'min of meer' klopt, maar reiziger × op Twitter er niet zoveel mee kon, blijkbaar..

Volgende vraag.. Welke reactie zal ik als 'beste' aanmerken nu? 😅

Neem zomaar aan dat Jeroen Terstegge @PrivaSense op Twitter al meer dan genoeg weet?
Reputatie 7
Badge +3
Die Jeroen kan er zo inderdaad niet veel mee want het ging hem erom waarom de app dan wel aangeeft "sprinter richting Utrecht". Je ziet dan als advies om de sprinter richting Utrecht te nemen en op het perron zie je dan vervolgens nergens op de borden Utrecht staan.
De reisplanner op de website geeft wel richting Hilversum aan, dus waarom is niet alles gelijk?

Het gegeven antwoord:
Er rijdt op dat traject een snellere trein naar station Utrecht. Wij adviseren reizigers dan ook om deze trein te nemen. Hierdoor is er de keuze gemaakt op pas vanaf station Hilversum te laten zien dat deze trein ook doorgaat naar Utrecht.
is dan niet echt een antwoord op zijn vraag waarom de app en de info op het scherm verschilt.

En wat betreft de keuze om pas vanaf station Hilversum te laten zien dat deze trein ook doorgaat naar Utrecht, dat is inderdaad een keuze.
Bv vanaf Den Haag centraal gaan een IC en een sprinter naar Amsterdam Centraal. De IC is sneller, maar bij de sprinter staat ook gewoon Amsterdam. Idem op HS bij de sprinter naar Dordrecht terwijl er ook een snellere IC gaat. Ik heb daar volgens mij wel eens gezien dat er dan onderaan vermeld wordt dat de IC eerder in Rotterdam is.
En in de korte periode dat de sprinter Den Haag - Amsterdam - Zwolle wel gewoon 1 treinnummer was stond er gewoon overal Zwolle op de schermen. En ik neem aan dat de andere kant op ook gewoon overal Den Haag vermeld. Het was wel apart om op De Vink een trein naar Zwolle te hebben 😀 Duurde maar 2 maanden of zo tot het 1e wijzigingsblad.
Ja, dat is een stuk inconsistentie waar ik ook niet zo over te spreken ben. Is helaas al jaren zo. De planner zou in het advies-overzicht netjes "Sprinter Hilversum" moeten tonen, vraag je de serviceinfo (=ritbeeld) op, dan krijg je inderdaad de volledige rit tot Utrecht.

Vanuit patroonritten krijg je als afnemend systeem de volledige dienstregeling Den Haag CS-Utrecht, en een apart lijstje wat zegt dat treinserie xx in richting y verkorte routes heeft voor stations z. Dat moet je dan zelf vertalen naar een correcte implementatie. De bebording (via PUB) en nog een aantal andere DVS-afnemende kanalen via PPV (Rijden de Treinen o.a.) werken dan weer vanuit de nieuwe informatieketen en krijgen daar enkel de verkorte route mee. De feitelijke eindbestemming is met de huidige middelen daarin onbekend. Daarvoor moet je dan weer verschillende systemen gaan mengen, wat inmiddels het gros ook doet, maar wat weer voor andere inconsistentie zorgt.

🤓🤓🤓🤓🤓
Ik weet dat de sprinter Gvc-Zl in 2 delen is geknipt zodat het voor de reizigers duidelijker werd dat deze trein naar Amsterdam CS ging/gaat. Zwolle zei natuurlijk niet zo veel vanaf Den Haag qua route omdat je dan ook de korte weg had kunnen rijden bij Amsterdam.

En wees nu eerlijk, welke gek (behalve die mcn en hc waar het op het dienstkaartje staat) gaat nu met de sprinter van Gvc naar Zl of omgekeerd als er ook een intercity rijdt ;)

Vermelding Hilversum vind ik dan ook persoonlijk niet correct op Amsterdam Rai terwijl de trein naar Utrecht rijdt.
Ja, doordat de verkorte routes dermate slecht zijn geimplementeerd (like: RIBA in de SLT kent het niet) krijg je inderdaad dat men alsnog met nummeringen gaat rommelen, omdat er anders op de trein 'Zwolle' staat, en op de borden 'Amsterdam CS'. Zonde, want an sich is de functionaliteit super.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, je gaat niet voor je lol een uur langer in de trein zitten, waarin dan bovendien geen toilet aanwezig is (fijne dienst trouwens wanneer je die hebt) maar daarom verbaasde het me des te meer dat deze niet al gelijk met ingang van de dienstregeling 2017 geknipt was maar pas bij het wijzigingsblad van februari. Of dat er niet hetzelfde trucje als met de 5700 daarvoor werd uitgehaald.

Reageer