Informatie afkoppelen treinstel op perron

• 31 juli 2015
  • 9 reacties
  • 734 Bekeken

In het verleden hingen op de grotere stations CTA-bakken met flappen. Deze gaven op alle stations aan als er onderweg een treinstel achterbleef, wat onder andere geldt voor de intercity Randstad - Enschede in Deventer of voor de intercity Nijmegen - Den Helder in Alkmaar. In bijvoorbeeld Utrecht kon je dus al zien in welk treinstel je moest gaan zitten als je naar Enschede wilde.

In de huidige situatie is dit echter niet meer zichtbaar op de nieuwe generatie elektronische TBP's, uitgezonderd het station waar het achterste treinstel daadwerkelijk achterblijft. Dit is jammer, juist omdat je verwacht dat met de nieuwe schermen je meer informatie zou kunnen toevoegen, in plaats van minder.

Nu weet ik dat je er ook op andere manieren kan achter komen, zoals in de app rijdendetreinen, of op de trein zelf. Lang niet iedereen kijkt echter op z'n telefoon hoe de treincombinatie eruit ziet, en op veel stations is er geen tijd om langs de trein te rennen om in het goede treinstel te stappen. Dit geldt al helemaal voor oudere mensen. Gevolg is dat er veel mensen moeten overstappen wanneer er een treindeel afgekoppeld wordt, wat weer voor vertraging kan zorgen. Ook gebeurt het afkoppelen soms op onverwachte stations, zoals aan het einde van de spits.

Samengevat is dus mijn vraag; waarom staat niet meer op de TBP-schermen dat er onderweg een treinstel wordt afgekoppeld?

9 reacties

Er is inderdaad een veld wat het aangeven van het achterste treindeel aangeeft, maar dat zal enkel worden meegegeven als JA op stations waar ook daadwerkelijk het achterste treindeel achterblijft. Los van dat veld is er inderdaad nog het materieeldeel wat je terugvindt in bijvoorbeeld de aangehaalde apps, maar de kwaliteit daarvan is na al die tijd helaas nog altijd niet afdoende. Er zijn teveel gevallen waarin blijkt dat de aangegeven materieelinzet, de eindbestemmingen per treinstel vallen daar ook onder, afwijken van de realiteit.
Reputatie 1
Badge
Overigens: oosterbuur de DB, de Duitse spoorwegen, kunnen+doen dit wel en die hebben ook al jaren lichtbakken ipv de ouderwetse flapperkisten, zij het wel een iets ander model als NS.
Het zou in Nederland ook prima mogelijk zijn 🙂
In de meeste intercity's hebben we OBIS hangen, daar waar staat aangegeven waar een trein naartoe gaat. Als ik nu in een IC stap van bijvoorbeeld Eindhoven naar Alkmaar en ik heb twee stellen bij, waarvan de voorste naar Alkmaar gaat en de achterste naar Amsterdam Centraal gaat, staat dat duidelijk op de beeldschermen in de trein aangegeven. Soms heb je pech en werken ze niet, maar het staat als het goed is ook op de buitenkant van de trein zelf. Er zijn dus meerdere infopunten, behalve de smartphone en apps waar men kan zien tot waar een treinstel met meegaat. Veelal zien reizigers dat niet en het komt soms onhandig over als je bijvoorbeeld materieel gaat uitwisselen. Dat heb ik laatst gehad toen ik vanuit Maastricht kwam, trein moest in Eindhoven vervangen worden, staat er overal dat die trein maar tot Eindhoven ging, terwijl in Eindhoven een nieuw treinstel gereed stond, maar zowel op de buitenkant, binnenkant als de CTA bakken stond dat hij maar tot Eindhoven ging. Da's ook erg onhandig te noemen. Er is zeker ruimte voor verbetering.
Dat kan goed kloppen inderdaad Loes, want de ervaring leert dat het opvallend vaak fout gaat in de informatie uit de materieelbalans richting Infoplus wanneer men aan het bijsturen is geslagen.
Dat kan goed kloppen inderdaad Loes, want de ervaring leert dat het opvallend vaak fout gaat in de informatie uit de materieelbalans richting Infoplus wanneer men aan het bijsturen is geslagen.

Zoals deze bedoel je dan? Is van ruim een jaar geleden overigens.

De samenstellingen in je RP is qua kwaliteit eens van de beste 😛 Ik heb ladingen met voorbeelden, van combinaties ICM+DM90 in de 7900 tot 1700+VIRM. Allemaal in reizigersdienst...
De samenstellingen in je RP is qua kwaliteit eens van de beste 😛 Ik heb ladingen met voorbeelden, van combinaties ICM+DM90 in de 7900 tot 1700+VIRM. Allemaal in reizigersdienst...

Klopt, Mat'64 die gaat combineren met een SLT, komt idd geregeld voor ja, ahem. Laatste tijd kom ik dit niet meer tegen, maar da's denk ik geluk hebben 😛
Ja, dat soort constructies inderdaad 🆒

Nou, moet je vandaag eens naar de IC Direct kijken, die staat per ongeluk als IC Duitsland in Infoplus.........

Reageer