beantwoord

Informatiebord bij vertraging

• 25 november 2014
  • 7 reacties
  • 244 Bekeken

Stel dat: trein A om 7.54 hoort te vertrekken en trein B om 7.58. Trein A heeft vertraging van 5 minuten, trein B rijdt op tijd. Beiden vertrekken van perron 1.

Op de informatieborden in de stationshal staat dan dus 'trein A 7.54+5' en 'trein B 7.58'.

Op het informatiebord op het perron staat dan om 7.56u het volgende. In het groot bovenaan staat dat trein B om 7.58 vertrekt & in het klein staat onderaan op het bord dat trein A om 7.54+5 vertrekt.

Welke trein komt dan aanrijden als er om 7.58 een trein aankomt? Trein A omdat deze als eerste zou vertrekken of trein B omdat deze bovenaan op het bord staat. Ik was in de veronderstelling dat trein B als eerst aan kwam rijden omdat die bovenaan op het informatiebord stond. Daarnaast, 54+5=59, dus trein A zou later zijn dan trein B. Echter, het bleek zo te zijn dat trein A alsnog als eerste kwam aanrijden. Is dat niet onlogisch? Hoe kom ik erachter welke trein ik om 7.58 instap?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 26 november 2014, 08:38

Dag Joskemp,

In de situatie die jij schetst, is het altijd moeilijk om aan te geven welke trein eerst komt. Het zou logisch zijn als trein B eerst zou komen, aangezien trein A vertraging heeft. In dit soort situaties is het altijd belangrijk om de omroepberichten nauwlettend in de gaten te houden, want het kan ook gebeuren dat een van de treinen bijvoorbeeld op een ander perron aankomt. Bij twijfel kun je altijd de conducteur vragen wat de eindbestemming van de trein is die als eerste aankomt. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

7 reacties

Dat is vreemd. Normaal zou trein A als eerst vertrekkende dan in het groot worden weergegeven.

Dat de vertrektijden in de omgekeerde volgorde lijken te staan, komt door de afronding. +5 kan 3 minuten vertraging betekenen en '+0' kan 2 minuten vertraging betekenen. Dan komt trein A om 7:57 en trein B om 8:00 uur.
Dag Joskemp,

In de situatie die jij schetst, is het altijd moeilijk om aan te geven welke trein eerst komt. Het zou logisch zijn als trein B eerst zou komen, aangezien trein A vertraging heeft. In dit soort situaties is het altijd belangrijk om de omroepberichten nauwlettend in de gaten te houden, want het kan ook gebeuren dat een van de treinen bijvoorbeeld op een ander perron aankomt. Bij twijfel kun je altijd de conducteur vragen wat de eindbestemming van de trein is die als eerste aankomt. Je topic is verplaatst naar "Op het station".

Groet,
Stephan
Reputatie 1
En als de conducteur zijn werk heeft gedaan moet aan de buitenzijde van de trein zichtbaar zijn wat de eind-
bestemming is van
de betreffende trein.
Reputatie 6
Stephan,

is het ook moeilijk om aan te geven welke trein er aan het perron staat? Weet Prorail niet welk treinnummer er aan de rijweg naar het perron is gekoppeld?

Het klinkt nu namelijk alsof jullie bij NS geen idee hebben waar jullie mee bezig zijn. Ik mag toch hopen dat dit niet zo is.

Of weet - zoals gebruikelijk binnen de spoorsector - partij A niet waar partij B mee bezig is, en is daar eerst een half uur overleg en afstemming voor nodig?
En als de conducteur zijn werk heeft gedaan moet aan de buitenzijde van de trein zichtbaar zijn wat de eind-
bestemming is van
de betreffende trein.

En als wij zien dat de CTA-bak op het perron verkeerd staat, worden wij geacht dit extra in de trein om te roepen waar we exact heen gaan. Ik doe dat altijd, ik verwacht dat de meeste van mijn collega's hetzelfde zullen doen.

Met de OBIS schermen in de trein kom je ook een eind, daar staat in de intercity altijd in waar deze naar toe gaat (ICR heeft dit helaas niet), zo kan je het ook zien, geldt ook voor de SLT overigens.
ik kijk altijd in deze situatie naar de zijkant van de trein, daar staat altijd de eindbestemming op en anders dan toch de schermen in de trein.
Reputatie 6
Inderdaad, zeker als de trein al vertraagd is en het druk is op het perron heb je als reiziger alle tijd om een studie te gaan doen naar de bestemming van de trein. NS heeft in de informatievoorziening immers niet de plicht om correcte en eenduidige informatie te geven, het is de bedoeling dat je dat als reiziger in deze tombola allemaal zelf mag uitzoeken. Dit noemen ze nu reiziger op 1, 2 en 3.

Reageer