informatieborden Den Haag

• 23 april 2017
  • 50 reacties
  • 1345 Bekeken

Vroeger, de goede oude tijd niet zo heel lang geleden, had je grote borden op CS Den Haag met reizigersinformatie. Die werden opeens vervangen door tv format schermpjes die niet te vinden zijn. Breng svp die grote borden terug!

50 reacties

Goedemorgen Hugo2. Welkom op het NS Serviceforum :)

Ik snap dat je soms graag even terug zou willen naar de goede oude tijd 🙂 Helaas moet ik je zeggen dat deze borden niet meer terugkomen. De "TV-schermpjes" vind je op de stations vaak bij de ingangen of in het midden. Als je in het bezit bent van een smartphone of smartwatch, kun je hier onze app op downloaden zodat je altijd meteen op de hoogte bent. Hier en hier vind je meer informatie.
Niemand kan mij uitleggen wat er mis was met die grotere borden en waarom dat nu van die kleine nogal verstopte schermpjes moeten worden. Als je een oudere bent (en daar komen er steeds meer van!) werkt je niet met apps en smartwatches. Voor buitenlanders is het evenmin prettig. die moeten naar een informatiehokje waar meestal een rij staat. Het is gewoon niet klantvriendelijk, vind ik.
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo werken ouderen niet met apps????
Reputatie 7
Badge +3
En hoezo zijn de informatie schermen niet te vinden?

Op Den Haag Centraal hangen ze op meerdere plekken in de stationshal en op de perrons. Ze hangen sowieso al bij de ingang aan de Rijnstraat en op de kop van de sporen 7 en 8. Dat is zo ongeveer halverwege de stationshal ter hoogte van het informatiehokje waar ik persoonlijk eigenlijk nooit rijen heb zien staan (uitgezonderd misschien bij grote verstoringen). Wel zie ik regelmatig groepen mensen staan bij de schermen daar.

Verder hangen er schermen op de perrons, op zo'n manier dat je wanneer je uit de trein komt deze schermen kan zien en kan kijken hoe het met je overstap is.
Alle reizigers mogen natuurlijk zelf weten of ze de app wel of niet gebruiken. Laten we Hugo iets vriendelijker benaderen. Hij is net nieuw op ons forum :)

Omdat stations blijven vernieuwen, worden de borden hier ook in meegenomen. Hugo2, kun je me uitleggen wat je tegenstaat aan de nieuwe schermen? Wat vind je er niet klantvriendelijk aan?
Ik vind ze te klein en als je het station binnenloopt vanuit de voorkant (Malieveld zijde)moet je echt zoeken om ze te vinden. Voor iemand met haast die de trein dreigt te missen is dat tijdverlief en dus ergernis.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de overzichtsborden te klein zijn klopt want daardoor passen er te weinig treinen op.
Reputatie 7
Badge +3
@Iris NS
Veel ouderen beschouwen juist opmerkingen als die van Hugo2 dat ouderen niet met een app (kunnen) omgaan als zeer denigrerend.
Nou, mijn moeder bijv. helemaal niet, die klaagt alleen maar dat men van ouderen boven de 80 verwacht dat zij met apps op hun mobiele telefoon rondlopen. Ik vind het juist van respect voor ouderen (en buitenlanders) tonen om niet er klakkeloos vanuit te gaan dat iedereen alle kneepjes van de moderne technologie beheerst. Ik zou het denigrerend vinden als men dat niet accepteert.
Reputatie 7
Badge +3
U komt nu met ouderen van boven de 80 aanzetten maar uw eerste generaliserende opmerking ging over alle ouderen dus vanaf een jaar of 65. En dat maakt wel een verschil.
Wij kiezen bewust voor de tv-schermen in plaats van de gele vertrekstaten aangezien de dienstregeling jaarlijks gewijzigd kan worden, maar denk ook aan de mogelijkheden om actuele reisinformatie te tonen in het geval van een verstoring. Op lange termijn zijn de vertrekstaten lang niet zo rendabel als een tv-scherm. Dat neemt niet weg dat Hugo2 voorkeur heeft voor de grote gele vertrekstaten die altijd makkelijk te vinden waren en waarbij je van een afstand al kon zien hoe laat je trein vertrok.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien het oerwoud aan onbegrijpelijke voetnoten zijn de gele vertrekstaten al jaren alleen nog te snappen voor mensen met een afgeronde universitaire wiskundeopleiding.
Reputatie 6
Wij kiezen bewust voor de tv-schermen in plaats van de gele vertrekstaten aangezien de dienstregeling jaarlijks gewijzigd kan worden, maar denk ook aan de mogelijkheden om actuele reisinformatie te tonen in het geval van een verstoring. Op lange termijn zijn de vertrekstaten lang niet zo rendabel als een tv-scherm. Dat neemt niet weg dat Hugo2 voorkeur heeft voor de grote gele vertrekstaten die altijd makkelijk te vinden waren en waarbij je van een afstand al kon zien hoe laat je trein vertrok.

Ik wil niet spreken voor of namens de TS, maar ik denk dat Hugo2 niet doelt op de gele vertrekstaten maar de blauwe, verdwenen halaanwijzers.

Deze dus:

En deze van Utrecht C:

Ik ben helemaal eens met Tamzin: door de vele - vaak onnodige - voetnoten zijn de gele vertrekstaten onbegrijpelijk geworden.
Reputatie 2
In de basis heeft Hugo 2 gelijk en waren deze grote vertrekborden in de hallen van de grote stations ideaal voor alle reizigers. Je liep naar binnen en je zag meteen op een eenvoudige wijze om hoe laat welke trein van welk spoor vertrok. Nu moet je op zoek naar een tv scherm ( in Breda staan ze nogal eens op blanco terwijl die van de bussen wel info geven?) en op grote stations geven ze zoals Tamzin al aangaf misschien net de vertrekkende treinen van komende 10-15 minuten weer. En wat betreft de app, ik ken genoeg jongere mensen die in de categorie 40-50 jaar vallen die geen smartphone hebben omdat ze gewoonweg denken dat ze er niet handig in zijn. Ze hebben een Nokia om te bellen en te sms-en. En natuurlijk staan de ontwikkelingen niet stil maar om domweg deze grote borden af te serveren en de tv schermen en app als verbeterd alternatief te brengen gaat wel ver. Het zijn alternatieven maar niet persé betere alternatieven.
Had het niet beter kunnen formuleren dan Tamzin en PaulBSA. Als je slechte ogen hebt -en die mensen bestaan ook- zijn de huidige schermen een ramp. Er is geen enkele reden te bedenken waarom grotere schermen niet kunnen. Kwestie van klantvriendelijkheid en servicegerichtheid.
Reputatie 6
Badge
Ik geef toe dat ik de grotere borden ook wel mis op de grotere stations. Het digitale bord wat Utrecht kreeg na het flapperende en klapperende 'Blauwe Bord' is tijdens de verbouwing van Utrecht verhuisd naar Schiphol. Daar is deze in tweeën gesplitst en toont deze nu de treinen- en de bus vertrektijden.

Ik hoop dat deze digitale borden weer terug kunnen komen op de grotere stations. Ikzelf loop ook vaak nog wel eens te zoeken of langere afstanden af te leggen naar de kleinere driedelige reisinformatieschermen (Ook TB7/14/21 genoemd). Op Utrecht Centraal zag ik dit bord al vrij direct toen ik de roltrappen afkwam, en wist ik precies waar ik wezen moest.

Ikzelf zie de grotere borden graag weer terug op Utrecht en Amsterdam. Ik ken geen enkel groot station in het buitenland die geen groot overzichtsscherm heeft. Dus waarom moet Nederland nou opeens achterblijven?
Die grote borden vond ik ook altijd bijzonder handig, je liep de stationshal in en zag in één oogopslag welke treinen op welke tijd vanaf welk perron vertrokken. Ik snap ook niet zo goed waarom die zijn verdwenen. Op Den Haag Centraal wilde ik nog wel eens even een boodschap gaan doen in Babylon, en dan was het verrekte handig dat je dan kon zien hoeveel tijd je daarvoor had en dan meteen te kunnen zien hoe laat dan eventueel de daarop volgende intercity vertrok, zodat je kon incalculeren wanneer je weer terug moest zijn.
Reputatie 6
Het grote bord op Den Haag C- ofwel de halaanwijzer - was ook heel overzichtelijk doordat de treinen per bestemming stonden gesorteerd: in een oogopslag waren de vertrektijden per richting te zien.

De techniek van de klapperende lamellen zal achterhaald zijn, maar schermen kunnen tegenwoordig bijna oneindig groot worden gemaakt, er is dus geen reden te bedenken, waarom een grote centrale en overzichtelijke halaanwijzer niet tot de mogelijkheden zou behoren. Waar een wil is, is een weg maar als de wil ontbreekt, is er niets mogelijk.
Helemaal mee eens, de grote borden waren veel handiger.

Waarom is er gekozen voor hele kleine schermen ?
Reputatie 7
Badge +3
Die zijn goedkoper.

In Duitsland hebben ze het beter begrepen. Hier een voorbeeld van Berlin Hbf.
https://www.flickr.com/photos/21903142@N00/2404829533
We leven in een wereld die steeds meer 'mobile' wordt. De app is tegenwoordig reisinformatiebron #1. We hebben gekozen voor een digitaliseringsslag en daarbij zou het inderdaad kunnen dat de kosten een rol spelen en te kiezen voor uniform beeldscherm dat de meest essentiële informatie toont.
Reputatie 7
Badge +3
Op Den Haag Centraal hangt een groot digitaal scherm bestemd voor commercie en infotainment.
Ik meen me te herinneren dat dit scherm een keer gebruikt is om reisinformatie te tonen tijdens een landelijke storing van de reisinformatieschermen. Zal al gauw 1 tot 2 jaar geleden zijn.
Reputatie 6
We leven in een wereld die steeds meer 'mobile' wordt. De app is tegenwoordig reisinformatiebron #1. We hebben gekozen voor een digitaliseringsslag en daarbij zou het inderdaad kunnen dat de kosten een rol spelen en te kiezen voor uniform beeldscherm dat de meest essentiële informatie toont.

Een groot overzichtsscherm voor de grote stations kan ook een uniform scherm zijn dat digitaal wordt aangestuurd. De digitaliseringslag hoeft daarvoor geen belemmering te zijn: integendeel zelfs.

Het zal waarschijnlijk een centenkwestie zijn om het niet te doen. Of, misschien is het wel, omdat de nieuwe stations in Nederland eigenlijk winkelcentra (of foodplaza's) zijn waar toevallig ook treinen stoppen en de architecten iets essentieels als een groot scherm niet vinden passen in hun architectonisch hoogstandje of een scherm het door hun bedachte beeld vinden verstoren.

En nu we toch over digitalisering hebben: wanneer worden de gele gedrukte vertrekstaten vervangen door digitale? Kunnen de vele onoverzichtelijke voetnoten verdwijnen en ook leuk: tijdens het van kracht zijn van de speciale Koningsdagdienstregeling een oranje achtergrond krijgen. 😃
De vertrekstaten zullen wel helemaal verdwijnen want we hebben de app volgens NS 😞
Reputatie 3
Desondanks blijft het - zoals door Ariën al gezegd - erg merkwaardig. Mijns inziens zijn de NS dan ook doorgeschoten wat betreft de digitalisering. Op alle grote Duitse en Belgische stations hangen namelijk hele grote schermen, met daarbij de vertrektijden. Zo'n scherm valt gewoon gelijk op, en op grote stations moet je dat simpelweg gewoon hebben voor de reizigers. In de grauwe, kille dokterswachtkamer die Utrecht Centraal heet, moet je soms best even zoeken voor je de TB21's hebt gevonden.

Reageer