Informatieborden perrons onjuist

• 4 december 2015
  • 11 reacties
  • 345 Bekeken

Reputatie 2
In Haarlem gebeurt het regelmatig dat op de informatieborden bij elk perron onjuiste informatie bevatten aangaande de trein die daar zou moeten vertrekken. In Haarlem gebeurt dat met grote regelmaat in de ochtend voor bijvoorbeeld de Sprinter naar Den Haag Centraal die op een heel ander perron staat opgesteld. Echter staat deze trein ook nog vermeld op het informatiebord bij het oorspronkelijke spoor en in sommige gevallen verspringen de borden op het aansluitende perron ook wel eens met deze informatie (perron is opgedeeld in a en b sectie waarbij de trein allen bij a staat vanwege de beperkte lengte). Maar het wordt nog spannender als bij de Sprinter op het verkeerde perron wel de juiste informatie staat voor de oorspronkelijke trein, in dit geval de Intercity naar Dordrecht. Met de minuut verspringen de borden soms waardoor veel reizigers in het ongewisse blijven of dit nu wel of niet hun trein is en een raadsel is waar de Intercity uiteindelijk zal stoppen. Overigens heeft deze last-minute wisseling ook gevolgen voor andere Sprinters richting Uitgeest en Zandvoort aan Zee.

Het is door deze merkwaardige informatievoorziening en wijziging in het perron waar welke trein stopt/vertrekt dat grote groepen reizigers de conducteur overspoelen met de vraag hoe het nu zit. Wat veelal resulteert in een discussie over de portofoon met uiteindelijke conclusie dat ze het zelf ook niet meer weten. In sommige gevallen wordt pas bekend waar de Intercity aan zal komen als deze daadwerkelijk het station binnenrijdt. Een ware volksverhuizing vindt dan plaats en wie niet goed ter been is, mist domweg zijn trein want de Intercity wacht echt niet.

Gezien de regelmaat betreft het een structurele chaos in de planning. Het levert geen plezierige situaties op voor de conducteur en reizigers en draagt ook niet bij aan een professionele uitstraling. Duidelijk een verbeterpuntje...

11 reacties

Beste Sleurhutje,

Dat is inderdaad heel merkwaardig. Ik heb dit probleem uitgezet naar onze van de reisinformatie, zodra ik meer informatie heb van hun kom ik hier op terug.
Reputatie 7
Badge +3
Twee veel voorkomende oorzaken:

1) De informatieborden worden niet (op tijd) bijgewerkt nadat er een trein is vertrokken of als er een vertrekspoor wordt gewijzigd.

2) De verkeersleiding besluit op het allerlaatste moment de trein ergens anders te laten stoppen. Dit probleem komt vooral veel voor bij perrons met een a- en b-kant.

Mijn ervaring is wel dat het tegenwoordig wel beter gaat dan een pakweg een of twee jaar geleden.
Reputatie 2
Begrijpelijk dat er wordt geschoven met de perrons. Echter in deze situatie is dat niet mogelijk omdat op het andere perron ook al een trein verwacht wordt of al staat.

Maar nog merkwaardiger is het feit dat de Sprinter naar Den Haag Centraal al minimaal 5 minuten op een ander spoor staat en de borden nog steeds dubbele en onjuiste informatie weergeven. Op spoor 4 waar de Sprinter eigenlijk hoort te staan, staat Den Haag Centraal aangegeven. Maar op spoor 6a staat deze Sprinter, met op het bord staat Intercity Dordrecht. Deze hoort eigenlijk op spoor 8 maar daar komt de Sprinter naar Zandvoort aan Zee omdat op spoor 6b de Sprinter naar Uitgeest komt. Het is elke ochtend gewoon een loterij waar de trein echt binnenkomt.

Het meest storende vind ik echter dat ook het personeel niet kan vertellen wat er gaande is, zelfs niet bij navraag via de porto of gsm. De conducteur wordt hier telkens weer mee geconfronteerd. Ik kan mij voorstellen dat dit een zeer onprettige situatie voor het treinpersoneel oplevert (30+ vragende personen om je heen kan als zeer intimiderend worden ervaren).
@Sleurhutje, Onze collega's van de reisinformatie zouden graag een concreet voorbeeld hebben wanneer dit is gebeurd, zodat ze kunnen kijken wat er op dat moment misgaat. Is dit je vorige week nog overkomen?
Reputatie 2
Ja, dat is juist. Woensdag of donderdag. Ik zal het in de gaten houden en ook schermafdrukken van de app en foto's van de borden maken als het zich weer voordoet.
Reputatie 3
Badge
(geschrapt; per ongeluk item aangemaakt....)
Reputatie 4
Het is niet alleen voor de reiziger verwarrend door die borden, maar ook voor de machinist.

Ik heb het nu al meermalen zien gebeuren dat de sprinter naar Zandvoort van 18:39 binnenkomt rijden op spoor 6 (borden geven aan dat de trein moet stoppen op spoor 6a), maar dat de machinist een sein ziet die aangeeft dat de trein het gehele perron 6 ter beschikking heeft. En als de machinist dan op het allerlaatste ogenblik ziet dat het wissel om staat om naar spoor 7 te gaan (waar geen perron aanwezig is), moet de machinist vol in de ankers om nog net voor het wissel tot stilstand te komen.
De opstelling van informatieborden en seinen is voor spoor 6, 6a en 6b compleet inadequaat.
Reputatie 2
Of er staat een Sprinter naar Den Haag Centraal zonder machinist. Is het afgelopen half jaar ook al twee keer gebeurd. :? ;)

Wat voor spoor 6 geldt, is ook van toepassing op spoor 3 richting Amsterdam. Al een paar keer gehad dat deze vanaf spoor 2 aan kwam maar uit 10 delen bestond. De laatste twee rijtuigen stonden nog op spoor 2 en de wissel naar spoor 3. Leuk voor de passagiers toen de deur open ging: Geen perron. Die moesten door het gangpad twee ruituigen verder om er alsnog uit te kunnen.
Excuus voor de late reactie, Sleurhutje. De collega's van de reisinformatie gaven inderdaad aan dat deze problemen ontstonden door wijzigingen die op het laatste moment worden doorgevoerd. Dit heeft sindsdien hun aandacht, ben je de laatste tijd nog dit soort problemen tegen gekomen?
Reputatie 4
Ik heb afgelopen week inderdaad weer zo'n geval kunnen aanschouwen in Haarlem (wederom betreffende spoor 6). Ik weet alleen niet precies meer welke dag en precieze tijdstip het was (in ieder geval in de avondspits).
Op alle elektronische borden stond dat de Intercity naar Dordrecht van spoor 6 zou vertrekken. Dus zowel de borden op spoor 6a als 6b hadden deze trein op het bord staan.
Vervolgens zie ik de Intercity naar Dordrecht over spoor 7 binnen komen rijden om vervolgens over de wissels uiteindelijk op 6b tot stilstand te komen.
Op het moment dat dit gebeurde stonden nog steeds alle borden te wijzen naar geheel spoor 6. Ook is er compleet geen omroep geweest dat de trein op 6b zou komen.
En zoals te verwachten viel, alle reizigers die op spoor 6a stonden te wachten hadden compleet niets in de gaten en zagen uiteindelijk hun trein dus gewoon aan hun neus voorbij gaan.
Oké, ook dit soort signaal zal ik weer naar hun doorzetten.

Reageer