beantwoord

informatievoorziening bij uitval en vertraging

• 1 november 2019
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

Dag 

wederom kom ik op het station aan en blijkt mijn trein te zijn uitgevallen. Nu is het te laat om een alternatief (bus/fiets) te nemen.

Ik reis dagelijks hetzelfde traject. Kan ik voortaan een appje ontvangen op t moment dat duidelijk wordt dat mijn (vaste) trein uitvalt?

icon

Beste antwoord door Robert B 1 november 2019, 14:02

Je kunt in de app (vaste) reizen opslaan en daarvoor een seintje krijgen als er meldingen zijn over dat traject.

Er zijn wel de nodige topics/reacties van mensen waarbij het niet of nauwelijks werkt, maar de optie is er dus wel.

Bekijk origineel

5 reacties

Waarom kijk je niet even vlak voor vertrek? Als je een appje ontvangt moet je toch ook al kijken. En als je trein uitvalt vlak voordat je op het station komt, maakt het sowieso niet uit. Bedenk ook dat actieve berichten 24/7 door zouden blijven komen bij elke uitval/vertraging op je traject, terwijl je doorgaans maar tweemaal per dag de trein neemt.

De NS is best slim, maar ze kunnen niet weten wanneer en vanaf welk station je wilt reizen voordat je ingecheckt bent. Een oplossing zou kunnen zijn dat je in de NS-app zelf van tevoren precies kan aangeven welke trein(en) je wilt nemen. Als genoeg mensen dat doen, dan is dat misschien ook wel interessante informatie voor de NS. Misschien een idee om eens te onderzoeken.

Goedemiddag Jan H, welkom bij de NS Community. 

Een trein kan door verschillende redenen uitvallen. Het kan voorkomen dat een trein pas op het laatste moment uitvalt, ontzettend vervelend natuurlijk, gezien de impact. Het advies is altijd om voor vertrek de reisplanner te checken. Maar ook dit is onvoldoende als er kort voor vertrek een trein uitvalt. 

Gebeurt dit vaak op jouw traject?

Badge +3

Je kunt in de app (vaste) reizen opslaan en daarvoor een seintje krijgen als er meldingen zijn over dat traject.

Er zijn wel de nodige topics/reacties van mensen waarbij het niet of nauwelijks werkt, maar de optie is er dus wel.

Reputatie 6

De optie in de app is er inderdaad. Soms doet hij het heel goed, soms helemaal niet en soms krijg je pas een uur na het uitvallen of vertraging een bericht. Er mag nog best aan worden gesleuteld.

Ik vraag mij steeds vaker wat voor NS de criteria zijn om passagiers onderweg van informatie te voorzien.  

Trotse opmerkingen over de trein die precies op tijd is vertrokken dan wel aangekomen ervaren wij vaak wel als heel grappig, maar niet zo relevant.

Vooral omdat het bij onvoorziene vertragingen vaak oorverdovend stil blijft! Bovendienkrijg je dan ook via het scherm geen informatie over alternatieven voor de aansluiting die je gaat missen. Helemaal niet grappig, wel heel vervelend. 

Wat sowieso altijd opvalt is de op het scherm in de trein meestal zeer beperkte selectie van aansluitingen op het volgende station. Àls er dan ook nog iets wordt omgeroepen dan is het alleen wat er ook al op dat scherm staat. 

Zelfs bij vooraf wel bekende verstoringen door werkzaamheden staat vaak de enig overgebleven (door de reisplanner aangegeven) aansluiting ook niet op het scherm (zoals laatst bij door werkzaamheden noodzakelijk omreizen Haarlem-Zwolle vv met overstap Leiden, ook niet omgeroepen).

Zou het niet veel efficiënter en prettiger zijn voor iedereen om alleen èn actuele èn complete èn relevante informatie te tonen en om te roepen?

Dat NS op tijd rijdt is bekend en wordt zeer gewaardeerd. Nu alleen nog de noodzakelijke informatie bij vertragingen en verstoringen ruim en duidelijk verspreiden. Dan durft mijn bejaarde tante zonder smartphone ook weer zelfstandig op een treinreis-met-overstap. 

Reageer