informatievoorziening op stations

• 1 oktober 2014
  • 16 reacties
  • 294 Bekeken

Vanochtend was mijn trein van Leiden naar Haarlem van 6:42 circa 5 minuten vertraagd. Kan gebeuren; daar heb ik geen moeite mee. Om 6:47 vertrekt ook de stoptrein naar Haarlem. Jammer is dat niemand je kan vertellen welke trein het eerste zal vertrekken. De conductrice van de stoptrein dacht de sneltrein, maar wist het ook niet. En als de hele stroom reizigers dan naar de sneltrein loopt, vertrekt alsnog de stoptrein als eerste. Dit betekent dat de sneltrein er dan tot Haarlem achter moet blijven en alsnog 13 minuten vertraging oploopt.
Er lijkt hier geen beleid voor te bestaan en de reizigers worden al helemaal niet geïnformeerd.

16 reacties

Badge
Ik heb dit al meermalen gemeld bij NS, maar er komt niet echt reactie op... Vertraging is echt het ergste niet, maar het is wel hinderlijk als je veel meer vertraging oploopt doordat niemand je kan vertellen welke trein als eerste vertrekt. Er is ergens iemand die beslist welke trein als eerste vertrekt, dus het zou mogelijk moeten zijn om die beslissing mee te delen aan wachtende reizigers...
Het is de treindienstleiding van ProRail die beslist welke trein als eerste vertrekt.
Noch NS, noch de machinist of de conducteur heeft daar directe invloed op.
Dat kan alsnog gecommuniceerd worden natuurlijk, Ik neem aan dat ze bij ProRail ook mobiele telefoons of internet hebben.

Ze moeten gewoon veel pro actiever worden hierin.
Dag rensdeforens, het kan kloppen dat het treinpersoneel dat niet weet of niet met zekerheid durft te zeggen. Dit hangt namelijk af van de keuze van verkeersleiding. Tussen de vervoerder (wij in dit geval) en Verkeersleiding van ProRail zijn afspraken gemaakt in welke gevallen (lees: met hoeveel minuten vertraging) de ene trein nog voorrang krijgt (in dit geval: de Sprinter wacht het vertrek van de vertraagde IC en krijgt hierdoor ook vertraging) of dat de Sprinter al vertrekt en de IC loopt extra vertraging op. Dat zijn lastige afwegingen want je doet het nooit goed. In het ene geval is de Sprinter reizigers de dupe. Die loopt vertraging op door een andere vertraagde trein, en in het andere geval de IC-reiziger want die sukkelt achter een Sprinter aan. Het bezet houden van perrons is daar ook nog een extra afweging in. Zeker in Leiden waar maar weinig perrons en veel treinen zijn. Of een trein wacht of niet wordt bepaald op een afgesproken moment. Heeft trein X meer of minder vertraging op plaats Y dan doen we dit. Dat zou het treinpersoneel kunnen navragen, maar meestal is daar geen tijd voor. De omroep op het station zou hier ook iets in kunnen betekenen. Waarom dat niet is gebeurd kan ik helaas niet meer nagaan. Groet Ramon
Waarom is daar geen tijd voor dan ? De conducteur moet nu vragen van reizigers beantwoorden, bel dan even. Even bellen kost niet zo lang, even een berichtje sturen vanuit ProRail duurt ook niet zo lang.

Als er afspraken zijn gemaakt lijkt het mij redelijk duidelijk.
Bij ProRail is het niet in te schatten welke conducteur de vraag stelt en waar deze zich bevindt. Individuele vragen beantwoorden zou met 3000 conducteurs onbegonnen werk zijn.
Uit ervaring meegemaakt dat het via de machinist werd nagevraagd. Deze ging bellen. Dit duurde vele minuten (+/- 10) voordat enige duidelijkheid kwam. En toen was het ook nog steeds een 'waarschijnlijk vertrekt trein a eerder'.

Naast dat je als conducteur geen direct contact hebt, zullen reizigers vragen op je af blijven vuren. Je zal dan ook amper een kans krijgen om iets na te vragen.

Helemaal mee eens dat dit duidelijker kan en moet. In mijn situatie stonden de twee treinen naast elkaar en konden veel mensen ff snel naar de andere kant rennen.

Een berichtje naar de wachtende machinist zou al veel helpen.
Het moet gewoon duidelijker kunnen maar de onwil straalt er weer vanaf.

Net alsof 3000 conducteurs tegelijk gaan bellen. Als het zo'n bende is op het spoor heb je een groter probleem.

En niet in te schatten waar hij zich bevindt ? Nou dat kan hij toch kenbaar maken ?
Dan laat je de machinist contact zoeken met ProRail.

Dan zet je een communicatie afdeling op.

Als er afspraken zijn en iedereen houdt zich daaraan weet je precies waar je aan toe bent.
En de conducteur zou niet eens hoeven te bellen, ProRail weet waar de treinen zich bevinden, geeft door aan de machinisten hoe en wat en tegelijkertijd aan degene die de informatieborden instelt.
En met welk doel moet dat allemaal macca728? Zodat reizigers kunnen weten welke trein er 2 minuten eerder op de bestemming aankomt? Want daar gaat het in het geval van deze 'bende' om. In plaats van panisch tussen twee treinen heen en weer te gaan rennen, kunnen reizigers er ook voor kiezen om gewoon even te blijven zitten, zodat ze geen bende veroorzaken.

Het lijkt me voor reizigers en de veiligheid in het algemeen belangrijker dat een verkeersleider en het team waarbinnen gewerkt wordt het werk ongestoord en geconcentreerd kunnen doen, zonder ondertussen telefonisch verantwoording te hoeven afleggen en uitleg te hoeven geven over te nemen beslissingen, waaraan door het telefoontje toch niets verandert.
Niet alleen dat natuurlijk. Het gaat om de totale informatievoorziening, die gewoon bedroevend slecht blijft als er wat gebeurt.

En niemand hoeft iets uit te leggen, ze moeten gewoon de goede informatie doorgeven. Daar kan je ook mensen voor aannemen bv.

Blijf jij maar lekker zitten terwijl aan de overkant de IC wegrijdt hoor en jouw trein niet verder rijdt.
Beiden treinen reden gewoon door. De Intercity liep wat vertraging op en was 2 minuten na de Sprinter in Haarlem. Meer was er niet aan de hand.
De ic liep in dit geval 8 minuten extra vertraging op en was 13 minuten later aan. En vaniddag in Heemstede terug dezelfde ellende. De sprinter was net weg en toen werd gemeld dat de IC van 17:35 niet reed en dat we de sprinter van 17:26 konden nemen ( die dus al weg was) .... En ik vind dat U dit allemaal erg badineren stelt. De reiziger wil gewoon goede informatie en blijft daar momenteel compleet van verstoken. De NS is meer geinteresserd in de dienstregeling dan in zijn reizigers. Een duidelijk voorbeeld van slechte KPI's.
Ik baal er zelf ook altijd enorm van als ik zie dat een sprinter vaak voor mij uit mag terwijl ik met een intercity bijna weer mag vertrekken.
Dan vertel ik balend aan de reizigers wat ze kunnen verwachten en waarom wij niet onze topsnelheid kunnen bereiken of in het slechtste geval voor een rood sein staan.
Ik heb een aantal jaar terug vaak gebeld als ik in een situatie zoals ik hier boven heb geschreven terecht kwam. Tot mijn grote ergernis maakte dit weinig tot bijna geen verschil uit.
Meestal duurde het een tijdje voordat men iets van zich liet horen of vertrok de Sprinter net voor mij toen ik mijn verhaal had gedaan.
En elke trein heeft een rijweg op een bepaald tijdstip. Mocht er vertraging ontstaan dan krijgt de trein die wel op tijd rijdt voorrang. En zie dan maar eens als machinist de vertraging eruit te rijden. Het is mogelijk maar dan kan door onoplettendheid een fout worden gemaakt en hierdoor komt de veiligheid weer in het geding.
Ik hoop je hierbij toch een duidelijk beeld te hebben gegeven.

En ik weet zeker dat het personeel jullie als reiziger zo snel mogelijk inlicht als ze informatie hebben dat voor jullie als reiziger relevant is.
Er zijn tegenwoordig zoveel instanties mee bemoeid dat het vaak via via moet komen en dan zit er al gauw een aantal minuten tussen. En in een paar minuten kan dus veel gebeuren.

Dus u kunt wel stellen dat Prorail meer geïnteresseerd is in de dienstregeling en vaak worden de vervoerders hiervan de dupe.
Als ProRail als enige over deze informatie beschikt dan lijkt het een erg onverstandige actie geweest te zijn om de informatievoorziening over te hevelen van ProRail naar de NS...
Reputatie 6
De informatievoorziening zou toch beter worden doordat het was overgeheveld?
Het tegenovergestelde lijkt eerder het geval. Het is kennelijk allemaal nog véééél ingewikkelder dan het eerst was (ik bedoel, treintjes rijden is al moeilijk zat, en dan moet je ook nog eens informatie gaan geven... kom nou zeg!). Daarnaast is er een trend om maar niet meer om te roepen bij bijvoorbeeld het opheffen van een trein, dat moet je als reiziger maar van internet of een of andere app halen...

Reageer