Dit is een klanten forum, en geen communicatie middel met de directie of zo.
Er staat al inleverpunten op de grootste stations (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal). In dit artikel uit maart 2023 spreekt een woordvoerder de ambitie uit om op 50 stations inleverpunten te realiseren. In het artikel staat ook dat doneren van het statiegeld aan de Plastic Soup Foundation een optie is.
Waarom dwingt u niet de verkopers van blikjes en drinkflessen snel mee te werken dat op alle ( te beginnen CS) er automaten komen om de flesjes en blikjes in te leveren
zij verdienen eraan, maar nemen geen verantwoordelijkheid
dan moet uw organisatie maar het voortouw nemen
NS is een vervoersbedrijf geen inzamelingsbureau voor flessen en blikjes. Laat NS zich bezig houden met (weer meer) treinen te laten rijden want daar hebben ze al moeite genoeg mee.
Er staat al inleverpunten op de grootste stations (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal). In dit artikel uit maart 2023 spreekt een woordvoerder de ambitie uit om op 50 stations inleverpunten te realiseren. In het artikel staat ook dat doneren van het statiegeld aan de Plastic Soup Foundation een optie is.
Het probleem is meer dat als je een lege fles of blikje hebt deze kwijt wil.
Er staat al inleverpunten op de grootste stations (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal). In dit artikel uit maart 2023 spreekt een woordvoerder de ambitie uit om op 50 stations inleverpunten te realiseren. In het artikel staat ook dat doneren van het statiegeld aan de Plastic Soup Foundation een optie is.
Het probleem is meer dat als je een lege fles of blikje hebt deze kwijt wil.
Dan neem je die gewoon mee naar huis, doen ze in Japan ook overal.
Je neemt toch zelf een vol blikje of flesje mee, waarom niet mee terugnemen? Leeg weegt het minder.
Je neemt toch zelf een vol blikje of flesje mee, waarom niet mee terugnemen? Leeg weegt het minder.
Of je koopt het op het station, stapt in de trein en drinkt het daar leeg.
Je neemt toch zelf een vol blikje of flesje mee, waarom niet mee terugnemen? Leeg weegt het minder.
Of je koopt het op het station, stapt in de trein en drinkt het daar leeg.
Maar dan stap je wel met vol flesje/blikje de trein in. Daarbij als je op het station iets koopt betaal je al zoveel dat je die 15 cent niet mist als je het in een gewone prullenbak gooit. Ik heb gewoon een bidon mee. Scheelt plastic.
Je neemt toch zelf een vol blikje of flesje mee, waarom niet mee terugnemen? Leeg weegt het minder.
Mee terug nemen vindt men kennelijk lastig en onhandig. Nederlanders zijn ontzettend van het gemak. Misschien moet het statiegeld 1 euro worden, want ach die 15 cent. En het schijnt een plakkerige bende te worden in je tas of jas als je daar leeggedronken blikjes instopt. Hoor ik althans.
Blikjes zijn ondingen om mee te nemen na je reis inderdaad, gezien je ze niet kunt afsluiten waardoor je tas ook plakkerig wordt. Maar flesjes neem ik al sinds de invoering statiegeld gewoon mee naar huis na de reis. Weegt idd niks en alles in één keer bij de supermarkt inleveren is wel zo makkelijk.
Menen die dat gedoe vinden snap ik niet, want een prullenbak waar nog iets in past vinden in de trein is lastiger.
Daarom vind ik ook regelmatig lege flesjes en blikjes die achtergelaten zijn op, onder of naast de stoel in de trein. Evenals lege kartonnen koffiebekers en plastic bakjes van maaltijdsalades etc.
Ben eigenlijk wel benieuwd of de verkoper verplicht is om een blikje/flesje terug te nemen als je het ter plekke opent en de inhoud in een bidon giet (of leeg drinkt)
benieuwd of de verkoper verplicht is om een blikje/flesje terug te nemen
Alleen supermarkten groter dan 200m2 en bemande tankstations langs de snelweg hoeven je blikjes en flesjes met statiegeld in te nemen.
Afgesproken innamepunten die statiegeld uitkeren
- Supermarkten groter dan 200m2.
- Bemande tankstations langs de snelweg.
Overige verkooppunten van statiegeld blikjes en flessen zijn niet verplicht om de verpakkingen retour te nemen. Zij mogen uiteraard wel innemen, en kiezen er dan zelf voor of ze het statiegeld retour geven of het statiegeld doneren naar een goed doel naar keuze.
Dat zou uitgebreid moeten worden met een simpele regel: als je producten met statiegeld wilt verkopen moet je de flesjes en blikjes met statiegeld ook weer innemen.
De overheid is weer eens naïef geweest.
Daarom vind ik ook regelmatig lege flesjes en blikjes die achtergelaten zijn op, onder of naast de stoel in de trein. Evenals lege kartonnen koffiebekers en plastic bakjes van maaltijdsalades etc.
Ik ben vorige week in Keulen geweest, en daar zie je in het Centrum mensen rond lopen die
afval doorzoeken op zoek naar statiegeld flessen en blikjes. Zal wellcht in Nederland ook gebeuren.
Inderdaad. In Duitsland was het ook even wennen. Gaat goed komen op den duur.
Daarom vind ik ook regelmatig lege flesjes en blikjes die achtergelaten zijn op, onder of naast de stoel in de trein. Evenals lege kartonnen koffiebekers en plastic bakjes van maaltijdsalades etc.
Ik ben vorige week in Keulen geweest, en daar zie je in het Centrum mensen rond lopen die
afval doorzoeken op zoek naar statiegeld flessen en blikjes. Zal wellcht in Nederland ook gebeuren.
Dat vuilnisbakken doorzoeken gebeurt ook in Nederland.
Inderdaad. In Duitsland was het ook even wennen. Gaat goed komen op den duur.
Een verschil is wel dat het statiegeld in Duitsland fors hoger is. Daar zit vrees ik een deel van het probleem waarom er relatief zo weinig wordt ingeleverd: het is financieel de moeite niet waard.
In Duitsland is het bij aanvang (de eerste drie jaar tussen 2003 en 2006) misgegaan door geen landelijk systeem te hebben zodat je statiegeldflessen alleen kon inleveren bij de winkel waar je ze gekocht had. Die elementaire denkfout is in Nederland in ieder geval niet gemaakt.
Maar hoger statiegeld zorgt uiteraard voor betere inlevering. Maar Duitsland is dan niet bepaald het voorbeeld.
De statiegeldbedragen voor de verschillende types glas en blik zijn te vinden op:https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/umwelt-haushalt/abfall/fragen-und-antworten-zum-einwegpfand-dosenpfand-11505
Interessant is de Duitse uitzondering voor winkels die kleiner zijn dan 200 vierkante meter. Ze hoeven niet alle flessen en blikjes in te nemen maar wel alle flesjes en blikjes van het assortiment dat ze zelf verkopen.
Verder is het onderscheid tussen Einweg en Mehrweg opvallend. Er zit minder statiegeld op bijvoorbeeld een bierfles die meerdere keren gebruikt wordt dan op een fles die maar een keer gebruikt wordt. Dat laatste type verdwijnt in Nederland nog steeds in de glasbak. Schande!
Ik ben vorige week in Keulen geweest, en daar zie je in het Centrum mensen rond lopen die
afval doorzoeken op zoek naar statiegeld flessen en blikjes. Zal wellcht in Nederland ook gebeuren.
Ja, en die benconcurren elkaar zoals glazenwassers. Prima, zolang ze geen vuilnisbakken leeg halen of openbreken en de inhoud achterlaten voor de reiniging.
Mag schoonmaakpersoneel dat wel doen (afval scheiden)? Ja en nee, maar niet in ‘de baas zijn tijd’.
Ik ben vorige week in Keulen geweest, en daar zie je in het Centrum mensen rond lopen die
afval doorzoeken op zoek naar statiegeld flessen en blikjes. Zal wellcht in Nederland ook gebeuren.
De sociale uitkeringen in Duitsland zijn veel lager dan hier. Veel mensen zamelen blikjes in om zo hun uitkering wat aan te vullen.
Dat laatste type verdwijnt in Nederland nog steeds in de glasbak.
Er zit zelfs steeds minder vaak statiegeld op bierflesjes in Nederland.
Een groeiend percentage van het bier van de traditionele brouwerijen gaat in wegwerpglas en de nieuwere, hippere brouwerijen zoals 't IJ, De Eeuwige Jeugd, De Prael etc zijn nooit met statiegeldflessen begonnen.
In Duitsland is er een roep om het statiegeld op glazen flesjes te verhogen van 8 naar 25 cent, omdat de laatste jaren vooral bierbrouwers last hebben van een tekort aan bierflesjes. Zelfs verzamelaars hebben vaak nog amper interesse in het terugbrengen van het glas.
Verder is het onderscheid tussen Einweg en Mehrweg opvallend.
Plastic 'mehrweg' flessen zijn in Nederland in de supermarkten volgens mij volledig verdwenen, al maakte het voor het statiegeld hier niet uit (1 gulden tot 2001 en daarna 25 cent). Spa is hier bijvoorbeeld nog vrij lang mee doorgegaan, maar dat zit al jaren in Einweg plastic. In Duitsland zie je dat nog wel, vooral bij mineraalwater en schorle, maar ook Coca-Cola en Fanta zijn naast in Einweg ook in Mehrweg flessen verkrijgbaar.
Ik lees net dat NS in oktober een beslissing wil nemen over de plaatsing van statiegeldautomaten op meer treinstations.
Er staat al inleverpunten op de grootste stations (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal). In dit artikel uit maart 2023 spreekt een woordvoerder de ambitie uit om op 50 stations inleverpunten te realiseren. In het artikel staat ook dat doneren van het statiegeld aan de Plastic Soup Foundation een optie is.
Is er inmiddels mogelijk al bekend of en wanneer er op meer treinstations in Nederland inleverpunten voor flesjes en blikjes zullen komen?
In oktober kwam het bericht dat NS extra automaten ging plaatsen op de vijf stations waar ze al stonden (Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal), maar voorlopig niet op andere stations.
Ik citeer uit dat bericht:
In eerste instantie had de NS de ambitie om op meer stations statiegeldautomaten neer te zetten. "Gebaseerd op cijfers was onze verwachting dat er in totaal 30 miljoen flesjes en blikjes konden worden ingezameld. Maar in het eerste jaar zijn dat er maar 600.000 geworden", zegt de woordvoerder. "Het is niet gegaan zoals we willen", luidt de conclusie na een evaluatie.
Vanwege tegenvallende resultaten in heel Nederland onderzoekt Stichting Afvalfonds Verpakkingen hoe de inzameling verbeterd kan worden. De NS wacht de onderzoeksresultaten en een overleg met het ministerie van Infrastructuur af voordat het bedrijf beslist over een verdere uitbreiding. "Aangezien er weinig gebruik wordt gemaakt van onze twaalf automaten, is het de vraag of het station een logische inleverplek is."