Skip to main content
beantwoord

inleveren statiegeld flessen en blikjes.

  • 9 September 2023
  • 29 reacties
  • 964 Bekeken

Waarom dwingt u niet de verkopers van blikjes en drinkflessen snel mee te werken dat op alle ( te beginnen CS) er automaten komen om de flesjes en blikjes in te leveren

zij verdienen eraan, maar nemen geen verantwoordelijkheid 

dan moet uw organisatie maar het voortouw nemen

NS promoot “ groen” te zijn

dit zou een logische stap kunnen zijn 

als je dan ook een doneerknop maakt met de mogelijkheid om groen aan te planten en te onderhouden op stations, denk ik dat het een win- win situatie kan worden

.groeten 

Dirk Huisman

29 reacties

Badge +3

Als ik een leeg flesje of blikje heb en toevallig langs zo’n inleverpunt kom zou ik het misschien gebruiken (telefoon erbij, een ‘tikkie’ verwerken of een Plastic Soup donatie doen…)

Maar in mijn tas mee naar huis (blikjes in een afsluitbare zak of broodtrommeltje) en dan alles in één keer naar de supermarkt brengen vind ik eigenlijk veel handiger. Of anders gewoon naast een prullenbak zetten, mag iemand anders die 15 cent hebben.

Las ergens dat die automaten regelmatig buiten weking zijn omdat een opvang-bin vol is en er iemand moet komen om een zak of bak te wisselen. Denk dat het meer kost dan het oplevert, want de ruimte die zo’n systeem op een station inneemt zal ook niet goedkoop zijn.

Of anders gewoon naast een prullenbak zetten, mag iemand anders die 10 of 15 cent hebben.

Daar zit natuurlijk ook een probleem: het statiegeld is te laag.

Het is opzich bijzonder te noemen dat NS als vervoerder zich hier mee bezig houd, en er zeker kosten voor maakt.

Terwijl kleinere winkels en supermarkten gewoon vrijstelling hebben om dit weer in te nemen.

Wie wel eens in een vakantiepark van L..... is weet het, halve supermarktje bestaat uit drinken, maar statiegeld teruggeven doen ze niet. Ben je daar met het OV, dan heb je terug een extra koffer nodig.

Vorig jaar in het Spoorwegmuseum, er worden volop blikjes verkocht, maar innemen doen ze niet. Moet je dan de hele dag in het museum met je lege blikje blijven lopen, niet iedereen heeft en tas bij zich...…

Gevolg, de afvalbakken overvol met flesjes en blikjes....

Badge +3

Interessant, https://www.statiegeldnederland.nl/wp-content/uploads/Informatie-voor-vrijwillige-innamepunten.pdf over vrijwillige innamepunten (al dan niet met een automaat of geld terug als je iets leeg inlevert/retourneert).

Maar ja, in het Spoorwegmuseum moet je dan wel terug naar precies dat punt… En als je toch geen geld terug krijgt, gooi maar in een afvalbak en succes ermee verder.

Op een vakantiepark zou centraal (en betaald) inzamelen eigenlijk verplicht moeten zijn (mijn mening).

Reageer