Inname van statiegeldflessen op treinstations | NS Community
beantwoord

Inname van statiegeldflessen op treinstations

  • 12 September 2022
  • 11 reacties
  • 1122 Bekeken

Op 07-04-2022 verscheen op de website NOS.nl [klik hier] het bericht “Plastic flesjes kunnen vanaf september op NS-stations worden ingeleverd”.

Het is al sinds de start van de invoering van het statiegeld op kleine(re) plastic flessen zo dat treinstations als inleverpunt zijn aangewezen door de overheid. Dit gaat dan niet om een speciale service richting de reiziger, maar gewoon een verplichting (!)

Jáááren geleden was het in Duitsland, bijvoorbeeld op station Köln Hfb., al zo dat je bij de verkooppunten van statiegeldflesjes je fles, na consumptie, weer kon inleveren. Je reikte dan je gewoon je lege flesje aan bij het verkooppunt en de medewerk(st)er gaf je het statiegeld in contanten retour. Gewoon handmatig. Simpel. Ik heb nooit begrepen waarom dat dat in Nederland niet zou kunnen.... 

 

Mijn vraag is nu: Worden de eerste automaten voor de inname van de lege flessen wel op korte termijn in gebruik genomen?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 12 September 2022, 21:21

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog niet verplicht om statiegeld te heffen op flesje met sap. AH heeft er voor gekozen dit wel te doen, Kiosk blijkbaar nog niet.  De statiegeldverplichting geldt nu voor water en frisdrankflesjes. 

https://nieuws.ah.nl/statiegeld-op-alle-plastic-flessen-vers-sap-van-albert-heijn/

 

Ook zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden om ook op sapflesjes statiegeld te heffen. 

Wel zullen aan deze uitbreiding voor 100% sappen voorwaarden worden verbonden. 100% PET verpakkingen met de juiste maatvoering kunnen probleemloos instromen. Voor andersoortige verpakkingen dient getoetst te worden of instroom mogelijk is. Er worden afspraken met producten gemaakt die vrijwillig willen deelnemen aan het statiegeldsysteem. PET flessen gemaakt voor 100% sap zijn vaak voorzien van extra laagjes ter bescherming van het product. Dit bemoeilijkt de recycling en leidt mogelijk tot aanvullende kosten. Flessen van andere kunststoffen zoals HDPE kunnen om deze reden niet deelnemen aan het systeem. Daarnaast kunnen deze flessen door afwijkende formaten en afmetingen niet altijd worden ingenomen in inname-automaten.

https://www.knsnet.nl/nieuws/statiegeld-op-plastic-flessen-uitgebreid-voor-sappen

Reputatie 4

Nu het toch over dit onderwerp gaat heb ik daarover ook een vraag. Ik koop regelmatig kleine flesjes verse vruchtensap bij Kiosk of bij AH To Go. Die flesjes zijn vrijwel identiek en lijken van dezelfde leverancier afkomstig te zijn. Echter: op de flesjes van AH To Go zit statiegeld maar op die van Kiosk niet! Waarom is dat zo? Moet er niet op alle plastic flesjes statiegeld zitten?

Badge +3

Er zit een opvangzak achter die automaten, en die moet natuurlijk ook bijgehouden worden.

Niet om het een of ander, maar ik zag dit over een ‘opruimactie’ rond stationspark Deurne! 

Snel dus ook statiegeld op blik dus! Al zal het de jeugd (en andere ‘gebruikers’) echt geen donder uitmaken of zo’n blikje Red Bull 10 cent extra kost 😅

Dat statiegeld is dan voor wie het op mag ruimen… Of (vuurwerk) ik stop er een strijker (heet dat nu cobra?) in en dan is er ook geen blikje (afval) meer, toch? 🤣

De automaat staat er wel. (Net naast GWK Travelex in de stationshal.) Ik had de vraag gesteld wanneer deze eens in bedrijf gesteld wordt…. 

Het streven is om het netwerk van automaten op 1 april in de lucht te hebben. 

De automaat staat er wel. (Net naast GWK Travelex in de stationshal.) Ik had de vraag gesteld wanneer deze eens in bedrijf gesteld wordt…. 

Badge +3

Wanneer zal de automaat voor het teruggeven van statiegeldflesjes op station Eindhoven echt in bedrijf gesteld worden? 

Heeft de Jumbo City aan de centrumzijde er geen? Anders aan de overkant van het Stationsplein bij de AH.

Wanneer zal de automaat voor het teruggeven van statiegeldflesjes op station Eindhoven echt in bedrijf gesteld worden? 

Nee, geen service voor reiziger. Het is een wettelijke verplichting om dit op bemande stations te doen. Nog heel veel bemande stations te gaan….

Dat valt wel mee. Er zijn procentueel niet zo veel stations met bemande verkooppunten. 

Reputatie 7
Badge +1

Dit zou-bij mijn kennis nu (levensmiddelenhandel etc) nu worden aangevangen in dec, als ook die blikkies (je weet wel vooral die blauwgrijze met rooje stier) statiegeld gaan krijgen. In DE is dat wettelijk geregeld, maar bvb in Scandinavie, waar ik vorige week was en ook alles bestatied is, niet en daar kan je enkel in supermarkten teruggeven (die overigens daar weer wel vrij vaak in grote stations/banegaarden) zitten. Helaas hebben hier in NL de grootgrutterboeren veels te veel te zeggen. Economisch beland etc. 

In DE hebben verder de YORMA koffie+broodjes keten vaak een teruggaveapparaat. Het is daar ook zeer gebruikelijk dat er continu mensen alle afvalbakken afstruinen om te zien of er nog wat groschen auf leergut liggen-incl vaak door treinen lopen. Zowel Yorma als Backwerk bieden ook spaarkaarten voor 10cf=1 gratis, maar die gelden enkel daar en niet bij BW in NL.

Bedankt voor je reactie.

Pfffff, van dit persbericht word ik helemaal kriegel om eerlijk te zijn

 

“Handig als je onderweg bent met de trein of toevallig nog een flesje in je tas had zitten.”

 

Nee, het gaat helemaal niet om een flesje dat ik “toevallig” ergens in mijn tas had zitten. Ik wil gewoon mijn flesje teruggeven dat ik net op dit station gekocht heb….. Een flesje van Kiosk, van Julia's, van Coffee Fellows… 

 

“Dit draagt bij aan een afvalvrij station, biedt gemak aan de reizigers en is een service aan onze huurders door het centraal aan te bieden op de stations.”

 

Nee, geen service voor reiziger. Het is een wettelijke verplichting om dit op bemande stations te doen. Nog heel veel bemande stations te gaan….

Reputatie 6

Hey KlaasWraak. Welkom bij de NS Community!

Je kunt er hier ook nog meer over lezen. Er zijn zover ik weet geen veranderingen in de planning gemaakt en deze automaten worden dan ook ergens deze maand geplaatst. In de loop van de tijd zal dit ook mogelijk worden op meer stations, maar eerst gaat het om Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal. Ik dacht al wel hier en daar wat automaten in bijvoorbeeld een AH to go gezien te hebben, maar daar ben ik niet 100% zeker van! 

Reageer