Instapinformatie op Schiphol


Badge
Na twee pilots met Dynamische Instapinformatie in 's-Hertogenbosch verschijnt de IPB (Intelligent Platform Bar) nu op volle oorlogssterkte op Schiphol Airport. Zie dit artikel van NOS of dit artikel van Spoorpro.

20 reacties

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station omdat deze daar beter tot zijn recht komt.
Reputatie 4
Van een aanwezige medewerker heb ik begrepen dat de Schiphol Schreeuw Service zeker tot februari aanwezig blijft op de perrons.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de prestaties van mat.polariteit, wat hiervoor natuurlijk best boeiend gaat zijn 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Mijn ervaring in Den Bosch: weggegooid geld. Omdat ProRail de geplande vertreksporen aanhoudend aan zijn laars lapte was het systeem in de praktijk redelijk nutteloos. Het zou beter zijn de treinlengte op de CTA-bakken aan te geven net als in de app. Dan heb je ook geen duur systeem nodig.
Reputatie 4
Kan, maar de incidentele reiziger en vliegreizigers weten dan nog steeds niet waar ze moeten staan. Opzich een prima systeem, alleen moet de machinist wel echt stoppen waar die moet stoppen. Vooral als ie 7 bakken oid heeft wordt het lastig.
Reputatie 7
Badge +2
Het probleem in Den Bosch waren niet de machinisten maar de verkeersleiders van ProRail, die machinisten opdracht gaven dan weer op spoor 4a te stoppen, dan weer op 4b en dan weer in het midden van spoor 4. In het gunstigste geval had je dan niks aan het systeem, in het ongunstigste geval werd je door de informatie juist naar de verkeerde plaats gedirigeerd.
Reputatie 4
Maar dat is ondertussen ook al in de prehistorie. Mij lijkt dit systeem wat geavanceerder. Laten we het eerst een kans geven voordat we het weer compleet gaan afkraken 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Is dit dan een ander systeem? Ik had begrepen dat het hetzelfde systeem was dat nu weer alleen op een andere plaats is geinstalleerd.
Reputatie 4
Dat systeem in Den Bosch was toch alleen met kleurtjes waar wel of geen plek meer was?
Op Schiphol heb je geen a- en b-fases op de sporen zoals in 's-Hertogenbosch. Dat zou een stuk beter moeten werken. Veel minder kans op gerommel door de treindienstleiders.
Fysiek is het hetzelfde systeem, maar in de afgelopen jaren is er softwarematig erg veel aangepast, vooral ook aan wal.
Badge
Den Bosch was volgens verschillende bronnen slechts een proef, Schiphol zou de eerste volledige implementatie zijn. Dat kan wel een verschil maken.
's-Hertogenbosch was een PoC, proof of concept. Schiphol niet.
Reputatie 6
Snap nog steeds niet waarom in Nederland bij IC's niet hetzelfde kan worden gedaan wat in bijv. Duitsland al ver vóór het digitale tijdperk normaal was: je kijkt op de Wagenstandanzeiger op het perron, en ziet daar dat de 1e klasse rijtuigen op sectie E en F van het perron stoppen, en hé verdomd, dat dóen ze dan ook. Is toch heel wat prettiger dan op het perron te staan en maar af te wachten waar de 1e klasse nú weer zit in de trein, en verdraaid, zal je altijd zien, sta je nét op de verkeerde plaats en moet je 4 wagenbakken langs draven om de 1e klasse te bereiken... Het kan zo simpel zijn...
Badge
In Duitsland is dat dan ook veel makkelijker. Daar is er vast materieel per treinserie, en ook zijn er telkens 2 complete rijtuigen 1e klas en de rest 2e. Bij ons Nederlanders heb je in bijv. een ICM-10-compositie op drie verschillende plekken 1e klas-coupés. Waarvan twee slechts halve rijtuigen beslaan. Dat is niet gezond aan te geven. Die vergelijking loopt dus mank.

Wat mij betreft zou het al een grote stap zijn als op de CTA's überhaupt wordt aangegeven bij welke vakken de trein stopt. Kwestie van de info over treinlengte uit de reisplanner combineren met de locaties van de bakbordjes en de locaties van de vakken. Het is even werk, maar dan heb je ook wat. Scheelt toch weer wat gedraaf (en volle voorste/achterste coupés) als de trein korter blijkt te zijn dan verwacht.
Met moderne middelen zou toch te realiseren moeten zijn dat op de CTA's actuele informatie verschijnt welk materieeltype komt voorrijden en in welke samenstelling, inclusief de polariteit van de trein. Wanneer je die informatie koppelt aan het stoppen bij de juiste lettervakaanduiding kan het niet meer misgaan.

Ik ben het geheel met de vorige spreker eens.
Reputatie 4
Niet overal hangen letterborden he. Dat is alleen op stations met internationale treinen. Die blauwe ruiten met een cijfer erop werken prima, enige nadeel daaraan is dat niet iedere wagon even lang is. Daar moet wel iets goeds voor komen.

En op die informatieborden kan prima een tekentje van een ICM of VIRM worden afgebeeld met hoeveel rijtuigen het heeft. In de app kan het ook, dus waarom niet op de borden.
Badge
Enige probleem is dan wel dat men gaat klagen dat er wederom te weinig stations tegelijk worden weergegeven op de CTA's, omdat er daarop ruimte moet worden gemaakt voor het weergeven van treinlengte (en evt materieel). Dan heb je díé discussie weer op volle sterkte terug.
Reputatie 4
Dat lossen ze nu toch mooi op met een doorlopende weergave? Dan schuift gewoon 1 regeltje door en weer terug. Dat is wel heel erg miereneukerig als je daarover gaat klagen en huilen.

Even mijn paintskills laten zien:

Badge
10/10 Paint skills 😃 (#RIPPaint)

Was het maar zo'n feest. In het echt zou ik nu met m'n neus tegen die CTA geplakt moeten staan (wat überhaupt nooit zal gebeuren met m'n 1m65 😛 ) voor deze grootte, en dan nog is het lastig om het materieel te onderscheiden. Laat staan als er 12 bakken worden voorgereden, en je niet met je neus tegen de CTA wilt staan. Die balk is gewoon veel te klein.
Men heeft nu al moeite om die balk 'Toeslag Schiphol-Rotterdam vv' te lezen. Dat was vroeger erg leuk (of nee toch niet) toen alleen in die balk werd aangegeven dat een trein niet verder reed dan (...).
Ik zal maar niet beginnen over het feit dat de CTA's geen geel kunnen tonen (wat zelfs dan overigens nauwelijks zichtbaar zou zijn). Rode tekst voor vertragingen en afgekapte treinen was blijkbaar al lastig genoeg - die broodnodige verandering heeft toch wel een jaartje of vijf geduurd sinds de introductie van de tweede generatie CTA's.

Een systeem als bij de S-Bahn, 1 blokje per bak, lijkt me al goed genoeg om mee te beginnen.
Niet te hard van stapel lopen met die gecompliceerde ideeën, we weten dat dat niet werkt. In ieder geval niet in één keer.

Reageer