beantwoord

intercity sloeg station schiphol over

• 25 juli 2019
  • 39 reacties
  • 1457 Bekeken

ik stond 25 juli op station Schiphol Airport te wachten op de intercity van 00.26 maar die reed jammer genoeg door zonder enigzins vaart te verminderen. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurd is? Persoonlijk dacht ik dat het station van Schiphol niet te missen was omdat er een tunnel ingereden moet worden en het locht redelijk fel is vergeleken met de duistere omgevind rond die tijd..
icon

Beste antwoord door Julian 25 juli 2019, 14:59

Schiphol overslaan is zo goed als onmogelijk. De treinen worden daar standaard gedwongen te stoppen omdat de seinen daar standaard op rood staan aan het einde van het perron.
Waar op het perron stond je?
De perrons zijn behoorlijk lang, en de treinen stoppen ter hoogte van de trappen normaal gesproken, maar met korte treinen zoals de DDZ4 waar deze trein uit bestond, stopt de trein nog ruim vóór de laatste trap. Als je dus via die trap naar beneden komt, en dan op het eerste bankje gaat zitten dat je tegenkomt, dan is de trein vrijwel niet te zien.
Ik heb al vaker gezien dat mensen daar bleven zitten, en dan als de trein al reed er pas achter kwamen dat hun trein al vertrokken was. Voor die mensen kan het in zo'n geval uiteraard ook lijken alsof de trein niet gestopt is.
Bekijk origineel

39 reacties

Badge
Enige wat ik op dit moment als reden kan aanvoeren is het ontbreken van een Hc op de trein, als deze ontbreekt mag er niet met passagiers in een tunnel gereden worden en zal de trein leeg Schiphol passeren. Andere optie zou kunnen zijn dat er geen treinen op Schiphol mochten stoppen, heel soms gebeurt dat.

Maar het lijkt mij dat er dan in ieder geval een omroep volgt op het station, stond de trein wel gewoon in de borden vermeldt of was de trein daar ook uitgehaald ?

Station Schiphol per ongeluk overslaan zie ik niet zomaar gebeuren.
Reputatie 6
Badge
Enige wat ik op dit moment als reden kan aanvoeren is het ontbreken van een Hc op de trein, als deze ontbreekt mag er niet met passagiers in een tunnel gereden worden en zal de trein leeg Schiphol passeren.

Trein is gewoon met passagiers de tunnel ingereden, dus dat scenario lijkt af te vallen. Of misschien zijn de passagiers op Zuid eruit gehaald en is de trein daarna leeg verder gereden?

Reputatie 7
Badge
@masd aan dit overzicht kan ik niet zien dat er passagiers in de trein zitten. Verder lijkt het mij niet de IC welke @BenBoss bedoeld.
Om welke trein en rijrichting gaat het hier ?
Reputatie 6
Badge
Ja, ik vroeg me af Schiphol misschien niet in die lijst stond omdat de stop op Schiphol geschrapt was. Om wat voor reden dan ook.

Verder staat er bij elk station een aankomst- en vertrektijd dus mij leek het dat er wel mensen zijn in- en uitgestapt. De tweede optie van Jeroen (niet mogen stoppen op Schiphol) leek me daarom waarschijnlijker dan de eerste.
Dat de gegevens van Schiphol missen is natuurlijk niet zo heel vreemd aangezien dit soort gegevens meestal gebaseerd is op GPS tracking gegevens en de ontvangst daarvan op station Schiphol nogal slecht te noemen is ...
Reputatie 6
Badge
Dat de gegevens van Schiphol missen is natuurlijk niet zo heel vreemd aangezien dit soort gegevens meestal gebaseerd is op GPS tracking gegevens en de ontvangst daarvan op station Schiphol nogal slecht te noemen is ...

Oh, ik wist niet Schiphol daarom ontbreekt. Klinkt logisch. :)

Blijft natuurlijk de vraag openstaan van TS. Er stopt trouwens maar 1 trein op Schiphol om 00.26 en dat is de intercity naar Den Haag Centraal.
Badge
@masd aan dit overzicht kan ik niet zien dat er passagiers in de trein zitten. Verder lijkt het mij niet de IC welke @BenBoss bedoeld.
Om welke trein en rijrichting gaat het hier ?

Deze trein vertrok als enige om 00.26 volgens de normale planning.

Oh, ik wist niet Schiphol daarom ontbreekt. Klinkt logisch. :)

Mijn opmerking was ook gericht op de (inmiddels aangepaste) reactie van @AbbeyRoad dat de missende gegevens van station Schiphol "verdacht" waren (oid)
Excuus, het ging inderdaad om de intercity naar DenHaag centraal. Er zaten mensen in de trein, de trein was op de borden aangegeven en hij reed om die tijd ook langs.Vandaar dat ik het nogal vreemde situatie vind
Reputatie 7
Badge
De reisplanner geeft alleen een IC vertrektijd 00.27 uur aan naar Den Haag C. Of kijk ik nu verkeerd ?
Reputatie 6
Badge
De reisplanner geeft alleen een IC vertrektijd 00.27 uur aan naar Den Haag C. Of kijk ik nu verkeerd ?

Zo te zien vertrekt deze intercity 5x per week om 00.27 en 2x per week om 00.26 uur.

Afgelopen nacht en aankomende nacht om 00.26. Nou ja, dat was dus de bedoeling in ieder geval.

Reputatie 7
Badge
Oke, daar zijn we dan uit. Aankomst Leiden 40 seconden te vroeg zegt ook niets.
Schiphol overslaan is zo goed als onmogelijk. De treinen worden daar standaard gedwongen te stoppen omdat de seinen daar standaard op rood staan aan het einde van het perron.
Waar op het perron stond je?
De perrons zijn behoorlijk lang, en de treinen stoppen ter hoogte van de trappen normaal gesproken, maar met korte treinen zoals de DDZ4 waar deze trein uit bestond, stopt de trein nog ruim vóór de laatste trap. Als je dus via die trap naar beneden komt, en dan op het eerste bankje gaat zitten dat je tegenkomt, dan is de trein vrijwel niet te zien.
Ik heb al vaker gezien dat mensen daar bleven zitten, en dan als de trein al reed er pas achter kwamen dat hun trein al vertrokken was. Voor die mensen kan het in zo'n geval uiteraard ook lijken alsof de trein niet gestopt is.
Reputatie 7
Badge

Dat lijkt meer op een verwachtingspatroon dan dat je daar standaard van uit kunt gaan.
Dat als zekerheid alhier aangeven lijkt ongewenst.
Rare reactie. Als je goed leest zeg ik 'zo goed als' en 'standaard'. Dat is iets anders dan 'altijd' en 'zonder enige uitzondering'.
Het sein op rood is de standaard rijweginstelling. Als het sein op groen staat, dan is dat een handmatige handeling van de treindienstleider geweest en is daarmee per definitie niet standaard meer.
Reputatie 7
Badge
Mijns inziens geen rare reactie, je geeft zelf al aan waarom, de Trdl kan dit zeer eenvoudig overrulen.
Anderzijds denk Ik wel dat @BenBoss Niet op de juiste plaats heeft gestaan. Hoe kan je als reiziger ook weten waar een zeer kort treintje langs een immens perron stopt, zelfs de bankje staan daar niet.
Wel een rare reactie, want verwachtingspatroon heeft hier helemaal niks mee te maken. Ik heb het niet over wat de machinist verwacht, maar over de standaardinstellingen vanuit de verkeersleiding. Dat is geen verwachtingspatroon, maar een configuratie.
Een "gewoonte"/"verwachtingspatroon" zou het pas zijn geweest als een trein een keer niet moet stoppen op Schiphol, maar dat toch doet omdat de trein daar altijd dient te stoppen.
Reputatie 7
Badge
Je hebt helemaal gelijk @Julian
Dat zou wat zijn, een trein welke niet hoeft te stoppen, stopt toch !
Reputatie 5
Volgens treinposities en rijdendetreinen is deze dienst gereden met treinstel 4204. Rijdendetreinen laat daarbij nog een vertraging van 10 minuten rond aankomst en vertrek op Schiphol zien. Volgens die informatie zou deze trein daar van 0:35 tot 0:36 moeten hebben gestaan. Daarbij zie ik op treinposities nog dat deze trein om 0:28 op Amsterdam Zuid is geweest (0:18/19 volgens dienstregeling, +9/10) en om 0:54 op Leiden (0:43/45 volgens dienstregeling, +9/11). De vertraging is dus ook niet teruggelopen tussen deze stations, wat doet vermoeden dat deze trein echt gewoon is gestopt op Schiphol.

Zou het kunnen dat TS rond de normale vertrektijd van deze trein een andere trein heeft zien rijden en op een of andere manier niet mee heeft gekregen dat 'zijn' trein vertraagd was en gewoon nog moest komen?
Volgens treinposities en rijdendetreinen is deze dienst gereden met treinstel 4204. Rijdendetreinen laat daarbij nog een vertraging van 10 minuten rond aankomst en vertrek op Schiphol zien. Volgens die informatie zou deze trein daar van 0:35 tot 0:36 moeten hebben gestaan. Daarbij zie ik op treinposities nog dat deze trein om 0:28 op Amsterdam Zuid is geweest (0:18/19 volgens dienstregeling, +9/10) en om 0:54 op Leiden (0:43/45 volgens dienstregeling, +9/11). De vertraging is dus ook niet teruggelopen tussen deze stations, wat doet vermoeden dat deze trein echt gewoon is gestopt op Schiphol.

Zou het kunnen dat TS rond de normale vertrektijd van deze trein een andere trein heeft zien rijden en op een of andere manier niet mee heeft gekregen dat 'zijn' trein vertraagd was en gewoon nog moest komen?

Dat zou kunnen zijn als TS gisteren op het perron had gestaan, maar die stond eergisteren op het perron en die dag had de 00:26 geen vertraging.
Reputatie 7
Badge
Enigszins vreemd dat de moderatie dit topic niet oppakt, normaal zijn ze bij dit soort meldingen er snel bij om dit intern na te vragen. Nu blijft het dagenlang gissen of het wel/niet is gebeurd.
Reputatie 5

Dat zou kunnen zijn als TS gisteren op het perron had gestaan, maar die stond eergisteren op het perron en die dag had de 00:26 geen vertraging.

*gaat zich in een hoekje zitten schamen*
Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal!
Echter is het zo dat ik vanaf 00.15 tot 00.32 op perron 6 stond meteen onderaan bij de roltrap. Op de NS app had ik gecheckt of de trein eraan kwam en zag om 00.25 dat hij Zuid gepasseerd was en de trein reed precies om 00.26 langs.

Ik ben nog steeds verward om de situatie omdat ik echt heb opgelet de gehele tijd dat ik er stond.
Hierna heb ik de eerstvolgende sprinter op spoor 5 van (uit mijn hoofd) 00.32 naar Leiden gepakt
Badge
Het blijft vreemd aangezien ik net nog even de tijden heb bekeken van diverse treinen op hetzelfde traject en ik constateer dat het tijdsverschil tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp van andere DDZ treinstellen vrijwel overeen komen met die van uw trein. Als deze trein de stop gemist zou hebben had hier een duidelijk verschil tussen moeten zitten en die zie ik niet. Een stop vergt de nodige tijd vanwege het afremmen, stilstaan en weer op snelheid komen van de trein moet dit dan zeker een duidelijk verschil maken en die zie ik niet.

@AbbeyRoad als de moderators dit intern doorgeven dan komt er toch geen terug koppeling dus je schiet er niets mee op. Daarbij is het zoals ik al aangaf en Julian nog verduidelijkt heeft door het seinbeeld aan te geven nagenoeg onmogelijk om Schiphol zonder stoppen te passeren. Omdat ELKE trein hier stopt is het ook geen kwestie van je een keer vergissen als machinist.
Reputatie 6
Dus als ik het goed begrijp staat TS hier te liegen?

Reageer