beantwoord

intercity sloeg station schiphol over

  • 25 juli 2019
  • 39 reacties
  • 1472 Bekeken

ik stond 25 juli op station Schiphol Airport te wachten op de intercity van 00.26 maar die reed jammer genoeg door zonder enigzins vaart te verminderen. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurd is? Persoonlijk dacht ik dat het station van Schiphol niet te missen was omdat er een tunnel ingereden moet worden en het locht redelijk fel is vergeleken met de duistere omgevind rond die tijd..
icon

Beste antwoord door Julian 25 juli 2019, 14:59

Schiphol overslaan is zo goed als onmogelijk. De treinen worden daar standaard gedwongen te stoppen omdat de seinen daar standaard op rood staan aan het einde van het perron.
Waar op het perron stond je?
De perrons zijn behoorlijk lang, en de treinen stoppen ter hoogte van de trappen normaal gesproken, maar met korte treinen zoals de DDZ4 waar deze trein uit bestond, stopt de trein nog ruim vóór de laatste trap. Als je dus via die trap naar beneden komt, en dan op het eerste bankje gaat zitten dat je tegenkomt, dan is de trein vrijwel niet te zien.
Ik heb al vaker gezien dat mensen daar bleven zitten, en dan als de trein al reed er pas achter kwamen dat hun trein al vertrokken was. Voor die mensen kan het in zo'n geval uiteraard ook lijken alsof de trein niet gestopt is.
Bekijk origineel

39 reacties


De klant krijgt dus geen antwoord op zijn/haar vraag over het voorval en dat vind ik jammer (en dat is heel wat anders dan drammen).


Je noemt in dit topic 3 x dat moderatie in actie moet komen, probeert een machinist wijs te maken of station Schiphol wel of niet gemist kan worden, roept de moderatoren op om de betreffende machinist dan maar te bellen om uitleg en trekt de uitleg die gegeven wordt (niet alleen door de moderator(en)) in twijfel. Ik noem dat drammen.
Reputatie 7
Badge
In vergelijkbare topics, trein minuutje te vroeg weg, stationnetje voorbij gereden, rokend personeel op het perron, dan wordt er gelijk actie ondernomen.
Nu is er een melding van een trein welke schijnbaar een station voorbij rijdt, en zijn er na 3 dag geen gegevens meer beschikbaar.

De klant krijgt dus geen antwoord op zijn/haar vraag over het voorval en dat vind ik jammer (en dat is heel wat anders dan drammen).
Nogmaals persoonlijk kan het mij niets schelen, ik sta of stond niet op Schiphol.
EVen voor de duidelijkheid, niet ik stond op Schiphol, maar een klant, welke een vraag stelt op de Community. Dan zeggen dat de gegevens er niet zijn komt niet klantvriendelijk over, maar dat is mijn bescheiden mening.

Precies. Maar blijkbaar vind jij het nodig om maar te blijven drammen dat er nog geen moderator actie heeft ondernomen en wat de moderatoren dan maar zouden moeten doen, zoals de machinist bellen om uitleg te geven.
Reputatie 7
Badge
EVen voor de duidelijkheid, niet ik stond op Schiphol, maar een klant, welke een vraag stelt op de Community. Dan zeggen dat de gegevens er niet zijn komt niet klantvriendelijk over, maar dat is mijn bescheiden mening.
Daar zal toch wel een interne "route" voor zijn.
Waarom zou je er niet blij mee zijn, @tridek_ok ?


Omdat je er niet vrolijk van wordt als elke Miep bij de klantenservice je (wellicht zelfs in je vrije tijd) gaat bellen omdat er een klant een vraag heeft gesteld. Als er een trein niet stopt op een station als Schiphol levert dat een groter aantal meldingen op, dus wellicht goed om eens uit te zoeken of er meer meldingen zijn geweest via Facebook en Twitter in plaats van hier het bijdehandje uit te blijven hangen en te drammen als een klein kind dat niet het antwoord krijgt waar het op hoopt.
Reputatie 7
Badge
Natuurlijk is bekend wie deze trein gereden heeft. Dat moet maanden later nog te achterhalen zijn zonder enige moeite.
Ook al lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze trein niet gestopt is, maar nu krijgt de klant geen antwoord en weet niet waarom deze de trein niet heeft kunnen nemen.
Goedemiddag BenBoss, en welkom bij de Community.

Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Ik weet niet waarom je eerder geen reactie hebt gehad.

Ik kan nu de reishistorie niet meer inzien en een reden achterhalen waarom deze trein zou zijn doorgereden. Gister hadden we het wellicht nog kunnen achterhalen. Dus wat hier aan de hand was, blijft helaas een groot raadsel.

Serieus? Gooit de NS deze gegevens al na 1 dag weg?

Hoe kan de NS dan zaken als GTBV bij vertraging beoordelen als het feit of een trein wel/niet gestopt is na 24 uur al niet meer op te vragen is?????
Goedemiddag BenBoss, en welkom bij de Community.

Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Ik weet niet waarom je eerder geen reactie hebt gehad.

Ik kan nu de reishistorie niet meer inzien en een reden achterhalen waarom deze trein zou zijn doorgereden. Gister hadden we het wellicht nog kunnen achterhalen. Dus wat hier aan de hand was, blijft helaas een groot raadsel.
Reputatie 7
Badge
Daar zal toch wel een interne "route" voor zijn.
Waarom zou je er niet blij mee zijn, @tridek_ok ?

Een reiziger, in dit geval @BenBoss steld een serieuze vraag, niet al te moeilijk, waarom komt daar dan geen reactie op ?
Inderdaad, waarom wordt na dagen dit topic nog niet opgepakt door de moderatie ?
Bel die machinist op en vraag het........😀

Het zou mij verbazen als medewerkers van de klantenservice zomaar toegang hebben tot de privégegevens van machinisten om dit soort vragen te stellen, ik zou daar niet heel erg blij van worden
Reputatie 7
Badge
Inderdaad, waarom wordt na dagen dit topic nog niet opgepakt door de moderatie ?
Bel die machinist op en vraag het........😀
Oh dat is heel gek want ik heb de gehele tijd (vanaf 00.15) op perron 6 gestaan en de trein die langsreed zonder te stolpen was om 00.26 een intercity naar DenHaag centraal. Daarnaast zit er ook aardig verschil in snelheid tussen een opstartende trein en eentje die doorrijdt op een station. De ic die langsreed was er zeker geen eentje die net probeerde op te starten, maar is kwam met volle vaart doorgereden.

Ik vind het echt heel fijn dat iedereen mee denkt, maar het zou inderdaad fijn zijn als een moderator gewoon duidelijkheid kan geven zodat wij niet meer hoeven te gissen..
Reputatie 5
Badge
Om het wachten op een moderator een beetje te verkorten, heb ik eens navraag gedaan bij iemand die dichter op het vuur zit. Het gaat om rit 1884. Deze is volgens ProRail om 00:25:03 op Schiphol aangekomen op spoor 6. Daarna om 00:26:00 vertrokken. Een haltering van 57 seconden kan prima zo laat op de avond op Schiphol. De trein had daarna om 00:41:00 in Leiden moeten aankomen. De gemeten tijd aldaar was 00:40:58. Geen gekke vroege aankomst dus.

Blijft de vraag waarom TS ervaren heeft dat de trein niet gestopt is.
Reputatie 3
Lees tot nu toe alleen maar giswerk, dus nog geen duidelijkheid hierover.
Uit de trein-logs van optrekken/afremmen valt niks af te lezen? En anders even contact opnemen met de dienstdoende machinist/kondoekoe van dat moment op die trein?
Reputatie 6
Dus als ik het goed begrijp staat TS hier te liegen?
Badge
Het blijft vreemd aangezien ik net nog even de tijden heb bekeken van diverse treinen op hetzelfde traject en ik constateer dat het tijdsverschil tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp van andere DDZ treinstellen vrijwel overeen komen met die van uw trein. Als deze trein de stop gemist zou hebben had hier een duidelijk verschil tussen moeten zitten en die zie ik niet. Een stop vergt de nodige tijd vanwege het afremmen, stilstaan en weer op snelheid komen van de trein moet dit dan zeker een duidelijk verschil maken en die zie ik niet.

@AbbeyRoad als de moderators dit intern doorgeven dan komt er toch geen terug koppeling dus je schiet er niets mee op. Daarbij is het zoals ik al aangaf en Julian nog verduidelijkt heeft door het seinbeeld aan te geven nagenoeg onmogelijk om Schiphol zonder stoppen te passeren. Omdat ELKE trein hier stopt is het ook geen kwestie van je een keer vergissen als machinist.
Hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal!
Echter is het zo dat ik vanaf 00.15 tot 00.32 op perron 6 stond meteen onderaan bij de roltrap. Op de NS app had ik gecheckt of de trein eraan kwam en zag om 00.25 dat hij Zuid gepasseerd was en de trein reed precies om 00.26 langs.

Ik ben nog steeds verward om de situatie omdat ik echt heb opgelet de gehele tijd dat ik er stond.
Hierna heb ik de eerstvolgende sprinter op spoor 5 van (uit mijn hoofd) 00.32 naar Leiden gepakt
Reputatie 6

Volgens treinposities en rijdendetreinen is deze dienst gereden met treinstel 4204. Rijdendetreinen laat daarbij nog een vertraging van 10 minuten rond aankomst en vertrek op Schiphol zien. Volgens die informatie zou deze trein daar van 0:35 tot 0:36 moeten hebben gestaan. Daarbij zie ik op treinposities nog dat deze trein om 0:28 op Amsterdam Zuid is geweest (0:18/19 volgens dienstregeling, +9/10) en om 0:54 op Leiden (0:43/45 volgens dienstregeling, +9/11). De vertraging is dus ook niet teruggelopen tussen deze stations, wat doet vermoeden dat deze trein echt gewoon is gestopt op Schiphol.

Zou het kunnen dat TS rond de normale vertrektijd van deze trein een andere trein heeft zien rijden en op een of andere manier niet mee heeft gekregen dat 'zijn' trein vertraagd was en gewoon nog moest komen?
Dat zou kunnen zijn als TS gisteren op het perron had gestaan, maar die stond eergisteren op het perron en die dag had de 00:26 geen vertraging.


*gaat zich in een hoekje zitten schamen*
Reputatie 7
Badge
Enigszins vreemd dat de moderatie dit topic niet oppakt, normaal zijn ze bij dit soort meldingen er snel bij om dit intern na te vragen. Nu blijft het dagenlang gissen of het wel/niet is gebeurd.
Volgens treinposities en rijdendetreinen is deze dienst gereden met treinstel 4204. Rijdendetreinen laat daarbij nog een vertraging van 10 minuten rond aankomst en vertrek op Schiphol zien. Volgens die informatie zou deze trein daar van 0:35 tot 0:36 moeten hebben gestaan. Daarbij zie ik op treinposities nog dat deze trein om 0:28 op Amsterdam Zuid is geweest (0:18/19 volgens dienstregeling, +9/10) en om 0:54 op Leiden (0:43/45 volgens dienstregeling, +9/11). De vertraging is dus ook niet teruggelopen tussen deze stations, wat doet vermoeden dat deze trein echt gewoon is gestopt op Schiphol.

Zou het kunnen dat TS rond de normale vertrektijd van deze trein een andere trein heeft zien rijden en op een of andere manier niet mee heeft gekregen dat 'zijn' trein vertraagd was en gewoon nog moest komen?


Dat zou kunnen zijn als TS gisteren op het perron had gestaan, maar die stond eergisteren op het perron en die dag had de 00:26 geen vertraging.
Reputatie 6
Volgens treinposities en rijdendetreinen is deze dienst gereden met treinstel 4204. Rijdendetreinen laat daarbij nog een vertraging van 10 minuten rond aankomst en vertrek op Schiphol zien. Volgens die informatie zou deze trein daar van 0:35 tot 0:36 moeten hebben gestaan. Daarbij zie ik op treinposities nog dat deze trein om 0:28 op Amsterdam Zuid is geweest (0:18/19 volgens dienstregeling, +9/10) en om 0:54 op Leiden (0:43/45 volgens dienstregeling, +9/11). De vertraging is dus ook niet teruggelopen tussen deze stations, wat doet vermoeden dat deze trein echt gewoon is gestopt op Schiphol.

Zou het kunnen dat TS rond de normale vertrektijd van deze trein een andere trein heeft zien rijden en op een of andere manier niet mee heeft gekregen dat 'zijn' trein vertraagd was en gewoon nog moest komen?
Reputatie 7
Badge
Je hebt helemaal gelijk @Julian
Dat zou wat zijn, een trein welke niet hoeft te stoppen, stopt toch !
Wel een rare reactie, want verwachtingspatroon heeft hier helemaal niks mee te maken. Ik heb het niet over wat de machinist verwacht, maar over de standaardinstellingen vanuit de verkeersleiding. Dat is geen verwachtingspatroon, maar een configuratie.
Een "gewoonte"/"verwachtingspatroon" zou het pas zijn geweest als een trein een keer niet moet stoppen op Schiphol, maar dat toch doet omdat de trein daar altijd dient te stoppen.
Reputatie 7
Badge
Mijns inziens geen rare reactie, je geeft zelf al aan waarom, de Trdl kan dit zeer eenvoudig overrulen.
Anderzijds denk Ik wel dat @BenBoss Niet op de juiste plaats heeft gestaan. Hoe kan je als reiziger ook weten waar een zeer kort treintje langs een immens perron stopt, zelfs de bankje staan daar niet.
Rare reactie. Als je goed leest zeg ik 'zo goed als' en 'standaard'. Dat is iets anders dan 'altijd' en 'zonder enige uitzondering'.
Het sein op rood is de standaard rijweginstelling. Als het sein op groen staat, dan is dat een handmatige handeling van de treindienstleider geweest en is daarmee per definitie niet standaard meer.

Reageer