Intercity treinen stoppen niet naast elkaar op perron 4-5 Amersfoort Centraal

  • 24 December 2021
  • 9 reacties
  • 369 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Goedendag, deze info heb ik ook al direct aan de NS gesteld, maar zij kunnen/mogen mij geen antwoord geven en adviseerden mij om het in deze community te plaatsen.

Ik reis dagelijks van Apeldoorn naar Hilversum en terug. Hierbij stap ik over in Amersfoort Centraal. Er is een goede aansluiting van beide intercity treinen. De intercity Amsterdam staat op perron 5 en die van Utrecht/Den Haag op perron 4. Deze treinen staan jammer genoeg niet naast elkaar maar diagonaal. Voorheen stonden ze naast elkaar maar sinds enig tijd staat de ene op het a gedeelte (trein naar Den Haag) en de andere op het b gedeelte (trein naar Amsterdam) van het perron. Dit levert hinder op voor de reiziger, vooral voor de minder goed-ter-been-reizigers. En soms gevaarlijke situaties wanneer mensen rennend proberen net de trein te halen, omdat ze uit het deel van de trein komen dat ver verwijderd is van de andere trein. Het verzoek is dan ook om de intercity van en naar Amsterdam te laten stoppen naast de intercity uit Amersfoort. Andersom kan dit niet omdat er ook een sprinter staat op perron 4b. Perron 5 is echter geheel leeg. Overigens staat op de borden van perron 5 (zowel deel a als deel b) dat intercity Amsterdam op beide delen van het perron stopt. Dit is dus extra verwarrend wanneer je uitstapt op perron 4 en recht over naar perron 5 gaat. Je ziet dan op het bord de naam van intercity Amsterdam, maar die staat dus helemaal aan het andere eind. Het is onduidelijk waarom de Amsterdam Intercity niet iets centraler kan staan op het perron, omdat even later wanneer de trein vertrekt, deze trein langs het a deel van het perron rijdt (er staat daar geen andere trein). Ik heb dit al een aantal keren tegen een conducteur gezegd en gevraagd wat de reden was. Het antwoord is dat zij het niet weten, er niet overgaan, of het eens zullen vragen. Ik heb het ook gemeld bij de NS via de chat. Als antwoord kreeg ik dat dit een duidelijke vraag was en dat dit intern doorgezet werd. Op mijn vraag of ik hier nog een terugkoppeling over kreeg, werd geantwoord dat dit jammer genoeg niet mogelijk was.

Via ROVER kreeg ik al wel info. Zij meldden dat het inderdaad veranderd is en de reden is dat reizigers die vanuit het station de trap afkomen dan niet zo ver hoeven te lopen. Dat is een plausibele reden, maar dan blijft de vraag, waarom staat er nog steeds bij perron 5 b deel dat daar de intercity stopt terwijl die alleen bij deel b stopt. En nog beter zou zijn de trein iets centraler neer te zetten zodat reizigers van beide zijden niet zo ver hoeven te lopen. Als er een korte intercity is staat die vaak naast de trap en dan is het zeker voor oudere mensen een heel eind, een klein eindje voorbij de trap zou een mooie oplossing zijn. Of ben ik nu te praktisch?

Veel reizigers uit de Intercity hebben het er over, wanneer je weer een sprintje over het perron moet trekken. Wellicht is er een conducteur, machinist die dit mee leest en wat mee kan doen?

 

Met vriendelijke groeten Peetj


9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hallo, als ik me goed herinner is precies dit topic een week of 2-3-4 gelden op dit forum ook al eens gesteld en toen beantwoord, o.a. door een van de goedwillende en terzakedeskundige meesters=machinisten die hier wel eens langskomen. Precieze inhoud ben ik vergeten (ik hou me wat meer bezig met andere spoorse zaken) maar of goed zoeken als je de tijd hebt of een andere goedwillende en van goed geheugen voorziene andere forum-vaak-gebruiker zal het vast nog wel weten. Ik dacht iets met opstelling van d seinen langs het spoor oid.

Overigens is een deel van de aansl. hier- OP de IC naar AMS-CS, juist verslechterd-al 2 jaar of zo terug, vanwege conflicten in de spoorbezetting verderop. De offic. aansl. is juist op de SPR ri. AMS-of gebruik de 2uurse Berliner IC.

Reputatie 7
Badge

Inderdaad heeft dit te maken met de seinopstelling in Amersfoort.

Er is niet zo heel lang geleden een wijziging door ProRail doorgevoerd in de plaatsing van de seinen op spoor 5. Dit heeft tot gevolg dat 5A een stuk langer geworden is in de richting van de roltrap.

Een binnenkomende trein vanuit Hilversum dient door te rijden tot aan dat sein, de binnenkomende trein vanuit Apeldoorn op spoor 4A moet doorrijden tot die ‘vrij’ staat en dat resulteert jammer genoeg inderdaad in een lastige diagonaal opstelling. Enige oplossing die ik kan bedenken, is in Apeldoorn zo ver mogelijk achterin gaan zitten, zodat je niet al te ver hoeft te lopen om de aansluiting te halen.

Reputatie 7
Badge +1

Er is niet zo heel lang geleden een wijziging door ProRail doorgevoerd in de plaatsing van de seinen op spoor 5. Dit heeft tot gevolg dat 5A een stuk langer geworden is in de richting van de roltrap.

Een binnenkomende trein vanuit Hilversum dient door te rijden tot aan dat sein,

Waarom moet dat eigenlijk? Of staan daar geen "bakborden”?

Reputatie 7
Badge

Waarom moet dat eigenlijk? Of staan daar geen "bakborden”?

Niet vanuit de richting Baarn. De andere kant op staan ze wel.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom moet dat eigenlijk? Of staan daar geen "bakborden”?

Niet vanuit de richting Baarn. De andere kant op staan ze wel.

Dan zou ik denken dat die eens geplaatst moeten worden.

Waarom moet dat eigenlijk? Of staan daar geen "bakborden”?

Niet vanuit de richting Baarn. De andere kant op staan ze wel.

Dan zou ik denken dat die eens geplaatst moeten worden.

Nee want het is de bedoeling om tot het sein te rijden om bij de trappen uit te komen, dat is dus een bewuste keuze geweest om dat sein te verplaatsen.

Zoals Edwin aangeeft kunnen de frequente reizigers daar rekening mee houden door hun plek in de trein daar op af te stemmen.

De treinlengte borden aan de andere kant zullen ook niet verplaatst kunnen worden aangezien die afgestemd zullen zijn op het spoor en de daarbij behorende infra zoals wissels en seinen (vrijkomen blok achter de stilstaande trein)

Reputatie 7
Badge +1

Waarom moet dat eigenlijk? Of staan daar geen "bakborden”?

Niet vanuit de richting Baarn. De andere kant op staan ze wel.

Dan zou ik denken dat die eens geplaatst moeten worden.

Nee want het is de bedoeling om tot het sein te rijden om bij de trappen uit te komen, dat is dus een bewuste keuze geweest om dat sein te verplaatsen.

Zoals Edwin aangeeft kunnen de frequente reizigers daar rekening mee houden door hun plek in de trein daar op af te stemmen.

De treinlengte borden aan de andere kant zullen ook niet verplaatst kunnen worden aangezien die afgestemd zullen zijn op het spoor en de daarbij behorende infra zoals wissels en seinen (vrijkomen blok achter de stilstaande trein)

Dus… waarom zou de trein op het ene spoor dan bewust helemaal tot vooraan moeten rijden en de trein op het andere spoor juist niet? Welk probleem lost dat naar voren rijden op het ene spoor dan op terwijl dat probleem op het andere spoor blijkbaar niet bestaat? Dat moet wel een heel belangrijk probleem zijn, aangezien de verschillende posities van de treinen (die niet alleen voor de frequente reizigers rijden) ook een probleem veroorzaakt.

Hartelijk dank voor alle info. Het helpt het probleem te begrijpen. En inderdaad frequente reizigers zitten zo veel mogelijk achterin, maar er zijn ook genoeg anderen. En zelfs achterin is het voor een aantal medereizigers elke keer flink hobbelen over het perron.

Voor zover ik de uitleg begrijp worden we hier geleid door een systeem en niet door een praktische en pragmatische oplossing, die zeker mogelijk lijkt. Dat is vreemd, want ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gehoord waarom de treinen zover moeten doorrijden - tot het sein - en waarom de info over de amsterdam IC blijft staan op het bord op het perron b deel; maak die dan in elk geval blank = geen info. Zoiets zie ik vaker op andere stations.

Maar goed ik ben geen spoor professional, overigens verder een in het algemeen tevreden reiziger.

Ik zie dat in mijn eigen vakgebied (bos en natuurbeheer) ook, soms staar je je blind op het systeem, de regels en manier van doen, terwijl een buitenstaander vraagtekens zet. Altijd goed om te blijven reflecteren.

Groeten en nogmaals dank voor de goede treinzorgen, tot een voor(spoor)spoedig 2022

Het hele spoor is “een systeem” en het rijden tot aan het sein is gewoon regelgeving tenzij er treinlengte borden staan. Zodra die er staan rijdt je met je trein tot het juiste bordje corresponderen met jouw treinlengte, ook dat is regelgeving.

Bijna het gehele perron 5 is 5A en slechts een heel klein stukje aan de andere kant van de trappen is B.

Reageer