beantwoord

Intercity Utrecht cs - Leiden

• 21 juni 2015
  • 3 reacties
  • 215 Bekeken

Ik vroeg mij af waarom de vertrektijd van de intercity naar Leiden wisselt tussen het weekend en doordeweeks
icon

Beste antwoord door Tochjo 21 juni 2015, 19:13

De sprinters van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal vertrekken 's avonds en in het weekend enkele minuten eerder, omdat ze op die tijden ook stoppen te Utrecht Leidsche Rijn. Daar wordt twee minuten voor gerekend.

De intercity's naar Leiden hebben vaak te maken met werkzaamheden. Dat heeft soms gevolgen voor de perroncapaciteit te Utrecht, of met beperkt spoorgebruik onderweg. Daardoor kan de tijdligging van die treinserie tijdelijk wijzigen. Ik vermoed dat dat ook vandaag het geval zal zijn. In de reisplanner zie ik namelijk dat komende zondag er wel weer op de normale tijden vertrokken wordt.

Ook grotere wijzigingen komen overigens voor. Enkele weken geleden vertrokken de intercity's nog eerder, omdat zij toen ook stopten te Utrecht Terwijde en Vleuten. Voor de zekerheid kunt u uw reis het beste vooraf plannen in de reisplanner. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor vertrek bijgewerkt.
Bekijk origineel

3 reacties

Excuus drukte per ongeluk op verzenden. Maar de vertrektijden van de trein naar Leiden vanuit Utrecht varieert van doordeweeks 25 en 55 naar vandaag(zondag) 21 en 51.

Daar naast geldt dit ook voor de stoptrein naar Den Haag vanaf Utrecht, doordeweeks is de vertrektijd 05 en 35, in het weekend vaak 03 en 33.

Het lijken minieme verschillen maar je rekent bij vertrek van huis op een bepaalde tijd, meerdere malen heb ik nu op het station gestaan terwijl de trein al weg was.

Ik vroeg mij dan ook af of de vertrektijden niet uniform kunnen worden getrokken.

Ik ging er namelijk vanuit dat treintijden alleen veranderden bij een nieuwe dienstregeling.
Badge +3
De sprinters van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal vertrekken 's avonds en in het weekend enkele minuten eerder, omdat ze op die tijden ook stoppen te Utrecht Leidsche Rijn. Daar wordt twee minuten voor gerekend.

De intercity's naar Leiden hebben vaak te maken met werkzaamheden. Dat heeft soms gevolgen voor de perroncapaciteit te Utrecht, of met beperkt spoorgebruik onderweg. Daardoor kan de tijdligging van die treinserie tijdelijk wijzigen. Ik vermoed dat dat ook vandaag het geval zal zijn. In de reisplanner zie ik namelijk dat komende zondag er wel weer op de normale tijden vertrokken wordt.

Ook grotere wijzigingen komen overigens voor. Enkele weken geleden vertrokken de intercity's nog eerder, omdat zij toen ook stopten te Utrecht Terwijde en Vleuten. Voor de zekerheid kunt u uw reis het beste vooraf plannen in de reisplanner. Deze wordt uiterlijk tien dagen voor vertrek bijgewerkt.
Beste tochjo,

Allereerst bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Is het niet een idee dan om de vertraging van het stoppen in Leidsche Rein niet af te halen van het vertrek in Utrecht maar de aankomst in de daaropvolgende stations? Dit voorkomt verwarring bij vertrek. Echter als er later op het traject mensen moeten overstappen komt dat misschien weer in het geding.

Ik begrijp nu in ieder geval het probleem, toch zou ik u willen vragen nog een keer naar de situatie te willen kijken.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie, en negen van de tien keer ben ik dik tevreden over de ns, hulde!

Reageer