beantwoord

Intercity vertrekt te vroeg

• 14 september 2017
  • 39 reacties
  • 658 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
De Intercity die om 10.09 vanuit Amsterdam Zuid WTC naar Nijmegen moest vertrekken, ging vandaag te vroeg. Het komt vaker voor dat er op dit traject zeer ruim van tevoren wordt gefloten maar vandaag was het echt te vroeg, nl. 10:07:30 fluiten, 10:08:00 vertrekken. De hele roltrap stond nog vol met mensen die de trein dachten te gaan halen. Om bepaalde reacties voor te zijn: dit gaat niet om "dan moet je maar een minuut eerder van huis gaan". Mensen stappen over vanuit trein en metro, dit kan niet. PS: Ik probeerde deze klacht telefonisch in te dienen maar hij kon niet verwerkt worden zonder dat ik mijn persoonlijke gegevens over een druk perron zou schreeuwen. Waarom kan dat niet anders?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 september 2017, 11:00

Hallo Tglas en welkom op het NS Serviceforum.

Ik begrijp jouw frustratie: te laat vertrekkende treinen is al vervelend, laat staat te vroeg vertrekkende treinen. Dit kan voorkomen omdat het treinpersoneel de vertrekprocedure te vroeg start. Dit resulteert in het te vroeg sluiten van de treindeuren en vervolgens het voortijdig wegrijden van de trein. Is niet de bedoeling: ik speel door dat deze trein te vroeg is vertrokken aan de daarvoor bestemde afdeling. Helaas kan ik er achteraf weinig anders aan doen, maar weet dat dit probleem vaker voorkomt dan ons lief is, en we dit graag willen oplossen.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Hallo Tglas en welkom op het NS Serviceforum.

Ik begrijp jouw frustratie: te laat vertrekkende treinen is al vervelend, laat staat te vroeg vertrekkende treinen. Dit kan voorkomen omdat het treinpersoneel de vertrekprocedure te vroeg start. Dit resulteert in het te vroeg sluiten van de treindeuren en vervolgens het voortijdig wegrijden van de trein. Is niet de bedoeling: ik speel door dat deze trein te vroeg is vertrokken aan de daarvoor bestemde afdeling. Helaas kan ik er achteraf weinig anders aan doen, maar weet dat dit probleem vaker voorkomt dan ons lief is, en we dit graag willen oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
Dit kan voorkomen omdat het treinpersoneel de vertrekprocedure te vroeg start. Dit resulteert in het te vroeg sluiten van de treindeuren en vervolgens het voortijdig wegrijden van de trein. Is niet de bedoeling: ik speel door dat deze trein te vroeg is vertrokken aan de daarvoor bestemde afdeling. Helaas kan ik er achteraf weinig anders aan doen, maar weet dat dit probleem vaker voorkomt dan ons lief is, en we dit graag willen oplossen.

Wat denkt NS concreet te gaan doen aan het krankzinnige fenomeen van TE VROEG vertrekkende treinen? Achteraf melden heeft helemaal geen zin als er geen concrete maatregelen genomen worden.
Reputatie 7
Ik heb geen zicht op de maatregelen die er worden getroffen iMark. Dit ligt in de handen van personeelsaansturing en monitoring. Mijn taak is het doorspelen van de meldingen, zodat een trend wordt gezien en hierop kan worden ingespeeld. Ik snap de wens op beleidsvoering, maar die heb ik niet voor jullie op dit moment.
Jammer dat dat niet kan, het zou tot meer begrip bij de reizigers leiden als we weten dat er concreet wat gebeurt. Het probleem speelt al langere tijd.

Maar goed, daar kan jij ook niets aan doen 😃
Reputatie 7
Badge +3
De oorzaak van het te vroeg vertrekken wordt direct veroorzaakt door de huidige vertrekprocedure. NS zou heel goed de vertrekprocedure kunnen herzien zoals al meerdere malen voorgesteld op het forum. Dat zou een concrete maatregel zijn waarmee het te vroeg vertrekken wordt tegengegaan.
iMark, dat je geen fan bent van de huidige vertrekprocedure lijkt me duidelijk. Maar je vergist je in de oorzaak. Met de huidige vertrekprocedure kan je op geen enkele manier een ruime minuut te vroeg vertrekken.
Hier is gewoon een vergissing gemaakt in de vertrektijd. Uiteraard is dat niet de bedoeling en niet prettig voor de reizigers, maar dat heeft niets met de hele vertrekprocedure te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Het heeft wel degelijk te maken met de vertrekprocedure omdat vertreklichten soms al minuten voor de vertrektijd branden. Dat leidt ertoe dat treinpersoneel veel te vroeg gaat sleutelen omdat ze niet meer geïnstrueerd zijn om pas met de procedure te beginnen wanneer de minuut verspringt. Daarom zitten we nu opgescheept met loterijtijden. Zie de voorbeelden uit bijvoorbeeld. Breukelen.
Reputatie 3
Het heeft wel degelijk te maken met de vertrekprocedure omdat vertreklichten soms al minuten voor de vertrektijd branden. Dat leidt ertoe dat treinpersoneel veel te vroeg gaat sleutelen omdat ze niet meer geïnstrueerd zijn om pas met de procedure te beginnen wanneer de minuut verspringt. Daarom zitten we nu opgescheept met loterijtijden. Zie de voorbeelden uit bijvoorbeeld. Breukelen.

Even op de klok kijken door de conducteur is toch niet zo moeilijk ?
Zeker wel, er worden zelfs smartwatch-oplossingen voor bedacht...

https://tweakers.net/nieuws/122295/prorail-maakt-smartwatch-app-om-conducteurs-te-waarschuwen-voor-vertrek-trein.html
Reputatie 3
Zucht. Een cursus klokkijken lijkt mij goedkoper.
Ja, en als we dan toch graag hints willen geven, kan ik makkelijkere en goedkopere technische oplossingen bedenken, en ik ben vast niet de enige...

Alhoewel, als we die dingen nou ook in AirWatch mikken.......................... Tijd om te gaan schuilen 🆒
Reputatie 7
Alhoewel, als we die dingen nou ook in AirWatch mikken.......................... Brrrrrr.......
Ach, dan ken je de "AirWatch Browser" nog niet 🆒 Alhoewel, AirWatch Content Locker komt aardig in de buurt, lol.
Reputatie 6
Badge +1

Julian, helaas heeft iMark gelijk. Station Amsterdam Zuid is een halte aan de vrije baan. De treindienstleider heeft hier geen invloed op de seinen. De seinen tonen dus al groen en het vertreklicht brandt voordat de trein aankomt. Het is dus wel degelijk een geval van een hc die te vroeg de vertrekprocedure start.
Nogmaals: de HC heeft in dit geval gewoon te vroeg de vertrekprocedure gestart.
Dat heeft niets te maken met de vertrekprocedure zelf.
Het witte vertreklicht is één van de voorwaarden om met de vertrekprocedure te mogen starten (indien aanwezig), maar is géén instructie voor het moeten beginnen met de vertrekprocedure en kan in die hoedanigheid dus geen oorzaak zijn voor het te vroeg starten van de vertrekprocedure.

iMark blijft er op hameren dat de vertrekprocedure zélf de oorzaak is, maar omdat die niet te vroeg gestart mag worden, is de vertrekprocedure dus niet de veroorzaker.
Reputatie 6
Badge +1
Helemaal mee eens, zo had ik je eerdere bericht niet gelezen. Maar inderdaad, het vertreklicht/sein is één van de voorwaarden. De HC beslist wanneer de deuren dichtgaan.
Reputatie 7
Badge +3
Het heeft met zowel met de vertrekprocedure als met de instructie te maken. Doordat Hc's geïnstrueerd zijn om al voor de vertrektijd met de vertrekprocedure te beginnen zijn ze geneigd om (veel) te vroeg met de procedure te beginnen. Blijkbaar zit er een perverse prikkel in de huidige procedure waardoor men niet meer op de klok kijkt en alleen nog op het vertreklicht let.

Ik zie geen andere oplossing dan de huidige vertrekprocedure te herzien en zo de perverse prikkel van het te vroeg willen vertrekken wordt vermeden.
Je hebt schijnbaar een verkeerd beeld van de instructies voor de vertrekprocedure.
Als machinist heb ik dezelfde instructie gevolgd als de HC's (ook ik kan in uitzonderingsgevallen de vertrekprocedure op mij nemen) en ik kan je verzekeren dat er op geen enkele wijze geïnstrueerd wordt om alleen naar het vertreklicht te kijken.
Afhankelijk van de materieelsoort en de treinlengte mag de procedure tot 20 seconden voor de vertrektijd op het dienstkaartje in gang gezet worden, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, zoals het brandende of knipperende vertreklicht, indien aanwezig.
Sterker nog: als de HC zich aan de tijden op het dienstkaartje houdt, dan zullen de deuren in veel gevallen pas na de gecommuniceerde vertrektijd gesloten worden, dankzij het op de seconde vertrekken. Vaak ligt de vertrektijd namelijk later in de gecommuniceerde vertrekminuut, waardoor er nog even gewacht kan worden met de vertrekprocedure.
Anderhalve minuut voor de gecommuniceerde vertrekminuut beginnen met de vertrekprocedure heeft dus niets met de vertrekprocedure of met de instructies te maken.
Reputatie 3
Julian,

Bedankt voor jou verhelderende antwoord.
Blijft de vraag hoe het dan mogelijk is dat treinen te vroeg vertrekken.
Reputatie 6
Badge +1
Op de knopen is de geplande vertrektijd ook precies de gepubliceerde vertrektijd.
Verder is het wel mogelijk dat een hc of mcn de ontvangen instructies niet opvolgt natuurlijk.
Reputatie 7
Badge
Oplossing voor de gevolgen van het probleem: consequent snel foto maken van trein plus klok , en snel geld terugvragen. Lukt niet via de standaardweg, dus klantenservice bellen.
De enige manier om dit aan te pakken is het personeel gewoon eens aanspreken die dit veroorzaakt.

Doe je het 3x, schorsing, of nog erger voor straf een jaar op hetzelfde traject werken, Almere bv.

Het is toch zo bij te houden welke conducteurs en machinisten dit doen ? Ook samen verantwoordelijk houden, dan krijg je gelijk sociale controle.
Reputatie 7
Badge
De enige manier om dit aan te pakken is het personeel gewoon eens aanspreken die dit veroorzaakt.

Doe je het 3x, schorsing, of nog erger voor straf een jaar op hetzelfde traject werken, Almere bv.

Het is toch zo bij te houden welke conducteurs en machinisten dit doen ? Ook samen verantwoordelijk houden, dan krijg je gelijk sociale controle.

Dat lijkt me geen goed idee.
Reputatie 6
Badge
Dat lijkt mij juist wel een goed idee.

De conducteurs zijn zelf verantwoordelijk voor de vertrekprocedure en niets weerhoudt ze ervan om gewoon op tijd te vertrekken. Er zit geen grizzlybeer achter ze aan ofzo.
Ik ga ff ...... muziek luisteren. 🙂

Reageer