beantwoord

Intercity vertrekt te vroeg

• 14 september 2017
  • 39 reacties
  • 658 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
De Intercity die om 10.09 vanuit Amsterdam Zuid WTC naar Nijmegen moest vertrekken, ging vandaag te vroeg. Het komt vaker voor dat er op dit traject zeer ruim van tevoren wordt gefloten maar vandaag was het echt te vroeg, nl. 10:07:30 fluiten, 10:08:00 vertrekken. De hele roltrap stond nog vol met mensen die de trein dachten te gaan halen. Om bepaalde reacties voor te zijn: dit gaat niet om "dan moet je maar een minuut eerder van huis gaan". Mensen stappen over vanuit trein en metro, dit kan niet. PS: Ik probeerde deze klacht telefonisch in te dienen maar hij kon niet verwerkt worden zonder dat ik mijn persoonlijke gegevens over een druk perron zou schreeuwen. Waarom kan dat niet anders?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 september 2017, 11:00

Hallo Tglas en welkom op het NS Serviceforum.

Ik begrijp jouw frustratie: te laat vertrekkende treinen is al vervelend, laat staat te vroeg vertrekkende treinen. Dit kan voorkomen omdat het treinpersoneel de vertrekprocedure te vroeg start. Dit resulteert in het te vroeg sluiten van de treindeuren en vervolgens het voortijdig wegrijden van de trein. Is niet de bedoeling: ik speel door dat deze trein te vroeg is vertrokken aan de daarvoor bestemde afdeling. Helaas kan ik er achteraf weinig anders aan doen, maar weet dat dit probleem vaker voorkomt dan ons lief is, en we dit graag willen oplossen.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge
Dat lijkt mij juist wel een goed idee.

De conducteurs zijn zelf verantwoordelijk voor de vertrekprocedure en niets weerhoudt ze ervan om gewoon op tijd te vertrekken. Er zit geen grizzlybeer achter ze aan ofzo.

Maar om ze dan voor straf een heel jaar lang op hetzelfde traject te laten werken lijkt me ook niet zo gezond. 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik ga ff ...... muziek luisteren. :)

Klassieke muziek?
.

Maar om ze dan voor straf een heel jaar lang op hetzelfde traject te laten werken lijkt me ook niet zo gezond. :)

Het lijkt me het beste te werken, want dat is blijkbaar het meest angst aanjagende wat ze kan overkomen :D

Maar serieus, op dit moment gebeurt er te weinig om dit probleem op te lossen.

https://forum.ns.nl/off-topic-32
Reputatie 7
Badge

Het lijkt me het beste te werken, want dat is blijkbaar het meest angst aanjagende wat ze kan overkomen :D

Maar serieus, op dit moment gebeurt er te weinig om dit probleem op te lossen.

Ja joh 😛...weetje wat misschien nog een beter idee is. Er moet gewoon nog een extra controleur meelopen in de trein om de conducteurs in de gaten te houden. Een soort Chef-Conducteur die een zweep bij zich heeft enzo. En als de conducteur dan nog steeds te vroeg vertrekt dan krijgt ie een paar zweepslagen.

Zou dat misschien helpen volgens jou?
Reputatie 6
Badge
Nee, dat kost weer extra geld en dat mogen de klanten dan lekker gaan betalen ondanks de miljoenenwinst die NS jaarlijks maakt.
Reputatie 7
Badge
Nee, dat kost weer extra geld en dat mogen de klanten dan lekker gaan betalen ondanks de miljoenenwinst die NS jaarlijks maakt.

Ieder bedrijf wil geld verdienen. NS is daar geen uitzondering in.
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt schijnbaar een verkeerd beeld van de instructies voor de vertrekprocedure.
Als machinist heb ik dezelfde instructie gevolgd als de HC's (ook ik kan in uitzonderingsgevallen de vertrekprocedure op mij nemen) en ik kan je verzekeren dat er op geen enkele wijze geïnstrueerd wordt om alleen naar het vertreklicht te kijken.

Dat zal allemaal best. Maar de ellende met te vroeg vertrekkende treinen is pas begonnen sinds de Hc's niet meer hoeven te wachten met het begin van de vertrekprocedure totdat de minuut versprongen is. Sterker nog, ze worden aangemoedigd om te vroeg te beginnen. Ik heb inmiddels tientallen treinen gezien die al in beweging waren voordat de minuut versprongen was en dus de vertrektijd was aangebroken.
Machinisten letten blijkbaar ook niet op klok en gaan rijden als de lamp 'deuren dicht' te zien krijgen.

Jouw verhaal biedt geen enkele verklaring waarom treinen te vroeg vertrekken. Terwijl het schering en inslag is, variërend van een paar seconden tot minuten.

Maar eerst moet NS eens goed nadenken hoe ze het begrip 'vertrektijd' willen definiëren. De huidige definitie dat vertrektijd het moment is dat de trein in beweging moet komen is misschien wel de hoofdoorzaak van het te vroeg vertrekken. Wanneer de gepubliceerde vertrektijd het moment is dat de vertrekprocedure wordt begonnen is er geen schemergebied meer.

Klassieke muziek?

Yep. 🙂 Das mooi hoor. 🙂
Reputatie 7
Badge

Yep. 🙂 Das mooi hoor. :)

Dat is het zeker inderdaad. Ik luister er ook wel eens naar hoor. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Waarom is het geen goed idee om personeel dat er een zootje van maakt aan te pakken? Dat gebeurt bij ieder normaal bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Waarom is het geen goed idee om personeel dat er een zootje van maakt aan te pakken? Dat gebeurt bij ieder normaal bedrijf.

Sinds wanneer is NS een normaal bedrijf?:D
Reputatie 6
Badge
Misschien lachen jullie erom, maar ns is wel degelijk geen normaal bedrijf in mijn opinie. Welk normaal bedrijf heeft al 3 jaar lang hetzelfde probleem (ICD) niet kunnen oplossen? Welk normaal bedrijf kan zijn personeel niet leren wat "op tijd" betekent? En welk normaal bedrijf regelt bij werkzaamheden geen fatsoenlijke alternatieven?

Antwoord: een bedrijf met een vervoer monopolie die zich daardoor alles kan permitteren.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe kan het personeel weten wat "op tijd" betekent als de leiding het niet eens weet? De hele organisatie is in grote verwarring wanneer je vraagt wat de definitie is van voor een spoorwegmaatschappij toch tamelijk elementaire begrippen: "vertrektijd" en "op tijd". Grotere idiotie is in Nederland moeilijk te vinden. Men is gaan knutselen met de vertrekprocedure maar heeft niet nagedacht over de gevolgen van dat amateuristische knutselwerk: dagelijks tientallen te vroeg vertrekkende treinen.

Het meest verbazingwekkende is nog wel dat NS-ers maar niet willen of kunnen inzien dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Zelfs nadat tientallen keren is uitgelegd wat het probleem is en welke oplossingen er zijn.

Bij ieder normaal bedrijf zou men zich de kritiek aantrekken en luisteren naar de klanten.

Hint: in Zwitserland vertrekken treinen nooit te vroeg. Maar daar sluiten ze de deuren dan ook niet voordat de minuut versprongen is.

Reageer