Intercitystation Rijssen | NS Community
beantwoord

Intercitystation Rijssen

  • 16 December 2019
  • 10 reacties
  • 554 Bekeken

Is het misschien mogelijk dat station Rijssen wordt verbouwd tot een intercitystation?

Er is hier ontzettend veel vraag naar en ik hoor hier vaak mensen over praten in de trein…

Of is het misschien mogelijk dat blauwnet door rijdt tot aan Deventer? Blauwnet zal dan van Rijssen zeer waarschijnlijk een intercitystation maken.

Is het als laatste mogelijk dat er in elk geval in Rijssen meer in-/uitcheckpoortjes komen te staan? Er staan er maar 2 en dit is eigenlijk veel te weinig.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 December 2019, 16:30

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4

Ik als origine Rijssenaar zie een oplossing om in de spits mogelijk éénmaal per uur een IC van Deventer (die af en aangekoppeld wordt) te verlengen naar Rijssen, en daar dan het eerste perron voor gereed maakt. Voor de treinen naar de Twentesteden verwacht ik niet dat er veel trek is in een IC; Veel van hen gaan naar TU Twente bij Kennispark. Er is (denk ik) wel trek in een IC de andere kant op, In Apeldoorn gaan de meeste mensen weg en in Deventer gaat vooral christelijk volk naar Gouda.

Nee, dat zeg ik net. Die Sprinters moeten weg. De afstanden tussen de stations op dat traject zijn grotendeels niet geschikt voor die Sprinters. Om te voorkomen dat Intercity's nog vaker gaan stoppen dan nu het geval is, moet er heroverwogen worden wat voor elk traject het beste is. Op trajecten met heel veel kleine stations kan best een Sprinter rijden. In het buitengebied zou het hopeloos onnodig zijn.

 

En ja, waarom zou er ooit een intercity moeten stoppen op een station waar nog geen 10000 man dagelijks gebruik van maakt? Alleen stations van groot regionaal belang die die 10000 niet halen, moeten een IC-status hebben. Denk net-wel gevallen zoals Assen, Weert, Goes, eventueel inderdaad Harderwijk, Beverwijk….maar stations als Almere-Buiten, Heemstede, Rijswijk mogen nooit die eer krijgen, dat is gewoon pure verspilling van tijd en geld.

Reputatie 7
Badge +3

Aantal in- en uitstappers op stations Rijssen in 2018 was 2514.

Stations als Almere Buiten en Heemstede-Aerdenhout waarvan door sommige wordt gezegd dat ze eigenlijk niet intercity waardig zijn hebben al meer dan 7000 in- en uitstappers.

Dan zouden stations als Harderwijk (5904) of Rijswijk (6873) nog eerder kans maken op een intercity status. 

Cijfers van https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

@MJL 

Buiten de spits zitten er in de huidige sprinters Almelo-Apeldoorn enkele tientallen mensen. Die moeten we dan gaan verdelen over sneltreinen en sprinters. Kom op, beide beentjes op de grond.

Dat is jammer, want het is wel de toekomst. Niet iedere dienst die nu door een Intercity wordt gereden is IC-waardig. Niet iedere dienst die nu door een Sprinter wordt gereden heeft genoeg stops voor een Sprinter. Op een lijn als Almelo-Deventer zou het veel prettiger zijn om Sneltreinen in te zetten in de plaats van Sprinters. En ook van en naar de Randstad zou het waarde hebben: Sprinters die overal stoppen, Sneltreinen die de taak van de huidige Intercity overnemen, en Intercity's die alleen in de grootste steden van het land stoppen.

Mocht de sneltrein ooit terugkomen, dan is er zeker een kans dat een station als Rijssen daardoor aangedaan gaat worden. Voor de intercity zit het grote profijt juist in de langere afstanden tussen steden, in dit geval Deventer en Almelo, dus is het alleen maar logisch dat daar gebruik van wordt gemaakt.

Dat lijkt me niet. Voor drie treinsoorten op een lijn als Almelo-Deventer is het aantal reizigers veel te laag.

Overigens is van het model met drie treinsoorten al meer dan tien jaar geleden definitief afscheid genomen. Dat zou hopeloos onrendabel worden en tientallen miljarden aan extra infra-investeringen vragen door alle rijtijdverschillen.

Binnen de context van die concessie is het overigens wel denkbaar dat NS bijvoorbeeld de Intercity's blijft rijden, maar dat de Sprinters/stoptreinen dan door Blauwnet worden gereden. Die hebben over het algemeen toch fijnere treinen. 

Goedemiddag Jan-Luc en welkom bij de NS Community!

Ik kan me goed voorstellen dat er vele reizigers zijn vanaf Rijssen die het graag zouden zien als een Intercity-station. Dát er reizigers zijn die dit willen, wil echter niet zeggen dat het ook werkelijk uit kan. Het wel of niet stoppen van Intercity's op stations heeft voornamelijk te maken met het aantal reizigers vanaf en naar dat station, waarbij dat aantal dus hoogstwaarschijnlijk te laag ligt om dit ook werkelijk te realiseren. Er zullen dan ook meerdere ‘Sprinter-stations’ zijn, waarbij de reizigers het graag zouden willen zien veranderen in een Intercity-station, maar waarbij dat gewoonweg niet rendabel is.

Wat betreft het doorrijden van Blauwnet naar Deventer heeft dit voor zover ik weet te maken met de concessies van deze lijn, welke momenteel bij de NS ligt. Voor zover ik kan vinden is dit traject ook een onderdeel van het Hoofdrailnet, waarvan de concessie nog loopt tot 2025. Verwacht dus geen verandering op korte termijn.

Mocht de sneltrein ooit terugkomen, dan is er zeker een kans dat een station als Rijssen daardoor aangedaan gaat worden. Voor de intercity zit het grote profijt juist in de langere afstanden tussen steden, in dit geval Deventer en Almelo, dus is het alleen maar logisch dat daar gebruik van wordt gemaakt.

Reputatie 7
Badge

Als het landelijke Rijssen een intercity station wordt, dan is het directe gevolg dat alle stations in Nederland deze status krijgen.

Ik voorspel, dat gaat zeker niet gebeuren @Jan-Luc 

Reageer