beantwoord

Intercitystations?

• 23 februari 2018
  • 19 reacties
  • 451 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik neem regelmatig de intercity naar Venlo, om daar over te stappen op de trein naar Duitsland.

En dan stop die intercity op stations als Horst-Sevenum en Blerick...

Sorry hoor, maar zijn dat echt intercitystations?

Horst-Sevenum is een boerenhalte tussen de weilanden, en Blerick ligt op zo'n 200 meter van Venlo, alleen gescheiden door de brug.

Dat zijn toch geen INTERCITY-stations, hooguit sprinterstations?

Waarom stopt de intercity daar dan?
icon

Beste antwoord door DDietzen 23 februari 2018, 19:58

Het is niet rendabel om voor die kleine stationnetjes nog een aparte sprinter in te leggen. Omdat die stations natuurlijk wel bediend moeten worden, stopt de intercity daar.

Zelfde verhaal voor bv. Alkmaar - Den Helder, (voorheen) Zwolle - Leeuwarden, Etten-Leur, Deventer - Zwolle, Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist. Daarnaast nog Roosendaal - Vlissingen, maar daar wordt nu een proef gedaan met een spitsintercity die alleen in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen stopt; die proef lijkt aardig succesvol dus kan wellicht uitgebreid worden. Maar dat betekent niet dat dat voor andere trajecten zal gelden, want de Zeeuwse lijn is wel érg lang.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik neem regelmatig de intercity naar Venlo, om daar over te stappen op de trein naar Duitsland.

En dan stop die intercity op stations als Horst-Sevenum en Blerick...

Sorry hoor, maar zijn dat echt intercitystations?

Horst-Sevenum is een boerenhalte tussen de weilanden, en Blerick ligt op zo'n 200 meter van Venlo, alleen gescheiden door de brug.

Dat zijn toch geen INTERCITY-stations, hooguit sprinterstations?

Waarom stopt de intercity daar dan?

Ik denk dezelfde overweging als die geldt voor de IC Alkmaar-Den Helder. Die rijdt daar ook als stoptrein. Een sprinter extra inleggen (door laten rijden na Deurne) is hoogstwaarschijnlijk niet rendabel en de IC die paar extra stops laten maken is dan een vrij makkelijke oplossing.
Badge
Het is niet rendabel om voor die kleine stationnetjes nog een aparte sprinter in te leggen. Omdat die stations natuurlijk wel bediend moeten worden, stopt de intercity daar.

Zelfde verhaal voor bv. Alkmaar - Den Helder, (voorheen) Zwolle - Leeuwarden, Etten-Leur, Deventer - Zwolle, Veenendaal-de Klomp en Driebergen-Zeist. Daarnaast nog Roosendaal - Vlissingen, maar daar wordt nu een proef gedaan met een spitsintercity die alleen in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen stopt; die proef lijkt aardig succesvol dus kan wellicht uitgebreid worden. Maar dat betekent niet dat dat voor andere trajecten zal gelden, want de Zeeuwse lijn is wel érg lang.
Dat vermoeden deel ik ook. Ik zou het niet anders kunnen verklaren. Indien dit rendabel genoeg was hadden wij deze overweging wel gemaakt.
Reputatie 4
Er worden denk ik ook overwegingen gemaakt. In de basis rijden op het hoofdspoor tussen de grote steden Intercity's. Nu heb je in de uiterste streken van het land lijnen waar je dus stations op grotere afstanden hebt liggen. Dan is er de afweging, krijg je genoeg reizigers voor de sprinter naast de IC of is er in de IC eigenlijk nog plek over voor meer reizigers.
Voor de IC Eindhoven - Venlo is er dus wel genoeg vraag om een sprinter te rijden tot Deurne. Maar voor de rest van het traject niet, maar er is wel genoeg plek in de IC omdat deze naar Venlo niet vol zit.
Voor Vlissingen - Roosendaal het zelfde. IC Vlissingen naar de randstad is er, maar vraag tot Roosendaal is minder, dus stopt de IC overal. Vanaf Bergen op Zoom is er nu meer vraag in de spits, daarom nu de spitstreinen.
Het is dus een afweging tussen: De vraag naar capaciteit in een trein op een traject; Overcapaciteit op een deel van een traject; Een kleine vertraging door enkele keren extra te stoppen op lange afstanden; De energie- + materieel- + personeelskosten van een extra sprinter. Op trajecten waar al met een IC en SPR gereden worden zal je daarom ook spitstreinen tegenkomen, deze vangen vaak de nog verdere extra vraag op op dit piek moment van een bepaald traject, waar het normaal juist rustig is.
Reputatie 6
Het keren van de sprinter op Deurne en deze niet door te laten rijden naar Venlo en in plaats daarvan de Intercity te laten stoppen op Horst-Sevenum en Blerick, zal ook te maken met een efficiënte materieelinzet. De sprinter naar Venlo laten doorrijden, zal waarschijnlijk zorgen voor een (heel) lange keertijd op Venlo en het kan ook zijn dat er onvoldoende spoorcapaciteit is op Venlo.

Maar inderdaad, een trein die op elk plattelandsstationnetje stopt (zoals de Boerenkoolexpress van Enkhuizen naar Hoorn) is geen Intercity en zou daarom gewoon stoptrein moeten heten.
Badge
Tja, maar aangezien de trein tussen Enkhuizen en Hoorn doorrijdt naar Eindhoven en Maastricht / Heerlen, komt er dan wel een héél lange stoptrein die wel héél veel stations overslaat 😉
Reputatie 6
De trein kan van Heerlen/Maastricht tot Hoorn Intercity genoemd blijven worden (want dat is het ook) en van Hoorn tot Enkhuizen stoptrein, want dat is het daar ook.

In bijvoorbeeld Eindhoven staat dan op de borden:
intercity Hoorn,
via ' s Hertogenbosch, Utrecht C, Amsterdam C,
rijdt na Hoorn verder als stoptrein naar Enkhuizen
Reputatie 7
De trein kan van Heerlen/Maastricht tot Hoorn Intercity genoemd blijven worden (want dat is het ook) en van Hoorn tot Enkhuizen stoptrein, want dat is het daar ook.

In bijvoorbeeld Eindhoven staat dan op de borden:
intercity Hoorn,
via ' s Hertogenbosch, Utrecht C, Amsterdam C,
rijdt na Hoorn verder als stoptrein naar Enkhuizen

Dat word ook vanaf Hoorn omgeroepen hoor, dat de intercity vanaf Hoorn als stoptrein verder rijd naar Enkhuizen. Dus ik weet niet....
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Je bent al lang op dit forum en vraagt dus naar de voor jou bekende weg. Iedereen hier weet dat het aantal reizigers op het traject Eindhoven-Venlo zeker buiten de spits veel te laag is voor een IC die alleen in Helmond stopt. Het alternatief is alleen nog maar sprinters te laten rijden, bijv. tweemaal per uur Eindhoven-Venlo aangevuld met twee extra sprinters Eindhoven-Deurne is de spits. Gezien je bekende grote afkeer van sprinters is dat voor jou dan ook weer geen oplossing.
@Pejeka
Je bent al lang op dit forum en vraagt dus naar de voor jou bekende weg. Iedereen hier weet dat het aantal reizigers op het traject Eindhoven-Venlo zeker buiten de spits veel te laag is voor een IC die alleen in Helmond stopt. Het alternatief is alleen nog maar sprinters te laten rijden, bijv. tweemaal per uur Eindhoven-Venlo aangevuld met twee extra sprinters Eindhoven-Deurne is de spits. Gezien je bekende grote afkeer van sprinters is dat voor jou dan ook weer geen oplossing.

Ik heb geen afkeer van sprinters. Ik vind het alleen merkwaardig dat stations als Horst-Sevenum opeens intercitystation heten, en dat de trein van Eindhoven naar Venlo als "intercity" te boek staat, terwijl het in feite gewoon een stoptrein is.Waarom die trein dan geen stoptrein noemen, als hij zowat op elk boerenstationnetje stopt?
Badge +3
In het buitenland is het heel normaal dat aan de uitlopers van het netwerk snelle treinen op kleinere stations stoppen zodat die ook bediend worden en er een lokale trein kan worden uitgespaard. De SNCF doet dat met TGV's naar uithoeken Frankrijk. Ze rijden op hoge snelheid tot een grote stad en dan over regionale lijnen door. Best handig. Zo hebben die uithoeken ook een goede verbinding met de hoofdstad.
Badge +3
Tja, maar aangezien de trein tussen Enkhuizen en Hoorn doorrijdt naar Eindhoven en Maastricht / Heerlen, komt er dan wel een héél lange stoptrein die wel héél veel stations overslaat ;)
Mwah, dan geven we die toch steevast een nieuw ritnummer in Amsterdam, zoals in dit topic :?
Reputatie 1
En daartegenover staat dat Zaandam, wat toch een aanzienlijke plaats is, wordt voorbijgesneld door de intercity's.
Badge +3
Ik heb geen afkeer van sprinters. Ik vind het alleen merkwaardig dat stations als Horst-Sevenum opeens intercitystation heten..
Zelfde toch voor Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp en Duivendrecht en Amstel en Bijlmer ArenA, waar ook soms intercity's stoppen?

De IC Amsterdam - Vlissingen splitsen in Roosendaal (de helft door als IC, de rest als stopper) vind ik nog steeds een goed idee, ook al regent het klachten van overstappers uit Breda en zo, die dan in de 'stopper' belanden en vervolgens RIlland-Bath en zo mogen bewonderen.
Badge
Let wel: niet elk station waar een intercity stopt, heet ook daadwerkelijk een 'intercitystation'. Neem bijvoorbeeld een station als Heerhugowaard (maar er zijn nog veel meer voorbeelden): elke intercity stopt er, maar toch is het geen intercitystation.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_intercitystations

De IC Amsterdam - Vlissingen splitsen in Roosendaal (de helft door als IC, de rest als stopper) vind ik nog steeds een goed idee, ook al regent het klachten van overstappers uit Breda en zo, die dan in de 'stopper' belanden.
Dan is het ook nóóit goed. Tegenwoordig regent het immers juist klachten van reizigers met de spits-IC die de laatste tijd vaak schijnt te wachten op de trein uit Breda (terwijl dit expliciet niet de bedoeling is).
Waar het mij om gaat, is waarom die trein als intercity wordt aangeprezen, want dan zou je verwachten dat hij na Helmond Centraal in één keer doorrijdt naar Venlo, en niet dat hij op elk boerenperron stopt. Noem die trein dan gewoon stoptrein, blijft het dezelfde verbinding, maar dan weet je wel waar je aan toe bent als reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
Het is geen stoptrein want hij slaat tussen Eindhoven en Venlo 3 stations over. Het is gewoon de uitloper van een IC-verbinding Schiphol-Eindhoven-Venlo.
Badge
Daarnaast is het verwarrend als een trein op verschillende trajecten verschillende benamingen heeft. Als je een SP Den Helder - Alkmaar en een IC Alkmaar - Nijmegen zou hebben, lijkt het me een knap kunstje om consequent en duidelijk aan te geven dat die twee gekoppeld zijn. En als je die (doorgaande!) trein neemt van bv. Anna Paulowna naar Utrecht C, staat 'ie dan in de reisplanner als IC of als SP aangeduid? En de andere kant op? :?
Reputatie 6
[quote=Robert B]

De IC Amsterdam - Vlissingen splitsen in Roosendaal (de helft door als IC, de rest als stopper) vind ik nog steeds een goed idee, ...quote]

Nou, het zijn er maar twee ...

Reageer