beantwoord

Internationaal reizen inchecking

  • 22 februari 2020
  • 32 reacties
  • 349 Bekeken

Beste reizigers!

 

Ik reis regelmatig met de trein van Switzerland naar Nederland en terug. Om door die malle poortjes te komen is een OV-Chip nodig maar de NS verzekert mij dat dat ook met de QR-Code kan die op het ticket staat. Is me nog nooit gelukt. Afgelopen reis van Utrecht naar Basel was de QR Code op Reservering alleen geschikt om van het perron te komen maar niet erop. 

De NS voelt blijkbaar niet zo veel voor direkt klanten kontakt want er is noch een kontakt-pagina, telefoonnummer of email op de webstek van ns.nl. Maar misschien is hier een internationaal reiziger die me uit de droom kan helpen en ook nog nooit op een perron in nederland of eraf is gekomen met een vervoersbewijs uit het buitenland.

icon

Beste antwoord door bahnrider 22 februari 2020, 14:30

Meer info op de sites van rover en treinreiziger voor reizen naar/van buitenland zonder chip (of wel met chip als je ABO hebt, maar dan zonder chip te gebruiken).

In dit geval gaat het echter om een detail hiervan. Der Kónig zegt niet duidelijk van WIE (welke spoorbedrijf) die tickets zijn. Die van NS-int en DB (online dan) doen het eigenlijk vrijwel altijd zonder problems. Die uit de balieverkoop van DB meestal niet. Die van SBB-geen idee wat die erop zetten. En dan zijn er ook nog andere wederverkopers die een of ander systeem van irgendeiner Bahn gebruiken. In theorie kan elke EUropese spoorbedrijf tickets naar NL volgens peperduur INTern. tarief verkopen, in feite zelfs ook nog voor binnenlandse trajecten, maar dat laten we maar voor de leerboekjes.

Tot voor kort (maar NS houdt daar uiteraard hooghartig het zwijgen toe en van dat ´service´ krijgen ze meteen een soort hartverzakking als er iets gevraagd wordt over een medepoot van dezelfde moeder) was het zo dat die stippeltjescode op elk station en voor zowel IN als UIT onbeperkt kon worden gebruikt, maar wel met een limiet aan het aantal dagen (ik dacht 3, mogelijk 2-maar dat problem is er al niet meer omdat deze tix nog maar 2 dgn geldig zijn). Er was wel sprake vanuit welingelichte kringen dat men druk bezig was ook de route en nog meer in die stippels verwerkt te krijgen, want dit is natuurlijk gezien het enorm grote aantal mensen dat ze gebruikt een grote potentiele bron van dervingsverlies. Omdat zo ongeveer alles wat NS produceert aan informatica eerst talloze kinderziektes moet doorlopen, kan het best zo zijn dat we nu in dat stadium zitten. Maar iets simpeler gedacht: is niet gewoon (heel slim dus) de HEENreis (uit CH) enkel voor UIT en Terugreis erheen enkel voor IN geprogrammeerd? Dat maakt overigens wel zeer zeker toegestane onderbrekingen onderweg onmogelijk, wat tegen de regels is.

Der König beseft niet dat anders als bij SBB/BLS etc. of de DB er een strikte scheiding en hoge muur bestaat tussen NS en NS-INTernationaal. En als het inderdaad zo is, dat het in of bij der Schweiz gekochte Fahrkarten zijn, dan wordt als een kniereflex meteen daarheen verwezen.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De QR code werkt alleen op het buitenste brede poortje waarop 'scan ticket' staat. Alleen dat poortje kan QR codes (e-tickets, ticket in de app) lezen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Direct contact met de NS via de telefoon, chat, e-mail of sociale media is wel degelijk mogelijk. De opties kunt u hier vinden.

Voor internationale reizen kunt u de opties hier bekijken. 

Reputatie 7
Badge +3

Direct contact met de NS via de telefoon, chat, e-mail of sociale media is wel degelijk mogelijk. De opties kunt u hier vinden.

Voor internationale reizen kunt u de opties hier bekijken. 


Via e-mail is niet aan te raden, gezien de lange tijd die het duurt voor je antwoord krijgt.

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

 

Het poortje vertelde iets in de trant van: deze code kan alleen gebruikt worden om uit te checken

* inhoud verwijderd i.v.m. persoonsgegevens.

Ik heb er anders nog een paar:

 

*QR codes verwijderd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten.

 

Bijna allemaal. Er zijn een paar ‘verstopte’ poortjes die er niet voor geschikt zijn.

Badge +3

Als een poortje een melding geeft betekent het in ieder geval dat de code gelezen kan worden, want dat is bij internationale tickets vaak al het eerste probleem (code is te klein) en dan ziet het poortje helemaal niets.

Werkt het niet, dan kan je altijd via een SOS/Info zuil (blauwe knop) een poortje laten openen.

In internationale treinen kan je van het personeel meestal ook een passagekaartje krijgen voor de poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

 

Het poortje vertelde iets in de trant van: deze code kan alleen gebruikt worden om uit te checken


Dat betekent volgens mij dat je er alleen binnen de poortjes kunt blijven tot je de eindbestemming hebt bereikt. Dus niet ergens het station uit gaan en later weer terug komen.Alleen als je de reis nog moet beginnen is dit vreemd.

Had je een of 2 QRcodes en een retourticket of had je een enkele reis naar Basel toen je deze melding kreeg?

Edit: in een ander topic waar TS hetzelfde bericht heeft gezet staat dat het om een enkele reis Utrecht Basel ging (1 code).

Reputatie 7
Badge +4

De werking was altijd dat je op de dag van geldigheid elk poortje kon openen, zowel vanaf de binnenkant als de buitenkant.

Reputatie 5
Badge

Meer info op de sites van rover en treinreiziger voor reizen naar/van buitenland zonder chip (of wel met chip als je ABO hebt, maar dan zonder chip te gebruiken).

In dit geval gaat het echter om een detail hiervan. Der Kónig zegt niet duidelijk van WIE (welke spoorbedrijf) die tickets zijn. Die van NS-int en DB (online dan) doen het eigenlijk vrijwel altijd zonder problems. Die uit de balieverkoop van DB meestal niet. Die van SBB-geen idee wat die erop zetten. En dan zijn er ook nog andere wederverkopers die een of ander systeem van irgendeiner Bahn gebruiken. In theorie kan elke EUropese spoorbedrijf tickets naar NL volgens peperduur INTern. tarief verkopen, in feite zelfs ook nog voor binnenlandse trajecten, maar dat laten we maar voor de leerboekjes.

Tot voor kort (maar NS houdt daar uiteraard hooghartig het zwijgen toe en van dat ´service´ krijgen ze meteen een soort hartverzakking als er iets gevraagd wordt over een medepoot van dezelfde moeder) was het zo dat die stippeltjescode op elk station en voor zowel IN als UIT onbeperkt kon worden gebruikt, maar wel met een limiet aan het aantal dagen (ik dacht 3, mogelijk 2-maar dat problem is er al niet meer omdat deze tix nog maar 2 dgn geldig zijn). Er was wel sprake vanuit welingelichte kringen dat men druk bezig was ook de route en nog meer in die stippels verwerkt te krijgen, want dit is natuurlijk gezien het enorm grote aantal mensen dat ze gebruikt een grote potentiele bron van dervingsverlies. Omdat zo ongeveer alles wat NS produceert aan informatica eerst talloze kinderziektes moet doorlopen, kan het best zo zijn dat we nu in dat stadium zitten. Maar iets simpeler gedacht: is niet gewoon (heel slim dus) de HEENreis (uit CH) enkel voor UIT en Terugreis erheen enkel voor IN geprogrammeerd? Dat maakt overigens wel zeer zeker toegestane onderbrekingen onderweg onmogelijk, wat tegen de regels is.

Der König beseft niet dat anders als bij SBB/BLS etc. of de DB er een strikte scheiding en hoge muur bestaat tussen NS en NS-INTernationaal. En als het inderdaad zo is, dat het in of bij der Schweiz gekochte Fahrkarten zijn, dan wordt als een kniereflex meteen daarheen verwezen.

Als een poortje een melding geeft betekent het in ieder geval dat de code gelezen kan worden, want dat is bij internationale tickets vaak al het eerste probleem (code is te klein) en dan ziet het poortje helemaal niets.

Werkt het niet, dan kan je altijd via een SOS/Info zuil (blauwe knop) een poortje laten openen.

In internationale treinen kan je van het personeel meestal ook een passagekaartje krijgen voor de poortjes.

Ik begrijp dus dat de QR codes niet werken en ik gewoon altijd naar de SOS/Info moet grijpen. Prima! dan weet ik dat voor de volgende keer!

Ik heb er anders nog een paar:

 

*QR codes verwijderd.

 

Waarom zijn die codes nu verwijderd? zo komen we nooit bij een oplossing!

Ok. Bedankt allemaal. De QR codes van internationale tickets werken dus gewoon niet ( of soms, wat hetzelfde betekend). 

 

Kan de NS hier marketingtechnisch in elk geval iets aan doen om te zeggen dat deze codes vermoedlijk niet werken en er altijd naar de blauwe info knop gegrepen moet worden, en BELANGERIJK, met een een extra instap tijd van 10-20 minuten gerekend moet worden, voordat iemand hier de poortjes kan openen?

Reputatie 7
Badge +4

Uw codes zijn  niet door iedereen, maar wel door werknemers van bijvoorbeeld NS uit te lezen en nog meer groepen die er toegang toe hebben. Dat bleek ook al uit een reactie. Dat is privacygevoelig. 

 

Als ik u was, zou ik volgens de instructies die hier boven gegeven zijn het poortje openen en pas naar de SOS/info-optie kijken als dat niet werkt. Honderdduizenden mensen doen het op deze wijze. Het is een door NS afgegeven  kaartje en er dus geschikt voor. Als u op het perron kunt komen heeft de code ook aan het doel beantwoord, want uw verdere controle is op zicht.

Direct contact met de NS via de telefoon, chat, e-mail of sociale media is wel degelijk mogelijk. De opties kunt u hier vinden.

Voor internationale reizen kunt u de opties hier bekijken. 

Geweldig! waarom staan die niet gewoon op ns.nl? Ik zal een brief of een ansichtkaart sturen. Want per computer is de NS niet instaat te reageren.

Voor de reizigers. Pak een pen een envelop en een postzegel (https://www.postnl.nl/versturen/postzegels/)

NS Internationaal B.V.
Stationsplein 25
1012 AB Amsterdam

Ik heb er anders nog een paar:

 

*QR codes verwijderd.

 

 

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

 

Het poortje vertelde iets in de trant van: deze code kan alleen gebruikt worden om uit te checken


Dat betekent volgens mij dat je er alleen binnen de poortjes kunt blijven tot je de eindbestemming hebt bereikt. Dus niet ergens het station uit gaan en later weer terug komen.Alleen als je de reis nog moet beginnen is dit vreemd.

Had je een of 2 QRcodes en een retourticket of had je een enkele reis naar Basel toen je deze melding kreeg?

Edit: in een ander topic waar TS hetzelfde bericht heeft gezet staat dat het om een enkele reis Utrecht Basel ging (1 code).

De eindbestemming is Basel……..

(...)

 

Als ik u was, zou ik volgens de instructies die hier boven gegeven zijn het poortje openen en pas naar de SOS/info-optie kijken als dat niet werkt. Honderdduizenden mensen doen het op deze wijze. Als u op het perron kunt komen heeft de code ook aan het doel beantwoord, want uw verdere controle is op zicht.

wat ik dus zeg. Het werk eigenlijk niet zo goed dus altijd even een minuut of 20 eerder op het station want er is niet steeds een persoon aanwezig.

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

 

Het poortje vertelde iets in de trant van: deze code kan alleen gebruikt worden om uit te checken


Dat betekent volgens mij dat je er alleen binnen de poortjes kunt blijven tot je de eindbestemming hebt bereikt. Dus niet ergens het station uit gaan en later weer terug komen.Alleen als je de reis nog moet beginnen is dit vreemd.

Had je een of 2 QRcodes en een retourticket of had je een enkele reis naar Basel toen je deze melding kreeg?

Edit: in een ander topic waar TS hetzelfde bericht heeft gezet staat dat het om een enkele reis Utrecht Basel ging (1 code).

De eindbestemming is Basel……..

Het reisbureau van de NS in utrecht is buiten de poortjes

Maar bedankt voor de effort

In een ander topic staat een QR code, die kan ik als HC normaal uitlezen, was voor 11 februari 2020 en was een ticket voor Utrecht CS. Als ik mij goed herinner, zijn alle poortjes in Utrecht ingericht voor etickets, maar kan er hier naast zitten. Als TS er wel mee naar buiten kan, lijkt het me dat het bekend is dat er verschillende poortjes zouden kunnen zijn. Ik heb nu geen verklaring ervoor helaas.

Wat verteld het poortje tijdens het scannen?

 

Het poortje vertelde iets in de trant van: deze code kan alleen gebruikt worden om uit te checken


Dat betekent volgens mij dat je er alleen binnen de poortjes kunt blijven tot je de eindbestemming hebt bereikt. Dus niet ergens het station uit gaan en later weer terug komen.Alleen als je de reis nog moet beginnen is dit vreemd.

Had je een of 2 QRcodes en een retourticket of had je een enkele reis naar Basel toen je deze melding kreeg?

Edit: in een ander topic waar TS hetzelfde bericht heeft gezet staat dat het om een enkele reis Utrecht Basel ging (1 code).

De eindbestemming is Basel……..

Het reisbureau van de NS in utrecht is buiten de poortjes

Maar bedankt voor de effort

Zonder hulp kwam ik niet op het perron

Beste reizigers!

 

Ik reis regelmatig met de trein van Switzerland naar Nederland en terug. Om door die malle poortjes te komen is een OV-Chip nodig maar de NS verzekert mij dat dat ook met de QR-Code kan die op het ticket staat. Is me nog nooit gelukt. Afgelopen reis van Utrecht naar Basel was de QR Code op Reservering alleen geschikt om van het perron te komen maar niet erop. 

De NS voelt blijkbaar niet zo veel voor direkt klanten kontakt want er is noch een kontakt-pagina, telefoonnummer of email op de webstek van ns.nl. Maar misschien is hier een internationaal reiziger die me uit de droom kan helpen en ook nog nooit op een perron in nederland of eraf is gekomen met een vervoersbewijs uit het buitenland.

Bedankt, maar dit is natuurlijk niet een antwoord wat werkelijk helpt. Misschien kan de NS mij kontakteren. Mij email en whatsapp staat in m'n profiel. Facebook is voor 80+ers

Ik vind het fantastisch wat hier op dit forum gebeurt maar de volgende keer zou ik graag door mr. Roger van Boxtel van het perron worden gered als de QR code van de SBB niet werkt. Ik boek hem alvast. Als je op dit forum bent Roger, dan ben je mijn held!

Direct contact met de NS via de telefoon, chat, e-mail of sociale media is wel degelijk mogelijk. De opties kunt u hier vinden.

Voor internationale reizen kunt u de opties hier bekijken. 


Via e-mail is niet aan te raden, gezien de lange tijd die het duurt voor je antwoord krijgt.

Het is niet mogelijk op https://support.nsinternational.nl/app/webflow/vraag/frm/3 een vraag te stellen als je adres in het buitenland is. De postcode wordt niet geaccepteerd. De NS-Internationaal leeft in een nederlandse bubble

Reageer