beantwoord

Inzet metrostellen op NS trajecten?

• 29 april 2014
  • 9 reacties
  • 972 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Gaat NS - misschien ter vervanging van vervuilde treinstellen - metrostellen van de RET inzetten?

icon

Beste antwoord door Stephan NS 30 april 2014, 09:38

Hoi Hans,

Bijzonder om de metro van onze RET-collega's terug te zien op het Rotterdam CS. ;-)
Denk niet dat deze metro de trein gaat vervangen, maar mocht je willen weten waarom deze metro hier staat/heeft gestaan, dan kun je denk ik het beste even contact opnemen met de RET.

Fijne dag,
Stephan
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 1
Die gaan vast naar Hoek van Holland denk ik! 😉
Die gaan vast naar Hoek van Holland denk ik! ;)

Zo te zien is dit een gereviseerd stel uit de 5300 serie.
Zou wel eens zo kunnen zijn dat het stel vanuit de revisiewerkplaats aan de Kleiweg onderweg is naar de remise Waalhaven, gezien ook de bakwagen die ervoor staat (als koppeling tussen loc en metrostel).

Inmiddels rijden de 5500 al op RandstadRail (metrolijn E) en de 5600 overwegend op metrolijn D (soms ook te zien op lijn E.
De 5500 en 5600 zijn vrijwel identiek.
Voor de Hoekse Lijn zijn nieuwe metrostellen besteld die vrijwel identiek zijn aan de series 5500 en 5600.
De 5300 zullen we daar dus niet te zien krijgen,.
Hoi Hans,

Bijzonder om de metro van onze RET-collega's terug te zien op het Rotterdam CS. ;-)
Denk niet dat deze metro de trein gaat vervangen, maar mocht je willen weten waarom deze metro hier staat/heeft gestaan, dan kun je denk ik het beste even contact opnemen met de RET.

Fijne dag,
Stephan
Hi Stephan,

Dat metrostel was - zoals ik al eerder veronderstelde - na een revisie onderweg van de werkplaats naar de remise om weer ingezet te gaan worden in de reguliere dienst.
Alle metrostellen van dit type krijgen momenteel een midlife revisie.

Zoals bekend stopt NS in 2017 met de exploitatie van de Hoekse Lijn en zal de RET daar met metrostellen gaan rijden.
Weliswaar niet het type wat op de foto staat, maar met fonkelnieuwe stellen, vergelijkbaar met het materieel wat nu op RandstadRail rijdt.
Reputatie 2
Hi Stephan,

Dat metrostel was - zoals ik al eerder veronderstelde - na een revisie onderweg van de werkplaats naar de remise om weer ingezet te gaan worden in de reguliere dienst.
Alle metrostellen van dit type krijgen momenteel een midlife revisie.

Zoals bekend stopt NS in 2017 met de exploitatie van de Hoekse Lijn en zal de RET daar met metrostellen gaan rijden.
Weliswaar niet het type wat op de foto staat, maar met fonkelnieuwe stellen, vergelijkbaar met het materieel wat nu op RandstadRail rijdt.
yup. De RET heeft 16 Bombardier SG3's (ja, 5600's dus) gekocht die in de 5700 serie (5701 t/m 5716) gaan rijden. Het enige waaraan ze waarschijnlijk zullen verschillen is de interieur, zullen ze minder 3de rail armen hebben en zullen er wat aanpassingen zijn aan de cabines (waaronder andere zonneschermen). Later dit jaar gaan er wat proefritten gemaakt worden op de Hoekse Lijn tussen Vlaardingen en Schiedam.

Overigens komt er geloof ik nog maar 1 5300 nog ergens (waarschijnlijk volgende week) langs om terug te gaan nar de remise. De 5315 was een van de laatste die nog moest.
[De RET heeft 16 Bombardier SG3's (ja, 5600's dus) gekocht die in de 5700 serie (5701 t/m 5716) gaan rijden. Het enige waaraan ze waarschijnlijk zullen verschillen is de interieur en het ontbreken van de mogelijkheid om op een 3de rail te rijden. Later dit jaar gaan er wat proefritten gemaakt worden op de Hoekse Lijn tussen Vlaardingen en Schiedam.

Dan zullen die proefritten toch niet op eigen (elektrische) tractie gemaakt gaan worden, gezien het spanningsverschil op de bovenleiding bij NS en RET. Zal er wel een loc van de RET voor gezet worden.

Logisch eigenlijk dat ze in de 5700 genummerd gaan worden. Elke nieuwe serie materieel krijgt ook een eigen serienummering.
De SG3 (serie 5601 t/m 5642) rijdt voornamelijk op de metrolijnen A t/m D. Hoewel je ze ook regelmatig op lijn E (RandstadRail ziet, al dan niet gekoppeld aan een 5500).
De RSG3 (serie 5501 t/m 5522) rijdt in principe op lijn E (RandstadRail), maar zie je incidenteel ook op andere lijnen.
De nieuwe serie (5700) zal moet eigenlijk wel met de mogelijkheid uitgerust worden om op een derde rail te rijden.
Het is de bedoeling dat de metrolijn vanaf Nesselande (lijn 😎 gaat rijden naar Hoek van Holland.
Dat betekent dat er tot Capelsebrug op bovenleiding gereden wordt en van Capelsebrug tot aan Schiedam op de derde rail. Vanaf Schiedam Centrum tot Hoek van Holland dan weer op bovenleiding.
Die nieuwe serie (5701 t/m 5716 = HSG3?) moet dan technisch wel overeen komen met de SG3 en de RSG3.

En dat betekent in feite ook weer dat alle SG3 types inzetbaar zijn op alle lijnen, onderling uitwisselbaar en dus ook op de Hoekse Lijn in de zomermaanden ingezet kunnen worden als versterkte ritten. Zou me niks verbazen als je dan 5500, 5600 en 5700 gekoppeld ziet rijden.

Ik zie het t.z.t. allemaal wel. Er komt een keerspoor zo ongeveer bij mij voor de deur.
Reputatie 2
[De RET heeft 16 Bombardier SG3's (ja, 5600's dus) gekocht die in de 5700 serie (5701 t/m 5716) gaan rijden. Het enige waaraan ze waarschijnlijk zullen verschillen is de interieur en het ontbreken van de mogelijkheid om op een 3de rail te rijden. Later dit jaar gaan er wat proefritten gemaakt worden op de Hoekse Lijn tussen Vlaardingen en Schiedam.

Dan zullen die proefritten toch niet op eigen (elektrische) tractie gemaakt gaan worden, gezien het spanningsverschil op de bovenleiding bij NS en RET. Zal er wel een loc van de RET voor gezet worden.

Logisch eigenlijk dat ze in de 5700 genummerd gaan worden.
De SG3 (serie 5601 t/m 5642) rijdt voornamelijk op de metrolijnen A t/m D. Hoewel je ze ook regelmatig op lijn E (RandstadRail ziet, al dan niet gekoppeld aan een 5500).
De SGR3 (serie 5501 t/m 5522) rijdt in principe op lijn E (RandstadRail), maar zie je incidenteel ook op andere lijnen.
De nieuwe serie (5700) zal best wel met de mogelijkheid uitgerust worden om op een derde rail te rijden.
Het is de bedoeling dat de metrolijn vanaf Nesselande (lijn 😎 doorgetrokken wordt naar Hoek van Holland.
Dat betekent dat er tot Capelsebrug op bovenleiding gereden wordt en van Capelsebrug tot aan Schiedam op de derde rail. Vanaf Schiedam Centrum tot Hoek van Holland dan weer op bovenleiding.
Die nieuwe serie (5701 t/m 5716 = SGH3?) moet dan technisch wel overeen komen met de SG3 en de SGR3.
ja, ze kunnen wel op 3de rail. Had net nog even de post aangepast, ik had namelijk in de eerste instantie niet alle bakken bekeken. Er zitten een paar minder op dan bij de 5600.

En er komt ook een keerspoor bij mij voor de deur, ze beginnen volgende week. Maar ik zit wel ergens anders 😉
Dat keerspoor in WC is natuurlijk al sinds jaar en dag een punt van discussie. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december in gebruik?
Jullie hebben dan wel het voordeel dat het treinverkeer er geen 4 maanden uit gaat, zoals hier.
Ze hopen hier de ombouw naar lightrail met aanpassing c.q. vernieuwing van de stations allemaal in 4 maanden voor elkaar te krijgen.
Als ik kijk hoe dat indertijd bij RandstadRail is gegaan, moet ik het allemaal nog zien.
RET is in ieder geval oude bussen aan het bewaren, die dan de pendeldienst tussen SDM en HLDS mogen gaan verzorgen. Ik zie het al helemaal voor me over die verstopte A20 en dat smalle dijkje van MSW naar HLD.
Maar goed, de tijd zal het leren en als we alles mogen geloven krijgen we er iets moois voor terug (en raken we rechtstreekse verbinding met RTD kwijt.

Ik zou de website weer een moeten bekijken om mijn geheugen op te frissen, maar ik weet dat er in ieder geval hier bij VDW een keerspoor komt en ik dacht ook (zo uit het hoofd) bij MSW.
En uiteraard blijft het keerspoor bij SDM gehandhaafd.

Het zal een hele operatie worden. En we zien het allemaal wel. RandstadRail (zeker het RET gedeelte) was en is een groot succes; zal die Hoekse Lijn ook wel worden.
Zijn metrostelletjes van de RET die even op en neer gaan naar de werkplaats aan de Kleiweg te Rotterdam (even voorbij Rotterdam Noord) om daar opgeknapt te worden.. De stelletjes komen vanuit de Waalhaven dus maken aardig wat kilometertjes over t spoor

Reageer