Irritant: poortje met fiets sluit te snel of gaat niet open

Herhaaldelijk gehad met mijn Brompton-vouwfiets: check in of uit, poortje gaat open, maar gaat op een of andere manier heel snel weer dicht. Vandaag ging het niet eens open. Overigens altijd met extra brede poortje.

Gevolg: eigenlijk niet meer normaal doorheen te komen: 'U bent al uitgecheckt'.

Extra irritatie vandaag in Leiden: loslopende medewerker met pasje weigerde me door te laten, blijkbaar doordat hij geen kritiek wilde horen. Dan moest ik maar een knop op een zuil indrukken, terwijl hij wegliep zonder iets gedaan te hebben. Wat een (...).

Ja, dan maar meelopen met andere reiziger (piep piep piep, los dat maar op). Meestal is er ook geen andere mogelijkheid.

PS: Ga ook eens controleren in de trein NS. Als jullie tijd hebben hebben hoor. Scheelt misschien wel zwartrijders. En misschien ook wel die berg lege bierblikken vandaag in de trein.

Tip: Doe het eens 's avonds en tussen de grote steden. En let eens op die verlopen allochtonen. En begin eens op de balkons aan de uiteinden.

19 reacties

Nou je bent lekker op Stoom Bob...

Dat de NS medewerker het poortje niet opende herken ik wel, maar via de zuil werkt het ook niet hoor. Geloof me... Let een beetje op je toonzetting. l#l en verlopen...
Ik kan me je frustratie voorstellen, StoomBob . Denk echter inderdaad, zoals Nooduitgang al aangeeft, een beetje om je toonzetting/taalgebruik alsjeblieft.

Je ervaring met betrekking tot het te snel sluitende poortje gaat over station Leiden? We willen dit uiteraard graag aanpakken. Om dit te kunnen doen hebben wij het nummer van het betreffende poortje nodig. Weet je deze nog? Of kom je wellicht vaker op het station dat je dit voor ons kan noteren en aan ons kan doorgeven?

Uiteraard erg jammer dat de medewerker op het station je niet wilde helpen. Wij verwachten van ons personeel dat ze behulpzaam zijn en zo te lezen was deze medewerker alles behalve dat 😞 Hopelijk ervaar je dat een volgende keer anders.

Je feedback met betrekking tot het uitvoeren van controles zal ik intern onder de aandacht brengen. Uiteraard zijn onze conducteurs er niet voor om te trein schoon te maken. Hiervoor zijn schoonmakers in dienst. Bij een evenement in Amsterdam zoals gisterenavond valt er bijna niet tegen op te ruimen in de trein maar we doen natuurlijk ons best!
Nog niks veranderd!

Had het onlangs weer een keer: POORTJE GAAT NIET EENS OPEN!
En ik was dus weer eens GEBLOKKEERD, zodat ik eigenlijk het station niet uit kon.

Mogelijke oorzaak: voorwiel wat al ergens tussen de deurtjes of waar dan ook gedetecteerd wordt, waardoor het systeem denkt dat er al gepasseerd is.
Maar het DOMME is dat het poortje NOOIT OPEN geweest is en er dus NIEMAND KAN hebben gepasseerd.

Wat het ook veroorzaakt: DIT WERKT NIET.

NOG STEEDS NIET.

DOE er nou eens iets aan!
Dit is géén probleem van een specifiek poortje maar een ALGEMEEN probleem dat overal kan optreden en daadwerkelijk optreedt. Ik heb het al op allerlei stations meegemaakt.

Hier moet de leverancier gewoon eens echt aan gaan testen en echt aan gaan werken.

En dat begint uiteraard pas als de NS dit echt serieus neemt en die leverancier dus echt de opdracht geeft.

Sussende woorden op dit forum gaan niets veranderen.
Reputatie 7
Welkom terug StoomBob, wat vervelend dat je nog steeds last hebt van deze problemen.

Mijn collega Denice NS heeft jou de vorige keer het een en ander gevraagd: Of jij het nummer nog hebt van het desbetreffende poortje en of dit alleen op dit station gebeurt? Helaas hebben wij daar geen terugkoppeling op gehad. Je geeft aan dat dit nog eens is gebeurd: heb je op dat moment wel een medewerker kunnen spreken hierover? Daarnaast mijn laatste vraag: heb je extra kosten gemaakt door dit vervelende defect?
Als het poortje niet open gaat na inchecken, doe even een stap terug (letterlijk) tot er geen sensors meer geblokkeerd worden. Je zult zien dat de poortjes dan alsnog open gaan.
Reputatie 4
In de Noord/Zuidlijn heeft Thales de zogenaamde DreamGate geïnstalleerd, die werkt op basis van 3D-camera's in plaats van infraroodsensoren. Daarmee zouden dit soort problemen tot het verleden moeten behoren. Maar ik verwacht niet dat de poortjes op NS-stations binnenkort vervangen of geüpgradet gaan worden. Tot die tijd is het advies van Julian geboden: helemaal naar achteren (helemaal!) en dan gaat het poortje alsnog open.
Misschien kan de NS een cursus organiseren: hoe ga ik door de poortjes. Ik heb het ook al diverse malen met een fiets gehad en ook al een keer gehad dat ik inderdaad het perron niet op kwam. Voorst schildert het poortje bij passage met een fiets mij bijna altijd af als zwartrijder wat ik niet ben en wat ik knap verveld vindt. Maar goed we blijven gewoon zeggen: de poortjes werken perfect en het ligt aan jullie en niet aan ons (NS).
Reputatie 6
Badge
NS Kan simpelweg met het argument komen dat stations gemaakt zijn voor Mensenvervoer en niet voor fietsenvervoer. Waarom is dat nog niet gezegd?
Reputatie 6
Badge +1
Als het poortje niet open gaat na inchecken, doe even een stap terug (letterlijk) tot er geen sensors meer geblokkeerd worden. Je zult zien dat de poortjes dan alsnog open gaan.

Dit is precies juist. De brede poortjes gaan niét open als er al iets gedetecteerd wordt binnen de zijkanten. Doe een stapje terug, beetje geduld en het poortje gaat gewoon open.

Dit is precies juist. De brede poortjes gaan niét open als er al iets gedetecteerd wordt binnen de zijkanten. Doe een stapje terug, beetje geduld en het poortje gaat gewoon open.

Vraag is alleen hoeveel mensen dit lezen tov het aantal mensen dat dagelijks dit soort problemen meemaakt. Ik denk dat het eerder in de promille uit te drukken is dan in de procenten. Het poortjessysteem is als zaligmakend verklaard en de klant die daar problemen mee heeft zoekt het maar uit.
Badge +3
Kwestie van bordje bij de scanner, "doorgang moet geheel vrij zijn anders ga ik niet open" 😛
Kwestie van bordje bij de scanner, "doorgang moet geheel vrij zijn anders ga ik niet open" :P

Inderdaad Robert maar ik zie die bordjes helaas niet. Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen en vooral de ouderen afgehaakt hebben bij dit m.i. bijzonder klantonvriendelijke systeem. NS zegt dat de poortjes het zwartrijden sterk vermindert, ik kan het helaas niet geloven. Ik reis 5 dagen per week met de trein en hoor echt dagelijks het toontje dat er iemand illegaal meeloopt. Controle zie ik bijna niet meer. Alhoewel deze week tussen Haarlem en Beverwijk zo maar 2 van de 10 keer.
Badge +3
Het 'alarm' is inmiddels zo gewoon dat eigenlijk iedereen zijn schouders ophaalt. Zie soms wel (onervaren?) mensen die te snel achter iemand aanlopen en dan alsnog in proberen te checken, maar dan aan de verkeerde kant van het poortje. Niet handig, want dan moet je weer €10 of €20 zien terug te krijgen.

Bij een gemiste incheck moet je dus eerst (eigenlijk via de SOS/info zuil) of achter iemand aan (weer alarm!) naar buiten en opnieuw inchecken.
Dit is werkelijk continu. Bij een van mijn werkplekken heb ik zicht op de rij poortjes op een groot CS. Kijk dus vrij veel naar buiten (https://xkcd.com/303/) en zie werkelijk continu poortjes op alarm schieten. Fietsen, te snel, te langzaam, niet opletten, et cetera. Ik zou ze graag vervangen of aangepast zien naar een model wat draait op recentere techniek, maar dat is kostentechnisch natuurlijk onhaalbaar.

Laten we de ene helft van de 16e lvp afsluiten met poortjes, misschien dat het dan gaat veranderen 😳 Direct als je vanuit het halletje met liften komt en de gang op wilt lopen, dacht ik zo. Daar zitten de poortjes-jongens

Ik kwam hier terug doordat het nog steeds (na 10 maanden) een RAMP is. Het is een soort loterij of ik er wel of niet normaal doorheen kom. En vaker niet dan wel.

Maar ik zie hier voor het EERST bovenstaand advies. Dank je wel Julian, ik ga het proberen.

Maar waarom komt de NS hier niet mee?!
Waarom staat het niet bij de poortjes aangegeven?!
Weet de NS zelf wel hoe die poortjes werken?!
Schijnbaar doe je toch iets goed fout StoomBob. Als ik af en toe eens bij de poortjes sta gaat het allemaal prima.
Jammer dat de "niet betalende reiziger" zich niet laat afschrikken door die deurtjes en het op sommige stations continue klinkende alarm, maar verder werkt het prima.
We hebben je verschillende vragen gesteld in dit topic StoomBob, naar aanleiding van die antwoorden wilden we kijken wat er aan de hand was.

Ik hoop dat de gegeven tip werkt, zo niet dan staan de vragen van mijn collega Thomas nog steeds open.
Badge +3
Als je fiets ook door een smaller poortje past, dan gewoon die gebruiken want daar kan iedereen in polonaise doorheen en hoef je dus niet te wachten totdat het poortje dicht is en de gehele doorgang vrij is.

Reageer