vraag

Irritante reclameborden station Delft

Op station Delft staan op het perron al een ruime tijd 2 grote digitale reclameborden. Sinds een maand reis ik een stuk vaker met de trein en begin ik mij meer en meer te ergeren aan deze borden die mij het idee geven dat ik ze beter kapot kan slaan. Concreet kan ik het samenvatten in drie punten:
  • de borden zijn erg fel, ruim feller dan de verlichting in het station
  • Veel reclames knipperen op een zeer irritante manier. Ik voel dat specifiek dit punt (wellicht in combinatie met het vorige) wat aggressie oproept bij mij, terwijl ik normaal verre van aggressief ben.
  • De borden maken een enorm lawaai, waarschijnlijk vanwege ventilatoren.
Laatst in Alkmaar kwam ik eenzelfde bord tegen in de passage, die wel een normaal lichtniveau had ten opzichte van de omgeving, die niet hinderlijk aan het knipperen was en die zowaar stil was. Kan aan deze drie punten wat aan gedaan worden bij de borden in Delft?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ze zijn inderdaad erg fel en behoorlijk irritant. Ik stap iedere ochtend in Delft achteraan op spoor 2 uit en kom dan precies langs zo'n reclamezuil. Om die reden wend ik mijn blik dan zo veel mogelijk af, kijk bewust niet naar de reclamezuil maar de flikkering blijf ik vanuit mijn ooghoeken zien.

Het zal NS natuurlijk weer reclame inkomsten opleveren, maar we worden al overal overspoeld door reclame.
Bedankt voor je bericht, RensBloom.

Ik ben zelf niet bekend met de situatie op station Delft. Ik wil graag uitzoeken of het misschien minder fel kan, daarom heb ik contact opgenomen met de achterliggende afdeling.
Zij gaan onderzoeken of dit inderdaad te fel is en of het mogelijk is om dit aan te passen. Als ik een terugkoppeling heb, dan hoor je het.

Ik hoop trouwens dat je de borden heel wil laten en je agressie in bedwang kan houden. 😉
Reputatie 5
Het is daarnaast ook merkwaardig dat een organisatie die pretendeert duurzaamheid hoog in het vaandel te hebben staan dit soort energieverspilling bezigt.
Rizana, dankjewel voor het contact opnemen. Ik zal de borden nog wel heel laten, en hoop dat het aangepast kan worden 🙂
Goed dat je de borden heel wilt laten, is voor oNS weer een hele opluchting. 😉

Ik heb inmiddels een reactie. Alle borden in heel Nederland hebben dezelfde afstelling, dus deze geven evenveel licht. Het kan natuurlijk dat het bord in Delft feller lijkt dan het bord in Alkmaar.
Omdat de borden in Delft in een tunnel staan. Op die manier komt de uitstraling wellicht anders over.

Op dit moment wordt er onderzoek gedaan. Ik heb geen idee hoe lang dit duurt, maar probeer je over een week een update te geven.
Badge
Recent heb ik er eens opgelet en deze reclame borden zijn qua lichtintensiteit inderdaad erg irritant aanwezig en zeker door het verspringen van de afbeeldingen. Het zou fijn zijn als ze dit toch kunnen aanpassen zeker voor mensen die dagelijks via Delft reizen.
Allereerst mijn excuses voor het late bericht.

Ik heb helaas nog geen terugkopelling gehad. Hopelijk krijg ik die n.a.v. het onderzoek. Ik hoop dat snel te weten.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik de schermen de afgelopen weken minder hinderlijk vind, heb vooral het idee dat de reclames wat rustiger beeld hebben en ik durf zowaar reclameteksten erop te lezen ^.^
Reputatie 7
Badge +2
Het enige nuttige eraan vind ik dat er soms net op moment dat ik vanuit de achterste bak uit de trein stap op spoor 2 net de tijd en het weer van de dag te zien is.

Verder negeer ik die dingen zo veel mogelijk.

NS kan beter investeren in centrale plaatsen op het station/perron voor nuttige trein info. Denk aan info over werkzaamheden, wat te doen als je door storingen/cancellen treinen niet meer je bestemmingsstation kan bereiken.
Reputatie 7
Badge +4
De reclamewereld zet kennelijk hardere middelen in. Ik zag een variant bij Albert Heijn.
Reputatie 7
Badge +2
Ja, mijn AH heeft die ook, precies daar waar ik mijn fiets vaak neer zet.
Badge +3
Helaas zijn de schermen als bij AH inpandig en hoeft er geen vergunning voor te worden aangevraagd. Zie bijvoorbeeld https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20190301_86907132/laarders-onthikt-over-ah-reclame?utm_source=google&utm_medium=organic

Wel heeft In Laren (NH) La Place een groot elektronisch reclamebord moeten uitzetten omdat er geen vergunning voor was aangevraagd.
https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20190410_9875724/la-place-lichtreclame-laren-is-uit-nooit-vergunning-gevraagd?utm_source=google&utm_medium=organic
Reputatie 7
Badge +2
Geen idee of het door klachten erover komt, maar het scherm bij mijn locale AH is dit weekend op een andere plek neergezet. Zaterdag stond die nog wel voor de buitenruit maar op zwart en zondag was die een kwart slag gedraaid en voor een andere ruit gezet waar je langs loopt wanneer je het winkelcentrum binnenloopt. Nu dus niet meer direct zichtbaar van buitenaf. Misschien toch te veel klachten erover ontvangen?

Helaas is het scherm op station Delft al niet zichtbaar van buitenaf aangezien het station ondergronds is.
Als het goed is, word ik binnenkort gebeld met de voortgang van het onderzoek. To be continued. ☺

Reageer