vraag

Is er een overzicht van alle stations waar je in één oogopslag kunt zien of Stallen op rekening kan?

• 1 maart 2019
  • 42 reacties
  • 945 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 17193 reacties
Ik zit heen en weer te jojo-en maar kan het niet echt vinden. Je kunt het per station opzoeken of er bestaande fietsenstallingen zijn. Er is ook een overzicht van redelijk grote stations. Maar het is niet wat ik zoek en gewoon niet handig te vinden. Ik wil in een lijst kunnen zien waar ik met Stallen op rekening direct kan zien of het in een aantal plaatsen kan of niet.

Het lijkt me een goede zaak als dit er komt. @mrfreeze heeft gelijk en aan mijn vraag over het opladen van de fietsaccu in de trein lag dit indirect ten grondslag. Naast de fiets meenemen in de trein of een ov-fiets huren, is het zeker een alternatief om een fiets te bij een station te stallen op rekening en de volgende dag verder te fietsen.
Stallen op rekening is de eerste dag gratis en verder niet duur. Nuttig ook met fietsonderhoud in een aantal gevallen.

Heel handig voor de reizigers met een vrij-abonnement en al dan niet een elektrische fiets,, die dus gewoon elke dag heen en terug kunnen zonder de fiets mee te slepen. De eigen fiets is veelal ook aangenamer dan een ov-fiets. Het is inderdaad wel zo dat je de batterij mee moet nemen ook al heb je aan de 150 Watt in de trein te weinig om op te laden. Lang leve de afneembare fietstas en Fietsen met NS heeft weer een impuls, zonder dat het fietsvervoer overlast in de trein geeft. Het is ook minder gedoe, goedkoper dan ov-fiets, en je weet zeker dat de fiets beschikbaar is.

42 reacties

Goede vraag, Thom.

Die lijst kan ik ook niet vinden inderdaad. Ik probeer een lijst voor je te achterhalen en kom er op terug.
Stay tuned.
Badge +3
De eerste 24 uur gratis is veelal bij zelfservice-stallingen (al dan niet bewaakt), en zo te lezen op 16% van de stations beschikbaar.

Niet echt een lijst, maar meer info hier: https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ns-fietsenstalling/wat-kost-het-stallen.html
Reputatie 7
Badge +4
Precies Robert, en hier strandde ik ook voor mijn gevoel. Die lijst zou toch veel uitgebreider moeten zijn.
Badge +3
En dan ook gewoon actueel houden.

Zo was Woerden tot voor kort bewaakt/bemenst met reparatiewerkplaats, maar nu een zelfservice stalling (1e 24 uur gratis) en tijdelijk helemaal gratis omdat de (Siemens) poortjes niet werken. Gelukkig werkt het sleutelkastje voor OV-fietsen wél.

Maar ja, als men het al te veel moeite vindt om de online vertrekstaten bij te houden (fluitje van een cent, elke 2 of 3 maanden even verversen) verwacht ik er weinig van. 😥 Kijk maar bij stationsvoorzieningen krijg je dan te horen vermoed ik (die soms ook voor geen meter klopt).

Toeval.. terwijl ik dit tikte zie ik een tweet voorbij komen:
En weten jullie... Er was altijd een wc beschikbaar en volgens de voorzieningen website van de #NS is die WC er nog ns.nl/stationsinform… We krijgen dus een nieuwe WC ?

Of is de website verouderd en is die WC er toch niet?
Reputatie 7
Badge +4
Zo ook Weesp. Staat niet in de lijst. Een bemenste fietstenstalling. Dat moet je dus opzoeken via Stationsinformatie. Stallen op rekening zal dan wel kunnen maar ik wil het graag zeker weten. Stallen kan en stallen op rekening waarschijnlijk ook wel.

Ik wil gewoon een lijst van stations waar stallen op rekening kan. Dit is geen doen zo. Woerden is voor mij nog redelijk belangrijk ook. Voor jou evenzeer, maar om andere redenen. 😇
Badge +3
Toeval of niet, op https://www.ns.nl/stationsinformatie/hvs/hilversum staat geen WC meer maar een 'toilet'. Open van 0:00 tot 0:00 dus dan moet je heel snel zijn! :P

Kleine moeite om daar 24u van te maken, of 00:00-23:59, vooropgesteld dat die WC er echt is natuurlijk, en je niet de sleutel bij de Kiosk of zo moet halen (Helmond)!

Oké. beetje off-topic, maar NS doe wat aan de stationsinfo (en belangrijke dingen er omheen) dus!
Reputatie 7
Badge +2
Inderdaad, graag juiste en actuele stationsinfo.

Bij Delft staat er bv dat er aanwezig is:
  • Bemenste fietsenstalling
  • Fiets & Service
  • Onbewaakt fietsparkeren
Bij de uitleg van de bemenste stalling staat dat dan weer dat deze bewaakt wordt door servicemedewerkers en dat je bij de meeste stallingen bij Fiets & Service terecht kunt voor fietsreparaties en –accessoires. Dat is dan dubbelop, want Fiets & Service staat er ook asl aparte voorziening.
Daarnaast is de staling in Delft niet bewaakt, de servicemedewerkers houden toezicht op correct stallen (lees weerhouden je ervan een plekje te zoeken in paden door leuk rode lintjes of kettingen te spannen waardoor je een pad niet in kan, waar iedereen vervolgens maling aan heeft en er gewoon overheen fietst). Bewaken doen ze in ieder geval niet (bleek wel uit de vele meldingen van fietsendiefstal de eerste weken/maanden na de opening in 2015) dus de voorziening Bewaakte fietsenstalling is in Delft niet aanwezig.

En bij de tarief toelichting (van de bemenste stalling) staat dat je de 1e 10 dagen gratis kan stallen. Dat is niet correct.
Ten eerste omdat dat impliceert dat je na 10 dagen moet gaan betalen. Maar Delft is geheel gratis, daar betaal je nooit om te stallen.
Ten tweede omdat het gaat om 14 dagen in stalling 1 of 28 dagen in stalling 2, dit is de maximale stallingsduur en daarna wordt de fiets in principe verwijderd.

Bij onbewaakt fietsparkeren staat dan weer geen enkele uitleg, dus ook niet hoe lang je er mag staan.

Bedankt voor jullie geduld. Er is helaas geen lijst beschikbaar. Ik kreeg de volgende terugkoppeling:

"U kunt in alle bewaakte en zelfservice stallingen gebruikmaken van Stallen op rekening, met uitzondering van de stationsstallingen bij station Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen.".

Wat betreft de andere aanvullingen (stationsinformatie), ga ik doorzetten. Ik zal een duidelijke terugkoppeling vragen of deze aanpassingen plaats gaan vinden.
Badge +3
...
Ik heb zojuist gevraagd of er een update komt wat betreft de informatie van de voorzieningen op de stations.

Het is inmiddels intern onder de aandacht. Ik hoop eind deze week een terugkoppeling te geven.
Reputatie 7
Badge +4
Dt is heel mooi. Ik wilde nog reageren op Robert maar het bericht is er niet meer.

Let wel het gaat dus niet om de informatie per station maar over een lijst waar Stallen op rekening geldig is en waar. Een algemene aanduiding als in alle fietsenstallingen en/of alle fietskluizen is ook ok. Het doel is dat Stallen op rekening makkelijk te plannen is. Voor forenzen werkt de huidige aanpak wel.
Dankje voor je reactie, Thom.

Er lijken hier twee onderwerpen langs elkaar heen te lopen. Ter verduidelijking:

1. De lijst met het overzicht op welke stations stallen op rekening kan. Deze lijst is er niet en ik verwacht ook niet dat deze komt. Vanuit de organisatie wordt verwezen dat dit per station nagekeken kan worden op onze website. Dat was al bekend.
  2. Daarnaast werd er gesproken over de stationsinformatie op de website. Dat dit niet altijd even up to date en kloppend is (voorzieningen, openingstijden enzovoort). Dit staat nog uit. Hier kom ik nog op terug.
Reputatie 7
Badge +4
Aangaande punt 1: Maak dan bij de stationsinformatie duidelijk dat Stallen op rekening kan of geef het op zijn minst aan bijvoorbeeld voor bemande fietsenstallingen en kluisjes. Is in Stavoren, dus op een station waar NS niet komt, stallen op rekening mogelijk?

Ik denk dat de gemiddelde klant daar niet uit komt. Kun jij dat met de stationsinformatie alleen? Stallen op rekening is prachtig als relatief nieuw produkt, maar het is niet altijd helder of het kan of niet.

Ik ga je even overhoren: Kun je in Stavoren stallen op rekening en hoe weet je dat zeker?

De lijst zou wel degelijk dit soort problemen oplossen, ook voor jou. 😉
In Stavoren is Stallen op rekening niet mogelijk. Er zijn wel fietskluizen.
Hoe ik dat zeker weet? Ik ga uit van de informatie op de website. Waarom heb ik het idee dat dit een strikvraag is? 😅

Ik ben ook zeker voor een lijst. Vooral omdat ik lees dat hier behoefte aan is. Thom, I am on it. Ik ga echt mijn best doen.
"U kunt in alle bewaakte en zelfservice stallingen gebruikmaken van Stallen op rekening, met uitzondering van de stationsstallingen bij station Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen."

Deze dus?

code:
Bemenste fietsenstalling 's-Hertogenbosch
Bemenste fietsenstalling Alkmaar
Bemenste fietsenstalling Alphen a/d Rijn
Bemenste fietsenstalling Amersfoort Centrumzijde
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Amstel
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Centraal IJ-zijde
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Centraal Oost
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Centraal West
Bemenste fietsenstalling Amsterdam RAI
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Zuid Mahlerplein
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Zuid Strawinsky
Bemenste fietsenstalling Amsterdam Zuid Zuidplein
Bemenste fietsenstalling Apeldoorn
Bemenste fietsenstalling Arnhem Centrumzijde
Bemenste fietsenstalling Arnhem Sonsbeekzijde
Bemenste fietsenstalling Assen
Bemenste fietsenstalling Beverwijk
Bemenste fietsenstalling Breda Belcrum
Bemenste fietsenstalling Breda Centrum
Bemenste fietsenstalling Delft
Bemenste fietsenstalling Den Haag Centraal
Bemenste fietsenstalling Deventer
Bemenste fietsenstalling Dordrecht
Bemenste fietsenstalling Driebergen-Zeist
Bemenste fietsenstalling Eindhoven Noord
Bemenste fietsenstalling Eindhoven Zuid
Bemenste fietsenstalling Emmen
Bemenste fietsenstalling Gouda Noordzijde
Bemenste fietsenstalling Groningen
Bemenste fietsenstalling Haarlem
Bemenste fietsenstalling Harderwijk
Bemenste fietsenstalling Helmond
Bemenste fietsenstalling Hilversum
Bemenste fietsenstalling Hoorn
Bemenste fietsenstalling Houten
Bemenste fietsenstalling Houten Castellum
Bemenste fietsenstalling Leeuwarden
Bemenste fietsenstalling Leiden Centraal Centrumzijde
Bemenste fietsenstalling Leiden Centraal LUMC-Zijde
Bemenste fietsenstalling Maastricht
Bemenste fietsenstalling Nijmegen
Bemenste fietsenstalling Roermond
Bemenste fietsenstalling Rotterdam Centraal
Bemenste fietsenstalling Tilburg
Bemenste fietsenstalling Utrecht Centraal Jaarbeursplein
Bemenste fietsenstalling Utrecht Centraal Knoop
Bemenste fietsenstalling Utrecht Centraal Sijpesteijn
Bemenste fietsenstalling Utrecht Centraal Stationsplein
Bemenste fietsenstalling Utrecht Vaartsche Rijn
Bemenste fietsenstalling Venlo
Bemenste fietsenstalling Vlissingen
Bemenste fietsenstalling Weesp
Bemenste fietsenstalling Zutphen
Bemenste fietsenstalling Zwolle Centrumzijde

code:
Zelfservice fietsenstalling Alkmaar Noord
Zelfservice fietsenstalling Almelo
Zelfservice fietsenstalling Almere Centrum
Zelfservice fietsenstalling Amersfoort Mondriaanplein
Zelfservice fietsenstalling Amersfoort Schothorst
Zelfservice fietsenstalling Amsterdam Bijlmer ArenA
Zelfservice fietsenstalling Amsterdam Muiderpoort
Zelfservice fietsenstalling Amsterdam Sloterdijk
Zelfservice fietsenstalling Baarn
Zelfservice fietsenstalling Barendrecht
Zelfservice fietsenstalling Bergen op Zoom
Zelfservice fietsenstalling Bilthoven
Zelfservice fietsenstalling Castricum
Zelfservice fietsenstalling Culemborg
Zelfservice fietsenstalling Den Haag HS
Zelfservice fietsenstalling Den Helder
Zelfservice fietsenstalling Ede-Wageningen Noordzijde
Zelfservice fietsenstalling Ede-Wageningen Zuidzijde
Zelfservice fietsenstalling Enschede
Zelfservice fietsenstalling Goes
Zelfservice fietsenstalling Gouda Zuidzijde
Zelfservice fietsenstalling Heemstede-Aerdenhout
Zelfservice fietsenstalling Heerenveen
Zelfservice fietsenstalling Heerhugowaard
Zelfservice fietsenstalling Heerlen
Zelfservice fietsenstalling Hengelo
Zelfservice fietsenstalling Hilversum Sportpark
Zelfservice fietsenstalling Hoofddorp
Zelfservice fietsenstalling Hoogeveen
Zelfservice fietsenstalling Kampen
Zelfservice fietsenstalling Lelystad Centrum
Zelfservice fietsenstalling Maarssen
Zelfservice fietsenstalling Meppel
Zelfservice fietsenstalling Middelburg
Zelfservice fietsenstalling Naarden-Bussum
Zelfservice fietsenstalling Oss
Zelfservice fietsenstalling Rijswijk
Zelfservice fietsenstalling Roosendaal
Zelfservice fietsenstalling Schiedam Centrum
Zelfservice fietsenstalling Sittard
Zelfservice fietsenstalling Steenwijk
Zelfservice fietsenstalling Tiel
Zelfservice fietsenstalling Utrecht Overvecht
Zelfservice fietsenstalling Voorburg
Zelfservice fietsenstalling Weert
Zelfservice fietsenstalling Woerden
Zelfservice fietsenstalling Wormerveer
Zelfservice fietsenstalling Zaandam
Zelfservice fietsenstalling Zaltbommel
Zelfservice fietsenstalling Zwijndrecht
Zelfservice fietsenstalling Zwolle Hanzeland
Reputatie 7
Badge +4
Kijk, Henk NL, er kan iets goeds uit Heino komen!
Hoop dat ik ze zo allemaal heb, is even hannesen met m'n laptopje momenteel. Dit zijn in ieder geval alle locaties in de categorie 'bemenste fietsenstalling' en 'zelfservice fietsenstalling'.
Reputatie 7
Badge +3

"U kunt in alle bewaakte en zelfservice stallingen gebruikmaken van Stallen op rekening, met uitzondering van de stationsstallingen bij station Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen."Deze dus?

Behalve dan:
code:
Bemenste fietsenstalling Groningen
Zelfservice fietsenstalling Amersfoort Schothorst
Zelfservice fietsenstalling Hilversum Sportpark

😉
Reputatie 7
Badge +2
code:
Bemenste fietsenstalling Delft

Delft staat er als bemenst, maar er is geen Stallen op rekening. Stallen is daar gratis en het is niet bewaakt.
Dat zal NS in haar systeem aan moeten passen, op NS.nl gaat het (om die reden) ook fout. Daar staat Delft ook als bemenste fietsenstalling.

Ik kan eventueel een overzicht maken inclusief de tariefinformatie, daar valt het misschien uit te ontleden?
Reputatie 7
Badge +2
Misschien, want alleen zo'n term Bemenste stalling wil niet automatisch betekenen dat er ook Stallen op rekening is. Ik begrijp Thom's dilemma dus wel goed.
In de stationsinfo zou er dan duidelijk moeten staan dat er Stallen op rekening is. Misschien dat wel alle zelfservice stallingen Stallen op rekening hebben.

Delft is bemenst in de zin dat er mensjes aanwezig zijn, voor de OV-fiets, voor Fiets & Service (heel handig wanneer je 's morgens daar met een lekke band staat zoals ik laatst) en er lopen, vooral als dat ding zoals elke vrijdag weer eens ongeveer vol is, fietscoaches rond om toe te zien op correct stallen en rood/witte lintjes of kettingen spannen voor de paden waar iedereen vervolgens weer fijn overheen fietst.
Volgens Rizana kan het in alle bewaakte fietsenstallingen. Bewaakt komt als term in de uitvoer niet voor, bemenst wel. Misschien kan Rizana een duidelijkere specificatie geven, dan filter ik zo even in de lijst.
Badge +3
@Thom geen idee waarom ik mijn 3 dagen geleden reactie verwijderd heb, maar ging vast en zeker over iemand die voor Eindhoven een stallingsabonnement wilde op een ov-chipkaart.

Dat kan daar (nog) niet. Je kunt het kopen bij de beheerder in de kelder kopen (witte kaart) want beide stallingen hebben geen poortjes of zo.

Pas op, Ehv Noordzijde is gesloten in het weekend! Dat heeft mij ooit wat geld gekost (€1,30 per dag, maandag pas kunnen ophalen na stallen op vrijdagmiddag, en lopen of met de bus heel dat weekend!)

Maar over OV-fietsen gehuurd op de andere kant doen ze niet zo moeilijk dus die €10 voor inleveren op andere locatie zal je niet op afgerekend worden, meestal... YMMV natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +2
Bij de uitleg van de bemenste stalling staat dat deze bewaakt wordt door servicemedewerkers en dat je bij de meeste stallingen bij Fiets & Service terecht kunt voor fietsreparaties en –accessoires.
Maar dat is een algemene uitleg en lijkt niet toegespitst op de specifieke stalling, klik je bij Delft daarop dan krijg je dit ook als uitleg. Die servicemedewerkers zijn er wel, maar houden alleen toezicht op correct stallen en die bewaken je fiets niet tegen betaling. Bemenst is dus niet altijd bewaakt, wat het het volgens de uitleg wel zou moeten zijn.

Delft is dan nu 1 uitzondering, maar als er 1 uitzondering is, kunnen er ook meer zijn.
Stallen op rekening kan in de bemenste fietsenstalling (met medewerkers), de bewaakte (met camera bewaking)- en onbewaakte fietsenstalling en de zelfservice fietsenstalling (*uitzonderingen).

Volgens Rizana kan het in alle bewaakte fietsenstallingen. Bewaakt komt als term in de uitvoer niet voor, bemenst wel. Misschien kan Rizana een duidelijkere specificatie geven, dan filter ik zo even in de lijst.

Het klopt dat je kunt stallen op rekening in alle bewaakte fietsenstallingen (*uitzonderingen).

*uitzonderingen: bij station Hilversum Sportpark, Amersfoort Schothorst en Groningen.

Reageer